Honda CBF 600 vs Honda Hornet 600

rikard1979

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2005
Ort
Järfälla
Hoj
Yamaha mt-09 2017
Hej,
Jag kommer under sommaren ta mc körkort, och behöver planera in ett köp av en motorcykel.
Att det blir en Honda är ganska givet då försäkringspremien är väldigt sjysst!

Båda dessa är av intresse, CBF 600 och Hornet 600.. Men skulle behöva lite input från er andra vad ni tycker... Är båda lämpliga som nybörjar-hojar t.ex?
Var hittar man privat-annonser lättast? (sporthoj/blocket/koll/mc börsen/ finns det fler?)

Mvh / Rikard
 

lee

-
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Apostlahäst modell gammal
rikard1979 skrev:
Hej,
Jag kommer under sommaren ta mc körkort, och behöver planera in ett köp av en motorcykel.
Att det blir en Honda är ganska givet då försäkringspremien är väldigt sjysst!

Båda dessa är av intresse, CBF 600 och Hornet 600.. Men skulle behöva lite input från er andra vad ni tycker... Är båda lämpliga som nybörjar-hojar t.ex?
Var hittar man privat-annonser lättast? (sporthoj/blocket/koll/mc börsen/ finns det fler?)

Mvh / Rikard

Ingen är dålig, men horneten saknar ju kåpor och det blir ju billigare när du sumpar hojen!
 

Hornet 600

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2005
Ort
Uddevalla
Hoj
Honda Hornet 600
Har själv en hornet för 2 året. Jag tycker att den ser mycket fräschare ut!!! Sen ligger den fruktansvärt bra på vägen. Så ta du horneten, som sagt så är den ganska billig i försäkring nu med.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Jag gillar Horneten just för att den är lite kaxig och inte har en massa plast.
Smidig, tajta vägegenskaper och väldigt lättkörd. Motorn går lent men måste varvas ordentligt för att det ska bli riktigt kul (även för att vara en rad 600)...lite tröttande i längden faktiskt. Sen är den ju väldigt vanlig, ingen hoj man vänder sig om efter direkt....
 

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sunnersta, Uppsala
Hoj
650Xmoto och ZX9R
rikard1979 skrev:
Hej,
Jag kommer under sommaren ta mc körkort, och behöver planera in ett köp av en motorcykel.
Att det blir en Honda är ganska givet då försäkringspremien är väldigt sjysst!

Båda dessa är av intresse, CBF 600 och Hornet 600.. Men skulle behöva lite input från er andra vad ni tycker... Är båda lämpliga som nybörjar-hojar t.ex?
Var hittar man privat-annonser lättast? (sporthoj/blocket/koll/mc börsen/ finns det fler?)

Mvh / Rikard

www.Hojen.se är ganska stor! kolla där!

Ang hojarna, testkör dem så får du veta vilken du vill ha!
 

Fixxxer

Ofarlig och alldeles normal
Gick med
19 Apr 2005
Ort
Nykvarn
Hoj
-
Jag skulle köpa en Hornet. Har själv stått i valet och kvalet men säljare insisterade på att vi skulle köpa en CBF 600 med ABS-bromsar. Aldrig i livet, sa en kompis till mig som är duktig på hoj.

Dessutom är Hornet mycket enklare att köra enligt honom, ligger bättre på vägen och är inte alls lika trött som en CBF... Inte för att de är trötta men...
 

rikard1979

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2005
Ort
Järfälla
Hoj
Yamaha mt-09 2017
Fred00 skrev:
Vad är CBF 600? Bild?

Det är en sånhär jag menar... Inte mkt mer kåpor på denna va, mot Hornet 600?
silver-sida-hub.gif
 

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
I skogen
Hoj
Morsans Hornet -06
Okej, det är så den ser ut. Den har jag aldrig sett innan. Är det en rätt ny modell, eller?

De andra här tänker nog på SA-modellen med halvkåpa.

Jag hade helt klart valt Horneten. Mer effekt och mycket kaxigare utseende.
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Jag skulle nog valt en äldre Hornet som är billigare i både inköp och försäkring än en CBF. Då har du pengar över till nya däck, mycket bensin och kanske ett slipon eller nått.
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Horneten,självklart val tycker jag.

Sen det som Victor säger så är det oftast bättre att köpa en begangnad,då sitter det oftast ett slipon och lite lull-lull på redan som man slipper belasta kassan med som ny MC-åkare.

Sen gör det mindre ont i själen att lägga en hoj som inte är helt ny.
 

rikard1979

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2005
Ort
Järfälla
Hoj
Yamaha mt-09 2017
Långa farbron skrev:
Horneten,självklart val tycker jag.

Sen det som Victor säger så är det oftast bättre att köpa en begangnad,då sitter det oftast ett slipon och lite lull-lull på redan som man slipper belasta kassan med som ny MC-åkare.

Sen gör det mindre ont i själen att lägga en hoj som inte är helt ny.


Ja, jag kommer nog satsa på en hornet av årsmodell 98/99/00 nånstans. 3100kr/år helförsäkring via IF är inte helt fel heller ;)
Just det där sista du skrev med att lägga ner en ny hoj... Ajj, det måste svida.... Det blir ingenting nytt förrän man åkt ett tag och känner sig säkrare. :D

Hur e det med slip-on.. Kan man besiktiga med en sådan på, eller måste man ha orginal?
 

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Jag skulle ha valt en hornet framför cbf:en vilken dag som helst i veckan. Snyggare design och mer pulver i motorn. Cbf:en är mer en nybörjarmodell som jag tror att du kommer att tröttna på ganska snabbt.

Jag är själv på jakt efter en hornet 600. Tyvärr verkar det finnas rätt få begagnade till salu. 2005:an blev uppdaterad på flera punkter, bla mycket snyggare och bättre fjädringskomponenter. I senaste numret av TWO tyckte de också att motorn hade bättre bottendrag trots att Honda säger att de inte gjort något med motorn. Bland annat ActionSports och MC-kompaniet säljer paralellimporterade hojar för under 70', det kan kanske vara ett alternativ till begagnat?

Med IF:s nya hondaförsäkring blir Horneten svårslagen vad gäller premie/prestanda. Framför allt om man bor i en större stad som jag gör och inte har haft a-kort speciellt länge.
 

rikard1979

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2005
Ort
Järfälla
Hoj
Yamaha mt-09 2017
Tack för alla svar!
Nu har jag bestämt mig att det blir en Hornet :D
Hojta till om ni ser nån till salu framöver...

/Rikard
 

Fixxxer

Ofarlig och alldeles normal
Gick med
19 Apr 2005
Ort
Nykvarn
Hoj
-
2fast4hjo skrev:
Grattis.. :tummenupp

Då kan ni andra hojta till mig om ni har någon Hornet 900 till salu, pm.

Jag tror faktiskt jag vet en som har en Hornet 900 (med lite snyggare kåpor till lyktorna, blinkers är bytta, omlackad och grejer. Skitsnygg! Som eventuellt ska säljas... Intresserad? Jag kan höra efter i sådana fall.
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Fixxxer skrev:
Jag tror faktiskt jag vet en som har en Hornet 900 (med lite snyggare kåpor till lyktorna, blinkers är bytta, omlackad och grejer. Skitsnygg! Som eventuellt ska säljas... Intresserad? Jag kan höra efter i sådana fall.

Det viktigast är att jag når ner (i nödfall får den sänkas)..
Vilken årsmodel, ungefärlig prisuppgift..(bra för sambon att veta då det är han som betalar :hihi )


Honda Hornet 1000 :) http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=86904
 
Last edited:
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top