Honda CBR 1000/600 RR-Tråden

• Thread starter Thread starter MC Doktorn
  • Start date Start date
Om man ska köpa en 600, är det någon speciell årsmodell man "absolut" ska ha? Dvs blev de omgjorda radikalt vid något år? Är nog runt 07 och framåt som är intressant, men om det kom en sjukt mycket bättre hoj 2008 så kan man ju strunta i att kolla på 07or.

Hur funkar ABSen på dessa förresten? Bra eller irriterande? Något annat fel som är vanligt eller något man ska kolla om det är åtgärdat?

http://en.wikipedia.org/wiki/Honda_CBR600RR längst ner har du ändinrgarna...

Hej!
Nybliven hojägare, tog bara 2 år efter jag fick kortet :)
Blev en 600 rr -07 .. nu till problemet, taxben! Nå´n som har några småtrix man
kan göra för att komma ner lite på jorden?

Hej!

Hej!

dom tre vanligaste sakerna är ävl att:
1. försöka hitta tunnare/lägre sadel, tveksamt om det finns mycket att ge på på rr-sadeln, men nån cm borde man väl kunn göra
2.stälbar längd på dämparen, i srtort sett bara dyrar dämpare ala öhlins som har.
3.byta dogbone i fjädringen för att sänka hojen. (nog det som ger mest valuta för pengarna.)
4.skjuta upp framdämparna lite i gaffelkronan. (helst i kombo med med sänkning av bakfjädringen så det blir vettig symetri)

dom tre vanligaste sakerna är ävl att:
1. försöka hitta tunnare/lägre sadel, tveksamt om det finns mycket att ge på på rr-sadeln, men nån cm borde man väl kunn göra
2.stälbar längd på dämparen, i srtort sett bara dyrar dämpare ala öhlins som har.
3.byta dogbone i fjädringen för att sänka hojen. (nog det som ger mest valuta för pengarna.)
4.skjuta upp framdämparna lite i gaffelkronan. (helst i kombo med med sänkning av bakfjädringen så det blir vettig symetri)

Tackar för tipsen! :tummenupp

Oj fan va krångligt :näsblod
Så om man vill ha lite högre tomgång för att minska motorbromsen måste man plocka bort tank och luftburk...

edit: så här ser det ut fram tom 07 (lilla svarta plastratten till vänster)

Bifogat

• quickshifterinstall004.jpg
    quickshifterinstall004.jpg
    161 KB · Visningar: 67
Last edited:
Oj fan va krångligt :näsblod
Så om man vill ha lite högre tomgång för att minska motorbromsen måste man plocka bort tank och luftburk...

edit: så här ser det ut fram tom 07 (lilla svarta plastratten till vänster)

Det där är ju för enkelt! :tummenupp

Någon mer än jag som har/haft problem med tankmätaren på 600 RR? Var ute och gasade härom veckan med två "pluppar" kvar på tankmätaren. Men vad händer, jo soppatorsk! Den funkar bra ner tills dess och där "fastnar" den.

Någon som har någon idé på hur jag kan lösa detta? :)

Någon mer än jag som har/haft problem med tankmätaren på 600 RR? Var ute och gasade härom veckan med två "pluppar" kvar på tankmätaren. Men vad händer, jo soppatorsk! Den funkar bra ner tills dess och där "fastnar" den.

Mmmm....du är INTE ensam! :mad:

Vad jag vet är att 03-04 modellen har strulat med visningen av bränsle.
Jag har själv fått bränslestopp flera gånger på min tidigare 03:a då nivågivaren visat 2st markeringar i displayen...vet även andra som fått det på 04:a.

Någon lösning på problemet kan jag inte ge dig tyvärr.

Åk o tanka strax efter den gått ner till 2 pluppar?

Hmmm. Min 03 har alltid visat soppan korrekt...
Ska kanske vara glad för det och just in case börja tanka den när det är två pluppar kvar.. :D

Hej

Finns det några nackdelar med att köpa en hoj som gått på bana och har lite racegrejer monterat? Bland annat lite HRC godis så motorn är inte riktigt orginal Jag ska bara köra gata, är det då bättre med en orginalhoj?
Hojen är en cbr 1000 rr -05

Tacksam för svar om det är så att någon vet?

/Gustav

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...