Honda CB 750 Four K2 Lackering

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Hej!
Det visade sig att den gamla kåpan var moddad med 2st 3cm bränsleslangar över infästningarna som ska in i ramen vilka gjorde att kåpan i alla fall satt på plats men original plupparna nådde liksom inte fram. Tänkte inte på detta när jag demonterade kåpan. Ny gammal tank beställd och jag kan ge mig den på att slangarna till olje tanken måste bytas också men det får vi se då.
Blir bara lite nyfiken - första årsmodellen på CB750 hade stora, kantiga sidokåpor - ganska snart därefter byttes till sidokåpor som utseendemässigt var samma på CB750 o CB500 (de som du har). Är hojen tidig m nya kåpor eller senare med bytt oljetank???
 

Baua

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Aug 2011
Ort
Grödinge
Hoj
1988 Suzuki GSX-R 1100 mfl
Den är från 1975 så definitivt senare. Förmodligen så har man någon gång bytt tank till typ
"ta vad du hittar".
 

Baua

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Aug 2011
Ort
Grödinge
Hoj
1988 Suzuki GSX-R 1100 mfl
Hej alla!
Fick idag hem oljetanken till K2 modellen och visst skiljer den sig en hel del från K0 och K1 an. Rätt tank för K2 ser Ni till vänster.
 

Bifogat

  • 4F5F86F5-9764-457C-95C5-E326CA318567.jpeg
    4F5F86F5-9764-457C-95C5-E326CA318567.jpeg
    1.9 MB · Visningar: 26

Baua

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Aug 2011
Ort
Grödinge
Hoj
1988 Suzuki GSX-R 1100 mfl
Nu har det hänt lite igen.
Fick nu dit sidokåpan på oljetanksidan.
Provmonterade också bensintanken samt de nya fram blinkersarna. Håller också på att demontera den oljekylare som tidigare ägare monterat, tycker nämligen att det ser fult ut även om det finns en funktion med den. En fråga när det gäller det är om jag bara kan demontera kylaren och plugga utgånshålen som går ut från platsen där oljefiltret sitter?
Några bilder från dagen.
 

Bifogat

  • 17BE7ED3-59EF-4FE0-9809-49DFF5B5EB5F.jpeg
    17BE7ED3-59EF-4FE0-9809-49DFF5B5EB5F.jpeg
    1.9 MB · Visningar: 40
  • 443B0CFF-FFA9-4C25-9FEC-E5B793805F99.jpeg
    443B0CFF-FFA9-4C25-9FEC-E5B793805F99.jpeg
    1.8 MB · Visningar: 44
  • CE292715-B8BD-4959-951E-1B60EFF0F8FB.jpeg
    CE292715-B8BD-4959-951E-1B60EFF0F8FB.jpeg
    2.2 MB · Visningar: 46
  • 195E8789-548F-4451-8B2A-97AF0AF3D52D.jpeg
    195E8789-548F-4451-8B2A-97AF0AF3D52D.jpeg
    1.9 MB · Visningar: 44

essge

Medlem
Gick med
20 Mar 2010
Ort
Timmele
Hoj
2021 BMW K1600GT, 1985-Yamaha XT350
Nej, du måste ta bort mellandelen där ledningarna till oljekylaren sitter. Annars får motorn ingen olja.
 

Baua

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Aug 2011
Ort
Grödinge
Hoj
1988 Suzuki GSX-R 1100 mfl
Lägger in 2 bilder på arrangemanget gällande oljekyl frågan.
 

Bifogat

  • FBD6CCF3-D74A-474B-8704-B6FEBD9B9C2D.jpeg
    FBD6CCF3-D74A-474B-8704-B6FEBD9B9C2D.jpeg
    739.8 KB · Visningar: 31
  • 8D66E631-0BB2-4923-94F7-B8CBE086F756.jpeg
    8D66E631-0BB2-4923-94F7-B8CBE086F756.jpeg
    154.7 KB · Visningar: 32

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Visst ska adaptern för oljekylaren bort. Det såldes som ett kit med kylare, slangar och adaptern.
Undrar hur det var med oljefilterskruven (oljefilterbulten) hette det förr), det gängade röret med sexkantskalle som håller oljefiltret på plats. Jag tror att en längre sådan följde med.
Liten skalle som är lätt att dra sönder med slitet verktyg.
 

Baua

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Aug 2011
Ort
Grödinge
Hoj
1988 Suzuki GSX-R 1100 mfl
Hej alla!
Detta kanske ner börjar bli en ombyggnadstråd än en lackera tank tråd, men jag lägger in lite bilder när det händer något vilket har skett idag. Har fortsatt att plocka bort oljekylare. Samt den distans som har suttit mellan motorn och oljefilterkåpan. Har också lött ihop lite kablar till tändspolarna som tidigare var kopplat skarvdon typ sockerbitar. Sen lindade jag ihop det med isoleringstejp. Kommer att byta hela kabelstammen när Hondan plockas ner framöver för lackering av bl.a. ramen.
 

Bifogat

  • 58B480B3-31EC-470F-B908-842373BCD7EB.jpeg
    58B480B3-31EC-470F-B908-842373BCD7EB.jpeg
    1.9 MB · Visningar: 19
  • EB8817E1-546D-4C8A-A3EE-5215FD8A1045.jpeg
    EB8817E1-546D-4C8A-A3EE-5215FD8A1045.jpeg
    2 MB · Visningar: 18
  • 8C83E4E1-3977-40B3-9F7A-C53B45B7D984.jpeg
    8C83E4E1-3977-40B3-9F7A-C53B45B7D984.jpeg
    1.9 MB · Visningar: 19
  • 5C7967A1-D6E7-4D93-B4E6-70CE526D395F.jpeg
    5C7967A1-D6E7-4D93-B4E6-70CE526D395F.jpeg
    2.3 MB · Visningar: 15
  • D75557E4-FCB1-4DDF-8603-7AA242012B33.jpeg
    D75557E4-FCB1-4DDF-8603-7AA242012B33.jpeg
    2.8 MB · Visningar: 15
  • 86DE218E-BECE-49EE-8A86-6BECB729E3E8.jpeg
    86DE218E-BECE-49EE-8A86-6BECB729E3E8.jpeg
    5.2 MB · Visningar: 14

Gamepad

No comments
Gick med
10 May 2005
Ort
beautiful Valley
Hoj
Vakum
Nu har det hänt lite igen.
Fick nu dit sidokåpan på oljetanksidan.
Provmonterade också bensintanken samt de nya fram blinkersarna. Håller också på att demontera den oljekylare som tidigare ägare monterat, tycker nämligen att det ser fult ut även om det finns en funktion med den. En fråga när det gäller det är om jag bara kan demontera kylaren och plugga utgånshålen som går ut från platsen där oljefiltret sitter?
Några bilder från dagen.
Den färgen är äckligt snygg.
För övrigt den första motorcykel jag har körde/testade
 

Baua

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Aug 2011
Ort
Grödinge
Hoj
1988 Suzuki GSX-R 1100 mfl
Nu börjar Hondan ta form, har beställt olja och filter samt ny soppakran. Soppakranen fungerar men tidigare ägare har borrat 2st dränerings hål i undre koppen på kranen och tätat den med typ träskruvar. Ska samla ihop kostnaderna på hela klenoden och sedan fortsätta med att beställa bakre stötdämpare modell ”originallook” idag monterdes också Honda emblemen på tanken. Nu ska samtliga skruvar gås igenom och dras till rätt moment.
 

Bifogat

  • 677A2E1D-5CA5-444A-8DEA-88A1FFE25A17.jpeg
    677A2E1D-5CA5-444A-8DEA-88A1FFE25A17.jpeg
    1.9 MB · Visningar: 40
  • CFB551AE-0B45-4C93-9794-F2BEA46B9223.jpeg
    CFB551AE-0B45-4C93-9794-F2BEA46B9223.jpeg
    2.1 MB · Visningar: 38
  • 064FAECA-2B39-425A-8D4D-79D8CC3297A9.jpeg
    064FAECA-2B39-425A-8D4D-79D8CC3297A9.jpeg
    2 MB · Visningar: 36
  • CC92C9D5-7BEB-4585-8C8F-A06069B98A25.jpeg
    CC92C9D5-7BEB-4585-8C8F-A06069B98A25.jpeg
    2.4 MB · Visningar: 39

Baua

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Aug 2011
Ort
Grödinge
Hoj
1988 Suzuki GSX-R 1100 mfl
Otroligt fin! ?
Allt ser original ut förutom bakar stötdämparna (som du kommer att byta ut),
samt styret väl?
Hej!
Många tack.
Yes, styret är inte original, men jag gillar det så det får vara kvar.

Hils
Magnus
 

Baua

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Aug 2011
Ort
Grödinge
Hoj
1988 Suzuki GSX-R 1100 mfl
Idag skulle jag montera centralstödet och som vanligt ger det ena det andra så det blev att plocka bort piporna för att få dit stödet. Piporna är långt ifrån perfekta, men de får duga för tillfället. Skulle vilja köpa nya men det är omöjligt att hitta och gör man det så kan det kosta både vänster och höger pungkula. De gamla ska få sig en omgång med både slip och putsmedel då de har varit hårlödda och svetsade från tidigare ägare. Dock är det originalpipor vilket är kul och gör dom värda att rädda.?
 

Bifogat

  • 6F431B77-4EDA-4B28-BD5E-44946BEC765A.jpeg
    6F431B77-4EDA-4B28-BD5E-44946BEC765A.jpeg
    2.3 MB · Visningar: 21

Baua

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Aug 2011
Ort
Grödinge
Hoj
1988 Suzuki GSX-R 1100 mfl
Nu kan hon stå på två fötter igen.
 

Bifogat

  • 385703D9-9026-4452-9DC4-A0F9D7FE91AF.jpeg
    385703D9-9026-4452-9DC4-A0F9D7FE91AF.jpeg
    2 MB · Visningar: 36

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Det blir fint det där.
Är det bara provmonterat?
Att stötdämparskruven är för kort löser du med de andra stötdämparna sedan. Nedre fästet är väl gängat på insidan så du inte behöver någon mutter där. Original alltså.

Bromsstaget, den vingmuttern är väl inte original?
På min Kawa 750 och Dr600 ser det ut så här:
741A10C8-7610-4287-B543-BC1ADD965FA1.jpegCAA1629D-C2CE-44AD-9098-C753264D2F1B.jpeg

Saknar du fjädern? På mina bromsstag sitter det en bricka fastsvetsad som fjädern ligger mot. Inga muttrar alls.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top