Hojval vs att ha barn...

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Det verkar ju lite som du aldrig ägt en hoj du verkligen vill ha och ändå så funderar du på att göra samma sak igen?

Antingen köper du hojen du velat ha och kör eller låter bli helt!
Jag gav upp gatåkning efter barn två pga att det inte förändrade min körning då jag är ute efter farten och adrenalinet. Nu är det bara bana som gäller och det tillfredsställer mig helt.
Dock har jag gjort mitt på gata med de hojar jag velat ha vilket verkar vara ditt problem dvs du är inte riktigt klar med det.
 

prahna

Lallare
Gick med
23 Nov 2008
Ort
Sickla
Hoj
Kollar på ny
Det verkar ju lite som du aldrig ägt en hoj du verkligen vill ha och ändå så funderar du på att göra samma sak igen?

Antingen köper du hojen du velat ha och kör eller låter bli helt!
Jag gav upp gatåkning efter barn två pga att det inte förändrade min körning då jag är ute efter farten och adrenalinet. Nu är det bara bana som gäller och det tillfredsställer mig helt.
Dock har jag gjort mitt på gata med de hojar jag velat ha vilket verkar vara ditt problem dvs du är inte riktigt klar med det.

Det är väl sant, det har alltid blivit substitut för det jag egentligen ville ha. Visst att jag vill ha en GS Adv med men det är ju aldrig för sent för det. Men en supersport har alltid varit drömmen. Ska nog kika lite och ev budgeterat för en begagnad hoj, sedan om det blir en 848/R1/ZX10R eller gixxer får vi se. Det är som sagt ett tag kvar och jag ska provåka lite för att känna efter. Jag ska nog dra ner budgeten med för att inte känna att det kostar mer än det smakar...
Man kan ju köpa ett 10år gammalt åk för att hålla nere kostnaderna och ändå få något man vill ha...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är väl sant, det har alltid blivit substitut för det jag egentligen ville ha. Visst att jag vill ha en GS Adv med men det är ju aldrig för sent för det. Men en supersport har alltid varit drömmen. Ska nog kika lite och ev budgeterat för en begagnad hoj, sedan om det blir en 848/R1/ZX10R eller gixxer får vi se. Det är som sagt ett tag kvar och jag ska provåka lite för att känna efter. Jag ska nog dra ner budgeten med för att inte känna att det kostar mer än det smakar...
Man kan ju köpa ett 10år gammalt åk för att hålla nere kostnaderna och ändå få något man vill ha...

Ska du köra sällan så kan du ju med fördel dessutom ta en avställningsbar försäkring och ha den avställd när du inte kör så tar du udden av den största posten för att köra sporthoj.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Jag började åka honj några år efter att jag fått barn. Lever ihop med barnets mor och hon har alltid varit possitiv till mitt hojåkande. Sen att dottern även gärna åker med mig på hojen är en bonus.

Jag åkte Honda vtr till en början men nu har jag en marauder 800. Börjar bli sugen att köpa mig nån 1000cc sportis igen.
Har lite svårt att förstå varför dom flesta tror att man måste uppoffra allt man har i livet bara för att dom får barn.

Jag lever på precis som jag gjorde innan vi fick knodd. Dvs kör snöskoter på vintern. Motorcykel på sommaren. Och mekar bilar och hojar och allt möjligt annat övrig tid. Men och andra sidan så är min bättre hälft ganska lowmaintance så jag har det väl ganska lätt gissar jag.
 

prahna

Lallare
Gick med
23 Nov 2008
Ort
Sickla
Hoj
Kollar på ny
I mitt fall är det inte att man ska uppoffra allt för barnen utan snarare att få livet att gå ihop. Jag tror som många här redan har skrivit att man måste ge varandra utrymme för fritid, min fru ger mig det men jag har många hobbies och måsten. Bla så spelar jag golf vilket tar tid och där fick jag ihop ca 20 rundor i år trots bebis som kom i april. Men då har jag fått gå över till niohålsrundor vilket ger mig halva speltiden och det funkar då med familjen. Men visst knorrades det från och till i somras men så vet hon att jag inte mår bra utan att fått spela en runda...
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Min story.

Träffa frun i gymnasiet.
12år senare såg hon sin chans när jag kraftigt orörlig efter en highsider hamna tillfälligt i rullstol..

9mån senare föddes första flickan. Strax därefter var det nypremiär på bana, tog en veckas semester för mig själv. Efter säsongen blev det hus med allt vad det innebär.

Året därpå fick fru och barn följa med på turen, denna gång skifta vi om att banåka. Året därpå, fick dottern stanna hemma med släkten när vi körde hoj. Bytte hoj igen till en ny. Istället för att behöva meka under vintern renovera jag halva kåken. Sen var det på hojarna igen till våren med nya bandagar. Frun misstänkt rund om magen! Hon kom inte i stället.. Istället kom det flicka nr 2.
Funderar på att skaffa en hoj till. Dotter nr fick sin första.

Funkar fint säger jag.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Körde senast enduro men då det blev mer mecka än åka så tröttnade jag(och frugan) så jag sålde den och står nu sedan 2012 utan hoj men med två småttingar.
Nu för att ha något litet ljus i tillvaron mellan bebisblöjor och allmänt uppassande samt jobb som tar all energin så har jag börjat kika på att 2018 köpa en hoj( jag vet att det är långt bort men föräldraledighet med en kraftigt reducerad lön halva 2017 gör att jag inser att min lott i livet just nu är att vara en familjerobot som byter blöjor jobbar och sedan leker med barnen.
Men 2018, då ska allt om det går enligt planerna resultera i en ny hoj. Därför finns det nu tid för analys vilket är halva nöjet:)

Så, ni med småbarn och som har barnen på heltid med sambo/partner, hur mycket hinner ni åka? Jag har ju tänkt att kör man typ en GS 1200 adv kan man köra hela året eller i varje fall tidig vår och sen höst men jag gillar ju egentligen mer looken på en sporthoj som monster eller hayabusa/zzr1400. Men att lägga 100K på en hoj som man kanske använder skitlite kan ju kännas bittert för vem som helst.
Så hur mycket får ni åka som har småttingar?[/QUOTE

Nu kommer jag skrämma bort dig från hojköp :)
köpte en 690r ny 2010 ,första ungen född 2011 sen husköp med mark till och renoveringsbehov och ytterliggare tre syskon samtidigt som msn antingen dagspendlar 15mil eller veckopendlarså kan jag i år konstatera att jag strax passerar 700mil , i efterhand så hade jag inte köpt nytt och går i tankarna på en ren enduro då jag har bana på egen mark och det känns ibland som att körning efter läggdags för ungarna är det enda man hinner med
Köp den hoj du vill ha för den körning du vill ha när tiden finns
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Jag köpte min första hoj -83 och har fortfarande kvar den....
hunnit med 3 barn, fortfarande gift med barnens mor.
Dessutom hunnit med hus, bergsklättring, fallskärmshoppning mm.
Min fru har insett att man måste ha lite egentid och egna intressen att vårda, annars kan livet bli ganska tråkigt :(
Periodvis har det dock blivit väldigt lite "egentid" men det faller sig naturligt och är inte påtvingat, allt har sin tid:kär

Bättre att ha en hoj som man inte använder än att vara utan ....:va
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag tror, utifrån min högst personliga åsikt/erfarenhet att om man plockar bort tillräckligt mycket av "jaget" när man bygger familj så kommer det bli mycket svårt att få vardagen att funka i långa loppet.
 

Tjonge

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2013
Ort
Ekeby/Helsingborg
Hoj
Suzuki, DR650R GSX750AE
Har tre barn hemma, 3,4 och 13 år. Båda jag och min fru jobbar heltid och är engagerade i väldigt tidskrävande föreningar.
Vi delar inte samma intressen, dvs olika föreningsliv och hon är inte intresserad av hojlivet.
Jag ser det som ett litet andningshål och tar sommartid i snitt turer på 0,5-2 timmar 2ggr i veckan.

Mitt tips är att inte anförskaffa något som kostar för mycket när det står still, inget på avbetalning eller som är dyrt att försäkra. På så sätt har iaf jag ingen ågren över att det bara blir c:a 180 mil/år.
Men jag tycker att det är VIKTIGT att man har möjligheten att KUNNA ta sig den där lilla rundan när man dom få gångerna får möjlighet. Annars självantänder man.
Nu är min äldsta grabb väldigt intresserad så då kan man ta med honom och skylla på att man vill ha lite kvalitetstid med äldsta sonen ;)
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Har en 5-åring och en 6-åring. Tiden för att köra finns väl (nåja), men det är ju sällan man får tid för längre rundor. Eftersom man utforskat omgivningarna här de senaste 10+ åren så lockar det inte direkt att dra till Vaxholm på en kaffe. Får inte ut nåt av det.

Har en fin hoj, men den står mest. EN vecka om året lämnar vi bort kidsen och åker åt varsitt håll. Jag brukar ta hojen och köra tills vägen slutar typ.. Nordkap, Lofoten eller nåt sånt.

Men det är bara en vecka/år, däremellan står hojen mest tyvärr. Och ja, jag har en 1200GS.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Skulle säga att det har en hel del med barnens mor att göra....:fakta

Olika faser i livet kräver olika prioriteringar och barn tar (med rätta) mkt tid och engagemang i anspråk. Jag har kört hoj sedan -89 och har idag 6 kids (3 egna, 3 bonus) i åldrarna 7 till 15. Vare sig min nuvarande fru eller mitt ex har någonsin försökt lägga sordin på en av mina stora passioner men så har jag också varit väldigt tydlig med vad som är viktigt för att jag ska må bra. Visst det har varit en del synpunkter på säkerhet, val av hojtyp etc men aldrig så att jag känt att jag måste be om lov för att få åka hoj.

Samtidigt är det inte realistiskt att jag lägger ned varenda extrakrona jag drar in på just hojåkandet. Lite billigare hoj, 10 bandagar får bli 5, jag kanske inte kan åka till Misano med klubben varje år, 1500 mil kanske blir 500 eller 200 etc. Och det är en helt ok nivå numera, i relation till allt annat kul.

Summa summarum: kids och hoj funkar så vill du ha en hoj, var öppen med det och handla!

Lycka till:tummenupp
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Det som avgör är Honan man väljer att skaffa avkomma med och Ekonomi skulle jag vilja säga.

Är väl borta 55-60 dagar om året o kör roadracing och på vinter är jag iväg 8-10 timmar per vecka och kör i skogen.

Har två tjejer på 5 och 8 år och en underbar fru som jobba 50%.

Är med på alla ungars uppvisningar,matcher och dom träningar jag hinner med, Men måste vara ärlig och säga att jag inte gör mycket hemma vid mer än att leker och umgås med ungarna när jag väl är ledig.
 

prahna

Lallare
Gick med
23 Nov 2008
Ort
Sickla
Hoj
Kollar på ny
Sandfållan, du har verkligen en förstående fru!
Tillkommer det mektid utöver 8-10h/vecka?
 

JpHenrik

Medlem
Gick med
16 Jun 2008
Ort
Löddeköpinge
Hoj
Ducati Scrambler FT -16
Köpte min i Februari, har hunnit köra 96 mil totalt i år...
Har en 5 åring och en 2 åring och tycker själv att det är viktigt att ha möjligheten att kunna ge mig ut när det blir en liten lucka för det.
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Sandfållan, du har verkligen en förstående fru!
Tillkommer det mektid utöver 8-10h/vecka?

Klart att det gör, Man har ju ca 30-60 min till spåret beroende på vilken bana man vill köra, Sedan kör man 3-4 varv och så hem, Sedan är det tvätt,service,byta det man kört sönder o.s.v :)
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top