Honda Africa Twin 2016

Mookachacka

Medlem
Gick med
20 Jan 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
RC51
Uppe i 150 mil nu, gjort 100-mila service. Räknar med att behöva göra 1200-mila senare i år....

Fortfarande inte ångrat att jag valden den med DCT, riktigt smutt, har manuellt växlade hojar så det räcker...

Det med tutknappen störde jag mig på första milen, nu har jag vant mig och tänker inte mer på det, tycker placeringen är bra.

Ang. priset så tycker jag att de olika varianterna gott kunde legat 10-15k lägre, men jag tycker ändå den känns prisvärd som det är nu. Passade på i februari med kampanjränta på 1.95% och rabatt på de bägge "paketen". Hondas värmehandtag är rätt värdelösa, knappt varit ljumna vissa morgnar när temperaturen legat kring nollan. Detta har uppmärksammats framförallt av brittiska köpare, och Honda där är medvetna om problemet. När jag lyfte detta med min säljare sa han att han fått till svars från svenska Honda att de skulle vara så. Kontentan är ju att Honda i Sverige är trattar, så får sitta still i båten, bevaka forumen hur det utvecklar sig där och sen återkomma till min säljare.

Bekvämt att köra ståendes med DCT, lätt att komma åt de manuella växlingsknapparna även då, tycker jag. Som referens är jag ca 190. Generellt den bekvämaste hojen jag kört hitills.

Kört enbart med den högra touringrutan hittills, men ska nog prova originalrutan några mil framöver, och utesluter inte att jag köper en ruta från tredjepartstillverkare. Suktar dessutom efter ett par Pivot Pegz, trotts att originalfotpinnarna faktiskt är bättre än de ser ut.

Effektmässigt är den perfekt, kan inte påstå att jag saknar effekt där det behövs, dvs. låg- och mellanregister, varvar sällan den över 4000 varv som det är nu. 4000 är ungefär 120-125 km/h i sjätte växeln.


Är nog svårt för Honda att förbättra hojen så pass mycket så jag ska tycka det ska vara lönt att byta in min mot en nyare om två-tre år.
 

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Ort
I Skogen
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Ang. " ett jävla gnäll" :huvet

Jag var seriöst intresserad av en ny AT.
Jag kan acceptera 94hk
jag kan acceptera att en ganska enkel konstruktion
Jag kan acceptera att AT antagligen håller hög " Honda-kvalité".

Men jag tycker inte om att bli lurad på priset och betala 20 000:- för mycket för produkten. I dagsläget finns nog inte utrymme prutning. (Alla trötta gubbar skall ju köpa en)
Antar att Honda kommer sälja 2016 årsmodell i flera år, vilket resulterar i ett ganska ruttet 2:a handsvärde.

Om någon Honda-handlare läser detta får de gärna ta kontakt med mig så kan vi diskutera priset,- med rätt pris så slår jag till direkt :tummenupp


Vad tycker du om priset på de här cyklarna och hur mycket kan du tänka dig att betala för en sån:hihi

5000spänn kanske din snåla fan:rofl

http://www.merida.se/cyklar/landsvag/racer-scultura-superlight-ltd-12408

http://www.bikester.se/466419.html
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Vad tycker du om priset på de här cyklarna och hur mycket kan du tänka dig att betala för en sån:hihi

5000spänn kanske din snåla fan:rofl

http://www.merida.se/cyklar/landsvag/racer-scultura-superlight-ltd-12408

http://www.bikester.se/466419.html

Jag hade hellre valt en cykel med elektriska växlar och lite mer aerodynamiska hjul.
Härligt att du har koll min ekonomi. ��
Antagligen är mina trampcyklar värdefullare än din mc....
Jag kan köpa vilken motorcykel jag vill, - men då skall det vara till ett vettigt pris��
 
Last edited:

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
Fortfarande inte ångrat att jag valden den med DCT, riktigt smutt, har manuellt växlade hojar så det räcker...

Det med tutknappen störde jag mig på första milen, nu har jag vant mig och tänker inte mer på det, tycker placeringen är bra.

Jag testade dct lådan idag och jäklar vad trevlig den var. Sjukt skönt att slippa växlingarna. Det var mycket bättre än jag trodde, klart över förväntan.

Du har helt rätt i tutknappen, det är ju bara en vanesak. Jag som var lite snabb med att va gnällig :D Jag tycker det funkade fint när man fick köra den en lite längre stund. Så det tar jag tillbaka att det var ett problem:)

Priset känns snäppet för dyrt, men börjar snart ge med mig. Man bara vill ha denna hojen :):):)
 

Mookachacka

Medlem
Gick med
20 Jan 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
RC51
Jag testade dct lådan idag och jäklar vad trevlig den var. Sjukt skönt att slippa växlingarna. Det var mycket bättre än jag trodde, klart över förväntan.

Du har helt rätt i tutknappen, det är ju bara en vanesak. Jag som var lite snabb med att va gnällig :D Jag tycker det funkade fint när man fick köra den en lite längre stund. Så det tar jag tillbaka att det var ett problem:)

Priset känns snäppet för dyrt, men börjar snart ge med mig. Man bara vill ha denna hojen :):):)

Körde min gamla TR1:a från 83 i går till en veteranmarknad, blev mycket fippel på reglaget för blinkersknappen satt ju på "fel" ställe helt plötsligt :rofl ....

Jag kör mycket på sportläge 2, alternativt paddlar jag själv med växlarna, riktigt trevligt att kunna växla mitt i en kurva utan att det påverkar körningen.

Just DCT varianten har stått för drygt hälften av den totala försäljningen i Europa, vet inte hur det ligger till i Sverige dock.

Köp nu! Du kommer inte ångra dig :tummenupp
 

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Ort
I Skogen
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Jag hade hellre valt en cykel med elektriska växlar och lite mer aerodynamiska hjul.
Härligt att du har koll min ekonomi. ��
Antagligen är mina trampcyklar värdefullare än din mc....
Jag kan köpa vilken motorcykel jag vill, - men då skall det vara till ett vettigt pris��

Vad bra:) Då är väl bara köpa in en KTM 1290 som ligger på rätt prisklass....:tummenupp
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Vad bra:) Då är väl bara köpa in en KTM 1290 som ligger på rätt prisklass....:tummenupp

Den, BMW Gs 1200 adv, bmw rx 1000 eller multistrada enduro:
Svårt att bestämma mig
 

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
Men jag tycker inte om att bli lurad på priset och betala 20 000:- för mycket för produkten. I dagsläget finns nog inte utrymme prutning. (Alla trötta gubbar skall ju köpa en)
Antar att Honda kommer sälja 2016 årsmodell i flera år, vilket resulterar i ett ganska ruttet 2:a handsvärde.

Om någon Honda-handlare läser detta får de gärna ta kontakt med mig så kan vi diskutera priset,- med rätt pris så slår jag till direkt :tummenupp

Jag vet det var ett tag sen du skrev detta, men andrahandsvärdet kommer nog att ligga rätt bra. Alla dct är i princip slut, finns nån hos några handlare. Nästan alla andra är slutsålda. Honda Sveriges lager är tomt, så några finns bara kvar hos en del handlare.

Honda mc center i Göteborg hade sålt över 20st och dom hade bara 1 röd dct kvar. Samt 1 hardcore och 3-4 vanliga. Dom lär ju sälja snart med, iom sommaren knappt är igång och sen kommer stressen att dom är slut:p

Jag har provkört den 2 ggr nu och är helsåld. Det enda som stoppar mig lite är priset, men snart struntar jag i det:D För mig kändes den helt perfekt. Jag ville ha något mindre än 1190 Adventure, detta är en kanon lösning på det. Dct systemet var över all förväntan, då jag aldrig kört det förut:)
 
Last edited:

Mookachacka

Medlem
Gick med
20 Jan 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
RC51
Jag vet det var ett tag sen du skrev detta, men andrahandsvärdet kommer nog att ligga rätt bra. Alla dct är i princip slut, finns nån hos några handlare. Nästan alla andra är slutsålda. Honda Sveriges lager är tomt, så några finns bara kvar hos en del handlare.

Honda mc center i Göteborg hade sålt över 20st och dom hade bara 1 röd dct kvar. Samt 1 hardcore och 3-4 vanliga. Dom lär ju sälja snart med, iom sommaren knappt är igång och sen kommer stressen att dom är slut:p

Jag har provkört den 2 ggr nu och är helsåld. Det enda som stoppar mig lite är priset, men snart struntar jag i det:D För mig kändes den helt perfekt. Jag ville ha något mindre än 1190 Adventure, detta är en kanon lösning på det. Dct systemet var över all förväntan, då jag aldrig kört det förut:)

Folk i USA som beställde sina hojar i början på året har väntetid till Juni/juli, DCTn i England är svår också typ slut. Jag knep den enda tricoulorn med DCT som Claessons här kunde få tag i. Trycket finns ju där. Sen vet jag att Claessons har nån röd DCT inne, mig veterligen.

Vilken färg ska du ha? :banana
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det blev en KTM 1200 SA, mer pang för pengarna än AT'n
:fakta

Jag tror att du efter fem år snarare lagt MER pengar på KTM-ägandet. Om man nu skall dra slutsatser av hur Hondas bågar brukar klara sig i längden. Man får ju fortfarande kring 30' för en 20 år gammal AT och den kan man dessutom direkt sätta sig på och åka till Tanger med...

Honda har ju alltid varit sjukt jäkla bra hojar.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Honda är bra skit.
Har försökt döda en , -verkar omöjligt:mad:
 

Mookachacka

Medlem
Gick med
20 Jan 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
RC51
Uppe i 250 mil nu, snart dags att kolla kedjespelet....har smörjt kedjan överdrivit mycket, typ var 10-20 mil. Hatar klibbigt kedjespray så håller mig till att smörja med växellådsolja.
 

taliz

Neighbourhood terrorist
Gick med
24 May 2006
Ort
Hemma
Hoj
Monstruös ER6
Tycker det är synd att de inte satt dit kardandrivningen från 1200an.
Hålla på och underhålla kedja är inte kul, särskilt inte när man är ute i smeten.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Uppe i 250 mil nu, snart dags att kolla kedjespelet....har smörjt kedjan överdrivit mycket, typ var 10-20 mil. Hatar klibbigt kedjespray så håller mig till att smörja med växellådsolja.
Man behöver inte smörja en ny kedja, om man inte kör i regn, lera eller skit.
En ny kedja har mycket fett på rätt ställen, smörjer man så finns det risk att man löser/tar bort fettet samt skitar ner hojen.:tummenupp
 

Mookachacka

Medlem
Gick med
20 Jan 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
RC51
Man behöver inte smörja en ny kedja, om man inte kör i regn, lera eller skit.
En ny kedja har mycket fett på rätt ställen, smörjer man så finns det risk att man löser/tar bort fettet samt skitar ner hojen.:tummenupp

Jag har ju ställt av bilen så nu blir det hoj tills snön kommer, så jag kommer köra i regn och rusk och kör grus dagligen. Kan jag kräma ur 3000-4000 mil ur drivpaketet är jag nöjd!

- - - Updated - - -

Jag vet inte riktigt, men lutar åt den röda. Jag tycker alla är rätt snygga, men röda och tricon ligger väl snäppet högre.:)

Blir det nån Afrikan för dig? :7peta
 

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
Blir det nån Afrikan för dig? :7peta

Jag grunnar på det. Men verkar som det finns lite små kvalitetsbrister på den. Select knappen verkar gå sönder och tål ej regn. Samt att jag har svårt att släppa att det inte är ride by wire, om det kommer nästa år så kommer ju farthållare med kanske. Det är det enda som fattas på den imo. Sen verkar det som att ekrarna är känsliga för rost. Kollat lite på advrider, men dom kanske är känsliga där med:p

Var ju massa små problem med ktm 1190 adv första året. Jag hade ju inga allvarliga problem, men massa små skit som var irriterande. Det var så sjukt mycket problem runt min 1190 med själva köpet med, så man drar sig lite för att köpa en ny hoj. Jag grunnar på att köpa nåt billigare i år och vänta till 2017.
Dock tycker jag hojen är helt fantastiskt, känns helt rätt. Så Honda har verkligen lyckats med denna:)
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top