Honda Blackbird insprut ≥1999 vs. förgasare 1997-98

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
Aprilia Tuono V4 Factory -15 & KTM SD 1290 GT -17
Jag vill ha synpunkter på skillnaden i motorkaraktär och prestanda mellan:
Honda Blackbird med förgasare årsmodell 97 o 98
och
Blackbird med insprutning from 1999.

Från er med praktisk erfarenhet då alltså, gissa kan jag göra själv ;)

....Banane
 
Finns det inte någon som har klämm på detta....?
 
En polare i USA, "fastlarry" äger en 98 men har även provkört den med EFI. Den med EFI är mer "digital/ryckig" vid långsam körning (små gasutslag) där förgasarmotorn är mjukare i gången. Samma symptom finns på t.ex. Suzukis gsxt750 och Kawas zx12. Det är svårt att få EFI att funka 100 om de inte implat "closed loop" med Lambda-sond från fabrik.

Mecka förgasare är enkelt. Mecka EFI är inte lika enkelt.
 
Last edited:
Det är stor skillnad. Insprutarna går mycket bättre, bättre bottendrag och effekten upplevs som bättre iaf. Den har trycksatt luftbox vilket borde ge lite bättre drag i hög fart. Den drar mindre soppa också, fast med min förgasarhoj lyckades min farsa köra på 0,5l/mil. För mig tog den mer...
Skulle jag köpa blackbird igen så blev det en insprutare.
 
Jag skulle nog inte tycka ryckigheten är ett problem (?), jag har förstört (förädlat?) mitt motorcykelkontrollsystem med Guzzi Daytona EFI och Ducati ;)

Ducatister har det svårt, fick ett gott skratt när polaren som är hårdnackad luftkyld Ducce fantast provkörde en Fireblade 954..

Han segade sig i väg de första 10-15 meterna med 4000 varv och fullt kopplingsreglerande.. radfyra är SVÅRT! :)



andersbrink skrev:
En polare i USA, "fastlarry" äger en 98 men har även provkört den med EFI. Den med EFI är mer "digital/ryckig" vid långsam körning (små gasutslag) där förgasarmotorn är mjukare i gången. Samma symptom finns på t.ex. Suzukis gsxt750 och Kawas zx12. Det är svårt att få EFI att funka 100 om de inte implat "closed loop" med Lambda-sond från fabrik.

Mecka förgasare är enkelt. Mecka EFI är inte lika enkelt.
 
Tack för info, jag vill just veta om skillnaden är stor till insprutarens fördel

MVH /Jan


Mell skrev:
Det är stor skillnad. Insprutarna går mycket bättre, bättre bottendrag och effekten upplevs som bättre iaf. Den har trycksatt luftbox vilket borde ge lite bättre drag i hög fart. Den drar mindre soppa också, fast med min förgasarhoj lyckades min farsa köra på 0,5l/mil. För mig tog den mer...
Skulle jag köpa blackbird igen så blev det en insprutare.
 
sikkert?

Insprutarna går mycket bättre, bättre bottendrag och effekten upplevs som bättre iaf.

Är det så, även om förknasarna är dyno kittade? någon som har bänkningspapper att visa? vore intressant att veta om det skulle vara värt att uppgradera någon årsmodell :D
bästa "trimmet" på en blackbird är väl dock att byta ut orginalpiporna, de väger BLY!!
//pelle
 
Vill minnas att de med insprutning faktiskt har lägre toppeffekt med jämnare karraktär, de är säkert bäst för det hojen är tänkt till.
 
Banane skrev:
Han segade sig i väg de första 10-15 meterna med 4000 varv och fullt kopplingsreglerande.. radfyra är SVÅRT! :)
Har inet så mycket med radfyra att göra som väldigt hög utväxling på 1an.
Tro mig folk vana med standard radfyror med normala utväxlingar har samma problem att köra moderna sporthojar med radfyra, de kör motorstopp när de ska iväg.
 
Det finns folk som väljer bort EFI till förmån för förgasare och tvärt om. Ska du bli klokare och försöka göra ett val är det enkelt.
 
Banane skrev:
Jag vill ha synpunkter på skillnaden i motorkaraktär och prestanda mellan:
Honda Blackbird med förgasare årsmodell 97 o 98
och
Blackbird med insprutning from 1999.

Från er med praktisk erfarenhet då alltså, gissa kan jag göra själv ;)

....Banane

Jag skulle inte säga att min -98 drar mer bränsle än polarens -01:a snarare tvärt om. Däremot har han en dryg liter större tank som varit bra på dom resor vi gjort i Europa.

Dessutom har jag många tidkort från 402m som visar att min e betydligt snabbare, och större blev skillnaden när jag kittade förgasarna, monterat öppnare luftfilter och tog bort 11kg ljuddämpare.
Tyvärr sålde polaren sin hoj innan vi fick testa vad som hänt om han "kittat" sin styrbox och öppnat flåset också. Chansen är ju att han varit fast och förbi igen... :rolleyes:

Men spruthojen är ju en modernare hoj, köp den...!

---jmorn---
 
Min förgasarhoj var med helsystem, portning och ett satans dyngojetkit.
Den hade gått bra om det inte var för dynoshiten. Sätt aldrig dit ett sånt, byt munstycken itället.
Köp insprut och lev bekymmersfritt. Helsystem gör mycket och en powerkommander är tusen gånger lindrigare att justera än att hålla på med munstycken och nålhöjd.

Honda skrev ner effekten till 150 hk på senare insprutare, när katalysatorn kom.
 
Han behandlade den som en sin ducce, kräver lite annan startteknik...

Tjurig twin, torrkoppling och hög etta gör underverk för körbarheten, tro mig..


Poacher skrev:
Har inet så mycket med radfyra att göra som väldigt hög utväxling på 1an.
Tro mig folk vana med standard radfyror med normala utväxlingar har samma problem att köra moderna sporthojar med radfyra, de kör motorstopp när de ska iväg.
 
Banane skrev:
Han behandlade den som en sin ducce, kräver lite annan startteknik...

Tjurig twin, torrkoppling och hög etta gör underverk för körbarheten, tro mig..
jaha jag har aldrig kört nån Ducati, måste man slira igång dem alltså?
 
Mell skrev:
Min förgasarhoj var med helsystem, portning och ett satans dyngojetkit.
Den hade gått bra om det inte var för dynoshiten. Sätt aldrig dit ett sånt, byt munstycken itället.
Köp insprut och lev bekymmersfritt. Helsystem gör mycket och en powerkommander är tusen gånger lindrigare att justera än att hålla på med munstycken och nålhöjd.
Min hoj går kanon trots(?) DynoJetKit, i kittet ingår ju också att byta munstycken.

Är du säker på att det inte är portningen som är problemet?? :confused:

Men spruthojen är modernare, köp den... :tummenupp

---jmorn---
 
jmorn skrev:
Min hoj går kanon trots(?) DynoJetKit, i kittet ingår ju också att byta munstycken.

Är du säker på att det inte är portningen som är problemet?? :confused:

Men spruthojen är modernare, köp den... :tummenupp

---jmorn---

Inge problem längre, sålde hojen i höstas.
Varför köpa dyrt ynojet när man ändå kan byta munstycken utan kitet.
Behål orginal luftfilter och skit i att borra trottlar och byta fjädrar. Då går den mjukare och finare och du sliter inte ut emulsionsrören i förtid med dyngonålarna som föler med.
Man köper en låda lurad när man köper dynojet. Som att köpa en standardtandställning till ungen sin....
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top