Hojval: CBR1000RR/S1000RR/1098S/F41000RR?

Apis

Sporthojsnörd
Gick med
9 Feb 2012
Hoj
Ryuyo
Vänner,

Som rubriken antyder, jag skall införskaffa en cykel - min första (Vänligen, bespara mig moraliserande över hojvalet, i.e. "den är för snabb, aggressiv för en första-hoj" osv).

Av de fyra ovan nämnda, vilken skulle ni ta och varför? Efter att ha läst otaliga sidor tillika kollat igenom recensioner, filmer, rådfrågat personer med gedigen MC-erfarenhet, så landar jag personligen i att BMWs S1000RR är den absolut bästa cykeln.

Således - vilken skulle ni välja, samt varför?

Tack för er input!

Last edited:
Själv köpte jag enbart en 1098S på grund av utseendet och ljudet, och att jag faktiskt visste att den har ett grymt bra chassie redan i standardskick, skulle säga bäst av de du listar (även om man knappt märker någon skillnad som normal mc förare).

Det var svårt för mig att provköra en Ducati, kände att ingen ville ge mig en (23 år, mörkhårig och skäggig, invandrarutseende) så jag köpte en och provkörde för att kolla att allt var "rätt".

Det första jag reagerade på var att jag tyckte att den gick som fan. Innan dess hade jag spenderat en hel del tid på både brorsans och farsans blade (08:ans modell). Antagligen fick jag det intrycket att den gick som fan på grund av den köttiga motorn på låga varv. På ettan gick den så våldsamt upp i farter under 40 km/h att det var löjligt... in med tvåan så går den upp så lätt ofrivilligt. Första gången jag provade twin dessutom, men 1098:an och 1198:an är faktiskt kända (fick jag reda på senare) att de just wheelade lite var som helst. Men motorn är en riktig pärla... det är det inget snack om saken.

Till en början så var jag förälskad i utseendet - men efteråt att ha kört den cirka 600 mil i dagsläget så kan jag säga att köra den motsvarar utseendet gånger 10. Fantastisk hoj.

Dock är den inget annat än en ren nöjesmaskin, däremot dina andra hojar funkar nog bättre att åka sakta med... kanske jobbpendla? F41000RR vet jag inget om förutom att den är nog lika oanvändarvänlig som min Ducce är till allt vardagligt!

Sen är det inga problem att hänga på en blade av senaste modellen rakt fram upp till iaf 250 + :)

Och ja det måste tilläggas att det är verkligen inte en nybörjarhoj, mycket ryckigare än en radfyra och alldeles för mkt effekt på låga varv. Ryckigheten ställer till med problem i början med gaskontrollen, kör du en blade så är det så mycket enklare med gaskontrollen i kurvor i lågfart osv. Hjälper en hel del dock att ligga på lite högre varv för jämnare gång, och ja... mycket effekt på låga varv kan resultera i highsider :) Otroligt känsliga bromsar osv. Kort och gott en hoj som verkligen är "känslig".

Last edited:
Själv köpte jag enbart en 1098S på grund av utseendet och ljudet, och att jag faktiskt visste att den har ett grymt bra chassie redan i standardskick, skulle säga bäst av de du listar (även om man knappt märker någon skillnad som normal mc förare).

Det var svårt för mig att provköra en Ducati, kände att ingen ville ge mig en (23 år, mörkhårig och skäggig, invandrarutseende) så jag köpte en och provkörde för att kolla att allt var "rätt".

Det första jag reagerade på var att jag tyckte att den gick som fan. Innan dess hade jag spenderat en hel del tid på både brorsans och farsans blade (08:ans modell). Antagligen fick jag det intrycket att den gick som fan på grund av den köttiga motorn på låga varv. På ettan gick den så våldsamt upp i farter under 40 km/h att det var löjligt... in med tvåan så går den upp så lätt ofrivilligt. Första gången jag provade twin dessutom, men 1098:an och 1198:an är faktiskt kända (fick jag reda på senare) att de just wheelade lite var som helst. Men motorn är en riktig pärla... det är det inget snack om saken.

Till en början så var jag förälskad i utseendet - men efteråt att ha kört den cirka 600 mil i dagsläget så kan jag säga att köra den motsvarar utseendet gånger 10. Fantastisk hoj.

Dock är den inget annat än en ren nöjesmaskin, däremot dina andra hojar funkar nog bättre att åka sakta med... kanske jobbpendla? F41000RR vet jag inget om förutom att den är nog lika oanvändarvänlig som min Ducce är till allt vardagligt!

Sen är det inga problem att hänga på en blade av senaste modellen rakt fram upp till iaf 250 + :)

Och ja det måste tilläggas att det är verkligen inte en nybörjarhoj, mycket ryckigare än en radfyra och alldeles för mkt effekt på låga varv. Ryckigheten ställer till med problem i början med gaskontrollen, kör du en blade så är det så mycket enklare med gaskontrollen i kurvor i lågfart osv. Hjälper en hel del dock att ligga på lite högre varv för jämnare gång, och ja... mycket effekt på låga varv kan resultera i highsider :) Otroligt känsliga bromsar osv. Kort och gott en hoj som verkligen är "känslig".

Ett riktigt stort tack för ett gediget och alldeles ypperligt inlägg, tack för att du tog dig tiden!

Som jag tolkar det kanske jag ska kika vidare på en CBR -08 och framåt. I början kommer jag köra så ofta jag hinner, och kan, och överallt där jag kan - därmed inte sagt att jag alltid kommer att vara på banan. Således spekulerar jag nog vidare i en CBR alt. en S1000RR.

I sanningens namn så är det klart, i varje fall för mig, att en MV eller Ducce hade varit det ultimata, men just pga. det du skriver ovan, bl.a. risken för highsider, kanske jag i början ska sikta in mig på en cykel som är lite vänligare - om man nu kan säga det om en literhoj, haha!

Hur ser det ut med försäkringen för dessa hojjar? Är 27 nu, fyller 28 i maj och är klar med kortet runt samma datum. Hur mycket fick du ge? F.ö., vad kan du säga om CBRn? Hur trivdes du med den? Passar den en som är 1.85 cm? Har nämligen fått intrycket att den är tämligen så "normal" i storleken? Jag provsatt en BMW på mässan och där satt man helt underbart må jag utlova!

Stort tack igen för ditt utförliga svar!

Jag tar och citerar mig själv från en annan tråd (om vilken 1000-kubikare som är snabbast ( http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?260687-Nej-s1000rr-är-inte-snabbast! )):

Alla de där hojarna är mer än tillräckligt snabba både rakt fram och på bana för att det skall vara föraren som är begränsningen för 99,99% av alla motorcyklister.

En motorcykel i den klassen köper man med hjärtat, inte med hjärnan.

Köp den du tycker är vackrast. Om du tycker två är lika vackra köper du den du sitter bäst på. Prestandan kan du strunta i, den räcker och blir över. Det är bättre att ha en motorcykel som du tycker om som kostar lite mer i service än en som du inte tycker om men som är billigare.

När det gäller försäkringskostnaden rekommenderar jag att du ringer runt till alla bolag och begär offerter. Se till att du sitter ner när du pratar med dem bara...

Lycka till med kortet! Håll dig borta från Minneslunden!

Stora twinnar Ducati 1098/1198 eller KTM rc 8 är inga bra hojar för nybörjare eftersom dom är så brutala mellan hårt pådrag och kraftig motorbroms. Det krävs ytterst lite rörelse med gasrullen för att motorbroms till pådrag eller tvärtom.

Tack vänligen för era svar.

Jag har resonerat och funderat lite, och landat i att Duccen och MVn går bort - mest pga. deras absoluta hardcore response, de verkar helt sonika alltför hardcore (vad det nu betyder för sporthojjar, haha). Jag är inte där och Duccen får vänta, for now.

Således återstår BMWn och Hyndan. Här står det helt stilla för mig. Som Ketalar skriver så bör jag följa mig hjärta, men mellan dessa två står det helt still. Rent statistiskt- och faktamässigt, så är BMWn bättre på pappret - på alla sätt.

Någon som är av annan uppfattning eller önskar tillägga något? I annat fall kommer jag nog förmodligen att landa på BMWn som förstahoj. Må försäkringsbolagen visa nåd... :4skrika

Tack vänligen för era svar.

Jag har resonerat och funderat lite, och landat i att Duccen och MVn går bort - mest pga. deras absoluta hardcore response, de verkar helt sonika alltför hardcore (vad det nu betyder för sporthojjar, haha). Jag är inte där och Duccen får vänta, for now.

Således återstår BMWn och Hyndan. Här står det helt stilla för mig. Som Ketalar skriver så bör jag följa mig hjärta, men mellan dessa två står det helt still. Rent statistiskt- och faktamässigt, så är BMWn bättre på pappret - på alla sätt.

Någon som är av annan uppfattning eller önskar tillägga något? I annat fall kommer jag nog förmodligen att landa på BMWn som förstahoj. Må försäkringsbolagen visa nåd... :4skrika

Du kan ju läsa den här tråden medan du väntar på leverans
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?259884-Hur-lyckas-man-med-detta-p%E5-en-BMW-S1000R

Själv hade jag valt en Kawasaki ZX-10R eller Suzuki GSX-R 1000
Av någon lustig anledning har det ju inte synts mycket S1000RR i toppen av Pro Superbike 2011 och 2012

Kolla in resultaten i testerna de senaste 3 åren, BMW:n är aldrig fel. Den är mycket välgjord, lättmeckad och det kommer mer o mer tillbehör o begdelar eftersom den blivit så populär. Försäkringen är än så länge vettig tack vara märkesförsäkringen, få se hur länge det varar...
Men även om datan pratar sitt tydliga språk så måste du känna för den. Provkör en S1KRR och en Honda om det står mellan dem.

Jag har betat av ett antal hojar, 1098S, ZX10 mfl och provkört en del andra. S1000RR är grym, det bara är så. Köp en bättre begagnad S1KRRoch du kommer inte att ångra dig.

Lycka till oavsett! :tummenupp

Jag skulle vilja säga S1000RR då den har både ABS och TC. Då många gasar omkull sig med dödsmaskiner så kan det vara bra att ha traction control om man är ovan vid så mycket pulver. Samma sak gäller ABS - när paniken slår in så är det lätt att feldosera med fram eller bakbroms.

Det är IF som har märkesförsäkring för både BMW och Honda, där kan du se utifrån din ålder, ort samt hoj vad den skulle kosta dig per år.

Försärkingsbolagen är alltid lika roliga:

26 år, Borås.
BMW S1000RR -13 34189 kr/år
Honda CBR1000rr -13 71796 kr/år
BMW S1000RR -07 30594 kr/år
Honda CBR1000rr -07 54103 kr/år

Nu kan man aldrig garantera att priserna för blir samma år efter år. Men med den prisbilden på försäkring så vet jag iaf vilken hoj jag hade tagit. Då vill dom även ha dubbla självrisken på Honda (25 000) än vad dom vill ha mot BMW (12 000). Känns som att jag inte änns vill veta vad dom vill ha för en som bor i Stockholm.

Last edited:
Det är IF som har märkesförsäkring för både BMW och Honda, där kan du se utifrån din ålder, ort samt hoj vad den skulle kosta dig per år.

Försärkingsbolagen är alltid lika roliga:

26 år, Borås.
BMW S1000RR -13 34189 kr/år
Honda CBR1000rr -13 71796 kr/år
BMW S1000RR -07 30594 kr/år
Honda CBR1000rr -07 54103 kr/år

Nu kan man aldrig garantera att priserna för blir samma år efter år. Men med den prisbilden på försäkring så vet jag iaf vilken hoj jag hade tagit. Då vill dom även ha dubbla självrisken på Honda (25 000) än vad dom vill ha mot BMW (12 000). Känns som att jag inte änns vill veta vad dom vill ha för en som bor i Stockholm.

Betyder väl att Hondas reservdelar kostar betydligt mer än BMWs reservdelar. :D

Tack för alla riktigt bra inlägg!

Jag blev självfallet lite skraj efter att ha läst tråden kring bromsarna, men jag tycker att det förefaller som att det berodde på det mänskliga misstaget, inget annat, i.e. allmänt vedertaget fel på S1000RR. Tack vänligen för tråden, Denåterfödde, ABS + TC för mig för en lång tid framöver. Den fick mig att tänka till både en och två gånger, men jag kommer att klippa BMWn.

Peter Pan, ja, absolut - du har utan tvekan rätt. BMWn har härskat ensam sedan -10, och håller fortfarande i, helt klart bästa hojjen. Efter lite YouTubande kan jag även medge att hjärtat föll på BMWn, speciellt sedan jag ägt M3 E36, E46 och E92, haha. Därtill, som Jagvaguru skriver, med ABS samt TC inkopplat får man mycket hjälp som färsking + att jag kommer köra på "rain mode" för en lång tid framöver.

Ett stort tack till Tino för samtliga uppgifter som du angav - det uppskattas enormt. Jag hade ingen aning om beträffande If och deras märkesförsäkring. Jag kikade precis, och på en -10 S1000RR, i Sthlm, och hamnade på 39k prick, vilket jag tycker är faktiskt överkomligt för en färsking, 28 år, i innerstan på den hojjen första året.

Tack igen alla, ni gjorde mitt val så mycket enklare. Det blir en BMW S1000RR.

If och deras märkesförsäkring. Jag kikade precis, och på en -10 S1000RR, i Sthlm, och hamnade på 39k prick, vilket jag tycker är faktiskt överkomligt för en färsking, 28 år, i innerstan på den hojjen första året.

Kolla länsförsäkringar också (som för övrigt har 8000 i självrisk)... 39k lät väldigt mycket..

Jag vill bara säg att det är mycket bättre att köpa för mycket hoj och kanske aldrig lära sig behärska den fullt ut än att köpa för lite hoj och tröttna på den efter en vecka.

Enda negativa jag kan komma på är en smaskig försäkring.

Oavsett vad du köper..................smiska bana med den också. Dagens R-hojar har det som gårdagens hojar saknade - Bra hejdare och stabila chassin

PS: Tycker att du ska titta på nya R1:an - Fullständigt underbart uppträdande och den låter så fett nice på höga varv att man ryser. Den är inte den snabbaste i testerna och har heller inte lika mycket effekt som de starkaste och heller inte de bästa bromsarna, men....................vilket ljud, och så äckligt lätthanterlig---------(Jo - jag är partisk)

Last edited:

Om du nu läst på så mycket som de skriver att du gjort, hur kan du då jämföra gången på Duccen & MV Agusta?
Ducce = Stortwin
MV F4 = Radfyra
Av dom hojar du radat upp skulle jag valt MV:n alla dagar, helt klart snyggast i detta gäng och mycket snäll att köra enda tills du vill att...

Jag blev självfallet lite skraj efter att ha läst tråden kring bromsarna, men jag tycker att det förefaller som att det berodde på det mänskliga misstaget, inget annat, i.e. allmänt vedertaget fel på S1000RR. Tack vänligen för tråden, Denåterfödde, ABS + TC för mig för en lång tid framöver. Den fick mig att tänka till både en och två gånger, men jag kommer att klippa BMWn.

Peter Pan, ja, absolut - du har utan tvekan rätt. BMWn har härskat ensam sedan -10, och håller fortfarande i, helt klart bästa hojjen. Efter lite YouTubande kan jag även medge att hjärtat föll på BMWn, speciellt sedan jag ägt M3 E36, E46 och E92, haha. Därtill, som Jagvaguru skriver, med ABS samt TC inkopplat får man mycket hjälp som färsking + att jag kommer köra på "rain mode" för en lång tid framöver.

Ett stort tack till Tino för samtliga uppgifter som du angav - det uppskattas enormt. Jag hade ingen aning om beträffande If och deras märkesförsäkring. Jag kikade precis, och på en -10 S1000RR, i Sthlm, och hamnade på 39k prick, vilket jag tycker är faktiskt överkomligt för en färsking, 28 år, i innerstan på den hojjen första året.

När väl beemern står i garaget så vet du vart du skall hänga någonstans: BMW S1000RR-tråden! :tummenupp

Ring och kolla med Folksam, Länsförsäkringar och de andra också.... tycker det är ett överpris du fått.
T.ex. så för mig vill IF ha 38k per år för en "förmånlig" märkesförsäkring (med 25k i självrisk) medans Folksam tar 21k/år för samma försäkring fast med 6k i självrisk.

Provkör den snyggaste, ifall den faller bort tar du den näst snyggaste. Plöj igenom listan tills du är nöjd.

Tjöp, och bli omkörd av gamla CB750 framförda av gråskäggiga män med allväderställ.

Last edited:
Kanske lite sent omsider, men efter att ha provat samtliga på Din lista förutom MV på bana skulle mitt personliga val i dag bli:

1 - Kawasaki ZX-10. Helt enkelt på grund av sittställningen, det chassit är byggt efter mina mått. ABS och TC är hygienfaktorer som hojen uppfyller.
2 - S1000RR. S1000RR är en fantastiskt fin maskin, med sämsta originalfjädringen i gänget om Du överväger en hoj före 2012. Har inte provat den nyare, skulle fokusera på den nya fjädringen inför ett ev köp. Men - för mig är Kawasakins sittställningen det som avgör.
3 - CBR1000RR. CBR:en har en fantastisk motor och fint chassi, avsaknaden av TC placerar den trea
4 - MV. Använder hojen för mycket på bana och för slit och släng för att ens överväga detta som mitt enda val.
5 - Ducati. Är ingen vän av twin och körställningen. Ögongodis av stora mått, och den fantastiska Ducce-klubben kunde möjligtvis göra mig till ägare av en sådan.

Men - Du ratar många andra vettiga maskiner redan i Ditt första urval, jag stökar inte till det genom att nämna de som Du redan valt bort. Förutom den gröne japanen då.

Sensmoral - Alla hojar på marknaden är upp över öronen mer maskin än vad Du kommer att behöva och kunna nyttja än på många år. Därför kan Du lugnt välja den som passar just Dina preferenser bäst, vare sig det är driftkostnader, köregenskaper, utseende, grupptillhörighet/status etc. Du kan helt enkelt inte hitta en så dålig hoj bland dessa. Som nybörjare ska Du i alla fall se till att ha så många hjälpmedel som möjligt, ABS är ett måste, TC närapå.

Lycka till med ditt val:tummenupp

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...