Honda CBF 600 vs Honda Hornet 600

2fast4hjo skrev:
Det viktigast är att jag når ner (i nödfall får den sänkas)..
Vilken årsmodel, ungefärlig prisuppgift..(bra för sambon att veta då det är han som betalar :hihi )

Honda Hornet 1000 :) http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=86904

Jag har messat honom nu, så vi får se vad om den är kvar eller om den är såld. Frågade om pris och årsmodell, återkommer sen med svar! Den är hur fräsch som helst och jag når lätt ner, men jag är 173 cm lång.

Du vet att du inte får köra upp på hornet 600 va?

Provkörde en cbf600 idag och blev lagom kär! Den är så liten o smidig, perfekt för en liten tjej som ja. Men ja måste nog provköra horneten oxå nån dag snart.

lilltryne skrev:
Du vet att du inte får köra upp på hornet 600 va?

Provkörde en cbf600 idag och blev lagom kär! Den är så liten o smidig, perfekt för en liten tjej som ja. Men ja måste nog provköra horneten oxå nån dag snart.

Får jag fråga var du har hört att man inte får köra upp på en Hornet 600?
Varför framförallt?

Fixxxer skrev:
Får jag fråga var du har hört att man inte får köra upp på en Hornet 600?
Varför framförallt?

Om du ska köra upp för tung mc måste mc:n vara på minst 750 cc. Det går alltså inte att köra upp på en Hornet 600.

Mr Mac skrev:
Om du ska köra upp för tung mc måste mc:n vara på minst 750 cc. Det går alltså inte att köra upp på en Hornet 600.
Precis. vad man skulle kunna göra dock är ju att strypa den till 25kw och köra upp som mellanhoj. Men i denna tråd verkade som han valde horneten pga att det var mer drag i den, så då känns det b att strypa den...

Lite märkligt eftersom de flesta hojtestarna i tidningarna i dag är ganska positiva till ABS. Har du själv någon speciell körstil eftersom din polare rekommenderade dig att skippa ABS? Skulle jag själv få ABS gratis på min gamla hoj så skulle i alla fall jag svara ja direkt. Mest för att jag har ett liv och inte orkar lägga ner energi på det tröstlösa jobbet att försöka bli bättre än ett ABS-system. Läs gärna www.motorcycle.com.... det finns några BMW-tester i arkivet. näe.. jag ålker inte bumse!!!!!

/Peter

Fixxxer skrev:
Jag skulle köpa en Hornet. Har själv stått i valet och kvalet men säljare insisterade på att vi skulle köpa en CBF 600 med ABS-bromsar. Aldrig i livet, sa en kompis till mig som är duktig på hoj.

Dessutom är Hornet mycket enklare att köra enligt honom, ligger bättre på vägen och är inte alls lika trött som en CBF... Inte för att de är trötta men...

lilltryne skrev:
Precis. vad man skulle kunna göra dock är ju att strypa den till 25kw och köra upp som mellanhoj. Men i denna tråd verkade som han valde horneten pga att det var mer drag i den, så då känns det b att strypa den...

Som ni säger; denna går inte att köra upp med som tung motorcykel då en cylindervolym på 700cc krävs.
Jag kommer köra upp med trafikskolans Honda CB 750 :tummenupp , men denna vill jag ha hemma o startklar när jag har kortet i handen :D
De flesta har inställningen att man snabbare tröttnar på en typ cb 750 mot en Hornet 600, sen så är den ju så jäkla snygg också!

Får väl bli lite privat övningskörning på den dock :banana

Retep skrev:
Lite märkligt eftersom de flesta hojtestarna i tidningarna i dag är ganska positiva till ABS. Har du själv någon speciell körstil eftersom din polare rekommenderade dig att skippa ABS? Skulle jag själv få ABS gratis på min gamla hoj så skulle i alla fall jag svara ja direkt. Mest för att jag har ett liv och inte orkar lägga ner energi på det tröstlösa jobbet att försöka bli bättre än ett ABS-system. Läs gärna www.motorcycle.com.... det finns några BMW-tester i arkivet. näe.. jag ålker inte bumse!!!!!

/Peter

Det var nog inte ABS-bromsarna som kompisen reagerade på. Hela hojen är en tröttare, fulare och tråkigare variant av Horneten. ABS-bromsarna är nog det enda som är bättre på CBF600 än Horneten.

Mr Mac skrev:
Det var nog inte ABS-bromsarna som kompisen reagerade på. Hela hojen är en tröttare, fulare och tråkigare variant av Horneten. ABS-bromsarna är nog det enda som är bättre på CBF600 än Horneten.

OK, det låter bättre. :)

Mr Mac skrev:

Okej, du menar så. Jag såg ingenstans att han skrev att han ska köra för tungt kort, för jag funderade på samma sak nämligen innan jag bestämde mig för att ta tungt kort direkt.

Skulle ha tagit Hornet alla gånger!!
Hade en 01 utagen 02 som jag saknar rejält.
Hade Micron kolfiber slipon och större bakdrev.
Den var skit rolig att köra!!

nu har jag den hemma :yoparty
blir perfekt med lite övningskörning på denna innan man har sin uppkörning i augusti :D

min arbetskamrat, och handledare, fick äran att köra hem den... jag tror han gillade den skarpt :Bugar :tummenupp :D

Grattis Rikard, tror inte du kommer att ångra dej. Lycka till med övnings- och uppkörningen!

Riverpool skrev:
Grattis Rikard, tror inte du kommer att ångra dej. Lycka till med övnings- och uppkörningen!

tackar.. hade min första tur med hojen idag... så sköna 17 mil :D
gick mkt bra, bättre än väntat.. (men det gör väl alla hojar när man e ny, hehe)

nu längtar jag bara tills nästa gång jag ska ut o köra.

rikard1979 skrev:
O nu har jag beställt en :banana

Det blir en orange 05:a :tummenupp

Du kommer inte ångra dig! Jag har oxå en orange -05:a :)

Grymt läcker och väldigt roligt att köra!!

Vindrutan och magspoilern är nästan ett måste!!

rikard1979 skrev:
1491503 nej, honda hornet 600 går som street1.. däremot honda hornet 900 är en street2.

Hornet är 1100 kr dyrare (I zon1-2 åler 25-30 enligt If-tabellen)
CBF 600 kostar 5800 och Hornet 6900.

Ingen stor skillnad direkt men. Köpte mig en CBF nyss men vet inte om jag inte ångrar mig lite och skulle valt Hornet. Den jag köpte var dock ganska ny (-o4) och hade bara gått drygt 300 mil så jag lär väl inte ha några problem med den. Funkar nog bra som första hoj men vi får se om det blir en ny till nästa år. Var ute och tjuvkörde lite (var ju tvungen att testa hojen även om jag inte fått kortet än) och det var bra drag tyckte jag, har dock inte mycket referenser.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back