Honda CB 900F Superbike

Blev ju inte mindre sugen på nått liknande efter dessa bilder. :tummenupp till byggaren av denna skönhet. Är som tidigare postar lite nyfiken på väghållningen efter ombyggnationen, annars riktigt läcker.:Rockbanan
 
Inte mycket till byggtråd, mer en presentation av en färdig produkt.
Lite före-bilder hade åtminstånde inte suttit fel.

Slutresultatet blev riktigt snyggt i varje fall. :tummenupp

Nej det var ju det jag menade i första inlägget=) men lite före bilder ska nog finnas ska leta lite under dagen

Kul att du gillar den!

Blev ju inte mindre sugen på nått liknande efter dessa bilder. :tummenupp till byggaren av denna skönhet. Är som tidigare postar lite nyfiken på väghållningen efter ombyggnationen, annars riktigt läcker.:Rockbanan


Hojen känns stabilare och rejälare nu, dom nya dämparna är dessutom smidigare att justera, tack för att du gillar den!

Snygg!

Råkade bakdrevet hamna rätt i linje när hjulet var centrerat, eller behövde du flytta in/ut drevet på fälgen?
Bromsok från gsxr eller cbr? Flyttad skiva eller nytt svingfäste?

Skiva och broms bak från 954a, bakre och främre drev till 530 kedja, svingen är ommoddad för att hjulaxel ska funka utan minsta glapp, hjulet slälvfallet centrerat och det främre motordrevet sitter ngn mm offset för snygg lineup. Men det var endel jobb med detta. Svingen har orginallager till gixxern och ett nytt genomgånde rör för att passa orginal svingbult (pivot) till CB-82 16mm om jag inte missminner mig.

Kul att du gillar den!



Kom även på att bromsoksfästet är ett omarbetat orginalfäste till 954 ifall ngn är intresserad

För er med cb som funderar på ny gaffel kan jag rekommendera 954/929, lagrena är samma och även alla mått mer eller mindre, problemet är att axeln genom kronorna är ngn cm kortare på cbren, detta löser man genom att knacka ur sin orginalaxel ur den undre orginalkronan (sitter även en bult. Denna trycks ur neråt om jag minns rätt. Cbren har däremot ingen bult utan den sitter med enbart kanten o den behöver man alltså pressa ur med en rejäl press. När båda axlarna är ur tar man den något längre axeln från Cbn och pressar in i CBR kronan. Passa på att köpa nya lager när allt är issär! Det undre lagret får man lätt på om man värmer det tills det börjar ryka lite och sedan tar det med en värmetålig handske och släpper över axeln. Att få bort de gamla lagrena var jobbigare...Det fina med cb axeln är att den har exakt samma gängor som cbren vilket spara mkt arbete, dvs mer eller mindre plug 'n play!
 
Last edited:
För er med cb som funderar på ny gaffel kan jag rekommendera 954/929, lagrena är samma och även alla mått mer eller mindre, problemet är att axeln genom kronorna är ngn cm kortare på cbren, detta löser man genom att knacka ur sin orginalaxel ur den undre orginalkronan (sitter även en bult. Denna trycks ur neråt om jag minns rätt. Cbren har däremot ingen bult utan den sitter med enbart kanten o den behöver man alltså pressa ur med en rejäl press. När båda axlarna är ur tar man den något längre axeln från Cbn och pressar in i CBR kronan. Passa på att köpa nya lager när allt är issär! Det undre lagret får man lätt på om man värmer det tills det börjar ryka lite och sedan tar det med en värmetålig handske och släpper över axeln. Att få bort de gamla lagrena var jobbigare...Det fina med cb axeln är att den har exakt samma gängor som cbren vilket spara mkt arbete, dvs mer eller mindre plug 'n play!

Mycket fin hoj :Bugar kul att de att det är fler som bygger om gamla CB's. :yoparty

När jag byggde om min hoj så tog jag och svarvade en ny axel, Jag blev också förvånad över att axlarna var väldigt lika, så att välja en 929/954 gaffel underlättar nog mycket.
 
Mycket fin hoj :Bugar kul att de att det är fler som bygger om gamla CB's. :yoparty

När jag byggde om min hoj så tog jag och svarvade en ny axel, Jag blev också förvånad över att axlarna var väldigt lika, så att välja en 929/954 gaffel underlättar nog mycket.

Kollade in ditt garage nu och såg lite CB bilder, finaste färgvalet också;)
 
Sagolikt snygg, ser verkligen ut som en ny hoj!:tummenupp
 
Herre jävlar vilken båge det blev av den gammle knarren.....
Lite avis blir man faktskt..!! Sådär skulle jag vilja att min såg ut... :)
 
Herre jävlar vilken båge det blev av den gammle knarren.....
Lite avis blir man faktskt..!! Sådär skulle jag vilja att min såg ut... :)

Sälj den till mig så fixar jag till den. Sen kan du (kanske) få köpa tillbaka den. :tummenupp
 
Inte till salu.........:)

Sälj den till mig så fixar jag till den. Sen kan du (kanske) få köpa tillbaka den. :tummenupp


Då skulle du må gött.... eller men det är så mycket gjort med denna hojen så den behåller jag......
 
Last edited:
Inte till salu.........:)




Då skulle du må gött.... eller men det är så mycket gjort med denna hojen så den behåller jag......

Om du är sugen på ett bygge kan du ju kolla lite här, finns massa olika byggtrådar på cbn, både grymma och ja mindre lyckade kanske:D

Edit glömde länken:P
http://www.cb1100f.net/modules.php?name=Forums&file=viewforum&f=10

Var ute och räjsade lite nyss, gött som fan

Grattis du äger en av dom finaste "custom" hojarna :)

tack! såg att du hade en cagiva mito, lätt en av mina favoriter bland 125orna!
 
Last edited:
Om du är sugen på ett bygge kan du ju kolla lite här, finns massa olika byggtrådar på cbn, både grymma och ja mindre lyckade kanske:D

Var ute och räjsade lite nyss, gött som fan



tack! såg att du hade en cagiva mito, lätt en av mina favoriter bland 125orna!

vänta tills den är ombyggd du!
yamaha rd 350 motor skulle sitta fint i den ramen :rolleyes:
 
Inte till salu.........:)

Då skulle du må gött.... eller men det är så mycket gjort med denna hojen så den behåller jag......

Haha, jag förstår det. CB1100:or ska man hålla hårt i. :)

Men är den till salu nån gång så kan du tänka på mig. :tungan
 
Snyggt!!

Men vad säger besiktningen? Måste man registreringsbesiktiga eller är det bara att köra?
Motsvarande ändringar på en bil kräver väll regbesiktning?

Är sjukt sugen på att göra liknande ändringar på min hoj.
 
Snyggt!!

Men vad säger besiktningen? Måste man registreringsbesiktiga eller är det bara att köra?
Motsvarande ändringar på en bil kräver väll regbesiktning?

Är sjukt sugen på att göra liknande ändringar på min hoj.

Antar att jag måste reg besiktiga, den är nybesiktigad precis innan, får ta det när det kommer, men antagligen ja:) kan återkomma med info
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top