Honda CBR 1000/600 RR-Tråden

  • Thread starter Thread starter MC Doktorn
  • Start date Start date
Firebladeklubben på Hälla Ring 14/6

Nu är det dags!
14/6 mellan 10 - 14 har vi bokat Hälla Ring i Västerås
för lite rolig bankörning på gokartbana.
vi har 60 platser att tillgå och dom går åt fort så först till kvarn...

Körningen kommer att köras som en "SMC-kurs" på gokartbana.
Det är samma regler som vanligt på dessa körningar.
Hojen måste vara gatreggad och i bra skick. Besiktning kommer att
ske före insläpp till depån. Hoj som inte klarar besiktningen får inte köra.
Trafikförsäkring är ett krav.
Skinnställ inget krav, vanlig skyddsutrustning gäller, ryggskydd!
Bullergränsen är på 100 dB vid förbifart.

Priset är 200kr/pers och betalas på plats, anmälan med ”nick” från forumet samt fullständigt namn skickas via pm till mig.

Mer om Hälla Ring hittar ni här:
http://www.vasteras-karting.se/index.php/haella-ring/om-haella-ring

Varmt välkomna!
 
Montera crachpuckar på min 600RR 05

Det finns säkert många här som monterat puckar på sin hoj här. Jag har inte skruvat o grejat något med hojen än så jag tänkte att jag vänder mig till er om var jag monterar dessa puckar?
puckar.jpg

Finns det färdiga fästen för dessa på ramen under?
Har sett på R6 att det finns en adapterplatta att montera för att pucken inte skall hamna mitt i en kåpa.

Fick dessa till hojen när jag köpte den, Förra ägaren trodde man var tvungen att göra hål i kåporna.
Aja.. ni vet säkert!

//Danne
 
Huvudbry gällande garantiservice på Fireblade -08

Jag blir riktigt fundersam efter att jag haft hojen inlämnad på garantiservicen. Man bytte, vad jag förstår, någonting som hade med växellådan att göra. I efterhand upplever jag inte samma tryck i accelerationen som tidigare.

Observera nu att jag är allt annat än bevandrad vad gäller tekniska detaljer i motorcyklarna.

Jag upplever i accelerationerna att hojen inte längre "greppar" efter växling på samma sätt som tidigare. Ettan och tvåan innebar tidigare rätt automagiskt att hojen stegrade sig vid rejält gaspådrag. Nu slirar den istället. Är det jag som är dum i huvudet och inbillar mig och att det ska vara så här? Om ni nu ens förstår hur jag menar?

Funderar på om man skulle bege sig till handlar och ta en provtur på en demohoj och få jämföra, för det verkar onekligen lite konstigt.
 
Det finns nån tråd om garantiåtgärderna med kopplingen här på sporthoj där flera personer haft problem med att den slirar efteråt, läs den kanske? (lösningen var förvisso för alal att lämna in den igen)
 
Ah, äntligen lite klarhet i situationen. Trodde ett tag att jag inbillade mig, men för varje gång jag tänkt tanken så har jag tagit ut hojen för att kolla av och ändå har jag återigen blivit fundersam och märkt av samma symptom. Nu vet jag att många med mig upplevt exakt samma problem. Tack för hjälpen!
 
Fick äntligen hem min hoj igår efter kopplings och kolvringsbyte:banana:banana
Satte på mina nya RED BULL kåpor
 

Bifogat

  • IMG_0095.jpg
    IMG_0095.jpg
    107.2 KB · Visningar: 70
  • IMG_0096.jpg
    IMG_0096.jpg
    91.7 KB · Visningar: 85
  • IMG_0097.jpg
    IMG_0097.jpg
    130.1 KB · Visningar: 70
Fick äntligen hem min hoj igår efter kopplings och kolvringsbyte:banana:banana
Satte på mina nya RED BULL kåpor

Du byter ut dom vit-svarta ?
Jaja man är olika.

Men till saken, nån som kör med 180:s däck istället för 190 på sin blade ?
Dags att byta nu, jävla suddgummit som satt på original är ju snart slut efter 200 mil. Funderar annars på ett pilot power, någon som rekommenderar något annat i bra prisklass ? Funderar även på att köpa några bankörda däck, blir ju mest gata vad säger ni om det ?

Sen kopplingsbytet, kan nån länka till tråden där det talas om sliret vill ju fan inte byta och få hojen sämre.
 
Ingen som har koll på vart man kan få ut tändningsbruten 12v på 04-07 modellerna?
Ska montera garageöppnare och GPS-strömförsörjning.
Säkringshållaren sitter väl bakom vänster mellankåpa, kanske där nånstans? (jävla ställe för en säkringshållare)
 
Nice! Men huggern borde va blå också :)
Får man fråga vad du har för vindruta?

Inget speciellt märke, följde med kåpsetet.

"Men till saken, nån som kör med 180:s däck istället för 190 på sin blade ?
Dags att byta nu, jävla suddgummit som satt på original är ju snart slut efter 200 mil. Funderar annars på ett pilot power, någon som rekommenderar något annat i bra prisklass ? Funderar även på att köpa några bankörda däck, blir ju mest gata vad säger ni om det ? "

Jag kör Dunlop Roadsmart i 180 bredd på min. Varar längre och räcker till för att åka lite bana med också. Köpte på nätet för ca 1350:- levererat hem.
 
Last edited:
Ni som åker 1000RR 06/07 och slipon monterat. Har ni bänkat era hojar eller åker ni ändå?? Har läst på lite och teorierna går visst isär en aning. Vissa säger att det inte behövs andra säger att det e livsnödvändigt för motorns välmående.
Så hur har ni gjort?? Man vill ju inte sabba motorn för att man e dumsnål
 
Ni som åker 1000RR 06/07 och slipon monterat. Har ni bänkat era hojar eller åker ni ändå?? Har läst på lite och teorierna går visst isär en aning. Vissa säger att det inte behövs andra säger att det e livsnödvändigt för motorns välmående.
Så hur har ni gjort?? Man vill ju inte sabba motorn för att man e dumsnål

Har du köpt ett Akrapovic så behöver/skall du inte mappa om den. Det är redan gjort på fabrik. Akrapovic frånsäger sig sitt ansvar om du mappar om hojen, men säger samtidigt , skall någon göra det så är det dynojet som gäller.:tummenupp
 
Har du köpt ett Akrapovic så behöver/skall du inte mappa om den. Det är redan gjort på fabrik. Akrapovic frånsäger sig sitt ansvar om du mappar om hojen, men säger samtidigt , skall någon göra det så är det dynojet som gäller.:tummenupp

Så man behöver inte mappa om man monterat ett acra slipon. Antar att deras tester visat att hojarna gått varken för fett eller för snålt. Men nu har jag ett yoshi slipon monterat och det står i manualen att mappning inte behövs men hur gör man egentligen tester på det. Varje hoj är en individ olika alla andra av samma modell. Men men, med ett helsystem monterat förstår jag att man mappar men vissa verkar tycka att det är livsnödvändigt att göra det även med ett slipon.

edit;och bestämmer jag mig för att mappa blir det givetvis en pc3á från dynojet och en bänkkörning
 
Så man behöver inte mappa om man monterat ett acra slipon. Antar att deras tester visat att hojarna gått varken för fett eller för snålt. Men nu har jag ett yoshi slipon monterat och det står i manualen att mappning inte behövs men hur gör man egentligen tester på det. Varje hoj är en individ olika alla andra av samma modell. Men men, med ett helsystem monterat förstår jag att man mappar men vissa verkar tycka att det är livsnödvändigt att göra det även med ett slipon.

edit;och bestämmer jag mig för att mappa blir det givetvis en pc3á från dynojet och en bänkkörning

Det är ganska väl tilltaget från fabrik, du ska inte behöva oroa dig för att hojen går snålt iaf. Som nån sa tidigare skulle vara intressant att mappa en originalhoj.
 
Jag råkade ju ut för precis det. Som jag förstått så är det allt som oftast en miss på en bricka som man glömmer att ta bort. Hur som helst får jag min fixad på onsdag. Det är väl bara att lämna in och lägga någon kommentar om att det ofta blivit missar och sedan hoppas på att det blir rätt första gången. :rolleyes:

Är det någon som köpt och monterat taylormade-systemet på någon 08/09:a? Det är sinnessjukt snyggt. Har hört lite om att det kanske låter helt åt skogen för högt, men det kanske inte ska hindra en från att byta? ;)
 
Last edited:
Intresserad av en CBR 1000.
Finns det några kända fel/skavanker som man bör vara uppmärksam på dessa modeller?
Tänker mest på årsmodellerna 04 till 07. Eftersom de kom 2004 så bör väl generellt
en 07 vara bättre än en 04 men finns det några direkta typfel etc som man bör vara vaksam på för de äldre? Tacksam för tips!
 
Nu har jag monterat min undertail från Evotech :tummenupp och stompgrip, som för övrigt vart lite sisådär...luftbubblor delux och ena hamnade lite för långt fram.
 

Bifogat

  • DSC00108-1.JPG
    DSC00108-1.JPG
    208.4 KB · Visningar: 118
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top