Honda CB1300-tråden

Har nu avverkat 100 mil i den goa dynan. De enda nackdelarna jag märkt är vibrationerna i backspeglarna, man ser men inte vad. Annars är jag helt nöjd med den. Nu har det blitt roligt med mc igen.Läste oxå att det finns nedflyttningskit för fotpinnarna och undrar var dessa kan inhandlas?
 
Lycklig ägare :) av en ny CB1300 -08. Go maskin:tummenupp . Mycket lättkörd, både på stads- & landsvägar. Fanns tyvärr bara i svart metallic, men de e helt ok d oxå.

Grattis!

Varför skulle man vilja ha en annan hoj!

Köpte du hos Lillemans?
 
Har haft min CB1300F sedan 2003. Enda felet jag haft pa den ar swinglagret, vilket upptacktes pa 100-milaservicen. Hojen har nu rullat knappt 2500 mil, utan problem. Den ar fortfarande i Helt ORIGINALSKICK, forutom dack. De missade vid 2400-milaservicen att byta bromsbelaggen fram.

Om drygt en vecka ar jag hemma i Sverige, och ska se till att fa dem bytta.
 
cb 1300...

hallå

tänkt jag skull ..mappa min cb 1300 ..har ett hurric super sport system på nu ...som jag köpte till min gsf 650 bandit ...men systemet passa på cb 1300 men undrar om e kan vara farligt för cb:n efter siom e anpassat för gsf 650 ..hgar papper som godkänner ljuddämparn för gsxr 1400 suzuki ...sen var jag ner te lelles i helgen tänkte köpa et k&n filter men dom sa att e var onördigt fölr orginal filtret var grymt bra ...är de såp??? men sen vill ha tips om e kan vara skadligt samt hur mycke man kan få ut av en cb 1300 om man bänkar den med ny ljuddämpare utan helsystem (gäller-06) ......mina funderingar är måste man köpa helsystem lä räcker de med ljudämpare på -06 samt hur mycke gåre å få på slange då???

tack på förhand / markus nybliven cb1300 ägare;)


ursäkta stavfelen;)
 
Last edited:
Den här tråden verkar lite död, nu tänker jag väcka upp den.

Vad blir jag besviken på och vad blir jag glad för om jag byter min Blackbird mot en Cb 1300?

Birden är ju tung så vikten är inget problem.
Toppfart förstår jag också att den blir lägre, det kan jag ta.
 
Behöver få reda på en sak...

Är det ett modelltypiskt fel med krånglande tanklock på Cb 1300? Menar rena svårigheter med att öppna det, vilket skapat lite olust för en jag gärna kör ihop med. Känns ju inte helt bra att ge sig iväg längre än att man kan ta sig hem igen på vad man har i tanken om man inte vet att man får upp locket när man behöver, grym begränsning! När han letade var det mer än en hoj som uppvisade fenomenet.

Andra Hondor som lider av samma problem?

Undrar isf om det funnits något åtgärdande från generalagenten?

Go' cykel för övrigt!
 
Behöver få reda på en sak...

Är det ett modelltypiskt fel med krånglande tanklock på Cb 1300? Menar rena svårigheter med att öppna det, vilket skapat lite olust för en jag gärna kör ihop med. Känns ju inte helt bra att ge sig iväg längre än att man kan ta sig hem igen på vad man har i tanken om man inte vet att man får upp locket när man behöver, grym begränsning! När han letade var det mer än en hoj som uppvisade fenomenet.

Andra Hondor som lider av samma problem?

Undrar isf om det funnits något åtgärdande från generalagenten?

Go' cykel för övrigt!

Aldrig varit med om, haft min i ett år nu :tummenupp
 
Skall titta på en imorgon, en 03 med strax över 3000mil på mätaren. Bänkad med helsystem och pcIII. Några svagheter? Läste nåt om tanklocket. Nåt mer?
 

Bifogat

  • cb1300.jpg
    cb1300.jpg
    263.8 KB · Visningar: 273
Last edited:
Jag köpte hojen som jag var och kollade på. Enastående skick + Helsystem + PCIII, bänkad till 126hk/122Nm på slangen. Går som ett skott.
 

Bifogat

  • DSC02239x.jpg
    DSC02239x.jpg
    85.1 KB · Visningar: 350
Har läst vad ni skrivit och lånar tråden lite. Har länge drömt om denna vackra hoj men den har aldrig varit möjlig att försäkra för mig till en rimlig penning. Häromveckan dök ett exemplar i vitt och rött upp hos den lokale handlaren och då jag gjorde en beräkning visade det sig att det finns fördelar med den stigande åldern. Går nu i valet och kvalet om huruvida jag ska byta in min älskade varadero till förmån för denna skapelse med den silkeslena motorn och det fantastiska bottendraget. Jo, jag har gjort det ödesdigra misstaget att provköra den.

Har emellertid lite funderingar kring hojen som jag vänder mig till forumet för att finna svar på i hopp om att här finns cb1300-ägare.

Hur ser ägandekostnader utöver försäkring ut? Servicekostnader, bränsleförbrukning, däcksförbrukning.

Hur är långfärdsegenskaperna? Sittställningen är inte särskilt ansträngd och vibrationerna känner man inte på en kortare tur men de syns i speglarna när man kör. Känner man av något efter 60 mil eller är motorn så len so den verkar?

Passagerarplatsen ser ut att ha väldigt skarp benvinkel. Hur är komforten där? Har läst nånstans att man kan sänka pinnarna Några idéer?

Hur är era upplevelser av hojen. Nöjda missnöjda? Alla tankar är välkomna.

Magnus
__________________
Honda XL1000VA Varadero 2007
 
Massa text

Magnus
__________________
Honda XL1000VA Varadero 2007

Hej, jag har hunnit avverka ca 130-150 mil på min nu och kan väl säga att det är en riktigt trevlig hoj. Man sitter kanon på den och jag har bytt ut styret till ett Renthalstyre, ger lite bättre vinkel på handleden.
Nackdel är väl vikten i så fall, känns att det är en tung hoj och man får bända och vrida lite för att få den att göra som man vill tycker jag. Dock inget som stör mej.
Tanten har åkt bak och klagar inte efter en halv dagstur.
Betalar 4k för hel/hel det är billigt.
Soppaförbrukningen på min ligger på 0,55-0,58 och då leker jag lite oxå.
Servicekostnader vet jag inte men allt är ju lätt att komma åt och inga ovanliga konstuktioner så kostnaden är nog helt okej.
Standarddäck 180/120 och själv kan jag tänka mej att den kan tugga lite bakdäck med tanke på vridet. Jag har monterat ett Michelin Pilot road 2 2ct med dubbla gummiblandningar på min och jag hoppas det håller lite längre än ett vanligt däck.
Min är ju bänkad till 126hk på slangen och den är riktigt trevlig, vet ej hur den är original, har ej testat.
 
Hej, jag har hunnit avverka ca 130-150 mil på min nu och kan väl säga att det är en riktigt trevlig hoj. Man sitter kanon på den och jag har bytt ut styret till ett Renthalstyre, ger lite bättre vinkel på handleden.
Nackdel är väl vikten i så fall, känns att det är en tung hoj och man får bända och vrida lite för att få den att göra som man vill tycker jag. Dock inget som stör mej.
Tanten har åkt bak och klagar inte efter en halv dagstur.
Betalar 4k för hel/hel det är billigt.
Soppaförbrukningen på min ligger på 0,55-0,58 och då leker jag lite oxå.
Servicekostnader vet jag inte men allt är ju lätt att komma åt och inga ovanliga konstuktioner så kostnaden är nog helt okej.
Standarddäck 180/120 och själv kan jag tänka mej att den kan tugga lite bakdäck med tanke på vridet. Jag har monterat ett Michelin Pilot road 2 2ct med dubbla gummiblandningar på min och jag hoppas det håller lite längre än ett vanligt däck.
Min är ju bänkad till 126hk på slangen och den är riktigt trevlig, vet ej hur den är original, har ej testat.


Tack för svaret. Vad det gäller vikten så kör jag idag varadero som får cb1300 att framstå som rätt så lätt och liten. Har ungefär samma förbrukning på min nuvarande så det är ju glädjande. Får kolla med försäljaren kring servicekostnaden, om ingen annan här svarar. Antar att du har försäkringen hos bilsport och mc?
Magnus
 
Last edited:
Tack för svaret. Vad det gäller vikten så kör jag idag varadero som får cb1300 att framstå som rätt så lätt och liten. Har ungefär samma förbrukning på min nuvarande så det är ju glädjande. Får kolla med försäljaren kring servicekostnaden, om ingen annan här svarar. Antar att du har försäkringen hos bilsport och mc?
Magnus

Jag har Honda IF märkesförsäkring.
 
Jag har Honda IF märkesförsäkring.

Oj, då har du fått den till försäkringsklass street 2. Har fått uppgift att den ligger i street 3 och blir då lite dyrare. Ska ringa och höra med dem men lovar att inte skvallra. Hoppas att de skrivit fel och gjort rätt med dig.
Magnus
 
Lånar tråden lite för att göra reklam för en märkesklubb för CB1300 som jag håller på att dra igång. Vi heter Super4 MCC men finns på www.superboldor.com. Samla eder knuttar!!!!

Den här tråden verkar lite död, nu tänker jag väcka upp den.

Vad blir jag besviken på och vad blir jag glad för om jag byter min Blackbird mot en Cb 1300?

Birden är ju tung så vikten är inget problem.
Toppfart förstår jag också att den blir lägre, det kan jag ta.

Topfarten blir lidande. Vridmomentet hjälper dock till att kompensera trivselfaktorn. Lite tyngre att vrida omkull skulle jag tro. Framsprånget i gafflarna är lite mer turing på 1300:an. Bottenvridet är gudomligt. Tuggar som en twin i botten. Inget tokacc men man kan hålla 5:an i 40 och gasa. Är bara att åka till affären och testa. Jag kuggade ner fram på min. Blev väldigt piggare. Men varvade mer. Blev 500 varv högre typ. Men å andra sidan acca jag ifrån en märkespolare :banana
 
shit vad läskigt med att kugga ner, jag drar upp min CB1300 på bakhjulet av misstag hela tiden :)
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top