Honda CBR 1000/600 RR-Tråden

  • Thread starter Thread starter MC Doktorn
  • Start date Start date
Har en -10:a och tror det är dags för byte av bromsvätskan... nån som gjort det själv och vet hur det skall göras eller är det bara lämna in?
Har kommit över servicemanualen och har en fabläs för verktyg men känner mig osäker då jag aldrig bytt bromsvätske på något fordon och denna med ABS och kombibromsar gör det ju lite mer komplicerat.
 
Har en -10:a och tror det är dags för byte av bromsvätskan... nån som gjort det själv och vet hur det skall göras eller är det bara lämna in?
Har kommit över servicemanualen och har en fabläs för verktyg men känner mig osäker då jag aldrig bytt bromsvätske på något fordon och denna med ABS och kombibromsar gör det ju lite mer komplicerat.

Är det bara ett byte så är det inge krånglit på dessa. Värre om man ska byta slangar eller liknande då luft är ett helsike att få ut.

Sug ut den gamla vätskan i behållarna. Lämpligt med en liten spruta för medecin. fyll på med nySen "luftar" du som vanligt vid varje nippel tills det kommer ren och fin vätska där. Håll samtidigt koll i behållarna så det inte blir för lite vätska. Glöm inte att det finns extra nipplar på oket bak iom kombibromsen.

Allt detta bör stå utförörligt i manualen då det rekomenderas att det görs varje år åtminstånde på min 600:a

//S
 
Funkar lite annorlunda med ABS-systemet... enligt servicemanualen skall man bygla och hålla på också.
Får se hur jag gör.
 
Tjena en fråga! Vilket år kom ABS på hojen? Samt, den heldigitala varvräknaren? !
 
Varvräknaren kom iaf med 2012 års modell. 2014 tror jag det är med abs.
 
Hej!
Går i tankarna att köpa en cbr1000rr 2012->
Har idag en kawasaki z1000sx. Någon här som provkört båda cyklarna? Bara fördelar med Hondan om man bortser ifrån ergonomin?
Mvh.
 
Tjena en fråga! Vilket år kom ABS på hojen? Samt, den heldigitala varvräknaren? !

2009 kom Fireblade med ABS men handlarna har fortsatt ta in med både ABS och utan.
Tror det är sedan -13 som de enbart tagit en ABS men det kan du lätt fråga handlarna om.

-12 kom den digitala mätaren.

-14 kom SP med öhlinsfjädring, brembobromsar samt ett gäng uppdateringar i motor och elektronik... bland annat individuellt portat insug osv.
 
Bara ena lampan lyser vid halvljus och det ser fördjävligt ut. Skulle vilja ha bägge tända vid halvljus.
Nån som vet hur man åtgärdar detta?
Går det att byta ut reflektorn till helljuset på något sätt och byta lampa. Då tappar man ju i och för sig hel-lyset.
Finns det något ombyggnadskit och köpa så det bli godkänt på besiktningen?
Hittar bara massa angeleyes-trams på ebay.
 
Tjena, någon som har, eller kan peka mig någonstans där man kan få tag på, de exakta måtten på den övre styrkronan till 1000RR 04-05 respektive 06-07?
Behöver veta:

*hur mycket "step" det är, dvs från övre kanten på gaffelinfästningen till planet där centrummuttern ligger an mot kronan.

*avståndet mellan gaffelbenen, centrum till centrum.

*avstånd/offset centrum fäste till centrum gaffelben.

Tack på förhand. :bugar
 
Tjenare alla hondaägare!

Ska köpa ny 1000cc sporthoj och från att vägra honda har jag börjat snegla o kan tänka mig en honda typ 07-10.
Hade en omdrevad o trimmad gsxr1000 05a innan o gillade dedär att lätt få upp den på bakhjulet i 200utan att slira koppling o ha sig.
Kör bara gata o vill ha en hoj som går riktigt bra!
De är väl ingen större skillnad mellan modellerna eller?
Acc o toppfart
Finns de några barnsjukdommar man ska tänka på?
 
Tjenare alla hondaägare!

Ska köpa ny 1000cc sporthoj och från att vägra honda har jag börjat snegla o kan tänka mig en honda typ 07-10.
Hade en omdrevad o trimmad gsxr1000 05a innan o gillade dedär att lätt få upp den på bakhjulet i 200utan att slira koppling o ha sig.
Kör bara gata o vill ha en hoj som går riktigt bra!
De är väl ingen större skillnad mellan modellerna eller?
Acc o toppfart
Finns de några barnsjukdommar man ska tänka på?

08an är nya modelen och den hade strul med kolvringar.

och 07an är den sista utav den föregånde modelen, helt okej, inga direkta barnsjukdommar (kanske nått generator fel, men kan ha fel)
 
08an är nya modelen och den hade strul med kolvringar.

och 07an är den sista utav den föregånde modelen, helt okej, inga direkta barnsjukdommar (kanske nått generator fel, men kan ha fel)

Hmm kolvringar alltså? E de nåt som gått på garanti så det är bytt eller kan man räkna me o få skruva? Vad händer me dem? Tätar dåligt så de drar olja o ryker?
Känns som de kan va lite pill me o de vill ja inte hålla på med mitt i säsongen..
Har en bil me för mkt effekt som brukar gå för egen maskin till race men åka kärra hem med trasiga drivaxlar/låda. Hojen vill ja att de ska funka nåtsåndär
 
Hmm kolvringar alltså? E de nåt som gått på garanti så det är bytt eller kan man räkna me o få skruva? Vad händer me dem? Tätar dåligt så de drar olja o ryker?
Känns som de kan va lite pill me o de vill ja inte hålla på med mitt i säsongen..
Har en bil me för mkt effekt som brukar gå för egen maskin till race men åka kärra hem med trasiga drivaxlar/låda. Hojen vill ja att de ska funka nåtsåndär

Garantijobb, vad jag vet, men 08orna är rätt gamla nu ju
 
Är ringarna bättre på 09an så det åtgärdades där eller?

Vad jag vet så ska i princip alla Blades från -08 samt en del från -09 ha fått det garantijobbet utfört. Det var även något mer än kolvringarna de gjorde men minns inte vad.

Funderar du på att köpa en begagnad och funderar på om garantijobbet är utfört? Ta regnr och ring en Honda-handlade. De ska kunna se historiken på den hojen.

Det kan ju däremot vara så att någon bytt motorn till den som hör till regnumret, har för mig det ska finnas ett motornummer också men är osäker på det här området.
 
Slänger in en bild på min cbr1000rr som fått full service nya kåpor och lite till. Men funderar på att sälja r1 och cbr för en bmw s1000rr 2016 eller en h2. cbr4.JPG en före bild.
FullSizeRender(1).jpg

vilken är snyggare ?
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top