Honda CB 900 bygge

Kul bygge! Detta ska följas. Jag tycker din förebild ser lite låg ut, men detta blir nog grymt!

Ledsen för lite OT, men är gubben på bild med hojen en riktigt riktigt liten människa - det politiskt inkorrekta svaret är väl dvärg?

Kämpa på med hojen, är av naturen sjukt svag för gamla CB900:or :D

Missat det här bygget. Tror det kommer bli skitsnyggt! Följer tråden med spänning!

Har byggt en motorlyft, tog en jävla tid men snart är den klar.
Nu kan jag få i å ur motorn när jag vill - Själv.

/M

Bifogat

• IMG_0707.jpg
    IMG_0707.jpg
    241.1 KB · Visningar: 461
Har byggt en motorlyft, tog en jävla tid men snart är den klar.
Nu kan jag få i å ur motorn när jag vill - Själv.

/M

Jag har en Winsch upphängd i en lättraversbalk i taket + en lyftbåge som fäster i hålen för motorfästbultarna.
Enkelt att rikta och röra medans man plockar i och ur motorerna.

/KentW

Bifogat

• Julawinsch.jpg
    Julawinsch.jpg
    54.5 KB · Visningar: 255
Var hittade du lyftbågen? Eller fick du skapa själv?

Var hittade du lyftbågen? Eller fick du skapa själv?

Den snickra jag ihop själv.

Använder också ett "motorstöd" som jag snickra ihop i mitten på
70-talet när jag jobbade som verktygsmakare.

/KentW

Last edited:
Trött är förnamnet, men allt handlar inte om effekt när man pillar med gamla hojar. Sen går 900:an att skrämma upp rätt bra. :tummenupp

Ah, jag håller själv på med en gammal Kawasaki Z750 Twin som jag slaktat och ska bygga bobber på. Men den är iof ganska pigg. Bantar man bara ner dem, så rör det väl ändå ganska så bra på sig :)

Tack Viktor! Helt rätt, allt är inte effekt.
Nu till det jobbiga...

Jag har gjort fel! Fan, jag får börja om.
Å andra sidan får jag säga tack till Kent W å DM!
Den där jag hittade på blir skrymmande.

/M

Trött är förnamnet, men allt handlar inte om effekt när man pillar med gamla hojar. Sen går 900:an att skrämma upp rätt bra. :tummenupp

Jo trött är det ju men men! Har faktiskt fått framhjulslyft med min räser om man har tillräckligt mycke motvind / uppförsbacke / över små krön...

Men har ju däremot fått upp den i 221 km/ ÄKTA fart! Måste ju ändå anses OK för en 30 år gammal hoj? =)

Vet väl inte riktigt om jag håller med nu efter att ha skrämt upp min till över 150 hästar. :D

Jo trött är det ju men men! Har faktiskt fått framhjulslyft med min räser om man har tillräckligt mycke motvind / uppförsbacke / över små krön...

Men har ju däremot fått upp den i 221 km/ ÄKTA fart! Måste ju ändå anses OK för en 30 år gammal hoj? =)

Du glömde säga att det tog 5 minuter att komma upp i 221km/h samt att du hade solen i ryggen, medvind och allt det där. :arsele

Min gjorde 209km/h vid varvstopp på 3:an i bänk. Vet inte vad det skulle bli på 5:an ute på gatan dock... :va

Vet väl inte riktigt om jag håller med nu efter att ha skrämt upp min till över 150 hästar. :D

Du glömde säga att det tog 5 minuter att komma upp i 221km/h samt att du hade solen i ryggen, medvind och allt det där. :arsele

Min gjorde 209km/h vid varvstopp på 3:an i bänk. Vet inte vad det skulle bli på 5:an ute på gatan dock... :va

Jorå, åå skitnödig va man, inte så lite heller! (orolig för att man skulle få en Wiseco kolv rakt upp på pungen!)

=)

Nu till det jobbiga...

Jag har gjort fel! Fan, jag får börja om.
Å andra sidan får jag säga tack till Kent W å DM!
Den där jag hittade på blir skrymmande.

/M

Tja hur går bygget?
Självklart färdigt till sommaren, men vilken sommar?

Själv tog jag ett steg bakåt två åt sidan å fem framåt... nu återstår två steg så håller man kursen igen... Det blir en grym Harris i denna version :D

Jodå, lyftkrok, block,vagn å balk fixade jag. Gick som en dröm att få ur motorn.

Ventilkåpan är svetsad och avfräst, varvtalsvajern är historia.

Nu ska ett kryss-stag sättas in (bild), sedan är det bakramen som ryker.
Med lite flyt är krysset klart ikväll.

Har tittat på elen lite, funderar på att byta tändspolarna till Accel 140403. Det är ju CDI på och jag hittar inget som funkar från MSD.
Kom gärna med idéer!

Bifogat

• _Kryss.jpg
    _Kryss.jpg
    49 KB · Visningar: 276
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...