Honda Cb250N -80 startproblem

Mussemouse

Medlem
Gick med
28 Jul 2019
Ort
Osby
Hoj
Yamaha XJ 600, Honda CB250, Honda NSR 125
Den här hojen tuffar på bra, det är bara ett mindre problem med att man måste hålla inne kopplingen för att den ska hoppa igång. Om det nu inte ska vara så? Detta är dock ett "välanvänt" och slitet exemplar, har gått 5500mil, och det syns. Men den är välfungerande och besiktningsfri, och absolut till salu för några tusenlappar. Sadeln är hel, däcken fräscha och allting fungerar. Hojen finns dock i Uppland, och Osby ligger väl i Skåne?
Ursäkta långsamt svar. Jodå Osby ligger i Skåne, kanske lite långt emellan? :) Om inye vädret är tiktigt fint och vägen krokig!
Dock klart intresserad!
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag kan väl skriva här, jag bytte stator på min hoj till en stator från min "reservdelshoj" och nu startar den med startmotorn. Dock vill den bara gå på en cylinder men jag är ganska säker på att ena tändstiftet fått stinnt av alla misslyckade startförsök, får den att gå en stund på bägge cylindrarna om jag eldat stiftet med gassvets. Sen finns det inte längre tändstift på OK macken som det gjorde förut vilket är jäkligt irriterande så frågan är hur jag ska få jag på stift till på tisdag då den ska besiktas?

På tal om cb250/400. Har dessa hojar en startspärr av något slag? Det verkar som att den inte går att starta om man inte håller kopplingshandtaget intryckt. Ska det vara så? Onödig "finess" i så fall.

Jag har hittat den "onödiga startspärren", det är dioden på "elektronikplattan" som det är avbrott i eller att den saknas. Neutrallampan lyste för mig så fort jag tryckte in kopplingen och då jag tog ur dioden och då slutade neutrallampan att lysa med intryckt koppling men då kan man inte starta i neutral utan att hålla in kopplingen. Mätte dioden och den släpper igenom spänning åt bägge hållen.

Ska kolla upp kopplingsschemat för att se hur det hela är kopplat för att veta på ett ungefär hur mycket ström det kan tänkas gå genom dioden, misstänker att det är strömmen för att dra startreläet. Med lite tur kan jag ha nån diod hemma som är lämplig för att få det hela att funka som det är tänkt. Men tills vidare får den vara utan för jag startar ändå alltid med att hålla in kopplingen då detta blivit en vana då Trajan inte går att starta utan att hålla in kopplingen.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Jag kan väl skriva här, jag bytte stator på min hoj till en stator från min "reservdelshoj" och nu startar den med startmotorn. Dock vill den bara gå på en cylinder men jag är ganska säker på att ena tändstiftet fått stinnt av alla misslyckade startförsök, får den att gå en stund på bägge cylindrarna om jag eldat stiftet med gassvets. Sen finns det inte längre tändstift på OK macken som det gjorde förut vilket är jäkligt irriterande så frågan är hur jag ska få jag på stift till på tisdag då den ska besiktas?



Jag har hittat den "onödiga startspärren", det är dioden på "elektronikplattan" som det är avbrott i eller att den saknas. Neutrallampan lyste för mig så fort jag tryckte in kopplingen och då jag tog ur dioden och då slutade neutrallampan att lysa med intryckt koppling men då kan man inte starta i neutral utan att hålla in kopplingen. Mätte dioden och den släpper igenom spänning åt bägge hållen.

Ska kolla upp kopplingsschemat för att se hur det hela är kopplat för att veta på ett ungefär hur mycket ström det kan tänkas gå genom dioden, misstänker att det är strömmen för att dra startreläet. Med lite tur kan jag ha nån diod hemma som är lämplig för att få det hela att funka som det är tänkt. Men tills vidare får den vara utan för jag startar ändå alltid med att hålla in kopplingen då detta blivit en vana då Trajan inte går att starta utan att hålla in kopplingen.
Tack för det! Hade aldrig kommit på det problemet själv, eftersom jag är totalt okunnig om elektronik.
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top