Honda Cb250N -80 startproblem

Komp testad om ni läser tidigare i tråden.
Linda om spolen är en sak jag ska göra i vinter. Lite skoj ska man ju ha! ;-)
 
Eftersom mätvärdena är låga på Lågvarvsidan på statorn så ligger mina pengar på statorn. :) Startmotorn snurrar bra och är served av en som sysslar med sånt ofta, med andra ord en som jag litar på kan dessa saker eftersom när han servade till grabbens 125:a och min 600 så funkade båda perfekt. (Och även andra som fått sina maskiner servade hos honom har aldrig klagat vad jag hört) :yoparty
 
Ok återkommer nu efter en vinter med snö och annat elände. Bytte statorn. (Fick tag på en på eBay) mätte och kollade den innan jag bytte och allt verkade ok. Men inte fasen hjälpte det! Samma problem kvarstår fortfarande. Springer igång den utan minsta problem, startmotor, nope vill inte. Verkar som denna följetong fortsätter. Kommer med mer besked när fler tester är gjorda och tagna. Håll ut och håll avstånd, både i trafiken och i affären.
 
Du var ju inne förrut att det kunde vara svänghjulets magneter som sunkat till sig på något sätt - testade du det? Kolla först efter spruckna magneter - om det nu inte är batteriet som skapar magnetfältet. Gamla/nya tvi-taktare med magnettändning där man kört slut på vevlager så att magneterna kommit i kontakt med annat är en vanlig orsak.
 
Om det nu skulle vara svänghjulet så råkas jag ha över ett svänghjul till en CB250N eftersom jag köpte ett att laborera med då jag trodde att jag skulle bli tvungen att modifiera det för att få till drivningen till kompressorn på min hoj.
 
Om det nu skulle vara svänghjulet så råkas jag ha över ett svänghjul till en CB250N eftersom jag köpte ett att laborera med då jag trodde att jag skulle bli tvungen att modifiera det för att få till drivningen till kompressorn på min hoj.
Helt klart intressant med ett extra svänghjul. Det jag har verkar ok men osvuret är som alltid bäst. Vill du avyttra ditt så är jag intresserad om priset är rätt :) . Reservdelar kan man aldrig ha för många av.
 
Ska se var jag nu har det så kan jag ta en bild på det. Har för mig att det dessutom finns två olika svänghjul till CB250N om dom funkar att byta ut med varandra vet jag inte?
 
Ska se var jag nu har det så kan jag ta en bild på det. Har för mig att det dessutom finns två olika svänghjul till CB250N om dom funkar att byta ut med varandra vet jag inte?
Jodå nog har de två olika alltid. En med en enkel givare till pickup och en med två givare till en annan typ av pickup. Dimensioner är de samma men olika typer av pickup, jag har enkel.
 
Undra gick det för Mussemouse? Jag har nämligen nåt liknande på en av de två CB250N jag köpte i höstas och är den som är tänkt att få turbo. Fick den att starta till och gå halvdåligt några gånget då jag testade få igång den för att se om det var liv i den men sen var den död och surade.

Rengjorde förgasarna som också ultraljudstvättades också av en kompis, har gnista då man har stiften mot toppen och har nött och nött och fick inte igång den igång, eldade stiften med gassvets och då startade den med elstarten och gick. Slog av den och då startar den inte med startmotorn, tog och testade med kicken då startar den direkt, är en 79:a så den har kick. Tänker inte på att startmotorn går saktare än på kompressor hojen som startar direkt.

Hade en plan att få till en sista besiktningen av hojen innan hösten och sen börja bygga i vinter.
 
På tal om cb250/400. Har dessa hojar en startspärr av något slag? Det verkar som att den inte går att starta om man inte håller kopplingshandtaget intryckt. Ska det vara så? Onödig "finess" i så fall.
 
Mina två CB250N går att starta utan att hålla in kopplingen, kan du ha fel på neutralkontakten? Den jobbar ju tillsammans med en brytare i kopplingshandtaget som gör att man måste hålla in kopplingen för att startmotorn ska gå att köra om en växel är i. Tänker om det är nåt som felar i den kopplingen så att du därför måste hålla in kopplingen för att starta, de fem hojar som går att starta av dom jag är det bara Thruxtonen som man måsta hålla inne kopplingen på för att köra startmotorn.


Har varit ute i garaget ikväll med och i helvete att den tilltänkta turbo CB250:in startar med elstarten men med kicken går den igång hur fint som helst på första kicken.

Startade kompressorhojen och man kan inte höra nån märkbar skillnad på att startmotorn skulle snurra fortare på den. Jäkligt skumt varför den startar med kick och inte elstart med tanke på att batteriets spänning inte har nåt med tändningen att göra utan baea drar runt startmotorn. Får nog ta och mäta statorn i denna hoj.

Nu är det väl inte hela världen om den inte startar med elstarten då jag faktiskt funderade på att ta bort startmotorn då den har kick för att få lite mer race över det hela, dock skulle det ju vara smidigt om man kunde starta med elstart då man håller på med byggandet för att sen överge den.
 
Mina två CB250N går att starta utan att hålla in kopplingen, kan du ha fel på neutralkontakten? Den jobbar ju tillsammans med en brytare i kopplingshandtaget som gör att man måste hålla in kopplingen för att startmotorn ska gå att köra om en växel är i. Tänker om det är nåt som felar i den kopplingen så att du därför måste hålla in kopplingen för att starta, de fem hojar som går att starta av dom jag är det bara Thruxtonen som man måsta hålla inne kopplingen på för att köra startmotorn.


Har varit ute i garaget ikväll med och i helvete att den tilltänkta turbo CB250:in startar med elstarten men med kicken går den igång hur fint som helst på första kicken.

Startade kompressorhojen och man kan inte höra nån märkbar skillnad på att startmotorn skulle snurra fortare på den. Jäkligt skumt varför den startar med kick och inte elstart med tanke på att batteriets spänning inte har nåt med tändningen att göra utan baea drar runt startmotorn. Får nog ta och mäta statorn i denna hoj.

Nu är det väl inte hela världen om den inte startar med elstarten då jag faktiskt funderade på att ta bort startmotorn då den har kick för att få lite mer race över det hela, dock skulle det ju vara smidigt om man kunde starta med elstart då man håller på med byggandet för att sen överge den.
Min hoj har tyvärr inte kick. Det verkar inte heller finnas något enkelt sätt att montera dit en.

Det där att den startar med kick eller kan springas igång, men inte med startmotorn, verkar vara ett vanligt fenomen. Batteriet orkar dra runt startmotorn men ger inte tillräckligt för en tändande gnista.
 
Jo det är ett vanligt fenomen vid dåligt batteri att startmotorn verkar gå bra snor all kräm från tändningen.

Dock så tycker jag att CB250/400N borde vara mindre benägna för dåligt batteri då tändningen inte har nåt med 12V likspänningen att göra.

Men får startmotorn för dålig snurr så orkar den ju inte tända vilket den gör med snurren från foten via kicken. Lite lurigt då jag som sagt inte märker nån skillnad på startmotorn varvtal mellan mina två CB250N.
 
Mina två CB250N går att starta utan att hålla in kopplingen, kan du ha fel på neutralkontakten? Den jobbar ju tillsammans med en brytare i kopplingshandtaget som gör att man måste hålla in kopplingen för att startmotorn ska gå att köra om en växel är i. Tänker om det är nåt som felar i den kopplingen så att du därför måste hålla in kopplingen för att starta,
Det där verkar obehagligt. Om den där kontakten börjar krångla kan man säkert bli stående var som helst, när som helst. Hojen stendöd när det passar som sämst...
Kan man koppla ur den där neutralkontakten utan att behöva ha kunskaper som elektriker?
 
Det där verkar obehagligt. Om den där kontakten börjar krångla kan man säkert bli stående var som helst, när som helst. Hojen stendöd när det passar som sämst...
Kan man koppla ur den där neutralkontakten utan att behöva ha kunskaper som elektriker?
Det är bara att jorda kabeln till neutralgivaren. Enkelt. Dock kommer neutrallampan lysa jämt då. Är det inte bättre att koppla förbi switchen på kopplingshandtaget? Två kablar, bara att skarva ihop dessa.

Har svarat för hur gamla japanare normalt är kopplade. Lämnar en reservation för fel tills jag får se ett elschema.
 
Det är bara att jorda kabeln till neutralgivaren. Enkelt. Dock kommer neutrallampan lysa jämt då. Är det inte bättre att koppla förbi switchen på kopplingshandtaget? Två kablar, bara att skarva ihop dessa.
Det låter vettigt. Jag har inte tänkt på hur det ser ut vid kopplingshandtaget, det måste alltså finnas en elkabel, förutom själv kopplingsvajern. Måste kolla i morgon.
 
Det där verkar obehagligt. Om den där kontakten börjar krångla kan man säkert bli stående var som helst, när som helst. Hojen stendöd när det passar som sämst...
Kan man koppla ur den där neutralkontakten utan att behöva ha kunskaper som elektriker?

Lite nyfiken men tänds och släcks neutallampan som den ska? Det sitter en liten brytare i kopplingshandtaget har för mig att det är två kablar till den.

Om jag inte är helt ute och cyklar had inte orkat kolla schema så är det bara startmotorn som påverkas av kopplingen och neutralkontakten så så länge man har ork att springa kan man starta hojen.

Här finns ett schema, tror jag postat det tidigare i tråden men den är ju hyfsat lång nu https://www.caferacer.net/attachmen...s-1-pdf-march-3-2012-11-24-pm-346k-jpg.56553/
 
Lite nyfiken men tänds och släcks neutallampan som den ska? Det sitter en liten brytare i kopplingshandtaget har för mig att det är två kablar till den.

Om jag inte är helt ute och cyklar had inte orkat kolla schema så är det bara startmotorn som påverkas av kopplingen och neutralkontakten så så länge man har ork att springa kan man starta hojen.

Här finns ett schema, tror jag postat det tidigare i tråden men den är ju hyfsat lång nu https://www.caferacer.net/attachmen...s-1-pdf-march-3-2012-11-24-pm-346k-jpg.56553/
Ja, neutrallampan släcks när man lägger i en växel och tänds igen när friläget läggs i.
Att jag upptäckte problemet beror på att jag fått lite problem med chokereglaget, jag måste hålla i detta med vänster hand annars åker det tillbaka. Då kunde jag inte samtidigt hålla inne kopplingen, och då hände inget när jag tryckte på startknappen. Först när jag höll in kopplingshandtaget drog startmotorn igång.
 
Ja, neutrallampan släcks när man lägger i en växel och tänds igen när friläget läggs i.
Att jag upptäckte problemet beror på att jag fått lite problem med chokereglaget, jag måste hålla i detta med vänster hand annars åker det tillbaka. Då kunde jag inte samtidigt hålla inne kopplingen, och då hände inget när jag tryckte på startknappen. Först när jag höll in kopplingshandtaget drog startmotorn igång.
Hade du växel i då?
 
Back
Top