Honda cb rc01/sc01

Oquist

Medlem
Gick med
30 Sep 2016
Hoj
Ingen
Hej
Kan någon berätta för och mellan dom här två modellerna, en är 750 kubik (rc01) och den andra 900 (sc01)
Planen är ett cafe racer bygge, är de någon skillnad på storlek i sig på dessa två t.ex tanken och längden?

Vilken skulle ni valt för ett bygge?

Finns mycket info att googla - rc01 finns på Wikipedia med ganska fyllig info. SC01 finns info om på andra sidor.
Välj den donatorhoj du kan hitta med friskast delar - ska du bygga så gör något snyggt - det finns för många patetiskt ombyggda hojar med lastbilsdäck, planka till sadel o söndersågad bakram - det är INTE en caféracer. Vill du göra något så bygg en special motsvarande det du kan hitta i ex. tidningen Practical Sportsbikes under rubriken "Specials we like"

Bygg också om så att du förstår varför du gör en ändring - ny sving och fjädring, blir väghållningen bättre och varför blir den bättre - kan du inte svara på frågan så samla på dig kunskap INNAN du bygger.
Du kan ex. inte rakt av montera en modern framgaffel från en Gixxer på en CBX - visst, det ser asfräckt ut, men gaffeln är för kort - första nedlägget så tar motorblocket i gatan och du står på öronen + har havererat hojen (jag vet - inte min erfarenhet, men andras......)

Finns mycket info att googla - rc01 finns på Wikipedia med ganska fyllig info. SC01 finns info om på andra sidor.
Välj den donatorhoj du kan hitta med friskast delar - ska du bygga så gör något snyggt - det finns för många patetiskt ombyggda hojar med lastbilsdäck, planka till sadel o söndersågad bakram - det är INTE en caféracer. Vill du göra något så bygg en special motsvarande det du kan hitta i ex. tidningen Practical Sportsbikes under rubriken "Specials we like"

Bygg också om så att du förstår varför du gör en ändring - ny sving och fjädring, blir väghållningen bättre och varför blir den bättre - kan du inte svara på frågan så samla på dig kunskap INNAN du bygger.
Du kan ex. inte rakt av montera en modern framgaffel från en Gixxer på en CBX - visst, det ser asfräckt ut, men gaffeln är för kort - första nedlägget så tar motorblocket i gatan och du står på öronen + har havererat hojen (jag vet - inte min erfarenhet, men andras......)
Man tackar för den infon, de visste jag inte före. Inte för jag tänkt byta framgaffel, men i alla fall försöka sänka orginal. De där med lastbilsdäck var nästan tanken (skäms?) tänkte försöka mig på att bygga en egen "hookie" hoj.

Bifogat

• DSC04603-panorama.jpg
    DSC04603-panorama.jpg
    211.1 KB · Visningar: 18
Köp en prenumeration på Readly-appen, finns många hojtidningar där - som jag sa tidigare så är Practical Sportbikes full med ombyggda hojar - många idéer där, men mycket som kräver pengar.
Nu är jag gammal som gatan så jag var med i slutet på 60-talet när caféracerkulturen verkligen blommade upp - då var hojarna ganska lika racehojar men med snyggare finish. Lastbilsdäcken på bilden du bifogade har jag aldrig fattat vitsen med
Men det HÄR tycker jag är en riktig caferacer
Före 1660589655935.png Efter 1660589743690.png

Fixa ett sådant bygge med lika snygga avgasrör så kan du kalla dig caféracerbyggare!
(lite fusk med bilderna - 750 Sei o 900 Sei - men du förstår säkert vad jag menar)

Eller varför inte...... tjusig frambroms dessutom, sådana nytillverkas idag - kostar som en hyfsat bra hoj.
Men kanske lite svårt att göra en V2:a av en radfyra :lol 1660594204439.png
Med utgångspunkt från vad han har att välja på så går också att göra en travesti på CB1100R men utan kåpa - ungefär såhär - just denna är billig att bygga (Tamiya 1:12)
1660594659352.png

Det fanns minst 2 900F på blocket nyligen som redan var fördärvade, köp en av dem och bygg på.

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026