Honda CBR 1000/600 RR-Tråden

SATLinkan

Hojakare
Gick med
23 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RR
Tjenixen gubbs! Nu har jag med feber två kvällar läst denna tråd från a-ö. Fantastisk läsning! Bäst gillar jag guiden för problemsökning dämp samt alla bra länkar till sidor. Har liksom många andra här en för mig ny hoj i garaget! Längtar.

Eftersom ämnet är så aktuellt och väl genomgått fortsätter jag på det lite:
1. Jag har ett akraprovich slipon som åker flygplan i dagarna och som ska på. Lyckades köpa ett som inte är "street", kan man köpa en insats i efterhand?
2. Är inte någon supervan meckare; Min ambition är att liksom förra året lägga mestadelen av sommarens körtid på bana, därför tänkte jag sätta på krashkåpor, men jag har behov av hojen till och från jobbet. Vilket innebär att jag behöver ha lysen. Hur gör jag? Köper jag två set? Hur lång tid tar det att byta fram och bakkåpa?
3. Frågade någon av raceåkarna på mässan om att köpa deras använda slicks efter någon av tävlingarna i sommar. Hur mycket finns det kvar på ett par slicks efter ca 20h körning i tävlingstempo? Säger jag rätt? 20h?

Well... Gillar tråden som sjutton, ni verkar vara ett kul gäng!
/Linkan
 

farty

Prylgalen!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
Z1000 -08 Svart som natten!
Tjenixen gubbs! Nu har jag med feber två kvällar läst denna tråd från a-ö. Fantastisk läsning! Bäst gillar jag guiden för problemsökning dämp samt alla bra länkar till sidor. Har liksom många andra här en för mig ny hoj i garaget! Längtar.

Eftersom ämnet är så aktuellt och väl genomgått fortsätter jag på det lite:
1. Jag har ett akraprovich slipon som åker flygplan i dagarna och som ska på. Lyckades köpa ett som inte är "street", kan man köpa en insats i efterhand?
2. Är inte någon supervan meckare; Min ambition är att liksom förra året lägga mestadelen av sommarens körtid på bana, därför tänkte jag sätta på krashkåpor, men jag har behov av hojen till och från jobbet. Vilket innebär att jag behöver ha lysen. Hur gör jag? Köper jag två set? Hur lång tid tar det att byta fram och bakkåpa?
3. Frågade någon av raceåkarna på mässan om att köpa deras använda slicks efter någon av tävlingarna i sommar. Hur mycket finns det kvar på ett par slicks efter ca 20h körning i tävlingstempo? Säger jag rätt? 20h?

Well... Gillar tråden som sjutton, ni verkar vara ett kul gäng!
/Linkan

Vilket Akrapovic Slip-on blev det och vad fick du betala?
Får mitt Akrapovic Hexagon slip-on i slutet av veckan.
Har läst riktigt mycket gott om dom. Finns några trevliga filmer på youtube med ljudet som känns riktigt nice.

/Martin
 

SATLinkan

Hojakare
Gick med
23 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RR
:D Ohhh... Inte riktigt säker! Så här ser den ut. Nu måste jag ut på youtube och lyssna!
 

Bifogat

  • Akk[1]small'.jpg
    Akk[1]small'.jpg
    16.9 KB · Visningar: 61

Biohazard

BKK-instruktör
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Skåneland
Hoj
Nightrod
"1. Jag har ett akraprovich slipon som åker flygplan i dagarna och som ska på. Lyckades köpa ett som inte är "street", kan man köpa en insats i efterhand?
2. Är inte någon supervan meckare; Min ambition är att liksom förra året lägga mestadelen av sommarens körtid på bana, därför tänkte jag sätta på krashkåpor, men jag har behov av hojen till och från jobbet. Vilket innebär att jag behöver ha lysen. Hur gör jag? Köper jag två set? Hur lång tid tar det att byta fram och bakkåpa?"

1. Jag köpte precis en DB-killer som det kallas, till mitt halvsystem, på Rollers Däck. 530 pluringar. Inte mkt för att slippa byta till originalblås inför varje bankörning!
2. NGC racing, som har banner här på Sporthoj.com har krasckåpor m. färdigskurna hål till lampor i ena modellen.
 

Mr. Dante

MaChInE hEaD
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Partille
Hoj
Motocompo -82, Z50A Custom -69, Z50A -70, Z50Jz -79
Tjenixen gubbs! Nu har jag med feber två kvällar läst denna tråd från a-ö. Fantastisk läsning! Bäst gillar jag guiden för problemsökning dämp samt alla bra länkar till sidor. Har liksom många andra här en för mig ny hoj i garaget! Längtar.

Eftersom ämnet är så aktuellt och väl genomgått fortsätter jag på det lite:
1. Jag har ett akraprovich slipon som åker flygplan i dagarna och som ska på. Lyckades köpa ett som inte är "street", kan man köpa en insats i efterhand?
2. Är inte någon supervan meckare; Min ambition är att liksom förra året lägga mestadelen av sommarens körtid på bana, därför tänkte jag sätta på krashkåpor, men jag har behov av hojen till och från jobbet. Vilket innebär att jag behöver ha lysen. Hur gör jag? Köper jag två set? Hur lång tid tar det att byta fram och bakkåpa?
3. Frågade någon av raceåkarna på mässan om att köpa deras använda slicks efter någon av tävlingarna i sommar. Hur mycket finns det kvar på ett par slicks efter ca 20h körning i tävlingstempo? Säger jag rätt? 20h?

Well... Gillar tråden som sjutton, ni verkar vara ett kul gäng!
/Linkan

20h låter väldigt länge, ca: 1 timma går nog däcken för race åkarna.

Vad är det för årsmodell på din? Jag har ett nytt set kåpor till -04, -05 liggandes.
 

SATLinkan

Hojakare
Gick med
23 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RR
20h låter väldigt länge, ca: 1 timma går nog däcken för race åkarna.

Vad är det för årsmodell på din? Jag har ett nytt set kåpor till -04, -05 liggandes.


Hmmm. Han kanske sa 20varv. Kommer inte ihåg. Hur mycket är det kvar på ett sådant däck om man inte kör i racetempo utan i medelsnabb-snabbt bandagstempo?

1. Jag köpte precis en DB-killer som det kallas, till mitt halvsystem, på Rollers Däck. 530 pluringar. Inte mkt för att slippa byta till originalblås inför varje bankörning!

Vet du om det blir märkbar skillnad på effekt?
 
Last edited:

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Hmmm. Han kanske sa 20varv. Kommer inte ihåg. Hur mycket är det kvar på ett sådant däck om man inte kör i racetempo utan i medelsnabb-snabbt bandagstempo?


det finns 20 min däck och sen finns det 20min däck. Det kan vara lite bökigt för en ovan att se skillnad. tipps är att köpa av en A-förare då dom oftast har bättre med pengar. Lättare med dom som kör mönstrat att se hur slitna dom är.

björn
 

SATLinkan

Hojakare
Gick med
23 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RR
det finns 20 min däck och sen finns det 20min däck. Det kan vara lite bökigt för en ovan att se skillnad. tipps är att köpa av en A-förare då dom oftast har bättre med pengar. Lättare med dom som kör mönstrat att se hur slitna dom är.

björn

På racedäcken är det små hål i gummit. Är det för att se hur mycket det är kvar på dem? Om man inte har kört på slicks någon gång, hur mycket märker man om de är lite slitna eller lite mer slitna. Hur många timmar kör man på dem?

Nu kommer nästa konstiga fråga, vart sätter man på ett par begagnade? Jisses, kanske behöver ett par extra fälgar. Det kommer kosta i år...

OK nu när jag ändå är igång. Ska jag lägga 1000 spänn på stålomspunna slangar? Antar att man bara behöver byta fram (använder nästan inte bak). Är det svårt att byta själv? Man behöver väl något verktyg för att kunna fylla och ta bort luften?
 
Last edited:

arrow

Ny medlem
Gick med
22 May 2005
Ort
På jobbet
Hoj
CBR1000RR -08
Kåpor från NGC racing med färdiga hål blir det nog för min del iallfall. sedan kostar man på en hygglig lack, samt smetar på lite dekaler om man känner för det... det är iallafall min plan för sommaren...

Lyssnade på ett acrapovic live och sedan lyssnade jag på Yoshi RS5 Carbon..
tyckte det va lite mera bas-muller i yoshi burken, men det är svårt att säga när det inte är under belastning....

Men det va tydligen ett jävla gnäll på vissa banor i sommras om ljudvolymen osv. så jag har gjort snabbfäste för min DB-Killer.... :)
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
På racedäcken är det små hål i gummit. Är det för att se hur mycket det är kvar på dem? Om man inte har kört på slicks någon gång, hur mycket märker man om de är lite slitna eller lite mer slitna. Hur många timmar kör man på dem?

Nu kommer nästa konstiga fråga, vart sätter man på ett par begagnade? Jisses, kanske behöver ett par extra fälgar. Det kommer kosta i år...

OK nu när jag ändå är igång. Ska jag lägga 1000 spänn på stålomspunna slangar? Antar att man bara behöver byta fram (använder nästan inte bak). Är det svårt att byta själv? Man behöver väl något verktyg för att kunna fylla och ta bort luften?

Ok ja det är små hål på dom, det kan endå vara lite svårt att se då dom inte är längst ut. Visst kommer du se skillnad på ett däck som gått 20 min och 4 timmar. Sen är det en fråga om hur dom lagrats samt antalet värme cykler dom varit med om, har dom blivit torra så är det inte så kul första varven. Jag har haft problem med gamma däck har gått omkull två gånger pga detta eller var det en :va

Det är väldigt olika jag känner folk som kör till korden kommit fram (nästan) samt folk som kastar dom efter 20 min. Jag får väll kanske ut två timmar i snitt på en höft. Då menar jag RR tempo, åker jag inst så kanske det dubbla eller lite till det blir ju inte så noga när det inte går så fort.

Jag har ju krängt själv det är bök och det blir lätt repor (vilket man inte bryr sig om på en RR hoj) Så däckmojen kanske, om du kan göra bra pris. Är du försiktig kan du göra det själv. Det tar ett tag innan man får in snitsen men det funkar.

Vet inte hur svampig bromsen är då jag bara tävlat med stålomspunnet, min gammla tunderace har jag inga dåliga minnen av (jag har förtängt dom, den var ju så fin). Men har du pengar är det en bra investering. tipps är att gå till en firma som pressar hydralslangar och köp där då kommer du billigare undan. Lufta tar tid men det går att göra hemma pricis som du gör med bilen. akta dig för att spilla på lacken bara det är agresift som atans. Ta ett buntband när du är klar och fäst så bromscylindern är intryckt över natten (koppen riktad uppåt) så kan du få ut det sista.

björn
 
Last edited:

arrow

Ny medlem
Gick med
22 May 2005
Ort
På jobbet
Hoj
CBR1000RR -08
Fundering........
Tänkte montera lite skydd på hojen så vid ev. nerläggning på bana så klarar man den lite bättre...... funderade på hjulaxel skydd...
är både bak och fram axel ihåliga ?? eller är det bara framaxeln som är det ???

Funderade nämligen på att dra igenom en vanlig gängad stål axel och montera skateboard hjul på varje sida... då man lätt får tag på skateboard hjul till helt rätt pris.

någon som har idéer och bilder ??
 

farty

Prylgalen!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
Z1000 -08 Svart som natten!
Fick idag ett trevligt paket med posten.
Förhoppningsvis monteras detta under veckan. Kan knappt vänta på att få höra det live.
Får tacka den sporthojs medlem som hjälpte mig att fixa detta.:bow
 

Bifogat

  • DSC01676.jpg
    DSC01676.jpg
    29.1 KB · Visningar: 82
  • DSC01680.jpg
    DSC01680.jpg
    25.3 KB · Visningar: 94

Teamturbo

Ny medlem
Gick med
27 Jan 2005
Ort
Forserum
Hoj
Letar för fullt
tjena

Tjena.

Går i funderingar på att köpa mig en 1000rr i år. hade en 954rr förra året som ja va helnöjd me så tänkte att en 1000rr blir man säkert nöjd me också :)

Undrar de är de något extremt litet bagage under passagerarplatsen eller tar avgassystemet upp all plats? samt va köper man ett prisvärt slipon till dessa maskiner?

M V H Johan
 

Mr. Dante

MaChInE hEaD
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Partille
Hoj
Motocompo -82, Z50A Custom -69, Z50A -70, Z50Jz -79
Tjena.

Går i funderingar på att köpa mig en 1000rr i år. hade en 954rr förra året som ja va helnöjd me så tänkte att en 1000rr blir man säkert nöjd me också :)

Undrar de är de något extremt litet bagage under passagerarplatsen eller tar avgassystemet upp all plats? samt va köper man ett prisvärt slipon till dessa maskiner?

M V H Johan

Tjenare
Du kommer bli mer än nöjd! Och ja det finns ett litet bagage utrymme under sadeln, med betoning på litet om man ser till storleken på 954an.
//Dante
 
Nyheter
Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Top