Du kan ju skippa batteriet, generator, likritaren och det övriga i likströmsdelen på hojen då den inte har nåt med tändningen att göra. Hojen går att köra utan batteri som en hederlig gammeldags moped om man bara ser till tändningen och att få motorn att gå som den ska., sen kan man säkert elda upp saker och ting om man kör utan batteri men tändningen är ett helt eget system som inte har nån koppling till "batteridelen" av hojen.
Det du nämner om att byta likritare men den ska inte ha nån betydelse men möjligtvis kan det sitta en diod i tändkretsen, men detta är jag inte hundra säker på om det gör och i sånt fall vad den har för funktion. Men det sitter en diod i form av en svart liten grej på plattan med likritaren och de andra elgrejerna ganska högt upp.
Är det nån som nämt att kolla ventilera och ventilspelet?
Bra förslag att kolla om man har gnista med stiften i med en sån där tändningsprovare.
Har du kollat om den startar med hjälp av startgas? Startar den inte då vet du att det är knas med tändningen.