Honda CBR 1000/600 RR-Tråden

  • Thread starter Thread starter MC Doktorn
  • Start date Start date

MC Doktorn

Guest
Tänkte att det finns CBR trådar men ingen om RR modellerna enbart.
Enl mitt tycke en av de snyggaste hojarna och kvalitets mässigt bästa.

Som bekant dominerar Hondas CBR 600 RR dom många std och SS klasser världen över vilket säger en hel del.
Med en ny 1000cc modell 2006 har ju lägre vikt och mer effekt bla vilket säkert gör den konkurranskraftig med K6:or ,zx10r och yzfr1.

Disskutera modifieringar och tips om vad som kan göras bättre och allt som behandlar modellerna.

På min CBR 600 RR ska jag till nästa år ffa allt modifiera fjädring där showa dämparen bak åker bort eller bytes ut.
Fram skall det i en hårdare 100kg fjäder då den som sitter orginal är alldeles för mjuk och modifiering av dämpningen även där.

Lämnar motorn relativt orörd med Akrapovic slip on som ffa ger -3 kg ? men den går sannolikt något fett vilket en PC kommer råda bot på samt ett öppnare luftfilter.
Även Kåpor och frame-sliders med fotpinnar för "reverse" race växling kommer installeras.
Drevningen är något hög så 520 kedja med annan utväxling och gärna lite drevnings alternativ

Sen återstår det bara att köra :3freak
 
Last edited:
Sjukt nöjd e jag med min 600 dock sneglar jag på nya R1 eller 1000RR då jag har tröttnat på att växla ihjäl mej...(stadskörning)...vore kul om ngn kom med lite info om nya (06) 1000RR så man ev slipper byta till skramlaha....


tack på förhand
 
XeNo skrev:
Sjukt nöjd e jag med min 600 dock sneglar jag på nya R1 eller 1000RR då jag har tröttnat på att växla ihjäl mej...(stadskörning)...vore kul om ngn kom med lite info om nya (06) 1000RR så man ev slipper byta till skramlaha....


tack på förhand


håller med dig! är oxå sjukt nöjd med min hoj! o har även tröttnat lite på att halft växla ihjäl mig!...
 
Har precis köpt en CBR 600RR 03:a hel nöjd även jag och jag har väl inte hunnit tröttna på att växla utan tycker att det är roligt när man får vara lite aktiv, däremot så är jag ovan med att behöva varva som en tok då jag kört Ducce innan. Har ni några tips på hur man på ett snyggt sätt kan rensa baken :tummenupp
 
Lunkiz skrev:
håller med dig! är oxå sjukt nöjd med min hoj! o har även tröttnat lite på att halft växla ihjäl mig!...

Jag byter hoj ofta men min CBR1000 har jag haft nu i två säsonger vilket säger en del om hur nöjd jag är med den :)

Det enda jag gjort första året är att justera fjädringen men där finns det begränsningar, framförallt fram så är den för mjuk så lite hårdare fjäder borde stoppas i. Jag har höjt oljenivån fram med 10ml på varje sida vilket gjorde att bromsstudsandet försvann. Bak är ganska bra, lite åt det mjuka hållet men inte lika störande som fram. Motormässigt är det bara ett Arrow helsystem i titan, beggat från Grevens Mc-delar. Hela systemet väger mindre än originalljuddämparen och låter fantastiskt. Katalysatorn och den idiotiska avgasventilen försvann också i samma veva så det var ju positivt. Uppskattningsvis så blev det hela ca 8kg lättare och det man märker mest på vikten är att den tunga ljuddämparen som sitter högt placerad original gör att hojen kändes tung att kastas fram och tillbaka i chikaner. Hojen känns mycket lättare nu. Effektmässigt så gav systemet ca 13hk på bakhjulet (148-161kusar). PowerCommandern gav ingenting på topp men effektkurvan efter justering ser ut som på en elmotor, ett salsgolv i 45 graders vinkel, grymt fin på bana :tummenupp. Två kugg större bakdrev gör en del för accet också och hela hojen går som f-n på ren svenska. Jag kör nästan uteslutande bana med den och där är den som gjuten.
Annars så tycker jag personligen att en hoj som gör 160 knutar på ettan inte har så mycket i trafiken att göra...faktiskt...
 

Bifogat

  • CBR.jpg
    CBR.jpg
    113.9 KB · Visningar: 2,702
Last edited:
mike_bike skrev:
Har precis köpt en CBR 600RR 03:a hel nöjd även jag och jag har väl inte hunnit tröttna på att växla utan tycker att det är roligt när man får vara lite aktiv, däremot så är jag ovan med att behöva varva som en tok då jag kört Ducce innan. Har ni några tips på hur man på ett snyggt sätt kan rensa baken :tummenupp

Du valde rätt till slut :tummenupp
Växellådan är den bästa jag provat tätstegad och ett långt register mellan 10-15K så jag störs inte heller av växlandet.
Ska lägga upp en bild på min bak med akrapovic och mini reg och blinkers :tummenupp
 
JAPP Efter mycket velande så blev det en CBR och nu känns det som valet var enkelt. Underbar hoj..... :D
 
Jo Cbr:en e läcker och välbyggd, har dock ännu ej provkört en.
Hade säker inte blivit besviken tror jag, nån som vill låna ut sin?..

Cbr 1000 - 05 i Repsol lack e min favorit :tummenupp

Very nice indeed:)
 
sandstream skrev:
Måste du ha nya fotpinnar för det?
Om du kollar på den här bilden så kan man ju gissa att det inte finns plats där uppe för att slänga om.

CBR600RR.jpg
 
Neutral skrev:
Om du kollar på den här bilden så kan man ju gissa att det inte finns plats där uppe för att slänga om.
Så med nya fotpinnar flyttar man upp växelföraren så att den har kontakt med fotpinnen istället?

(Att jag frågade beror på att jag själv kan vända genom att lossa en skruv).
 
sandstream skrev:
Så med nya fotpinnar flyttar man upp växelföraren så att den har kontakt med fotpinnen istället?

(Att jag frågade beror på att jag själv kan vända genom att lossa en skruv).
Här är en bild på ett kit till Hondan:

r%5Crz_PE065D_Z.jpg


De flesta kan man vända på själv precis som du säger.
 
Jag e helnöjd med min, men det är som sagt fjädringskomponenterna som inte riktigt håller måttet enligt mitt tycke, annars hur bra som helst :tummenupp
 
sandstream skrev:
Så med nya fotpinnar flyttar man upp växelföraren så att den har kontakt med fotpinnen istället?

(Att jag frågade beror på att jag själv kan vända genom att lossa en skruv).

Vattenpumpen är det tror jag som tar i, sen äju TKR pinnarna grymt fina åxå (även de på bilden i denna tråd). Såg att en kille sålde kopior för 2000 på roadracing.se annars kostar de ju skjortan nya. JO en annan sak nån som hittat ett racingtanklock (brytit upp mitt,glömde nyckeln) till bra pris till en cbr 600 RR -03 (tror att det passar från de äldre modellerna åxå.
Hoj på er. :Bugar
 
Som sagt det är trångt och växellmekanismen går inte att vända på i orginal utförande, yes vattenpumpen tar i.

Så här ser baken ut relativt cleant ut.
 

Bifogat

  • bild2.JPG
    bild2.JPG
    90.6 KB · Visningar: 2,058
2ono skrev:
Som sagt det är trångt och växellmekanismen går inte att vända på i orginal utförande, yes vattenpumpen tar i.

Så här ser baken ut relativt cleant ut.
Snygg hoj tycker den ser bekant ut på något sätt :va
 
2ono skrev:
Ja jfr med den feta gixxern så vinner den i varje fall i kategorin snyggaste häck :7peta :hihi
Hondan är snyggare rakt av inget snack om det.Men nu när man kört gixxern
och kommit över omställningen från 600,an kan jag låva aldrig mer en 600,a.
Nu pratar jag om gat åkning ,power rockar :tummenupp
 
2ono skrev:
Som sagt det är trångt och växellmekanismen går inte att vända på i orginal utförande, yes vattenpumpen tar i.
Då har man lärt sig något nytt i dag :)
 
600rr ei fejtast :tummenupp

Jag gillade inte min framfjäder men den skruva någon på så nu är den helt ok för en lättviktare som mig.
Växla är bra för själen förresten!


(Varför brukar diskussioner runt en 600-klass hoj alltid leda till diskussioner 1000 vs 600? Don't 1000vs600 this tråd!)
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top