Honda CB 750 Four K2 Lackering

Hej!
Det visade sig att den gamla kåpan var moddad med 2st 3cm bränsleslangar över infästningarna som ska in i ramen vilka gjorde att kåpan i alla fall satt på plats men original plupparna nådde liksom inte fram. Tänkte inte på detta när jag demonterade kåpan. Ny gammal tank beställd och jag kan ge mig den på att slangarna till olje tanken måste bytas också men det får vi se då.
Blir bara lite nyfiken - första årsmodellen på CB750 hade stora, kantiga sidokåpor - ganska snart därefter byttes till sidokåpor som utseendemässigt var samma på CB750 o CB500 (de som du har). Är hojen tidig m nya kåpor eller senare med bytt oljetank???
 
Den är från 1975 så definitivt senare. Förmodligen så har man någon gång bytt tank till typ
"ta vad du hittar".
 
Hej alla!
Fick idag hem oljetanken till K2 modellen och visst skiljer den sig en hel del från K0 och K1 an. Rätt tank för K2 ser Ni till vänster.
 

Bifogat

  • 4F5F86F5-9764-457C-95C5-E326CA318567.jpeg
    4F5F86F5-9764-457C-95C5-E326CA318567.jpeg
    1.9 MB · Visningar: 26
Nu har det hänt lite igen.
Fick nu dit sidokåpan på oljetanksidan.
Provmonterade också bensintanken samt de nya fram blinkersarna. Håller också på att demontera den oljekylare som tidigare ägare monterat, tycker nämligen att det ser fult ut även om det finns en funktion med den. En fråga när det gäller det är om jag bara kan demontera kylaren och plugga utgånshålen som går ut från platsen där oljefiltret sitter?
Några bilder från dagen.
 

Bifogat

  • 17BE7ED3-59EF-4FE0-9809-49DFF5B5EB5F.jpeg
    17BE7ED3-59EF-4FE0-9809-49DFF5B5EB5F.jpeg
    1.9 MB · Visningar: 40
  • 443B0CFF-FFA9-4C25-9FEC-E5B793805F99.jpeg
    443B0CFF-FFA9-4C25-9FEC-E5B793805F99.jpeg
    1.8 MB · Visningar: 44
  • CE292715-B8BD-4959-951E-1B60EFF0F8FB.jpeg
    CE292715-B8BD-4959-951E-1B60EFF0F8FB.jpeg
    2.2 MB · Visningar: 46
  • 195E8789-548F-4451-8B2A-97AF0AF3D52D.jpeg
    195E8789-548F-4451-8B2A-97AF0AF3D52D.jpeg
    1.9 MB · Visningar: 44
Nej, du måste ta bort mellandelen där ledningarna till oljekylaren sitter. Annars får motorn ingen olja.
 
Lägger in 2 bilder på arrangemanget gällande oljekyl frågan.
 

Bifogat

  • FBD6CCF3-D74A-474B-8704-B6FEBD9B9C2D.jpeg
    FBD6CCF3-D74A-474B-8704-B6FEBD9B9C2D.jpeg
    739.8 KB · Visningar: 31
  • 8D66E631-0BB2-4923-94F7-B8CBE086F756.jpeg
    8D66E631-0BB2-4923-94F7-B8CBE086F756.jpeg
    154.7 KB · Visningar: 32
Visst ska adaptern för oljekylaren bort. Det såldes som ett kit med kylare, slangar och adaptern.
Undrar hur det var med oljefilterskruven (oljefilterbulten) hette det förr), det gängade röret med sexkantskalle som håller oljefiltret på plats. Jag tror att en längre sådan följde med.
Liten skalle som är lätt att dra sönder med slitet verktyg.
 
Hej alla!
Detta kanske ner börjar bli en ombyggnadstråd än en lackera tank tråd, men jag lägger in lite bilder när det händer något vilket har skett idag. Har fortsatt att plocka bort oljekylare. Samt den distans som har suttit mellan motorn och oljefilterkåpan. Har också lött ihop lite kablar till tändspolarna som tidigare var kopplat skarvdon typ sockerbitar. Sen lindade jag ihop det med isoleringstejp. Kommer att byta hela kabelstammen när Hondan plockas ner framöver för lackering av bl.a. ramen.
 

Bifogat

  • 58B480B3-31EC-470F-B908-842373BCD7EB.jpeg
    58B480B3-31EC-470F-B908-842373BCD7EB.jpeg
    1.9 MB · Visningar: 19
  • EB8817E1-546D-4C8A-A3EE-5215FD8A1045.jpeg
    EB8817E1-546D-4C8A-A3EE-5215FD8A1045.jpeg
    2 MB · Visningar: 18
  • 8C83E4E1-3977-40B3-9F7A-C53B45B7D984.jpeg
    8C83E4E1-3977-40B3-9F7A-C53B45B7D984.jpeg
    1.9 MB · Visningar: 19
  • 5C7967A1-D6E7-4D93-B4E6-70CE526D395F.jpeg
    5C7967A1-D6E7-4D93-B4E6-70CE526D395F.jpeg
    2.3 MB · Visningar: 15
  • D75557E4-FCB1-4DDF-8603-7AA242012B33.jpeg
    D75557E4-FCB1-4DDF-8603-7AA242012B33.jpeg
    2.8 MB · Visningar: 15
  • 86DE218E-BECE-49EE-8A86-6BECB729E3E8.jpeg
    86DE218E-BECE-49EE-8A86-6BECB729E3E8.jpeg
    5.2 MB · Visningar: 14
Nu har det hänt lite igen.
Fick nu dit sidokåpan på oljetanksidan.
Provmonterade också bensintanken samt de nya fram blinkersarna. Håller också på att demontera den oljekylare som tidigare ägare monterat, tycker nämligen att det ser fult ut även om det finns en funktion med den. En fråga när det gäller det är om jag bara kan demontera kylaren och plugga utgånshålen som går ut från platsen där oljefiltret sitter?
Några bilder från dagen.
Den färgen är äckligt snygg.
För övrigt den första motorcykel jag har körde/testade
 
Nu börjar Hondan ta form, har beställt olja och filter samt ny soppakran. Soppakranen fungerar men tidigare ägare har borrat 2st dränerings hål i undre koppen på kranen och tätat den med typ träskruvar. Ska samla ihop kostnaderna på hela klenoden och sedan fortsätta med att beställa bakre stötdämpare modell ”originallook” idag monterdes också Honda emblemen på tanken. Nu ska samtliga skruvar gås igenom och dras till rätt moment.
 

Bifogat

  • 677A2E1D-5CA5-444A-8DEA-88A1FFE25A17.jpeg
    677A2E1D-5CA5-444A-8DEA-88A1FFE25A17.jpeg
    1.9 MB · Visningar: 40
  • CFB551AE-0B45-4C93-9794-F2BEA46B9223.jpeg
    CFB551AE-0B45-4C93-9794-F2BEA46B9223.jpeg
    2.1 MB · Visningar: 38
  • 064FAECA-2B39-425A-8D4D-79D8CC3297A9.jpeg
    064FAECA-2B39-425A-8D4D-79D8CC3297A9.jpeg
    2 MB · Visningar: 36
  • CC92C9D5-7BEB-4585-8C8F-A06069B98A25.jpeg
    CC92C9D5-7BEB-4585-8C8F-A06069B98A25.jpeg
    2.4 MB · Visningar: 39
Otroligt fin! ?
Allt ser original ut förutom bakar stötdämparna (som du kommer att byta ut),
samt styret väl?
Hej!
Många tack.
Yes, styret är inte original, men jag gillar det så det får vara kvar.

Hils
Magnus
 
Idag skulle jag montera centralstödet och som vanligt ger det ena det andra så det blev att plocka bort piporna för att få dit stödet. Piporna är långt ifrån perfekta, men de får duga för tillfället. Skulle vilja köpa nya men det är omöjligt att hitta och gör man det så kan det kosta både vänster och höger pungkula. De gamla ska få sig en omgång med både slip och putsmedel då de har varit hårlödda och svetsade från tidigare ägare. Dock är det originalpipor vilket är kul och gör dom värda att rädda.?
 

Bifogat

  • 6F431B77-4EDA-4B28-BD5E-44946BEC765A.jpeg
    6F431B77-4EDA-4B28-BD5E-44946BEC765A.jpeg
    2.3 MB · Visningar: 21
Det blir fint det där.
Är det bara provmonterat?
Att stötdämparskruven är för kort löser du med de andra stötdämparna sedan. Nedre fästet är väl gängat på insidan så du inte behöver någon mutter där. Original alltså.

Bromsstaget, den vingmuttern är väl inte original?
På min Kawa 750 och Dr600 ser det ut så här:
741A10C8-7610-4287-B543-BC1ADD965FA1.jpegCAA1629D-C2CE-44AD-9098-C753264D2F1B.jpeg

Saknar du fjädern? På mina bromsstag sitter det en bricka fastsvetsad som fjädern ligger mot. Inga muttrar alls.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top