Honda CB 500 Four -74 ---> Café

Enger

Business Vs. Pleasure
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Sundbyberg
Hoj
Honda CB 500 Four -74 (Projekt: Café)
Hej på er alla!

Har inhandlat en Honda CB 500 Four från 1974 i sådär skick och planen är att bygga en caféracer av objektet. Hämtat hem den igår och vecka 29 börjar arbetet att få den i ett bra skick med riktigt caféstuk. Tar tacksamt emot tips, designförslag, vart man får tag på delar och all input i arbetet då jag aldrig byggt någon hoj eller skruvat tidigare. Motorn funkar som den ska och den är provstartad, nu återstår det roliga! Bilder kommer laddas upp under projektets gång...
 

Bifogat

  • hms.jpg
    hms.jpg
    238.4 KB · Visningar: 401
  • hms2.jpg
    hms2.jpg
    238.6 KB · Visningar: 364
trevligt:) kommer följas. har tyvär ingen större erfarenhet av caféracers.
men kolla en massa bilder är alltid en bra idé:) lycka till
 
Här är ett bra ställe för inspiration och delar. Finns typ hur mycket som helst på nätet, ebay är din vän när det gäller delar.

http://www.cb750cafe.com/
 
Ewan: Tack för tipset om Ebay, ska absolut kolla in det!

dahlgren: Vad roligt, har du någon byggtråd om det? Ekerhjulen är riktigt snygga, men dock så är ekrarna mycket rostiga men tror själva fälgen är i bra skick, har inte kollat så noga än.

Gixxer600R: Du får följa tråden slaviskt och se om du finner ditt intresse också ;)
 
dahlgren: Vad roligt, har du någon byggtråd om det? Ekerhjulen är riktigt snygga, men dock så är ekrarna mycket rostiga men tror själva fälgen är i bra skick, har inte kollat så noga än.

Nej det har jag itne men funderar på att starta en, annars lär man väl sätta SH-rekord i trådstarter :D
Jag och en polare bygger varsin parallelt, fast han har bara en 650 ;)
 
Nej det har jag itne men funderar på att starta en, annars lär man väl sätta SH-rekord i trådstarter :D
Jag och en polare bygger varsin parallelt, fast han har bara en 650 ;)

Haha! Du får väl försöka ge dig på rekordet då ;) Jag känner likadant just nu med förra tråden och denna byggtråden. Jag har ju bara 500cc så jag kvalar väl in under er två då, fast med 4 cylindrar :D
 
Redan anhängare, känner att pressen stiger! Hur ska detta gå? Har förresten uppdaterat mitt garage med hojen, ska slänga in fler bilder ikväll.
 
Här har ni två bilder till, orkar inte redigera bort regnr som många verkar göra? Ska börja imorgon med att plocka isär allting och fräscha upp delarna som går att använda och beställa lite andra nya delar. Någon som vet vart man får tag på ett 4-1-system? Det sitter ett Dunstall effektsystem(?) på nu.
 

Bifogat

  • bild2-redigerad.jpg
    bild2-redigerad.jpg
    43.2 KB · Visningar: 190
  • bild-redigerad.jpg
    bild-redigerad.jpg
    47.1 KB · Visningar: 160
Här har ni två bilder till, orkar inte redigera bort regnr som många verkar göra? Ska börja imorgon med att plocka isär allting och fräscha upp delarna som går att använda och beställa lite andra nya delar. Någon som vet vart man får tag på ett 4-1-system? Det sitter ett Dunstall effektsystem(?) på nu.

Kolla min länk, han bygger egna. Sen finns det som sagt på ebay. Tips på blinkers: Posh. Just nu restat, men de är assnygga. Används ofta av wrenchmonkees men köp inte från dem. Kan beställas från USA för halva pengen. Finns massor av pengar att spara på att googla mycket. :) sen är det ju för övrigt skitsnyggt med fyra utblås ;)
 
Kolla min länk, han bygger egna. Sen finns det som sagt på ebay. Tips på blinkers: Posh. Just nu restat, men de är assnygga. Används ofta av wrenchmonkees men köp inte från dem. Kan beställas från USA för halva pengen. Finns massor av pengar att spara på att googla mycket. :) sen är det ju för övrigt skitsnyggt med fyra utblås ;)

Kollade på touringbutiken och de hade ett avgassystem som verkade rätt schysst, 4200:- för 4-1. Frågan är hur det kommer se ut med kromat när motorn inte är helfräsch? Ska göra mitt livs största inköp av autosol i helgen tror jag. Vart fanns blinkers "Posh", Ebay? Har aldrig beställt prylar från USA tidigare via nätet, hur funkar det? Smidigt?
 
Kollade på touringbutiken och de hade ett avgassystem som verkade rätt schysst, 4200:- för 4-1. Frågan är hur det kommer se ut med kromat när motorn inte är helfräsch? Ska göra mitt livs största inköp av autosol i helgen tror jag. Vart fanns blinkers "Posh", Ebay? Har aldrig beställt prylar från USA tidigare via nätet, hur funkar det? Smidigt?

Tror du kan komma mycket billigare undan, t ex på cb750cafe.com. När det gäller Posh hittar du dem via Google. Finns inte på ebay. Mitt tips är att lägga ner mycket tid på inspirationskoll innan du sätter igång. Så att du har en klar målbild. finns många forum och entusiaster på nätet och du kan spara både tid och pengar på "förarbete". Ang att handla på nätet, funkar hur bra som helst. På ebay kolla så att säljaren har hög "rating"
 
Fin hoj!
Synd bara att du ska göra en caferacer av den... (har själv en likadan i sämre skick, som jag sakta men säkert samlar orginaldelar till...:gnissla)
Jag skall följa din tråd med en tår i ögat, men med smajl på läpparna!:tummenupp
 
Trevligt med fler caféracers på Honda-bas :tummenupp

För att få inspiration och tips kan jag rekommendera att regga sig på http://forums.sohc4.net/ .
Där finns en hel del inspirerande (och avskräckande...) byggen på SOHC-Hondor.

Lycka till!

/Danne
 
Glömde ju skriva att om det var mitt bygge så skulle jag definitivt behålla Dunstall 4-2 systemet!
Om kromet är hyfsat så går det ju säkert fint att putsa upp, och om rosten varit framme så kan man alltid blästra och måla svart...

Hur som helst så är namnet Dunstall evigt förknippat med rejsiga chassin och caferacers!

Om du nu nödvändigsvis vill byta ut det mot ett 4-1 ändå så bör du ju iaf veta att du kan få en slant för ditt system om det är okej skick!

/Danne
 
Nu kommer det lite bilder från dagen, har plockat av lite onödiga saker och börjat bygga på en sadel. Däremot så funderar jag på hur ni har löst det med tanken, vill få till det mer avlånga, smala stuket, så hur gjorde ni? Dunstallsystemet kommer att sitta kvar har polerat upp det lite och det ser riktigt fett ut med två pipor, så det blir kvar! Styre måste jag lösa också, för tillfället så är det upp-och-nedvänt original som sitter på, men går det att lösa med Clip-on? Ni får gärna höra av er om tips och liknande vad jag bör göra, inte göra och vad jag bör tänka på. :)
 

Bifogat

  • bild3.jpg
    bild3.jpg
    237.4 KB · Visningar: 346
  • bild4.jpg
    bild4.jpg
    250.7 KB · Visningar: 247
  • bild5.jpg
    bild5.jpg
    239.6 KB · Visningar: 222
Hej

Trevligt bygge! Letar själv en cb450 för cafeprojekt.
Ang. clipon så finns en uppsjö om du googlar.
Fotpinnarna bör/måste ju oxå flyttas bak. Leta efter pinnar från Raask. Snygga saker! De har även styren.
 
Hej

Trevligt bygge! Letar själv en cb450 för cafeprojekt.
Ang. clipon så finns en uppsjö om du googlar.
Fotpinnarna bör/måste ju oxå flyttas bak. Leta efter pinnar från Raask. Snygga saker! De har även styren.

Jag har Raask på en hoj och Tarozzi på en annan och jag måste nog säga att Tarozzi håller mycket högre klass. (Dom är dock svarta så gillar man inte det så kanske man väljer Raask endå)

http://www.tarozzipaolo.com/inglese/home.htm
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top