Honda CBR 1000/600 RR-Tråden

  • Thread starter Thread starter MC Doktorn
  • Start date Start date
Ni som kör bana med med 600RR 03/04, vad har ni för fjädringsinställningar ? Har exprimenterat lite men skulle gärna höra från fler. Standard tycker jag fram är mjuk, bak är bättre. Körde med dessa nu sist:

Fram:
Förspänning: 2 sträck synliga (4 orginal).
Dämpning: ett varv från hårdaste. (2,5 varv standard)
Retur: Standard.

Bak:
Förspänning: Standard.
Dämpning: 2 klick hårdare än orginal.
Retur: Standard.

Jag väger 74kg

/N
 
Hämtade ut hojen i helgen efter servicen och att helsystemet, pc3 och luftfilter är på plats.

Fick lite bänknings papper, jag fick 172,1 häst på bakhjulet och ca 194 totalt!!
Så nu går den som fan :yoparty , hittar ingen skanner men jag ska fixa en bild på pappret till er också..
 
isse skrev:
2125717 Ni som kör bana med med 600RR 03/04, vad har ni för fjädringsinställningar ? Har exprimenterat lite men skulle gärna höra från fler. Standard tycker jag fram är mjuk, bak är bättre. Körde med dessa nu sist:

Fram:
Förspänning: 2 sträck synliga (4 orginal).
Dämpning: ett varv från hårdaste. (2,5 varv standard)
Retur: Standard.

Bak:
Förspänning: Standard.
Dämpning: 2 klick hårdare än orginal.
Retur: Standard.

Jag väger 74kg

/N

Jag har ställt in SAG det dynamiska (med förare) fram 35mm bak 30mm.
Fjädern fram orginal är på tok för mjuk för mig +90 kg vilket märks att när du har rätt häng med förare fjädrar den knappt ut något utan förare dvs free end sag=0.

Nu har jag en 95kg Öhlin fjäder fram och 5 strecket på förspänning std kompression och retur. Det sk End sag fram är nu 15 mm
I mitt lusiga bantempo tycker jag det har funkat bra.

Herman skrev:
2129853 Hämtade ut hojen i helgen efter servicen och att helsystemet, pc3 och luftfilter är på plats.

Fick lite bänknings papper, jag fick 172,1 häst på bakhjulet och ca 194 totalt!!
Så nu går den som fan :yoparty , hittar ingen skanner men jag ska fixa en bild på pappret till er också..

172,1 låter väldans mycket , kan det vara i schneiders glädjebänk :tungan
 
2ono skrev:
2129883 Jag har ställt in SAG det dynamiska (med förare) fram 35mm bak 30mm.
Fjädern fram orginal är på tok för mjuk för mig +90 kg vilket märks att när du har rätt häng med förare fjädrar den knappt ut något utan förare dvs free end sag=0.

Nu har jag en 95kg Öhlin fjäder fram och 5 strecket på förspänning std kompression och retur. Det sk End sag fram är nu 15 mm
I mitt lusiga bantempo tycker jag det har funkat bra.



172,1 låter väldans mycket , kan det vara i schneiders glädjebänk :tungan

Hmm, jo lite mycket kanske... De var mc-varuhuset... :pannkyss
 
Herman skrev:
2129916 Hmm, jo lite mycket kanske... De var mc-varuhuset... :pannkyss
Bänkade min också där, dem anger effekten enligt STD normen, i övrigt har jag inte hört att dem har nån glädjebänk.

2ono skrev:
2129883Nu har jag en 95kg Öhlin fjäder fram och 5 strecket på förspänning std kompression och retur. Det sk End sag fram är nu 15 mm
I mitt lusiga bantempo tycker jag det har funkat bra.
Vad har du för dämp&retur bak?

/N
 
Last edited:
isse skrev:
2125717 Ni som kör bana med med 600RR 03/04, vad har ni för fjädringsinställningar ? Har exprimenterat lite men skulle gärna höra från fler. Standard tycker jag fram är mjuk, bak är bättre. Körde med dessa nu sist:

Fram:
Förspänning: 2 sträck synliga (4 orginal).
Dämpning: ett varv från hårdaste. (2,5 varv standard)
Retur: Standard.

Bak:
Förspänning: Standard.
Dämpning: 2 klick hårdare än orginal.
Retur: Standard.

Jag väger 74kg

/N

Han jag köpte hojen av körde lite rookie 600 med den så inställningarna jag kör med nu är de han använde när han tävlade. Ska prova hojen på bana ett par gånger innan jag fixar nått med den. Är jag inte nöjd ska jag prova den rekommendation de har på sportrider.com, se länk nedan...

Säljaren tävlade med följande;

Fram:
Förspänning: 4 sträck synliga (4 orginal).
Dämpning: ett varv från hårdaste. (2,5 varv standard)
Retur: Max

Bak:
Förspänning: Läge 5 (orginal 3).
Dämpning: 2 klick hårdare än orginal
Retur: 1 varv ut från max

Jag väger 74 kg, säljaren väger 70 kg. Har inte haft den på bana än men vid aktiv landsvägskörning så känns den helt OK. Test på bana blir det nu den 7/5 på Sturup Raceway, premiär för i år, ska bli sjuk ball :banana

http://www.sportrider.com/bikes/146_street_bike_suspension_settings/
 
Svane skrev:
2130163
Retur: Max
Retur: 1 varv ut från max
[/url]
När du säger max, är det hårdaste dämpning på returen då? Vilket alltså betyder att utfjädringen ska bli så dämpad som möjligt?

/N
 
isse skrev:
2130207 När du säger max, är det hårdaste dämpning på returen då? Vilket alltså betyder att utfjädringen ska bli så dämpad som möjligt?

/N

Jepp, max dämpning på returen. Skruven e skruvad medurs till det säger stopp (försiktigt...)...
 
isse skrev:
2130104 Bänkade min också där, dem anger effekten enligt STD normen, i övrigt har jag inte hört att dem har nån glädjebänk.

Vad har du för dämp&retur bak?

/N

WP dämpare har returen och kompressionen runt 15 klick fr max (tot 30 klick)
 
Vart får man tag i Yoshimura slip-on's här i sverige?

typ denna modell (RS-5)
 

Bifogat

  • Yoshi.jpg
    Yoshi.jpg
    20.2 KB · Visningar: 308
Hej, har en liten fundering ang bakkåpan på en cbr 600rr -03.

Va tvungen att ta bort den för att komma åt att mecka lite. När jag tog bort bakkåpan fick jag böja och bända ganska mycket. När jag nu fixat klart det jag skulle så märker jag att det är väldigt mycket mer man måste bända för att få dit den igen, finns det något knep för att göra detta på ett enkelt sätt, eller är det brutalvåld som gäller? är lite rädd för att man ska bända sönder kåpan.

hoppas någon förstår va jag menar och kan ge mig något bra svar

// Mvh Toby

(PS. Denna fråga finns även i meckhörnan, tänkte att det va lika bra att lägga den här med.)
 
MonX skrev:
2130727 Hej, har en liten fundering ang bakkåpan på en cbr 600rr -03.

Va tvungen att ta bort den för att komma åt att mecka lite. När jag tog bort bakkåpan fick jag böja och bända ganska mycket. När jag nu fixat klart det jag skulle så märker jag att det är väldigt mycket mer man måste bända för att få dit den igen, finns det något knep för att göra detta på ett enkelt sätt, eller är det brutalvåld som gäller? är lite rädd för att man ska bända sönder kåpan.

hoppas någon förstår va jag menar och kan ge mig något bra svar

// Mvh Toby

(PS. Denna fråga finns även i meckhörnan, tänkte att det va lika bra att lägga den här med.)
Direkt fr manualen, håller med att det känns otäckt att bryta plasten :hihi
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=1676227&postcount=54
 
Hjälp med att beställa

Ni som beställt ifrån clear alternatives får gärna dela med er till mig..

hur har ni valt hur det skall skickas och vad ska man skriva i fälten

name on card:
card number:

inga problem att koppla in detta på en cbr 1000 -06??

tacksam för svar
 
Last edited:
Någon som vill hjälpa mig med inställningarna på fjädringen?? Dels undrar jag vad dom olika inställningarna gör? Sen undrar jag hur man ska ha dom inställda? kör nästan bara gata väger ca 90kg behöver inte va exakt undrar mer om man bör ställa fjädringen hårdare eller nått??
 
Last edited:
kåpa

MonX skrev:
2130727 Hej, har en liten fundering ang bakkåpan på en cbr 600rr -03.

Va tvungen att ta bort den för att komma åt att mecka lite. När jag tog bort bakkåpan fick jag böja och bända ganska mycket. När jag nu fixat klart det jag skulle så märker jag att det är väldigt mycket mer man måste bända för att få dit den igen, finns det något knep för att göra detta på ett enkelt sätt, eller är det brutalvåld som gäller? är lite rädd för att man ska bända sönder kåpan.

hoppas någon förstår va jag menar och kan ge mig något bra svar

// Mvh Toby

(PS. Denna fråga finns även i meckhörnan, tänkte att det va lika bra att lägga den här med.)
kapa av en cm på högersidan av den svarta kåpan som sitter över ljuddämparen så blir det inga problem i forts.så har jag gjort.
 
Mek Hjälp!

Hej hörrni igen! Ursäkta om jag bara hör av mej när jag behöver hjälp. Nu till problemet. Bytte olja, stift och justerade ventilerna. Tog då bort kylet,luftburk och tank. Nu när jag startade i vår hostade hojen till nån gång har aldrig gått som i sommras. Köpte till och med nytt batteri ingen förbättring. Hyr in en meck i kväll för att kolla upp så att inga kontaktstycken sitter fel. Nu när jag provar tänder den inte ens till som den gjort förut. Har till och med provat med kupévärmare riktad mot motorn i 1 timme. Har hänt förut att den surat ner sig när det varit kallt ute. Nån vänlig själ som kan ha nåt tips, :Bugar :Bugar
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top