Honda CB 750 Four K2 Lackering

Baua

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Aug 2011
Ort
Grödinge
Hoj
1988 Suzuki GSX-R 1100 mfl
Det blir fint det där.
Är det bara provmonterat?
Att stötdämparskruven är för kort löser du med de andra stötdämparna sedan. Nedre fästet är väl gängat på insidan så du inte behöver någon mutter där. Original alltså.

Bromsstaget, den vingmuttern är väl inte original?
På min Kawa 750 och Dr600 ser det ut så här:
View attachment 478527View attachment 478528

Saknar du fjädern? På mina bromsstag sitter det en bricka fastsvetsad som fjädern ligger mot. Inga muttrar alls.
Hej!
Härligt att du är skarpsynt.
Har beställt bakre stötdämpare idag och såg först igår när jag demonterade ljuddämparna att nedre skruvarna till bakre stötdämparna är för kort, lite scary faktiskt.
Gällande gängningen så vet jag inte hur det ser ut, men ska kolla så det blir rätt. Har varit en del hemmalösningar på Hondan som jag ska få tillbaka till original. Har idag också beställt originalskruvar samt de distanser som ska användas när avgassystemet ska återmonteras.
gällande centralstödet så är det monterat skarpt. Återkom om du ser något som inte stämmer.
 

Baua

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Aug 2011
Ort
Grödinge
Hoj
1988 Suzuki GSX-R 1100 mfl
Här är ytterligare en undran.
På bilden ser Ni ett plattjärn och jag undrar om det ska se ut så original och vad funktionen hos denna är.
 

Bifogat

  • 3A3CD5F9-2762-4560-9E7B-84CEA483213E.jpeg
    3A3CD5F9-2762-4560-9E7B-84CEA483213E.jpeg
    566.9 KB · Visningar: 34

Baua

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Aug 2011
Ort
Grödinge
Hoj
1988 Suzuki GSX-R 1100 mfl
Såhär ska det se ut gällande bakbromsen.
 

Bifogat

  • D9CEC877-6AD6-4E52-A575-836CAB81E9C6.jpeg
    D9CEC877-6AD6-4E52-A575-836CAB81E9C6.jpeg
    320.2 KB · Visningar: 25

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Här är ytterligare en undran.
På bilden ser Ni ett plattjärn och jag undrar om det ska se ut så original och vad funktionen hos denna är.
Den håller bromsskölden från att rotera när du bromsar.
Den stora karosseribrickan kan du byta till en mindre. Ser klumpigt ut. Den ser ut ungefär som på min Kawa.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Såhär ska det se ut gällande bakbromsen.
Även detta ser ut som på min Kawa så du saknar lite originaldelar.

Jag noterade brickan till skruv #17. Den kan du ta bort.
Likaså brickorna till låsmuttrarna till kedjespänningsskruvarna. Ska inte vara några där.
 

Baua

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Aug 2011
Ort
Grödinge
Hoj
1988 Suzuki GSX-R 1100 mfl
Då var det dags igen.
Har legat i Covid en tid men börjar känna mig hyfsat ok så idag blev det lite garagetid. Fick dit bakre stötdämparna och handtaget på bakre vänstersida. Fick också dit nya oljefiltret, alltid något. Hämtade ut de nya (begagnade) originalpiporna som jag köpte från Tyskland vilka var i ett bra skick för pengarna även om de kommer krävas ett x antal timmars polerande för att få upp lystern på dom.

Hils
Magnus
 

Bifogat

  • DD5E7F7A-C39B-4FCD-A7E9-72A0E53EA1EF.jpeg
    DD5E7F7A-C39B-4FCD-A7E9-72A0E53EA1EF.jpeg
    1.7 MB · Visningar: 35
  • 69D2987C-9484-40DD-A4C9-EF1FB96B4EE7.jpeg
    69D2987C-9484-40DD-A4C9-EF1FB96B4EE7.jpeg
    1.9 MB · Visningar: 32
  • 1D4FCF83-3139-441B-8135-548B4252B413.jpeg
    1D4FCF83-3139-441B-8135-548B4252B413.jpeg
    1.6 MB · Visningar: 33
  • 40ADE2F2-C381-40D9-AB7D-E3FD7B4418B2.jpeg
    40ADE2F2-C381-40D9-AB7D-E3FD7B4418B2.jpeg
    2 MB · Visningar: 26

Baua

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Aug 2011
Ort
Grödinge
Hoj
1988 Suzuki GSX-R 1100 mfl
Nu har operation polering av pipor gått igång. Vette fan om jag gör rätt, men 0000 stålull får ligga till grund för slutresultatet?.
 

Bifogat

  • F4D5F894-0B41-442A-8F8F-FA9F3E2992C3.jpeg
    F4D5F894-0B41-442A-8F8F-FA9F3E2992C3.jpeg
    2.5 MB · Visningar: 33
  • BDE36B86-4572-4231-9B19-427F07CD214D.jpeg
    BDE36B86-4572-4231-9B19-427F07CD214D.jpeg
    2.2 MB · Visningar: 33
  • 585F20B8-A07E-4730-87F3-7EFAF40EEA32.jpeg
    585F20B8-A07E-4730-87F3-7EFAF40EEA32.jpeg
    2.6 MB · Visningar: 33

Baua

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Aug 2011
Ort
Grödinge
Hoj
1988 Suzuki GSX-R 1100 mfl
Hej alla!
Har inte hänt så mycket i garaget men jag har en fråga. Har bytt de bakre stötdämparna men det känns som att de övre fästena in moa ramen inte ligger tight däremot, det blir helt enkelt ett glapp. Enligt sprängskisser så ska det inte byggas upp något med bussningar eller brickor. Ska det vara så eller har jag fattat fel. Lägger in några bilder.?
 

Bifogat

  • BC95AA5A-EE33-42F2-8045-EFA1975321DE.jpeg
    BC95AA5A-EE33-42F2-8045-EFA1975321DE.jpeg
    1.4 MB · Visningar: 30
  • 5562869E-F1CE-4B3B-AF93-79B7FC970703.jpeg
    5562869E-F1CE-4B3B-AF93-79B7FC970703.jpeg
    324.1 KB · Visningar: 30
  • 5FE1554D-2FBC-499B-8BFC-71FE4FE50874.jpeg
    5FE1554D-2FBC-499B-8BFC-71FE4FE50874.jpeg
    1.9 MB · Visningar: 30

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Går det att pressa in stötdämparen mer? Den ska längre in.
Bottnar kupolmuttern? Jag skulle lägga en bricka mellan kupolmuttern och handtaget.
 

Baua

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Aug 2011
Ort
Grödinge
Hoj
1988 Suzuki GSX-R 1100 mfl
Går det att pressa in stötdämparen mer? Den ska längre in.
Bottnar kupolmuttern? Jag skulle lägga en bricka mellan kupolmuttern och handtaget.
Tackar för svaret!
Ja någon typ av distans på någon av sidorna måste till. Tycker dock att det är konstigt att det inte finns någon distans ilagd på materialskissen. Nu är detta inga OEM stötdämpare men de ska vara utseende och funktion enligt original.
Blir att försöka hitta brickor i rätt storlek att lägga mellan.
 

Baua

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Aug 2011
Ort
Grödinge
Hoj
1988 Suzuki GSX-R 1100 mfl
Hej!
Jag håller nu på att skruva ihop min CB 750 Four K2 från 1975 men hittar inte vilket moment jag ska dra diverse skruvar med. Har två stycken handböcker men där kammar jag noll. Tacksam om någon här kanske kan hjälpa till med information om var dessa kan hittas.

Mvh
Magnus
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Hej!
Jag håller nu på att skruva ihop min CB 750 Four K2 från 1975 men hittar inte vilket moment jag ska dra diverse skruvar med. Har två stycken handböcker men där kammar jag noll. Tacksam om någon här kanske kan hjälpa till med information om var dessa kan hittas.

Mvh
Magnus
Det brukar stå i Haynes manualer, men det kanske är en sådan du har?
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Från Amerika-forum:
Engine (CB750K0-K6)
Head nuts: 17.5 ft-lbs, 210 in-lbs.
Rod nuts and crankshaft (case) bolts: 14.5 ft-lbs.
6mm bolts on head and crankcases: 85-95 in-lbs.
6mm bolts on cam towers: 6-7 ft-lbs., add blue Loctite.
8mm bolts on back of crankcase: 14.5 ft-lbs.

Frame
Swingarm bolt: 40-45 ft-lbs., less if arm locks up or if bolt has been used many times.
Front axle caps: 14.5 ft-lbs., tighten flush side first, to rear.
Front axle bolt: 14.5 ft-lbs., make sure the bearings are neutral and not bound, else move their positions until axle spins freely.
Rear axle bolt: 20-30 ft-lbs: same rules about the baerings as the front axle.
Drive chain adjuster bolts: 10-14 ft-lbs.
Engine bolts 8mm: 14 ft-lbs. if used many times, 18-20 ft-lbs. if new.
Engine bolts 10mm: 20-25 ft-lbs.
Engine bolts 12mm: 25-30 ft-lbs.

Du får väl hitta någon tabell för omvandling från ft-lbs till Nm
 

Baua

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Aug 2011
Ort
Grödinge
Hoj
1988 Suzuki GSX-R 1100 mfl
Från Amerika-forum:
Engine (CB750K0-K6)
Head nuts: 17.5 ft-lbs, 210 in-lbs.
Rod nuts and crankshaft (case) bolts: 14.5 ft-lbs.
6mm bolts on head and crankcases: 85-95 in-lbs.
6mm bolts on cam towers: 6-7 ft-lbs., add blue Loctite.
8mm bolts on back of crankcase: 14.5 ft-lbs.

Frame
Swingarm bolt: 40-45 ft-lbs., less if arm locks up or if bolt has been used many times.
Front axle caps: 14.5 ft-lbs., tighten flush side first, to rear.
Front axle bolt: 14.5 ft-lbs., make sure the bearings are neutral and not bound, else move their positions until axle spins freely.
Rear axle bolt: 20-30 ft-lbs: same rules about the baerings as the front axle.
Drive chain adjuster bolts: 10-14 ft-lbs.
Engine bolts 8mm: 14 ft-lbs. if used many times, 18-20 ft-lbs. if new.
Engine bolts 10mm: 20-25 ft-lbs.
Engine bolts 12mm: 25-30 ft-lbs.

Du får väl hitta någon tabell för omvandling från ft-lbs till Nm
Helt klart en bit på väg, många tack?
 

Baua

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Aug 2011
Ort
Grödinge
Hoj
1988 Suzuki GSX-R 1100 mfl
Jodå, visst fanns det brickor för att få bakre stötdämparna att sitta stumt mot ramen och dyra satan var dom också?.
 

Bifogat

  • 891B99ED-707B-4F84-9967-7A5E85CC0347.jpeg
    891B99ED-707B-4F84-9967-7A5E85CC0347.jpeg
    1.6 MB · Visningar: 17

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Jodå, visst fanns det brickor för att få bakre stötdämparna att sitta stumt mot ramen och dyra satan var dom också?.
En framtida köpare måste ha goda referenser nu va? :D

-Ja som du ser så sitter det originalbrickor mellan stötdämpare och ram.
-Jo fan, det var bland det första jag kollade.

:)
 

Baua

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Aug 2011
Ort
Grödinge
Hoj
1988 Suzuki GSX-R 1100 mfl
Körde med den lite i somras och tyckte den var slingrig som fan. Trodde det var däcken som var dåliga men blir mer övetygad om att det var de bakre dämparna som gjorde att den ormade sig när de nu inte satt ordentligt, riktig obehaglig känsla kan jag tillägga.?
 

Baua

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Aug 2011
Ort
Grödinge
Hoj
1988 Suzuki GSX-R 1100 mfl
Idag startade jag Hondan.
Har köpt en extern tank och den fungerade riktigt bra. Damen startade men gick orent, började dock gå bättre och bättre när värmen fick göra sitt. Håller på att montera avgassystemen och de nya skruvarna jag har köpt för att få fast systemet är för stora i diametern även om de ska vara original, så vette fan hur jag ska göra?.
 

Bifogat

  • 76DA5B33-13AB-45FA-AF38-C37A779FA701.jpeg
    76DA5B33-13AB-45FA-AF38-C37A779FA701.jpeg
    2 MB · Visningar: 29
  • 8A089990-CF67-44AA-9DC4-7FFEA3189389.jpeg
    8A089990-CF67-44AA-9DC4-7FFEA3189389.jpeg
    2 MB · Visningar: 29
  • 58565A42-81E4-4D0E-A81F-F81BB5FEA3C0.jpeg
    58565A42-81E4-4D0E-A81F-F81BB5FEA3C0.jpeg
    2.2 MB · Visningar: 29
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top