Honda CBR 1000/600 RR-Tråden

  • Thread starter Thread starter MC Doktorn
  • Start date Start date
Vette fan va man ska säga...........

Har min blade ute på annons nu, då jag inte kommer ha speciellt mycket tid för MC åkande de kommande 2 åren....

Igår ringde det en snubbe som ville komma och titta på hojen, visst det är ju ganska normalt.... Bilen glider upp till garaget och från passagerar sidan kliver det ut en 17åring som snart ska fylla 18...

OK tänker jag, han ser lite ung ut... kanske pappa som ska ha.... Men ikke...
Dom står på fullaste allvar och menar att killen ska ha hojen och det där med körkort är ju inte så viktigt då det inte finns en bil som hinner ikapp honom iallafall..... Samt att han redan haft en 1000rr -05 i sommar som blev sönderslagen när grannarna hade fest.... lustigt nog så hade jag sett honom ute på hojen........

Hur fan gör man egentligen ??? Dom vill köpa hojen (Den hoj som man varit pedantiskt noga med).... Det är ju som att skicka hojen emot en säker död...

Sedan att hans far tycker att det är helt ok att en 18åring utan kort glider omkring på en 1000rr är ju helt otroligt......

Undra om man begår något brott genom att sälja hojen till en sådan person.


Då ska han ge dig en jävla massa pengar om du ska sälja te han tycker ja...
 
sant......

Jag tror jag skippar att sälja hojen till dom... jag kan inte med gott samvete sälja hojen till någon som jag vet ska ut på vägarna utan varken vett eller körkort... även om jag inte har något med saken att göra......
 
Jag fick tillbaka min igår... kamkedjesträckare bytt på garanti...tickandet kvarstår o hojen går inte över 12000rpm... lämnade med andra ord tillbaka den idag.

Hur går din vid 12krpm?

Hade tankarna där ja med. min går klockrent upp till varvstoppet. Det enda är att när den är varm så hör man tickandet om man fiskör runt 2-3-4000 varv.
Jag nämnde det när jag lämnade in den men det blev som sagt inte bättre.
Blev lite less så jag ringde honda verkstan och förklarade läget och dom bad mig komma förbi dagen därpå så dom fick lyssna. Jag åkte dit och dom sa att det inte var något jag behövde oroa mig för och att ventilerna kan låta lite när motorn e varm (låter mest från 85celsius och uppåt).
Tickade din så att man hörde det genom hela registret?
Är det så med era hojjar med??? Kanske ska va så? :confused:

Föresten.. brukar det vara nån cbr rr samåkning per år? Vore riktigt nice!
 
3111334 sant......

Jag tror jag skippar att sälja hojen till dom... jag kan inte med gott samvete sälja hojen till någon som jag vet ska ut på vägarna utan varken vett eller körkort... även om jag inte har något med saken att göra......
Impressive thinking! Skönt att se någon som bryr sig.
 
Montering Kraschpuckar

Tjena!

Provade och skriva i teknik och mekhörnan men 60 läsningar och endast ETT svar tycker jag är under all kritik! Så testar min lycka här i stället:confused:

Dags och montera kraschpuckar på hojen! Så innan jag ger mig på projektet tänkte jag fråga om det är någon som vet om det från fabrik är angivet på insidan av kåpan vart hålet ska vara?

Det finns ju fästen bakom kåpan på cbr:en, då tycker jag rent logiskt att det borde finnas en liten markering också?

Någon som vet? Kom igen nu!
 
3111860 Tjena!

Provade och skriva i teknik och mekhörnan men 60 läsningar och endast ETT svar tycker jag är under all kritik! Så testar min lycka här i stället:confused:

Dags och montera kraschpuckar på hojen! Så innan jag ger mig på projektet tänkte jag fråga om det är någon som vet om det från fabrik är angivet på insidan av kåpan vart hålet ska vara?

Det finns ju fästen bakom kåpan på cbr:en, då tycker jag rent logiskt att det borde finnas en liten markering också?

Någon som vet? Kom igen nu!
Kan jag inte tänka mig att det finns, men att ta lös en sidokåpa och titta är väl en smal sak?

Mina kraschpuckar sitter på en "ram" som bygger ut från vanliga fästena i hojramen och ut till ett hål i kåpan så man inte behöver kapa. Valtermoto puckar är det, iofs till en 05:a så kåporna ser ju lite annorlunda ut.
 
Kan jag inte tänka mig att det finns, men att ta lös en sidokåpa och titta är väl en smal sak?

Mina kraschpuckar sitter på en "ram" som bygger ut från vanliga fästena i hojramen och ut till ett hål i kåpan så man inte behöver kapa. Valtermoto puckar är det, iofs till en 05:a så kåporna ser ju lite annorlunda ut.

Tack för ditt svar! Jo jag har tänkt ta lös dom ikväll, men har ingen aning om hur jag ska fixa blinkersen. Den är för stor för att bara kåpan ska kunna dras ut, är det någon form av clip on så jag bara kan clippsa loss blinkersen?
 
3111899 Tack för ditt svar! Jo jag har tänkt ta lös dom ikväll, men har ingen aning om hur jag ska fixa blinkersen. Den är för stor för att bara kåpan ska kunna dras ut, är det någon form av clip on så jag bara kan clippsa loss blinkersen?
Blinkerserna brukar sitta i "tryckkontakter" i sladdarna bara. Följ sladdarna från blinkersen och koppla lös där de går ihop med hoj-sladdarna. Sen tar du lös hela sidan med blinkersen orörd.
 
sant......

Jag tror jag skippar att sälja hojen till dom... jag kan inte med gott samvete sälja hojen till någon som jag vet ska ut på vägarna utan varken vett eller körkort... även om jag inte har något med saken att göra......

Tror inte jag hade sålt min pärla till en sån heller... Skulle inte vara särskilt kul att höra att han har kört ihjäl någon senare, men så kan man ju iofs tänka varje gång man säljer något. Men jag ger dig :tummenupp
 
Hade tankarna där ja med. min går klockrent upp till varvstoppet. Det enda är att när den är varm så hör man tickandet om man fiskör runt 2-3-4000 varv.
Jag nämnde det när jag lämnade in den men det blev som sagt inte bättre.
Blev lite less så jag ringde honda verkstan och förklarade läget och dom bad mig komma förbi dagen därpå så dom fick lyssna. Jag åkte dit och dom sa att det inte var något jag behövde oroa mig för och att ventilerna kan låta lite när motorn e varm (låter mest från 85celsius och uppåt).
Tickade din så att man hörde det genom hela registret?
Är det så med era hojjar med??? Kanske ska va så? :confused:

Föresten.. brukar det vara nån cbr rr samåkning per år? Vore riktigt nice!

Ja de ska låta litegrann de vet jag... men min låter alltså förjävligt...o det är från första sekund till sista... kall som varm med andra ord...
Men men...får väl se hur de blir...
 
Tjena!

Provade och skriva i teknik och mekhörnan men 60 läsningar och endast ETT svar tycker jag är under all kritik! Så testar min lycka här i stället:confused:

Dags och montera kraschpuckar på hojen! Så innan jag ger mig på projektet tänkte jag fråga om det är någon som vet om det från fabrik är angivet på insidan av kåpan vart hålet ska vara?

Det finns ju fästen bakom kåpan på cbr:en, då tycker jag rent logiskt att det borde finnas en liten markering också?

Någon som vet? Kom igen nu!

Jag tror inte det var det på min cbr 1000 rr 07.
Honda har ju inga "egna" kraschpuckar till 1000 rr 07.
Så jag lät affären montera på dem innan jag hämtade ut den. och de satte dem i motorfästena, så det ersatte 2 skruvar (1 på var sida)
De jag använder är Valtermoto och jag är nöjd med dem, men tycker det är dåligt att det inte finns Honda orginal av no cut modell.

Enligt rykte så kan det visa sig att om man har krachpuckar så kan IF försäkringen neka kåporna om det visar sig att krashpuckarna har böjt sig så att kåporna skadats av det iomed att det inte är orginal.
Dock så vet jag inte om detta är så. Jag skulle kolla upp först.
Låter lite osannolikt.

Om jag skulle montera själv skulle jag använda mig av laservattenpass för att få det rätt. och lämnat ngn mm hål runtomkring så att de kan röra sig lite utan att slita upp kåporna.

lycka till
 
Hade tankarna där ja med. min går klockrent upp till varvstoppet. Det enda är att när den är varm så hör man tickandet om man fiskör runt 2-3-4000 varv.
Jag nämnde det när jag lämnade in den men det blev som sagt inte bättre.
Blev lite less så jag ringde honda verkstan och förklarade läget och dom bad mig komma förbi dagen därpå så dom fick lyssna. Jag åkte dit och dom sa att det inte var något jag behövde oroa mig för och att ventilerna kan låta lite när motorn e varm (låter mest från 85celsius och uppåt).
Tickade din så att man hörde det genom hela registret?
Är det så med era hojjar med??? Kanske ska va så? :confused:

Föresten.. brukar det vara nån cbr rr samåkning per år? Vore riktigt nice!

Va iväg till meken nu precis o snacka me honom.. han hade hittat felet på min..ventilfjäder som är av... skönt att felet är hittat, dåligt att han inte hittade det första gången.. o de kommer ta tid då det är ett ovanligt fel o de inte finns några såna i lager..
Men som sagt så låter dem litegrann så sålänge det inte tickar allt för högt så skulle ja inte oroa mig om ja vore du..
 
Va iväg till meken nu precis o snacka me honom.. han hade hittat felet på min..ventilfjäder som är av... skönt att felet är hittat, dåligt att han inte hittade det första gången.. o de kommer ta tid då det är ett ovanligt fel o de inte finns några såna i lager..
Men som sagt så låter dem litegrann så sålänge det inte tickar allt för högt så skulle ja inte oroa mig om ja vore du..

Konstigt (att det tar tid).. de har fått pris för sin leveransförmåga. :confused:
http://www.jcr.nu/spons.html
nå, bra att de hittat felet i alla fall.
 
Ja de ska låta litegrann de vet jag... men min låter alltså förjävligt...o det är från första sekund till sista... kall som varm med andra ord...
Men men...får väl se hur de blir...

Okej, skönt att dom hitta felet i alla fall då! Hoppas det inte dröjjer för länge så du kan rajda lite till innan snön kommer.
Kan man vara "för rädd" om sin hoj? I såna fall är det nog precis vad jag är:tuttar ... ska försöka acceptera att det tickar lite ibland :rolleyes: .. rättare sagt, jag måste acceptera det.

men vad säger man? Better safe than sorry!
 
Jau ja vette fan... men de va tydligen en ventilfjäder som gått av, o de fanns inga kända fall av det i sverige tidigare så de hade inte så många i lager direkt...

Det tar hela fyra dagar att leverera, dessa finns på Ribboda på Tisdag. :tummenupp
 
Är det nån här som ska ta sin rr me på mälaren runt?
Funderar på åka, verkar skoj. Eller?
 
Jag tror inte det var det på min cbr 1000 rr 07.
Honda har ju inga "egna" kraschpuckar till 1000 rr 07.
Så jag lät affären montera på dem innan jag hämtade ut den. och de satte dem i motorfästena, så det ersatte 2 skruvar (1 på var sida)
De jag använder är Valtermoto och jag är nöjd med dem, men tycker det är dåligt att det inte finns Honda orginal av no cut modell.

Enligt rykte så kan det visa sig att om man har krachpuckar så kan IF försäkringen neka kåporna om det visar sig att krashpuckarna har böjt sig så att kåporna skadats av det iomed att det inte är orginal.
Dock så vet jag inte om detta är så. Jag skulle kolla upp först.
Låter lite osannolikt.

Om jag skulle montera själv skulle jag använda mig av laservattenpass för att få det rätt. och lämnat ngn mm hål runtomkring så att de kan röra sig lite utan att slita upp kåporna.

lycka till

Jag får kolla upp det där med IF, det låter ju helt sjukt:huvet
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top