Honda CB1000R-tråden

Försöker väcka lite liv i denna tråden igen, jag är nämligen ute efter ett yoshimura r-77 3/4 (helst kolfiber) system till min cb1000ra -15.. Är det någon som har ett och vill bli av med det för ett vettigt pris eller som kan rekommendera någonstans att köpa/beställa det?
 
Hej!

Har en Mockasadel (Honda Orginal) som jag aldrig använder (bara ditmonterad för att ta kort på grejerna). Tänkte se om det var någon som var intresserad av den och eventuellt kanske sitter inne på en Honda Orginal-kuts (Till en 2012:a) eller något annat roligt.

Kan även tänka mig att sälja den om någon vill ge ett bud.

IMG_20160514_151156.jpgIMG_20160514_151227.jpg
 
Last edited:
Någon ägare som skulle kunna skriva ner vad som gäller för att garantin ska vara giltig på CB1000R (eller Honda i allmänhet)?

Kontaktat Hondas generalagent och de säger att service ska ha gjorts hos auktoriserad verkstad. Hur lång tid kan man dra över tiden för en årsservice? (alltså, hojen har gått ett miltal mellan två serviceintervall och det har passerat ett år så den ska ha en årsservice).

Anledningen till att jag frågar är att jag hittat en jag vill köpa, men senaste årsservice har inte gjorts på auktoriserad verkstad. Hondaverkstaden sa per telefon att det är lugnt men jag skulle gärna vilja ha det skriftligt. edit: att jag kan komma nu och serva alltså...

Tankar?
 
Last edited:
Någon ägare som skulle kunna skriva ner vad som gäller för att garantin ska vara giltig på CB1000R (eller Honda i allmänhet)?

Kontaktat Hondas generalagent och de säger att service ska ha gjorts hos auktoriserad verkstad. Hur lång tid kan man dra över tiden för en årsservice? (alltså, hojen har gått ett miltal mellan två serviceintervall och det har passerat ett år så den ska ha en årsservice).

Anledningen till att jag frågar är att jag hittat en jag vill köpa, men senaste årsservice har inte gjorts på auktoriserad verkstad. Hondaverkstaden sa per telefon att det är lugnt men jag skulle gärna vilja ha det skriftligt. edit: att jag kan komma nu och serva alltså...

Tankar?

Ska man hårddra det så är det tidsintervallet eller miltalet som gäller. Men enligt min erfarenhet är honda inte kinkiga med garantin, har själv fått ny framfälg utan tjaffs pga lacksläpp.
600/1800 mils servicen får du göra själv och 1200/2400 mils servicen ska göras på verkstad för att garantin ska gälla.
Läser man i garantiboken är det 2 års garanti på hela hojen, Hondas 5 års garanti gäller bara ett fåtal komponenter.
 
Ska man hårddra det så är det tidsintervallet eller miltalet som gäller. Men enligt min erfarenhet är honda inte kinkiga med garantin, har själv fått ny framfälg utan tjaffs pga lacksläpp.
600/1800 mils servicen får du göra själv och 1200/2400 mils servicen ska göras på verkstad för att garantin ska gälla.
Läser man i garantiboken är det 2 års garanti på hela hojen, Hondas 5 års garanti gäller bara ett fåtal komponenter.

Tack för svar! Låter ju bra.
Nu är det en 2014 så antar att kvarvarande garanti bara gäller de fåtalet komponenter då.
Om "mellanservice" får göras själv (600/1800), borde inte årsservice också kunna göras på egen hand/annan verkstad? Finns det något skrivet om detta?
 
Tack för svar! Låter ju bra.
Nu är det en 2014 så antar att kvarvarande garanti bara gäller de fåtalet komponenter då.
Om "mellanservice" får göras själv (600/1800), borde inte årsservice också kunna göras på egen hand/annan verkstad? Finns det något skrivet om detta?

Det borde vara att man kan göra årsservice själv, men jag vet inte om det är så.
 
Trist!
Knepigt fel, inget jag hört talas om.
Har du låtit den torka rejält i solen några dagar?

PS
Tvättar min hoj med svamp&trasa, en del itaget, då elektronik mm är utsatt på en MC
 
hej, har köpt en cb1000r -09 med IXIL L2X HYPERLOW SLIP ON monterat på, jag skulle vilja ha lite mer ljud i cykeln. Om jag köper ett "decat" rör på ebay behöver jag mappa om den då? eller är det bara att köpa montera och låta mera :D?

ps. såg för övrigt en helt ny cb1000r på fordonsbolaget i upplandsväsby som har helsystem på, dock stod det inget om pcv och mappning osv på skylten där. men den kan ju har varit mappad från honda fabriken i japan kanske??
 
Hej!
Var och körde europasemester i somras med min CB1000RA, 650 mil blev det!
Dock så är jag lite missnöjd med hojen. Vid de kurviga fina vägarna i Alperna så är den lättkörd, går att byta spårval och kasta sig ner i kurvorna. Men jag har stort problem i att fotpinnarna hugger tag i asfalten. Det är inte så att det skrapar till lite lätt, utan att hela hojen hugger tag och man tappar lite balans.
Är det bara jag eller tar fotpinnarna i väldigt tidigt? Själv är jag ca 170 lång, hänger ut från hojen så mycket det bara går utan att jag trillar av (nästan hela röven ut från sadeln), men knät är ändå 5-10cm ifrån att ta i innan fotpinnen nyper i backen.
Väldigt obehagligt när man ligger ner fint i en kurva och fotpinnen hugger tag, man tappar balans och fokus.

Är det hojen eller mig det är fel på?
Skulle gärna vilja ta bort fotpinnarna eller förminska, men de är ju till för att man ska veta att man är väldigt nära vältgränsen.
 
Du får nog spänna upp eller kitta om fjädringen. Blir väl ingen sporthoj för det men säkert bättre iaf. :)
 
Alltså, bara rumpan utanför sadeln hjälper dig inte speciellt med markfrigång och knäskrap. Då kan du flytta den hur långt du vill... Du måste flytta ut överkroppen för att få någon nytta. Sen ska du nog se över höjden på hojen, alltså justera in häng.
 
Last edited:
firebladet.JPG

Jaha då väntar man på sin nya CBR1000RR då. Ser inte att det skrivits så mycket kring denna trots att det är en helt ny cykel på alla sätt de slänger ut nu =P
Åsikter o tankar?.. själv brutalt laddad, designmässigt har de överträffat sig själva haha. Och bra spec även om de inte gick på 200+ hp som många andra.
 
View attachment 436351

Jaha då väntar man på sin nya CBR1000RR då. Ser inte att det skrivits så mycket kring denna trots att det är en helt ny cykel på alla sätt de slänger ut nu =P
Åsikter o tankar?.. själv brutalt laddad, designmässigt har de överträffat sig själva haha. Och bra spec även om de inte gick på 200+ hp som många andra.
Grattis !

Det verkar bara en kanonhoj. Låg vikt är bättre än hög effekt.
Själv sugen på den.
Berätta hur den är när den kommer.
 
Hej!

Tänkte kolla med er som förhoppningsvis har lite bättre koll än mig. Jag skall fylla på olja i min CB100RA och jag vet inte vilken olja jag skall köpa. Någon som har koll på detta?

Jag brukar låta sånt här skötas på servicen varje år, men i år märkte jag att nivån var låg och den skall inte in än på ett tag så jag ville fylla på själv.

Jag kollar oljan i det lilla fönstret på sidan av motorn, det syntes inte ens där, så jag vet inte vart oljan tagit vägen under hösten / vintern! Inga läckage vad jag kunde se. Har en 09'a
 
Hej!

Tänkte kolla med er som förhoppningsvis har lite bättre koll än mig. Jag skall fylla på olja i min CB100RA och jag vet inte vilken olja jag skall köpa. Någon som har koll på detta?

Jag brukar låta sånt här skötas på servicen varje år, men i år märkte jag att nivån var låg och den skall inte in än på ett tag så jag ville fylla på själv.

Jag kollar oljan i det lilla fönstret på sidan av motorn, det syntes inte ens där, så jag vet inte vart oljan tagit vägen under hösten / vintern! Inga läckage vad jag kunde se. Har en 09'a

Har du den stående upprätt, alltså inte på sidostödet? Om så är fallet är det helt normalt att oljan inte syns. Kolla manualen för vidare info!

10w40 olja funkar fint (mer info i manualen)
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top