Honda CBR 1000/600 RR-Tråden

  • Thread starter Thread starter MC Doktorn
  • Start date Start date
Någon som kan vara till hjälp skall byta bort battlax däcken
(bara släpper.
Bra förslag tack:
Kör inte bana. lite bakhjul och ligger inte som stoner i kurvorna.
Nån som kan rekommendera ngr däck.
Tacksam för svar.
Mvh Ludde

Michelin Power Pure eller Dunlop Sportmax skulle jag rekommendera.

Sen tycker jag du skall hänga med på bana också. :tummenupp
 
Någon som kan vara till hjälp skall byta bort battlax däcken
(bara släpper.
Bra förslag tack:
Kör inte bana. lite bakhjul och ligger inte som stoner i kurvorna.
Nån som kan rekommendera ngr däck.
Tacksam för svar.
Mvh Ludde

Jag slängde precis på sportsmart sportmax, hittills är jag sjukt nöjd med dessa. Var på Kinnekulle i spöregn i helgen. Tyckte att jag hade fint med fäste ändå.
Den/de sladdar jag fick berodde mer på handhavandefel och kass gaskontroll. :)

När det var torr bana är det iaf inte däcken som sätter gränserna för mig.

Kan bara rekommendera dessa däck.

Btw, kolla däckstrycket så att du inte sliter ut dem i förtid.
Fick detta svar från dunlop.
Gata: Kör enligt instruktionsbokens rekommendationer.
Bana: Fram, 2.1 bak 1.9

//T
 
Mät in korrekt häng. Det är möjligt att fjädrarna passar din vikt men det vet du inte förrän du mätt. Korrekt häng till din modell googlar du men i storleksordningen 30-35mm.

Nu står allt enligt standard inställningarna som Pysch la ut bild på!
Jag prova att skruva lite utöver dessa inställningar men jag vet inte om det gjorde någon skillnad, det kanske är som ´ni säger att jag är lite för tjock! Jag kör väl med standard inställningen så länge så får jag nog stoppa i andra fjädrar sedan!

/Gustav
 
riktigt nöjd med r77an

2wrdzxy.jpg
 
riktigt nöjd med r77an

2wrdzxy.jpg

Gaaalet snyggt ! Ska beställa min Yoshi i carbon snart med :yoparty

Låter galet bra, ser riktigt bra ut, och passar riktigt bra med hojen :)

Är det slipon eller helsystem? Hur lång tid tog det att byta?

Själv blir det nog slipon MEN efter att ja har hört mig för & fått höra att vajern som går in i avgasröret gör det för att avgasventilen ska kunna öppnas och stängas beroende på hastighet ( för att hojen ska få rätt lufttillförsel om ja förstått rätt ) så blir ja osäker om det är " ok " att bara byta rör rakt av..........hojen kanske tar skada av det?


Nån som verkligen VET vad som gäller och funkar om man bara byter till slipon? då är jag minst sagt tacksam för svar! :tummenupp
 
Last edited:
Gaaalet snyggt ! Ska beställa min Yoshi i carbon snart med :yoparty

Låter galet bra, ser riktigt bra ut, och passar riktigt bra med hojen :)

Är det slipon eller helsystem? Hur lång tid tog det att byta?

Själv blir det nog slipon MEN efter att ja har hört mig för & fått höra att vajern som går in i avgasröret gör det för att avgasventilen ska kunna öppnas och stängas beroende på hastighet ( för att hojen ska få rätt lufttillförsel om ja förstått rätt ) så blir ja osäker om det är " ok " att bara byta rör rakt av..........hojen kanske tar skada av det?


Nån som verkligen VET vad som gäller och funkar om man bara byter till slipon? då är jag minst sagt tacksam för svar! :tummenupp

tycker det är snyggaste sliponet till just 08 o frammåt =)
Nja sliponet va dyrt nog så jag kör inge helsystem.

Va till en kompis o mecka, fick hjälp av dom. Men allt som allt kanske 1h? hade gått snabbare om vi gjorde rätt från början =) glöm inte läsa ^^

Vet faktiskt inte de där med vajjern, inget jag hört om. Polaren som kör rookie 1000 med sin cbr har samma sipon och han av alla borde väl veta sånt =)
 
Gaaalet snyggt ! Ska beställa min Yoshi i carbon snart med :yoparty

Låter galet bra, ser riktigt bra ut, och passar riktigt bra med hojen :)

Är det slipon eller helsystem? Hur lång tid tog det att byta?

Själv blir det nog slipon MEN efter att ja har hört mig för & fått höra att vajern som går in i avgasröret gör det för att avgasventilen ska kunna öppnas och stängas beroende på hastighet ( för att hojen ska få rätt lufttillförsel om ja förstått rätt ) så blir ja osäker om det är " ok " att bara byta rör rakt av..........hojen kanske tar skada av det?


Nån som verkligen VET vad som gäller och funkar om man bara byter till slipon? då är jag minst sagt tacksam för svar! :tummenupp

Vajern öppnar och stänger ett lock för det större hålen i avgasröret, öppnas vid 4500rpm och det enbart för miljökrav om lågt ljud vid bebyggelse. Har ingen påverkan på någon lufttillförsel.
Att ta bort vajern från servomotorn kallas "exhaust flapper mod".
 
Köper du inte helsystem i titan ser jag liten poäng i det, med r77 så försvinner ju katen så det är raka rör från motorn. Möjligtvis något bättre flöde i tex ett yoshi men det är nog marginellt.

Min hoj fick lite ojämn tomgången med mitt r77 slipon, det försvinner med en db-killer. Blir nog att mappa den i höst.
 
Vajern öppnar och stänger ett lock för det större hålen i avgasröret, öppnas vid 4500rpm och det enbart för miljökrav om lågt ljud vid bebyggelse. Har ingen påverkan på någon lufttillförsel.
Att ta bort vajern från servomotorn kallas "exhaust flapper mod".

med andra ord har jag inget att vara orolig för? Effektmässigt så är jag mer än nöjd, helsystem & bänkning tänkte jag på mest ifall hojen skulle börja gå ojämt.....

Men som sagt, aldrig hört talas om att man bränt ventiler tex flr man satt på slipon, men just detta med flapper mod så blev ja lite nojig, men då ska det vara good to fo då :yoparty

tack för hjälpen :tummenupp :)

tycker det är snyggaste sliponet till just 08 o frammåt =)
Nja sliponet va dyrt nog så jag kör inge helsystem.

Va till en kompis o mecka, fick hjälp av dom. Men allt som allt kanske 1h? hade gått snabbare om vi gjorde rätt från början =) glöm inte läsa ^^

Vet faktiskt inte de där med vajjern, inget jag hört om. Polaren som kör rookie 1000 med sin cbr har samma sipon och han av alla borde väl veta sånt =)

Jag kan bara instämma! men du har inte hört att han behövt göra nåt mer än byta röret då? Upplevt att hojen går ojämt?

Köper du inte helsystem i titan ser jag liten poäng i det, med r77 så försvinner ju katen så det är raka rör från motorn. Möjligtvis något bättre flöde i tex ett yoshi men det är nog marginellt.

Min hoj fick lite ojämn tomgången med mitt r77 slipon, det försvinner med en db-killer. Blir nog att mappa den i höst.

Okok......Men du " kör " ju inte på tomgången så de borde spela mindre roll :tungan :D Du är väl medveten att tomgången varierar på hojen beroende om motorn är varm lr kall?

Mappa? Du menar bänka? Kan väl inte lägga in mjukvara på hondas hojar utan en p.c ? :va

Ja db killer sägs ju få den att gå lite jämnare
 
Last edited:
Jag kan bara instämma! men du har inte hört att han behövt göra nåt mer än byta röret då? Upplevt att hojen går ojämt?

nje bort med bort med vajjern till klumpen, bort med lambdan och ut med skiten +- några skruvar hit o dit. o så in med den nya =)

inte känt av nå oroligheter alls på tomgång eller vid kraftigt gaspådrag änsålänge. Är mer orolig att jag har en 08ans CBR än en slipon :P
 
med andra ord har jag inget att vara orolig för? Effektmässigt så är jag mer än nöjd, helsystem & bänkning tänkte jag på mest ifall hojen skulle börja gå ojämt.....

Men som sagt, aldrig hört talas om att man bränt ventiler tex flr man satt på slipon, men just detta med flapper mod så blev ja lite nojig, men då ska det vara good to fo då :yoparty

tack för hjälpen :tummenupp :)

På min 08:a tog jag bort den vajern innan den här säsongen då jag var ute efter lite mer ljud på de lägre varven utan att behöva byta till slipon då jag kör en hel del på bana med db-krav, har klarat mig helt utan anmärkning på ljudet på Gelleråsen, Kinnekulle, Arlanda TT trots ca 12000rpm förbi ljudmätningen.

Nu på min 2010:a så hann den gå 1,2mil innan jag tog bort vajern (så långt jag hade hem från handlaren) :tungan
 
Någon som har den vajern över och inte kommer använda den igen?

Jag skulle behöva en sån till ett litet projekt.
 
HJÄLP HJÄLP! Byter just nu till titax koppling och bromshandtag men STORA problem har uppkommit! =(

Vad är brytaren vid kopplingshandtaget till för och vilken funktion har den? " cbr 100rr -2010 "
 
den är till för att förhindra att du startar hojen med växel i utan att ha kopplingen indragen.

Tar du bort brytaren kommer du bara kunna starta hojen om du har friläge i.

Vill du kunna starta hojen med växel i får du ta bort brytaren och koppla ihop kablarna.

Testa lite får du se.
 
Hej tänkte höra om någon har testat dessa belägg. Race, Performance Friction ? Lägger en länk med. http://www.britalianracing.se/index...08/bromsbelagg-race-performance-friction.html
Eller om någon har bra tips på några bra belägg. Har en cbr1000rr 08a.
Kör aktivt på gata och har tänkt att köra lite bandagar med.

Tack för svar på förhand. Jesper.

Det finns inga bra pads för gata och bana. Racepads fungerar bra på bana men kass på gata. Gatbelägg dör i förtid på bana.

Köp 2 uppsättningar och byt när du skall köra bana.

Brembo
SBS
Braking
Performance Friction
osv gör alla bra pads, handla där du får bra pris.

EBC
 
Det finns inga bra pads för gata och bana. Racepads fungerar bra på bana men kass på gata. Gatbelägg dör i förtid på bana.

Köp 2 uppsättningar och byt när du skall köra bana.

Brembo
SBS
Braking
Performance Friction
osv gör alla bra pads, handla där du får bra pris.

EBC

Okej då vet jag:tummenupp Då kör jag på dubbla uppsättningar. Får kolla runt lite efter bra priser. Tack för svaret.

Vad rekomenderas för några gatpads? Eller är det bara att ta dom billigaste?
 
Last edited:
Vi alla här på Honda tråden älskar ju våra Hondor. Varför tar man inte och spikar ett passande datum och tar en längre samkörning?
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top