Honda CBR 1000/600 RR-Tråden

  • Thread starter Thread starter MC Doktorn
  • Start date Start date
Tackar ödmjukast ! :)

Komiskt nog så verkar vi ha samma system "2 bros m2 vale carbon" ?

Problemet är att ja letar efter en långsiktig lösning =/

men tack för tipset

Om du har ett sådant system så skule jag rekommendera att du byter ut skruvarna som du ser bakifrån direkt. De är mjuka som smör så när de lossnar (inte om, utan när) så kommer de troligtvis brytas när du försöker spänna dem. Jag satt dit vanliga insex skruvar och de satt kanonbra.
 
Om du har ett sådant system så skule jag rekommendera att du byter ut skruvarna som du ser bakifrån direkt. De är mjuka som smör så när de lossnar (inte om, utan när) så kommer de troligtvis brytas när du försöker spänna dem. Jag satt dit vanliga insex skruvar och de satt kanonbra.

TACK ! De var minst sagt ett viktigt tips. Bara så ja inte missuppfattar dig, menar du skruvarna till reg hållaren eller skruvarna som man får med till installationen? faktiskt hittat ett system som " ja tror" passar med orginalblinkerserna och har rätt avstånd för att ta sig igenom besiktningen:

http://www.evotech-performance.eu/index.php/cbr600rr-2007-2010-tail-tidy-fender-eliminator.html

Sen är frågan om denna fender passar med 2 bros sliponet.....Måste ner och mäta för detta slipon ser betydligt grövre ut än orginalet.

Tack än en gång för tipsen
 
Servicedags på hojen

Efter att nu har demonterat kåporna på hojen upptäckte jag att det fanns en del smuts och olja på motorn. Jag har grymt svårt att avgöra var det kan tänkas komma ifrån.
På de bifogade bilderna kan ni kanske hjälpa mig på traven och avgöra hur jag skall gå vidare?

Skall jag tvätta av motorn helt och hållet för att sen starta och ev ta en tur senare för att se om det fortfarande läcker?
Kollar man lite noga kan man se att smutsen verkar komma framifrån och ut mot kåpan på vänster sida.

//Danne :Bugar

IMAG0480.jpg

IMAG0478.jpg

IMAG0485.jpg
 
Efter att nu har demonterat kåporna på hojen upptäckte jag att det fanns en del smuts och olja på motorn. Jag har grymt svårt att avgöra var det kan tänkas komma ifrån.
På de bifogade bilderna kan ni kanske hjälpa mig på traven och avgöra hur jag skall gå vidare?

Skall jag tvätta av motorn helt och hållet för att sen starta och ev ta en tur senare för att se om det fortfarande läcker?
Kollar man lite noga kan man se att smutsen verkar komma framifrån och ut mot kåpan på vänster sida.

//Danne :Bugar

Du ser inget om du startar hojen då? Ser oftast mkt värre ut när fartvinden har kastat runt oljan. Ungefär som när man kört med trasig packbox i framgaffeln och halva sidokåpan mm är oljedränkt:gnissla
 
Du ser inget om du startar hojen då? Ser oftast mkt värre ut när fartvinden har kastat runt oljan. Ungefär som när man kört med trasig packbox i framgaffeln och halva sidokåpan mm är oljedränkt:gnissla

Ok.. Så kan det vara!
Jag startade hojen men det fanns inte något som hällst tecken på läcka eller fukt från motorn.
Kanske är det så som jag först trodde då, jag en något lite läckande gaffelben på vänster sida.
Jag känner inte heller någon direkt lukt.. Så jag gör nog den bedömningen att det är gaffeln som orsakat all smuts.

Bifogar en bild på gaffelbenet som jag tror är orsaken.
Packar nog om gaffeln också när jag ändå är igång!
Tack för tipset!

IMAG0486.jpg
 
Ok.. Så kan det vara!
Jag startade hojen men det fanns inte något som hällst tecken på läcka eller fukt från motorn.
Kanske är det så som jag först trodde då, jag en något lite läckande gaffelben på vänster sida.
Jag känner inte heller någon direkt lukt.. Så jag gör nog den bedömningen att det är gaffeln som orsakat all smuts.

Bifogar en bild på gaffelbenet som jag tror är orsaken.
Packar nog om gaffeln också när jag ändå är igång!
Tack för tipset!

View attachment 329169
Ja, lika bra att packa om. Annars har du snart ett större läckage och gaffelolja över heeela hojen. :D
 
Ok.. Så kan det vara!
Jag startade hojen men det fanns inte något som hällst tecken på läcka eller fukt från motorn.
Kanske är det så som jag först trodde då, jag en något lite läckande gaffelben på vänster sida.
Jag känner inte heller någon direkt lukt.. Så jag gör nog den bedömningen att det är gaffeln som orsakat all smuts.

Bifogar en bild på gaffelbenet som jag tror är orsaken.
Packar nog om gaffeln också när jag ändå är igång!
Tack för tipset!

View attachment 329169

Var det olja utanpå kåprona när du börja?
isåfall lär det vara gaffeln, är nog inte mycket olja kvar i den, byt packbox pronto.
(lägg sedan en fråga i teknikdelen här på forumet med fråga om du ska byta packbox på båda benen eller inte som alla andra som har ett ben som läcker ;)
 
Var det olja utanpå kåprona när du börja?
isåfall lär det vara gaffeln, är nog inte mycket olja kvar i den, byt packbox pronto.
(lägg sedan en fråga i teknikdelen här på forumet med fråga om du ska byta packbox på båda benen eller inte som alla andra som har ett ben som läcker ;)

Nej det var inte mycket på kåporna.. nu är jag rätt noga med hojen och håller den ganska ren hela tiden iofs.. men är det inte gaffeln så kommer jag att märka det ganske snart.. Kletet på motorn var ganska torrt också.

Naturligtvis kommer jag att lägga en fråga om det i teknikdelen också, tack för tipset. :banana

//Danne
 
Nej det var inte ett skämt.

http://www.youtube.com/watch?v=WQZuNJv_oGo

http://cgi.ebay.com/LED-Taillight-T...rcycles_Parts_Accessories&hash=item230aea97d0

Ska finnas ett kit som inte kräver sådär pass mkt ombyggnad dock men hittar inte det just nu.

hmm, beskära delar på hojen gör ja ej. Men tackar för tipsen, men e ju en " komplett bakdel " som bara går att byta ut och som är laglig ja försöker hitta..... Led belysningen tar sig aldrig tyvärr igenom besiktningen heller, sjukt att de inte finns en massa enkla lösningar. Med tanke på hur pass populär cbr är så borde de ju finnas 100-tals olika fenders som passar med orginal blinkers tycker man ju men tror den ja länkade här ovan ska passa. Hört av mig till återförsäljarna utan svar än dock =/ fortsättning följer.......:va
 
hmm, beskära delar på hojen gör ja ej. Men tackar för tipsen, men e ju en " komplett bakdel " som bara går att byta ut och som är laglig ja försöker hitta..... Led belysningen tar sig aldrig tyvärr igenom besiktningen heller, sjukt att de inte finns en massa enkla lösningar. Med tanke på hur pass populär cbr är så borde de ju finnas 100-tals olika fenders som passar med orginal blinkers tycker man ju men tror den ja länkade här ovan ska passa. Hört av mig till återförsäljarna utan svar än dock =/ fortsättning följer.......:va

Ska du ha originalblinkers?! :3freak
Då kan du ju likagärna låta allt original sitta där bak :näsblod

Finns massa, sök på cbr600rr tail tidy bland annat på google.
www.cbr600rr.com kan du kika på me.
 
Jag menar de 6 skruvarna som håller fast slutdelen av sliponet. De guldeloxerade.

Funkar inte skylthållaren som följer med sliponet?

visabild.php


TACK ! De var minst sagt ett viktigt tips. Bara så ja inte missuppfattar dig, menar du skruvarna till reg hållaren eller skruvarna som man får med till installationen? faktiskt hittat ett system som " ja tror" passar med orginalblinkerserna och har rätt avstånd för att ta sig igenom besiktningen:

http://www.evotech-performance.eu/index.php/cbr600rr-2007-2010-tail-tidy-fender-eliminator.html

Sen är frågan om denna fender passar med 2 bros sliponet.....Måste ner och mäta för detta slipon ser betydligt grövre ut än orginalet.

Tack än en gång för tipsen
 
Bifogar en bild på en grymt snygg hoj!
 

Bifogat

  • DSC_9548.JPG
    DSC_9548.JPG
    225.6 KB · Visningar: 66
Last edited:
Tjenare! Letar efter en kåpa till hojen. Vet ej vad den kallas men ni ser vilken jag menar på bilden.



Har kollat på hondaoriginalparts.com men det var i dyraste laget. Om man beställer originalkåpan, är den då färdiglackad och den lilla dekalbiten sitter redan på när man får den? Någon med erfarenheter?

Har hittat den på ebay för runt 200 kr men det blir nog inte mycket billigare än original i slutändan ändå med lack och dekal.

Om någon har denna kåpan och vill bli av med den skicka pm! :)

Tacksam för hjälp!

Den kostar 978:- ny i butik lackad och med dekaler.
 
Det är listpris så det skall gälla hos alla, om du är i närheten av Göteborg så kan jag lösa det åt dig.

Bor i Halmstad.. Men det är väl bara att åka inom någon återförsäljare och be dem beställa? Eller är det någon som handlat från hondaoriginalparts.com som kan dela med sig av sina erfarenheter? :)
 
Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Back
Top