Honda CB500 Four -71, motorrenovering!?

ingetnamn

Medlem
Gick med
16 Mar 2013
Hoj
na
Man mäter inte upp kamkedjor, man byter dom när spännaren bottnar helt enkelt.
Modigt av dig att öppna en såpass avancerad konstruktion med så ringa kunskaper förresten! Jag hade börjat med nåt billigt kinesiskt skit, bra skolexempel på hur man inte ska bygga, vilka legeringar som suger fett osv också!

Jag skrev iofs "primärkedjan", och undrade hur man mätte upp den. Den saknar som nämnt spännare :confused:

Avancerad? Då verkar jag ha hittat min grej, jag trodde det skulle vara än mer komplext. :Bugar

Någonstans måste man ju börja och med tid och tålamod ser jag inte hur man kan misslyckas faktiskt, framförallt inte med alla hjälp man får här. Vad är det värsta som kan hända liksom.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Ja nä, det är ju rätt enkelt.
Inget kan ju gå fel!
Saknar motorn spännare men ska ha en så borde den ju gå att hitta på en sån därninga microfiche.
Värre för såna som mig som knappt kan läsa då!?
 

ingetnamn

Medlem
Gick med
16 Mar 2013
Hoj
na
Typ här nånstans skulle man kunna tänka sig att en spännare skulle sitta. Om det fanns nån..?
http://www.cmsnl.com/honda-cb500-four-k0-european-direct-sales_model14654/partslist/E15.html#results

Aah, jag har kollat runt och även googlat en del. Det verkar inte finnas någon på 500an. Däremot finns den på exempelvis storebrorsan (CB 750-4). Jag finner heller inga infästningar i motorblocket där den hade kunnat sitta. Undra om Honda en gång i tiden tänkte att den aldrig skulle behöva bytas... :va

Jag återkommer med update när jag kommer framåt. Måste beställa primärkedja men ska först se över om något mer behöver bytas, så sparar jag in på fraktkostnaden.
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Bra jobbat, med mycket logik och ödmjukhet inför uppgiften! Hjärna och eftertanke är grejen!

En sak som många verkar ha missuppfattat: CB 750 och CB 500 har knappt någonting gemensamt; det är väsensskilda konstruktioner! Vi kan ju börja med våtsump/torrsump...
 

ingetnamn

Medlem
Gick med
16 Mar 2013
Hoj
na
Idag har jag renoverat bromshandtaget(bromscylindern). Bytt ut innanmätet och blåst rent allt. Oket är redan klart. Nya packningar, nya belägg, rengjort, slipat och lackat svart.

Dagens arbete.
IMG_8708.JPG

Arbetsbänken.
IMG_8705.jpg

Kärleken.
IMG_8712.jpg

Ps. Mod får gärna flytta tråden till Hojbyggen.
 

ingetnamn

Medlem
Gick med
16 Mar 2013
Hoj
na
Inte hänt så mycket sedan sist, putsat en del på bl.a på generatorkåpan. Har köpt mig en sodabläster vilket underlättar arbetet med rengöring en del. Tänkte ge mig på motorn inom kort, därefter ska den få ny färg.

Just nu väntar jag på renoveringsverkstadens bedömning av cylindrarna och om jag kommer behöva större kolvar. Därefter ska det beställa kolvar (eventuellt) kolvringar och primärkedja.

Idag har jag skruvat lite på en annan hoj. Monterade 2 lysdioder i styrkronan. En för indikation på bromsljus låg bränslevolym och den andra för oljetryck. Blev rätt nöjd faktiskt.

Passade även på att byta motorolja och filter vilket inte varit gjort inför säsongen... :dummer

IMG_8744.jpg

IMG_8749.JPG
 
Last edited:
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top