Honda CB1300-tråden

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Hej
Jag kör en CB1300 F i Göteborg sedan 2006. Den har kapad bakskärm nedanför nummerplåten med reflexen mont. direkt under plåten. jag har monterat en fly screen på den.
Jag tycker den har bra acc. men är lite klumpig att köra i stadens köer. På landsväg är den skön att köra med vridstarka motor.
Den har gått 1750 mil utan några som helst problem, nu är det dags för ett nytt bakdäck.
Finns det fler på sporthoj som kör denna kraftfulla MC??:)
 

Bifogat

  • CB 1300.JPG
    CB 1300.JPG
    160.6 KB · Visningar: 836
  • bakdel.JPG
    bakdel.JPG
    164.1 KB · Visningar: 567
Last edited:

Full Rulle

Med Lem
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda CB 1300 -04
Har precis inhandlat denna snygga hoj. En CB1300f -04, Vit/röd.
Kunde inte motstå suget längre.

Acrapovic slip-on och pc3 usb satt monterat.

Tror det kommer bli en skitskoj sommar :)
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Sedvanlig Hondakvalitet i hyfsat snygg förpackning.
Valde mellan CB1300 och GSX1400 för något år sedan.
Blev den senare då mycket av min hobby är att modifiera osv. Tillgången på pynt och bling är större till Suzuki.
Den saknar dock detaljfinish och "finess" som dock CB1300 har... som därmed faktiskt är dyrare i inköp.
Jag har nu passerat inköpspriset i pengar utlagda på pynt och bling... och lite effekt då...:va
 

Full Rulle

Med Lem
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda CB 1300 -04
Stod också och valde mellan GSX:n och CB:n. Nu kom CB:n lägligt och till bra pengar.
Bling är kul, ska nog gräva fram något till denna med. Har redan beställt ny vit LED-baklampa.

Alltid nåt.
 

FredrikK

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2007
Ort
Göteborg
Hoj
05 Honda CB1300
Stod också och valde mellan GSX:n och CB:n. Nu kom CB:n lägligt och till bra pengar.
Bling är kul, ska nog gräva fram något till denna med. Har redan beställt ny vit LED-baklampa.

Alltid nåt.

I torsdags bytte jag bort min hyfsat ombyggda och fina Sportster 1200-04 mot en svart CB1300-05 med knappt 400 mil på mätaren. Lite annorlunda hoj än Sportyn, hustrun tycker, som passagerare, att den är lite jobbig med sina högt placerade fotpinnar och framåtlutande sadel. Det finns nedflyttningskit för fotpinnarna och antiglidöverdrag till passagerarplatsen om någon testat detta är jag intresserad av resultatet.
 

Full Rulle

Med Lem
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda CB 1300 -04
Grattis till rätt val!

Har inte det problemet med fotpinnarna då frun iförd klackskor endast är två tollar hög...





(Hoppas hon inte läser på sporthoj)
 

FredrikK

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2007
Ort
Göteborg
Hoj
05 Honda CB1300
De här verkar vara intressanta, finns för 23, 30 och 50 mm fotpinnessänkning och är helt justerbara i sidled.
051_04_03_00.jpg
 
Last edited:

Qvist78

Life is a lemon and I want my money back
Gick med
25 Nov 2006
Ort
Skövde
Hoj
Mattsvart litertwin
Någon som har koll på om och i så fall vad som skiljer mellan årsmodellerna från 2003 och framåt? Jag är på väg att inhandla en CB1300 då försäkringsbolaget troligtvis kommer att lösa in min CB600...
 
Last edited:

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Någon som har koll på om och i så fall vad som skiljer mellan årsmodellerna från 2003 och framåt? Jag är på väg att inhandla en CB1300 då försäkringsbolaget troligtvis kommer att lösa in min CB600...
Ingen större innan 2008

2005 års modell ändrades lite
Framgaffellutning ändrades något
Insprutningen justerades m.m.
En halvkåpsmodell CB1300SA försedd ABS presenteras.

Nakenversionen får ABS 2007

förövrigt har färger bytts mellan årsmodeller

Slutligen tänk på att den känns betydligt tyngre att köra i kurvor än CB 600 och CB 900. Skall du svänga så motstyrning helt nödvändig annars hamnar du på åkern. Jag tror 900 Hornet liknar din gamla betydligt mera än 1300 gör. Det var en av orsakerna att jag bytte till Z1000
 

Qvist78

Life is a lemon and I want my money back
Gick med
25 Nov 2006
Ort
Skövde
Hoj
Mattsvart litertwin
Ingen större innan 2008

2005 års modell ändrades lite
Framgaffellutning ändrades något
Insprutningen justerades m.m.
En halvkåpsmodell CB1300SA försedd ABS presenteras.

Nakenversionen får ABS 2007

förövrigt har färger bytts mellan årsmodeller

Slutligen tänk på att den känns betydligt tyngre att köra i kurvor än CB 600 och CB 900. Skall du svänga så motstyrning helt nödvändig annars hamnar du på åkern. Jag tror 900 Hornet liknar din gamla betydligt mera än 1300 gör. Det var en av orsakerna att jag bytte till Z1000


Jag har ju inte provat någon CB1300 än, men du menar att jag kanske blir besviken om jag gillar att köra mycket på kurviga småvägar?
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Med rätt körteknik är det inget problem att köra kurviga vägar. Bromsar och väghållning är det inget fel på.
Men jämfört med min Z1000 -07 är det en stor "klump" med hög tyngdpunkt.
Den höga tyngdpunkten har gjort att jag har "tappat" hojen vid motorstopp ett par gånger.
Det är samtidigt en hoj med fin kvalitet och finish. Att den sedan har en motor med massor av vridmoment gör ju inte saken sämre.

Med rätt körteknik är det inget problem att köra kurviga vägar. Bromsar och väghållning är det inget fel på.
Men jämfört med min Z1000 -07 är det en stor "klump" med hög tyngdpunkt.
Den höga tyngdpunkten har gjort att jag har "tappat" hojen vid motorstopp ett par gånger.
Det är samtidigt en hoj med fin kvalitet och finish. Att den sedan har en motor med massor av vridmoment gör ju inte saken sämre.

En nackdel är det inte finns så mycket roliga tillbehör till hojen, om man tycker om att modifiera.
 
Last edited:

Qvist78

Life is a lemon and I want my money back
Gick med
25 Nov 2006
Ort
Skövde
Hoj
Mattsvart litertwin
Med rätt körteknik är det inget problem att köra kurviga vägar. Bromsar och väghållning är det inget fel på.
Men jämfört med min Z1000 -07 är det en stor "klump" med hög tyngdpunkt.
Den höga tyngdpunkten har gjort att jag har "tappat" hojen vid motorstopp ett par gånger.
Det är samtidigt en hoj med fin kvalitet och finish. Att den sedan har en motor med massor av vridmoment gör ju inte saken sämre.

En nackdel är det inte finns så mycket roliga tillbehör till hojen, om man tycker om att modifiera.

Jo, tanken har slagit mig att den kanske är lite tung för mig då jag är ganska liten och klen, hehe (173cm/70kg)

Tillbehör finns så det räcker för min del, behövs bara slipon, miniblinkers, minispeglar, upprensad bakdel och crosstyre för att jag ska bli helnöjd... gillar det klassiska stuket för övrigt... det är helrätt :tummenupp
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Jag tycker du skall provköra den innan du bestämmer dig. Honda mc center i Göteborg har troligtvis några du kan provköra. Förövrigt är jag tveksam till om detta rätt hoj för dig. Själv är jag 179 cm och väger 85 kg. Personligen tror jag att du får roligare på en något smidigare hoj typ CB 900 Hornet alt. Kawasaki Z750 / Z 1000.
Slutligen! åk och provkör bushojen Z 1000 :) .
 

Qvist78

Life is a lemon and I want my money back
Gick med
25 Nov 2006
Ort
Skövde
Hoj
Mattsvart litertwin
Hmm, nu verkar det som att min cykel kommer bli upplagad efter min omkullåkning i ca 60 Km/h i en grusig kurva. Olyckan resulterade i intryckt tank, intryckt kyl, mosat styrstopp, sprucken framskärm, skrapad framlykta, skrapad hastighetsmätare, avbruten fotpinne, skrapad motorkåpa, trasig backspegel, krökt kopplingshandtag och repig plast på bakdelen.

Jag tycker inte att det känns så seriöst att spackla upp tank istället för utbyte, svetsa dit ett nytt styrstopp på ramen osv. som de pratade om idag.. men det är väl så dom gör :(

Jag får försöka sälja den till hösten istället och drömma under vintern som kommer....
 
Last edited:

Ravens

Har ny hoj :)
Gick med
28 Jul 2008
Ort
Malmö
Hoj
BMW F800R
Jag har en också...

vurpade den igår.. :kryckor

Fast den är ju underbara att köra
 

Ravens

Har ny hoj :)
Gick med
28 Jul 2008
Ort
Malmö
Hoj
BMW F800R
Rätt okej. Skrapat blås, blinkers, spegel, bromshandtag; haft av fotpinnen böjt fotbromsen och kylaren...

typ över tjugo papp reparation, men den var försäkrad så.. sex lappar självrisk.

Jävligt onödigt, highside efter ett rödljus. Hadde kompisen bakpå, gjorde ju inte saken bättre
 

niceman

niceman
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Svalöv
Hoj
Honda CB1300 -08
Lycklig ägare :) av en ny CB1300 -08. Go maskin:tummenupp . Mycket lättkörd, både på stads- & landsvägar. Fanns tyvärr bara i svart metallic, men de e helt ok d oxå.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top