Honda CBR 1000/600 RR-Tråden

  • Thread starter Thread starter MC Doktorn
  • Start date Start date
Dessutom är det väl under tryck så vattnet kokar väl inte vid 100grader ?
Nu trorjag visst ngn fysikproffessor får komma in och förklara lite. :tungan

Nja tror vi får rätta lite nu. Vatten kokar inte i motorn eftersom det är trycksatt. Inte undertryck. Pumpen som pumpar vattnet ökar trycket i systemet varav kokpunkten stiger.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kokpunkt

Angående att det inte är motorns temperatur som visas på displayen. Visst stämmer det att det vattnets temp som visas men var skulle värmen annars komma från? Vattnet kyler motorn och kan inte bli varmare än motorn så motorn är nog hellre varmare eftersom det inte är en oändlig yta så kommer vattnet inte hinna få samma temperatur som motorn.
 
Nja tror vi får rätta lite nu. Vatten kokar inte i motorn eftersom det är trycksatt. Inte undertryck. Pumpen som pumpar vattnet ökar trycket i systemet varav kokpunkten stiger.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kokpunkt

Angående att det inte är motorns temperatur som visas på displayen. Visst stämmer det att det vattnets temp som visas men var skulle värmen annars komma från? Vattnet kyler motorn och kan inte bli varmare än motorn så motorn är nog hellre varmare eftersom det inte är en oändlig yta så kommer vattnet inte hinna få samma temperatur som motorn.

Hehe... precis. Att vattnet är under tryck inte "undertryck". :tummenupp
 
Nja tror vi får rätta lite nu. Vatten kokar inte i motorn eftersom det är trycksatt. Inte undertryck. Pumpen som pumpar vattnet ökar trycket i systemet varav kokpunkten stiger.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kokpunkt

App App App vänta här nu....

Pumpen är en cirkulationspump och höjer inte trycket ett dugg. Det sköter värme-expansionen själv. När vatten blir varmare expanderar det och då det är inneslutet i en stängd kammare ökar trycket. Detta höjer kokpunkten ända tills lockets övertrycksventil öppnar vilket är vad vi brukar kalla kokar....
 
Hehe... precis. Att vattnet är under tryck inte "undertryck". :tummenupp

Haha, Ja det var sent på natten. Blir ju faktiskt samma sak.:tummenupp (Dyker ju dock upp nån sär skrivning då o då här haha)

App App App vänta här nu....

Pumpen är en cirkulationspump och höjer inte trycket ett dugg. Det sköter värme-expansionen själv. När vatten blir varmare expanderar det och då det är inneslutet i en stängd kammare ökar trycket. Detta höjer kokpunkten ända tills lockets övertrycksventil öppnar vilket är vad vi brukar kalla kokar....

Jepp, sant det med! Är ju inte riktigt samma funktion på motor som ångturbiner :)
 
Last edited:
Hejsan hejsan!


Imorgon är jag ledig på förmiddagen och tänkte ge mig på det stora konststycket att ställa in min fjädring lite!:yoparty Hojen är en CBR1000RR 07 med orginaldämpare både fram och bak!

Nu till min fråga då eftersom jag inte har någon manual eller pillat på någon stötdämpare förut!:gnissla

Fram är det komp där uppe och retur där nere eller? Fjäderförspäningen har jag ingen aning om vart den sitter!

Bak har jag inte äns kollat så där har jag ingen aning om hur det ser ut!:va

Finns det nån som har lite koll på detta och kanske även åt vilket håll det ska skruvas för önskvärd effekt, eller är det så enkelt så att om man drar åt så ökar det och lossar man så minskar det! Hoppas ni förstår vad jag menar med mina frågor? Har som sagt aldrig skruvat med dämpare!

Det kanske finns några standard värden som man kan utgå ifrån och sedan prova lite därifrån?:confused:

Tack på förhand!

//Gustav
 
Att bara aksruva utan plan eller mål kommer bara resultera i att du skruvar bort dig. När renoverade du grejerna sist?

Bana/gata? Däckslitage? Vikt? Häng? Problem?
 
Att bara aksruva utan plan eller mål kommer bara resultera i att du skruvar bort dig. När renoverade du grejerna sist?

Bana/gata? Däckslitage? Vikt? Häng? Problem?

Jag har precis skaffat hojen men jag tror aldrig att den är renoverad!
Jag kör gata och jag har ingen aning om måttet på hänget! Är det min vikt du menar så är det väl ca 105 kg! Problemet är väl att den inte känns helt hundra! Nu när jag då äntligen har en hoj där det går att ställa in så vill jag göra det! Jag skruvade ut de skruvarna i toppen max och då fick jag mer slaglängd men den är då kanske lite för mjuk. Men jag tror inte att den bottnar äns vid riktigt kraftig inbromsning! Innan hade jag knappt någon slaglängd alls nämligen, samt att den skjuter upp gaffeln lite för hårt och snabbt! Går det att bibehålla hyfsat mycket slaglängd med lite hårdare dämpning? Jag kanske är helt ute och cyklar här men som sagt jag kan inget om det!

/Gustav
 
Jag har precis skaffat hojen men jag tror aldrig att den är renoverad!
Jag kör gata och jag har ingen aning om måttet på hänget! Är det min vikt du menar så är det väl ca 105 kg! Problemet är väl att den inte känns helt hundra! Nu när jag då äntligen har en hoj där det går att ställa in så vill jag göra det! Jag skruvade ut de skruvarna i toppen max och då fick jag mer slaglängd men den är då kanske lite för mjuk. Men jag tror inte att den bottnar äns vid riktigt kraftig inbromsning! Innan hade jag knappt någon slaglängd alls nämligen, samt att den skjuter upp gaffeln lite för hårt och snabbt! Går det att bibehålla hyfsat mycket slaglängd med lite hårdare dämpning? Jag kanske är helt ute och cyklar här men som sagt jag kan inget om det!

/Gustav

Med 105kg vikt kommer du att behöva styvare fjädrar åtminstone i gaffeln och troligtvis även bak. Innan det är korrekt är det inte lönt att skruva.

Hur mäter du slaglängd? Vad har du för häng belastad och obelastad?
 
Med 105kg vikt kommer du att behöva styvare fjädrar åtminstone i gaffeln och troligtvis även bak. Innan det är korrekt är det inte lönt att skruva.

Hur mäter du slaglängd? Vad har du för häng belastad och obelastad?

Du menar väl inte att jag är för tjock?:D

Har ett stripes på gaffeln för att se hur långt ner den fjädrar!
Jag har faktist inte kollat hänget! Jag tänkte ju att jag skulle viga förmiddagen åt att bli stötdämparguru:banana Vad ska hänget ligga på när man sitter på då? Men det borde väl gå att ställa in den hyfsat utan att byta fjädrar eller är det helt kört? Jag vill väl kanske inte spendera hur många tusen som helst på det! Jag har väl inga ambitioner om att slå några varvrekord på landets banor!
 
Du menar väl inte att jag är för tjock?:D

Har ett stripes på gaffeln för att se hur långt ner den fjädrar!
Jag har faktist inte kollat hänget! Jag tänkte ju att jag skulle viga förmiddagen åt att bli stötdämparguru:banana Vad ska hänget ligga på när man sitter på då? Men det borde väl gå att ställa in den hyfsat utan att byta fjädrar eller är det helt kört? Jag vill väl kanske inte spendera hur många tusen som helst på det! Jag har väl inga ambitioner om att slå några varvrekord på landets banor!

Utan rätt häng kommer resten att bli en onödigt dålig kompromiss. Fjädrar det ihop för mycket med dig på så hamnar du längre ner i fjädringsrörelsen där gaffeln uppträder med progressivt. DVS den kommer att vara stötig på små ojämnheter samtidigt som den bottnar för lätt. Har du för styva fjädrar blir det motsatt effekt...


Jag skulle stoppa i korrekta fjädrar och passat på att byta oljan och justera nivån. Fjädrar går lös på tusingen och 150kr för 2L olja på Biltema...

Visst kan du skruva och tack vare placeboeffekten tycka det blir bättre men utan fjädrar och genomgång kommer du inte att få det bättre än originalinställningen....
 
Last edited:
Utan rätt häng kommer resten att bli en onödigt dålig kompromiss. Fjädrar det ihop för mycket med dig på så hamnar du längre ner i fjädringsrörelsen där gaffeln uppträder med progressivt. DVS den kommer att vara stötig på små ojämnheter samtidigt som den bottnar för lätt. Har du för styva fjädrar blir det motsatt effekt...


Jag skulle stoppa i korrekta fjädrar och passat på att byta oljan och justera nivån. Fjädrar går lös på tusingen och 150kr för 2L olja på Biltema...

Visst kan du skruva och tack vare placeboeffekten tycka det blir bättre men utan fjädrar och genomgång kommer du inte att få det bättre än originalinställningen....


OK tack för hjälpen!
 
Mät in korrekt häng. Det är möjligt att fjädrarna passar din vikt men det vet du inte förrän du mätt. Korrekt häng till din modell googlar du men i storleksordningen 30-35mm.

Problemet är bara att jag inte har någon manual så jag vet inte vilken skruv det är till fjäderförspänningen?
 

Här är några doc som kan vara till hjälp. Men fjädrarna är inte anpassade för din vikt, så vill du ha ut maximalt av dämparna så är det här du måste börja.
 

Bifogat

  • -07.jpg
    -07.jpg
    76.9 KB · Visningar: 62
  • Grundinställning-av-dämpare1.jpg
    Grundinställning-av-dämpare1.jpg
    177 KB · Visningar: 59
  • Grundinställning-av-dämpare2.jpg
    Grundinställning-av-dämpare2.jpg
    205.9 KB · Visningar: 52
  • Grundinställning-av-dämpare3.jpg
    Grundinställning-av-dämpare3.jpg
    106.2 KB · Visningar: 50
vilken glykol skall jag ha till min hoj ?

CBR600RR -05
hittar inte handboken :/

tack på förhand
 
Däck förslag..............

Någon som kan vara till hjälp skall byta bort battlax däcken
(bara släpper.
Bra förslag tack:
Kör inte bana. lite bakhjul och ligger inte som stoner i kurvorna.
Nån som kan rekommendera ngr däck.
Tacksam för svar.
Mvh Ludde
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top