Honda CBR 1000 2008 och uppåt vs GSXR 1000 2003-2004

• Thread starter Thread starter H4
  • Start date Start date

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Tjena!

Har tuffat runt på senaste tiden på en CBR 1000 av 2010 årsmodell och fullkomligt älskar den hojen. Det är farsans hoj som jag får låna.

Själv har man inte råd med en CBR 1000 2008 och uppåt, men däremot har jag hittat ett intressant objekt - nämligen en GSXR 1000 K3 med lite kul grejer såsom devil helsystem osv. Den ligger lite långt bort så att provköra den bara för att provköra den är ju inte värt... då får man åka lite för långt för en provkörning

Om man nu skulle jämföra karaktärerna hos dessa hojar... hurdan är CBR:en jämfört med GSXR:en? Hur upplevs draget, vilken drar hårdare? Chassiet? Bromsar?

Skulle vara kul att veta hur mycket det skiljer i drygt 4-5 års utveckling.

Om du hoppar direkt från Hondan till gixxern så kommer du att uppleva gixxern som ganska stor och bynglig. Gungig fjädring och lite halvtrött i motorn. Hondan är ju mycket mindre, tightare i chassi och reglage, har MYCKET bättre bromsar och kanske 15-20 hästar mer på bakhjulet.

Om du inte hoppar mellan hojarna så är Suzukin en ganska skön hoj att köra, ett härligt register i motorn och ganska rymlig att sitta på förutom att avståndet mellan sadel och fotpinnar är relativt kort, men det är ju inte alla som har problem med det.

Suzukin bygger på teknik som utvecklades i slutet på 90-talet och presenterades -01, Hondan bygger på teknik från mitten av 2000-talet så det är inte så konstigt.

5-6 års utveckling är en evighet i dessa sammanhang:)

Om du hoppar direkt från Hondan till gixxern så kommer du att uppleva gixxern som ganska stor och bynglig. Gungig fjädring och lite halvtrött i motorn. Hondan är ju mycket mindre, tightare i chassi och reglage, har MYCKET bättre bromsar och kanske 15-20 hästar mer på bakhjulet.

Om du inte hoppar mellan hojarna så är Suzukin en ganska skön hoj att köra, ett härligt register i motorn och ganska rymlig att sitta på förutom att avståndet mellan sadel och fotpinnar är relativt kort, men det är ju inte alla som har problem med det.

Suzukin bygger på teknik som utvecklades i slutet på 90-talet och presenterades -01, Hondan bygger på teknik från mitten av 2000-talet så det är inte så konstigt.

5-6 års utveckling är en evighet i dessa sammanhang:)

Skulle dock inte tro att GSXR:en är halvtrött trots den mindre effekten, tror nog inte det skiljer 15-20 hästar på hjulet... är nog mycket närmre så, speciellt en som är lite kittad med helsystem och mappad vs en original CBR.

Snygg är den iaf, och man behöver ju inte bättre hoj för det är ju förarskillsen som man får slipa på.

Med tanke på att du bor i Göteborg kanske du ska kolla på försäkringen också?
Jag kör en gsxr 1000 -03 och tycker den funkar kanon. Jämfört med tidigare k1 och k2 som jag haft så verkar detta chassi mycket skönare med bättre bromsar och effekt så det räcker. Jag har i stort sett bara haft Suzuki gsxr av olika modeller sen jag började för 15 år sedan. Har haft gsxr 1000 sedan 2001 och är helnöjd.
Bor i småstad(Oskarshamn), 35 år och betalar 450 kr i månaden helförsäkrat hos IF. Kör i ca 6 månader och ställer av sedan så hamnar väl ett helår på ca 3000 spänn...

Skulle dock inte tro att GSXR:en är halvtrött trots den mindre effekten, tror nog inte det skiljer 15-20 hästar på hjulet... är nog mycket närmre så, speciellt en som är lite kittad med helsystem och mappad vs en original CBR.

Snygg är den iaf, och man behöver ju inte bättre hoj för det är ju förarskillsen som man får slipa på.

Hoppar du direkt från Hondan så känns gixxern ganska trött. En 03-04 brukar i en vettigt kalibrerad bänk ge 135-140 hästar på hjulet, i samma bänk lämnar Hondan 160-165 hästar, skillnaden är faktiskt så stor.
Visst blir skillnaden mindre om du har helsystem och mappning men det kan man göra på Hondan också så det är ju en helt meningslös jämförelse, det var väl ändå originalcyklar vi pratade om här?

Gixxern från -05 är ju en helt annan sak, det är en betydligt nyare konstruktion som helt klart matchar Hondan utom i absolut toppeffekt. Det är mer rättvist att jämföra mellan dem.

Sen kan jag ju upplysa om att en CBR1000 -08/09 känns trött när man hoppar på den från att ha kört BMW S1000...:)

Sen har du helt rätt att det är föraren som avgör, en snabb förare kör ifrån en långsam förare oavsett vad han sitter på...:tummenupp

Vad jag hört så är, som nämndes, hondan en smidigare hoj. Den ska vara lite mer "följsam" i dit körande har jag hört på diverse jämförelser av hojar före 08. Men jämför du nyare sporthojar så kan nog hondan verka lite tråkig.. iaf av vad jag hört.

Men sen är man ju honda-skadad så jag undrar verkligen om jag skulle skaffa mig något annat än en CBR1000 nästa gång jag skaffar mig en hoj. :tummenupp

Köp min K5:a 166hk på hjulet bor i lerum bra pris:tummenupp

punkt? komma? eller varför ens göra sig besvärad av att skriva en fullständig mening på korrekt svenska? :arsele:näsblod

Last edited:
Hoppar du direkt från Hondan så känns gixxern ganska trött. En 03-04 brukar i en vettigt kalibrerad bänk ge 135-140 hästar på hjulet, i samma bänk lämnar Hondan 160-165 hästar, skillnaden är faktiskt så stor.
Visst blir skillnaden mindre om du har helsystem och mappning men det kan man göra på Hondan också så det är ju en helt meningslös jämförelse, det var väl ändå originalcyklar vi pratade om här?

Gixxern från -05 är ju en helt annan sak, det är en betydligt nyare konstruktion som helt klart matchar Hondan utom i absolut toppeffekt. Det är mer rättvist att jämföra mellan dem.

Sen kan jag ju upplysa om att en CBR1000 -08/09 känns trött när man hoppar på den från att ha kört BMW S1000...:)

Sen har du helt rätt att det är föraren som avgör, en snabb förare kör ifrån en långsam förare oavsett vad han sitter på...:tummenupp

Och min BMW känns trött när jag hoppar till hondan:tummenupp

Vad jag hört så är, som nämndes, hondan en smidigare hoj. Den ska vara lite mer "följsam" i dit körande har jag hört på diverse jämförelser av hojar före 08. Men jämför du nyare sporthojar så kan nog hondan verka lite tråkig.. iaf av vad jag hört.

Men sen är man ju honda-skadad så jag undrar verkligen om jag skulle skaffa mig något annat än en CBR1000 nästa gång jag skaffar mig en hoj. :tummenupp

punkt? komma? eller varför ens göra sig besvärad av att skriva en fullständig mening på korrekt svenska? :arsele:näsblod

:confused:

CBR1000 04-07 var en buss med elmotor, -08 och framåt är inte det minsta tråkig:)

http://www.youtube.com/watch?v=UeWo41QS1Hs

Och min BMW känns trött när jag hoppar till hondan:tummenupp

Mmmm, men din Honda är ju inte riktigt original heller...:) Trimma BMW:n på samma sätt så blir den lite piggare...:banana

Last edited:

Det verkar som du redan har bestämt dig, personligen så tycker jag inte man kan jämföra dem. Hondan är ljusår bättre, ABS är ju inte fel heller.

Det verkar som du redan har bestämt dig, personligen så tycker jag inte man kan jämföra dem. Hondan är ljusår bättre, ABS är ju inte fel heller.

Har ju inte mycket till val, är ju en pengafråga. Ultimata vore att ha en CBR 1000, men det funkar inte på riktigt :)

Har ju inte mycket till val, är ju en pengafråga. Ultimata vore att ha en CBR 1000, men det funkar inte på riktigt :)

Varför just en CBR 2008 -> ?

CBR 1000RR 2004 -> 2007 är inte helt fel heller, och jag skulle utan tvekan välja Honda före Suzuki. Hondan ligger från ~50´ för en -04.

Varför just en CBR 2008 -> ?

CBR 1000RR 2004 -> 2007 är inte helt fel heller, och jag skulle utan tvekan välja Honda före Suzuki. Hondan ligger från ~50´ för en -04.

Fina hojar men K3:an är vackrare. Honda ligger närmast hjärtat faktiskt trots det.

CBR 2008 och uppåt... för att jag har haft förmånen att leva med en sån i någon vecka :)

Dessutom har jag hört att en 954:a är ju ett bättre val än 04-05... 06-07 blev lite vassare.

Tadao Baba (Bladens gudfader och grundare), sa nyligen i en stor intervju att fireblade årsmodell 04 och 05 är de sämsta fireblades honda gjort. Citat: // Jag hade hellre köpt en Kawazaki än en 04 fireblade//.

Både fireblade -00 (vann det årets Worldsuperstock) och 954 är alldeles utmärkta hojar, som svarar bra på lite "trim". Sen vände det rejält med -08:an som är en helt ny maskin som skördat massor med vinster som årets sporthoj och den är helt underbar att köra.:tummenupp

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back