Honda CB1000 Hornet 2025

Kanske en kommande storsäljare?
SP med Brembo och Ölins bak, samt några hk extra verkar prisvärd.


View attachment 505546 View attachment 505547


"Brembo och Öhlins"...? Det är väl samma sak numer?
Hörde att dom skall ge sig in på segmentet avgassystem också, under namnet "Bröhlins"...
 
Kanske en kommande storsäljare?
SP med Brembo och Ölins bak, samt några hk extra verkar prisvärd.


View attachment 505546 View attachment 505547
Jag tycker den verkar intressant och det behövs "billigare" alternativ. Alla är inte redo att betala 200k+ för en supernaked. Blir förvånad om hojen är lika rolig som en Ducati streetfighter, Superduke 1290, Tuono osv osv, men å andra sidan kunde ingen ana hur rolig Hornet 750 skulle bli.

Jag gillar den!
 
Riktigt bra pris på den, fast tyvärr inte lika bra om man bor i sverige då svenska generalagenten behåller största delen av prissänkningen från Honda. I UK kostar den tex 9000 pund vilket motsvarar 128000 om man lägger på 25% moms isf 20%.
SP versionen kostar 1000 gpb extra. :(
 
Är det bara jag som inte förstår grejen med nakna hojar med mkt hk?

Körde polarens FZ1 ett tag och den var jättemysig tills man började åka >130kmh vilket var helt olidligt någon längre stund.

Jag fattar verkligen inte utvecklingen just nu inom mc? Hojar kommer med farthållare och förarstödd bromsning? Hela grejen med mc är väl just att KÖRA hojen?
 
Är det bara jag som inte förstår grejen med nakna hojar med mkt hk?

Körde polarens FZ1 ett tag och den var jättemysig tills man började åka >130kmh vilket var helt olidligt någon längre stund.

Jag fattar verkligen inte utvecklingen just nu inom mc? Hojar kommer med farthållare och förarstödd bromsning? Hela grejen med mc är väl just att KÖRA hojen?
Antagligen inte bara du, men det går att ha roligt under 130 km/h om man undviker raka vägar. Ska man ändå åka på en rak väg kan det vara skönt att vila högerhanden en stund.
Jag är inte tillräckligt "manlig" för att skryta med att jag är felfri och kan se stöd som en extra hjälp när jag klantar mig.
 
Antagligen inte bara du, men det går att ha roligt under 130 km/h om man undviker raka vägar. Ska man ändå åka på en rak väg kan det vara skönt att vila högerhanden en stund.
Jag är inte tillräckligt "manlig" för att skryta med att jag är felfri och kan se stöd som en extra hjälp när jag klantar mig.
Manlighetsgrejen är inget jag kunde bry mig mindre om och felfri är jag garanterat inte enligt min sambo eller mig själv för den delen....
Hur många åker så mkt mc långa sträckor att behovet av farthållare blir relevant? Jag körde själv ca 300mil på en mc-semester på en literklubba och kände aldrig det behovet.
Det var ju just det som var min poäng med 130 att varför ska du ha en 1000cc om du ska latja loss på kurviga vägar? Det löser ju allt under 700cc mkt bättre och är lättare och roligare att köra.
Den här hojen och alla i samma cc och segment fyller absolut ingen funktion enligt mig.
 
Så jäkla korkat bara att kombinera värdens fulaste avgassystem (som man givet vill byta) med ett servostyrt (?) spjäll i slutburken som gör att man inte KAN byta.... (Gäller SP-modellen)
Ridå...
 
Så jäkla korkat bara att kombinera värdens fulaste avgassystem (som man givet vill byta) med ett servostyrt (?) spjäll i slutburken som gör att man inte KAN byta.... (Gäller SP-modellen)
Ridå...
Utan att veta någon fakta om just den så antar jag att man kan precis som på t.ex. min ZX10R byta slutburken eller hela avgas och koppla bort spjället om det nu är vajerstyrt som på min.

EDIT: https://shop.sc-project.com/en/bran...range-coming-soon-honda-cb1000-hornet-sp-2025

Så det lär säkert komma fler.
 
Utan att veta någon fakta om just den så antar jag att man kan precis som på t.ex. min ZX10R byta slutburken eller hela avgas och koppla bort spjället om det nu är vajerstyrt som på min.

EDIT: https://shop.sc-project.com/en/bran...range-coming-soon-honda-cb1000-hornet-sp-2025

Så det lär säkert komma fler.
Fast det hade ju varit smartare att sätta det i mellanröret, så att man kan ha kvar det och inte tappa effekt på lågvarv, eller få ett felmeddelande i displayen.
 
159.900 för SPn
resp. 139.900
 

Bifogat

  • 1000002877.jpg
    1000002877.jpg
    611.6 KB · Visningar: 23
Jag fattar verkligen inte utvecklingen just nu inom mc? Hojar kommer med farthållare och förarstödd bromsning? Hela grejen med mc är väl just att KÖRA hojen?


Farthållare kan vara vettigt med tilltagande ofrihet att själv anpassa hastigheten till förhållandena längs en simpel transportsträcka - ofta hårdare övervakad dessutom.

"Förarstödd bromsning" var lite kul. ABS ligger med som krav i Euro 5 för motorcyklar (men inte för bil) och vi väntar fortfarande på den där halveringen av döda och allvarligt skadade som Matteo Rizzi lurade alla godtrogna i hela EU med. Det kommer vi helt enkelt inte undan.

Svaret på din fråga är helt enkelt nya kundgrupper och breddat kundunderlag.
Man hoppas kunna öka den sålda volymen genom att attrahera nya förare som tror att säkerhet ligger i trebokstavsförkortningar, och fackpressen hänger gladeligen på - inte sällan med nyspråk.

På SH ligger det en puff uppe för en pressrelease maskerad till artikel.
Läs noga!


Triumph har presenterar en uppdaterad version av sin populära Trident 660 för 2025.

Triumph uppger att uppdateringen ska bidra till ett större fokus på körteknik. Detta betyder att modellen kommer med ett bredare urval av standardutrustning, där funktioner som tidigare endast var tillgängligt som tillval nu ingår utan extra kostnad.

2025 års Triumph Trident 660 kommer med ytterligare förarorienterade teknologier som standard. De nya funktionerna inkluderar optimerat kurvtagnings-ABS och traction control (antispinn), som fungerar i kombination med ett sexaxligt tröghetsmätningssystem (IMU). Detta gör att elektroniken kan övervaka och anpassa systemet efter aktuell lutningsvinkeln, bromstrycket och gasreglagets aktuella läge. Nytt är också Triumph Shift Assist, som gör kopplingsanvändning vid växling överflödig, och farthållaren, som är designad för att göra längre hojturer bekvämare.

Hur kan något av det uppräknade handla om "större fokus på körteknik" och anses vara "förarorienterade"?

Det är ju raka motsatsen! Gizmos som fjärmar föraren från det som sker och de krafter denne sätter i rörelse. Det är rakt av corporate bullshit i sin renaste form, och därtill och dessutom godkänt av och förmedlat av en tidning.
Då måste det ju vara sant, eller hur...?

Och allt för att få kränga hojar till folk som inte borde köra hoj alls.
 
Farthållare på motorcykel. "Va faan?" Tänkte jag när det var på en motorcykel jag köpte för länge sedan. Men det är guld värt när man kör längre transportsträckor. Jag får ofta problem med att händerna domnar så då trycker jag på farthållaren och kan släppa gashanden en stund.
 
Farthållare kan vara vettigt med tilltagande ofrihet att själv anpassa hastigheten till förhållandena längs en simpel transportsträcka - ofta hårdare övervakad dessutom.

"Förarstödd bromsning" var lite kul. ABS ligger med som krav i Euro 5 för motorcyklar (men inte för bil) och vi väntar fortfarande på den där halveringen av döda och allvarligt skadade som Matteo Rizzi lurade alla godtrogna i hela EU med. Det kommer vi helt enkelt inte undan.

Svaret på din fråga är helt enkelt nya kundgrupper och breddat kundunderlag.
Man hoppas kunna öka den sålda volymen genom att attrahera nya förare som tror att säkerhet ligger i trebokstavsförkortningar, och fackpressen hänger gladeligen på - inte sällan med nyspråk.

Nej inte abs...

Jag pratar om adaptiv farthållning som också bromsar(gs1200 kan fås med det). ABS är ju gammal skåpmat i det här fallet och något som jag inte heller är intresserad av....

Och jag har också dragit slutsatsen att jag inte längre tillhör en intressant kundgrupp utan det är andra man riktar in sig på.
 
Nej inte abs...

Jag pratar om adaptiv farthållning som också bromsar(gs1200 kan fås med det). ABS är ju gammal skåpmat i det här fallet och något som jag inte heller är intresserad av....

Och jag har också dragit slutsatsen att jag inte längre tillhör en intressant kundgrupp utan det är andra man riktar in sig på.
Moderna fordon närmar sig väl mer och mer kollektivtrafik med personliga avgångar?
 
Nej inte abs...

Jag pratar om adaptiv farthållning som också bromsar(gs1200 kan fås med det). ABS är ju gammal skåpmat i det här fallet och något som jag inte heller är intresserad av....

Och jag har också dragit slutsatsen att jag inte längre tillhör en intressant kundgrupp utan det är andra man riktar in sig på.
Kanske?

Men jag har funderat på det där, fordonsindustrin, då pratar vi både bil & mc "krisar" ju klagar de på, mest hela tiden bortsett en liten uppgång vid covid.
Kanske de helt enkelt (i stora drag) utvecklar en massa produkter som ingen vill köpa? :va
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top