Honda Africa Twin 2016

Mookachacka

Medlem
Gick med
20 Jan 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
RC51
Jag grunnar på det. Men verkar som det finns lite små kvalitetsbrister på den. Select knappen verkar gå sönder och tål ej regn. Samt att jag har svårt att släppa att det inte är ride by wire, om det kommer nästa år så kommer ju farthållare med kanske. Det är det enda som fattas på den imo. Sen verkar det som att ekrarna är känsliga för rost. Kollat lite på advrider, men dom kanske är känsliga där med:p

Var ju massa små problem med ktm 1190 adv första året. Jag hade ju inga allvarliga problem, men massa små skit som var irriterande. Det var så sjukt mycket problem runt min 1190 med själva köpet med, så man drar sig lite för att köpa en ny hoj. Jag grunnar på att köpa nåt billigare i år och vänta till 2017.
Dock tycker jag hojen är helt fantastiskt, känns helt rätt. Så Honda har verkligen lyckats med denna:)

Inte märkt det där med select knappen, men gör jag det har jag ju 22 månaders garanti kvar, och elen är det 5 års garanti på.

Provkörde en Ducati 1200 Multistrada Enduro idag, lite piggare i motorn och överlag en bra hoj, men Afrikanen är så mycket civiliserad, vibrerar mindre och upplevs som lättare. Körde lite grus och skogsvägar idag, det gick galant även utan grovmönstrade däck. 299 mil på mätaren nu och den känns bara bättre och bättre :tummenupp
 

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
Inte märkt det där med select knappen, men gör jag det har jag ju 22 månaders garanti kvar, och elen är det 5 års garanti på.

Provkörde en Ducati 1200 Multistrada Enduro idag, lite piggare i motorn och överlag en bra hoj, men Afrikanen är så mycket civiliserad, vibrerar mindre och upplevs som lättare. Körde lite grus och skogsvägar idag, det gick galant även utan grovmönstrade däck. 299 mil på mätaren nu och den känns bara bättre och bättre :tummenupp

Ducatin är grym, jag har testat den med:) Men det lustiga var att den var lite svårstartad samt dog på tomgång. Den är ju väldigt mycket dyrare också. Jag upplever också Africa twinen som att den är mindre och lättare än alla dom andra.

Kul att det lirar på så bra för dig med din hoj:)
 

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Hondas pris i sverige är galet dyrt.satt och titta på internationella reviews och deras priser var 30 000kr lägre än jag räknat med. USA ligger ännu billigare drygt 45 000 billigare.

Italien och Englands startar på 120 00

Usa ~ MSRP is set at $12,999 for the base model, and $13,699 for the DCT version

Sverige
Rekommenderade cirkapriser:
CRF1000L Hardcore 142.900kr
CRF1000L med ABS 148.900kr
CRF1000L med ABS och DCT 155.900kr
 
Last edited:

Mookachacka

Medlem
Gick med
20 Jan 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
RC51
Hondas pris i sverige är galet dyrt.satt och titta på internationella reviews och deras priser var 30 000kr lägre än jag räknat med. USA ligger ännu billigare drygt 45 000 billigare.

Italien och Englands startar på 120 00

Usa ~ MSRP is set at $12,999 for the base model, and $13,699 for the DCT version

Sverige
Rekommenderade cirkapriser:
CRF1000L Hardcore 142.900kr
CRF1000L med ABS 148.900kr
CRF1000L med ABS och DCT 155.900kr

Alla fordon är billigare i USA. Jämfört med England ligger DCTn i Sverige 10-15 tusen högre. Detta med Honda Sveriges högre priser visste jag redan innan jag beställde en och spelade inte in vid beslutet. Sen kan man väl tycka att tillverkarna kunde hålla samma priser i t.ex. hela Europa.
 

Mookachacka

Medlem
Gick med
20 Jan 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
RC51
Precis hemkommen efter en trip nre i Europa, strax över 1000 mil på mätaren nu. Riktigt nöjd med DCT-lådan, ytterst trevlig att ha att göra med :) Inga strul med hojen ännu :banana
 

Mookachacka

Medlem
Gick med
20 Jan 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
RC51
1330 mil nu, fortfarande inget strul. Slängde på TKC80 däck vid 1200-mila servicen och nu är den ger den betydligt bättre förtroende på grus. Kändes lite ovant från början, precis som att däcken hade hög profil och den ville svänga lättare, men det vande jag mig in med rätt snabbt. Försöker köra så mycket grus jag kan när jag är på väg till ställen, nöjeskör nästan aldrig oavsett vilken hoj det blir, men blir väl 90-95% asfalt ändå. Kanske ska testa TKC70 när bakdäcket är slut. :tungan
 

tobbes

Sporthojsnörd?
Gick med
13 Jun 2016
Ort
Roma
Hoj
Gammal Katana 1100, något nyare RC30, inte alltför lastgammal VT
Mookachacka, i en annan tråd skrev du:
Jag har den nya Africa Twin med DCT, den är trevlig så länge man inte skjutsar!
Eftersom jag är lite sugen på den nya AT:n, med baktanken att använda den till turer i Alperna med passagerare, blev jag lite nyfiken på vad den har för nackdelar när man skjutsar?
 

Mookachacka

Medlem
Gick med
20 Jan 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
RC51
Mookachacka, i en annan tråd skrev du:

Eftersom jag är lite sugen på den nya AT:n, med baktanken att använda den till turer i Alperna med passagerare, blev jag lite nyfiken på vad den har för nackdelar när man skjutsar?

Bakdämparen är väl inte optimerad för den extra vikten, har inte skruvat på den när jag skjutsat och styrningen har blivit lite väl understyrd då. Skulle nog rekommenderat en annan stötdämpare bak isf, eller iaf byta fjädern till en styvare. AFen är en jättetrevlig hoj men skulle jag skjutsat i stor utsträckning skulle jag nog kollat på något annat. nu gör jag inte det och denna är perfekt för mig :banana Den funkade ypperligt på slingriga vägar nere i Pyrenéerna i somras.
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Nu när den har funnits på marknaden ett tag. Hur är den att köra och äga jämfört med den äldre modellen?

Hade en AT (96:a) själv ett tag. Gillade det mesta med den förutom främst två saker:

1. Något för slö för snabbare landsvägskörning.
2. Alldeles för surrig motor vid redan nämnd landsvägskörning.

Antar att några hundra kubik till råder bot på båda problemen. Aldrig kört den nya modellen själv, men om jag någon gång blir sugen på hojtypen igen är nya ATn en het kandidat. Egentligen helt baserat på varumärket.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top