Honda cb125t big bore

Hej
Roligt att det är fler som vågar köra med 150cc. Jag slipade ner min cylinder 1mm och det fungerar utan problem. Jag har inte behövt byta munstycken i min men man behöver ändra lite på nålen i förgasaren och tändningen. Effekt ökning blir det :banana specielt på låga varv, så nu har jag problem med att kopplingen vill slira.
Lycka till :tummenupp

Nu är kittet monterat! Kört fyra mil ca och visst märks skillnad på låga varv. Nu är det lång och tråkig inkörning som gäller. Har höjt nålarna ett steg till mellanläget (3de uppifrån/nerifrån) och satt i huvudmunstycken 90. Den går bra utom på tomgång då den går lite oregelbundet och gärna tjuvstannar. Reagerar nästan inte alls när man skruvar på luftskruvarna, hur många varv är dina utskruvade? Förgasarna är grundligt rengjorda och ingen tjuvluft. Vad fick du göra för ändringar på tändningen? Har förresten spännt upp kopplingsfjädrarna lite med en bricka under varje fjäder, få se om det hjälper när man kan dra på lite om sisådär 50 mil :)

Nu är kittet monterat! Kört fyra mil ca och visst märks skillnad på låga varv. Nu är det lång och tråkig inkörning som gäller. Har höjt nålarna ett steg till mellanläget (3de uppifrån/nerifrån) och satt i huvudmunstycken 90. Den går bra utom på tomgång då den går lite oregelbundet och gärna tjuvstannar. Reagerar nästan inte alls när man skruvar på luftskruvarna, hur många varv är dina utskruvade? Förgasarna är grundligt rengjorda och ingen tjuvluft. Vad fick du göra för ändringar på tändningen? Har förresten spännt upp kopplingsfjädrarna lite med en bricka under varje fjäder, få se om det hjälper när man kan dra på lite om sisådär 50 mil :)

Du ska inte vara rädd för att gasa på ibörjan. Motorer behöver lite last för att den ska köra in ordentligt. Men ligg för den del inte på full rulle mil efter mil.

Om du gör små gaspådrag från tomgång. Svarar den då eller dör den? Svarar den bättre om du gasar till fort, eller långsamt. OBS, det ska vara små försiktiga duttningar på gasaen. Max 1/4 gas.
En skapligt orginal motor med större volym kan suga bättre och kräver istället Mindra lågfartsmunstycke. Har du provat att skruva in lågfartsskruven?
Klura ut om den går fett eller magert på tomgång. Svarar den bra på duttningar, fett. Tvekar den på duttningar, magert.
Skulle nog sänka tillbaka nålen till att börja med. Men den fungera mest på halv gas. Spelar ingen som helst roll på tomgång.

Kul med udda projekt!!:banana

Mats

Jag körde lungt ca 15 mil sen gick det bra att dra på fullt. Jag har ändrat till lite mer förtändning då går den bättre.
Jag har problem med att den vill misstända lite när den blivit varm, finns inga kallare tändstift att köpa av ngk. Men fick tips att flytta kondensatorn närmare brytarna så jag ska se om det hjälper. Tack för tipset med bricka till kopplingsfjädrarna ska testa om det blir bättre.

Toppen med alla fina tips! Som vanligt verkar det dock som om inga standardlösningar hjälper. Den går lite knackigare på vä cyl på tomgång (gjorde även innan cyl/kolvbyte) vilket resulterar i vandrande tomgång och tjuvstopp. Tror den går för magert där, men reagerar ej på lågfartsskruv som sagt. Har bytt stift, kondensator, kollat brytarna samt förtändning, slipat in ventiler och justerat ventilspel men inget hjälper:confused:. Båda stiften har perfekt färg. Haft isär förgasarna totalt och kokat dom i avfettning och tryckluftat alla kanaler. Skulle gärna vilja prova andra förgasare om det är nån som har några liggande. När man gasar till så tar den lite tid på sig att gå tillbaka till tomgångsvarv, som om den tog tjuvluft nånstans men det är silikon överallt mellan förgasare och cyl, snustätt. Annars går den hur fint som helst när man är ute och kör:banana

Toppen med alla fina tips! Som vanligt verkar det dock som om inga standardlösningar hjälper. Den går lite knackigare på vä cyl på tomgång (gjorde även innan cyl/kolvbyte) vilket resulterar i vandrande tomgång och tjuvstopp. Tror den går för magert där, men reagerar ej på lågfartsskruv som sagt. Har bytt stift, kondensator, kollat brytarna samt förtändning, slipat in ventiler och justerat ventilspel men inget hjälper:confused:. Båda stiften har perfekt färg. Haft isär förgasarna totalt och kokat dom i avfettning och tryckluftat alla kanaler. Skulle gärna vilja prova andra förgasare om det är nån som har några liggande. När man gasar till så tar den lite tid på sig att gå tillbaka till tomgångsvarv, som om den tog tjuvluft nånstans men det är silikon överallt mellan förgasare och cyl, snustätt. Annars går den hur fint som helst när man är ute och kör:banana

Hade liknande problem med min när jag hade orginal kolv/cyl jag bytade förgasare och det hjälpte.
Har du märkt av att den vill misstända när den blivit varm?

Last edited:
Hade liknande problem med min när jag hade orginal kolv/cyl jag bytade förgasare och det hjälpte.
Har du märkt av att den vill misstända när den blivit varm
Nu minns jag inte allt.. men är det inte så att just CB125T har olika hö-vä förgasare, "not interchangable",,,,

Nej min misständer bara på tomgång när den är varm:gnissla, när den är kall tar det dock några minuter innan v cylinder hoppar igång. Den har verkligen fått mera ork på lågvarv men har fortfarande ingen kul tomgång, ska leta nya förgasare. Hur ser dina stift ut? om den går rent när den är kall kan det ju va att den går för fett om den börjar hacka när den är varm. Försök kolla om det gäller båda cyl. Är det nåt med tändingen borde ju bara en cyl bli drabbad först. Man kan skifta kablarna vid kondensatorerna och se om felet byter cyl, om inte - inge fel på dom. Om ventilspelet är för litet kan det ju oxå bli värre när den är varm (ska va 0.05 båda ventil) Jag kör med 0.07 ca eftersom jag slipat in vent och dom ev "sätter" sig lite i säterna första milen.
lycka till:tummenupp

Jag tror min går lite för magert, stiften är lite ljusare än gyllenbrun. Ska testa att sätta i lite större munstycken. Har hittat munstycken till honda mb50s keihin förgasare kan dom passa till min också?

Mycket möjligt att det passar från mb50, ska vara storlek 88 original, min går bra med 90, har dock inte kört fullgas så mkt så kanske man får gå gå upp ett snäpp till då mina stift oxå ligger lite åt det ljusa hållet. Nålarna i mellanläget.

På en riktig hoj kollar man stift och ventilspel i vägkanten på 5 minuter:tummenupp, fullgas några minuter kollar huvudmunstycket, halvgas om du har nålarna rätt, luftskruv/lågfartsmunstycke så räcker det om den står på stöd med lite sträckt gasvajer och högt tomgångsvarv en stund. Tändstiften kan avslöja det mesta om en motor.

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!