Själv köpte jag enbart en 1098S på grund av utseendet och ljudet, och att jag faktiskt visste att den har ett grymt bra chassie redan i standardskick, skulle säga bäst av de du listar (även om man knappt märker någon skillnad som normal mc förare).
Det var svårt för mig att provköra en Ducati, kände att ingen ville ge mig en (23 år, mörkhårig och skäggig, invandrarutseende) så jag köpte en och provkörde för att kolla att allt var "rätt".
Det första jag reagerade på var att jag tyckte att den gick som fan. Innan dess hade jag spenderat en hel del tid på både brorsans och farsans blade (08:ans modell). Antagligen fick jag det intrycket att den gick som fan på grund av den köttiga motorn på låga varv. På ettan gick den så våldsamt upp i farter under 40 km/h att det var löjligt... in med tvåan så går den upp så lätt ofrivilligt. Första gången jag provade twin dessutom, men 1098:an och 1198:an är faktiskt kända (fick jag reda på senare) att de just wheelade lite var som helst. Men motorn är en riktig pärla... det är det inget snack om saken.
Till en början så var jag förälskad i utseendet - men efteråt att ha kört den cirka 600 mil i dagsläget så kan jag säga att köra den motsvarar utseendet gånger 10. Fantastisk hoj.
Dock är den inget annat än en ren nöjesmaskin, däremot dina andra hojar funkar nog bättre att åka sakta med... kanske jobbpendla? F41000RR vet jag inget om förutom att den är nog lika oanvändarvänlig som min Ducce är till allt vardagligt!
Sen är det inga problem att hänga på en blade av senaste modellen rakt fram upp till iaf 250 +
Och ja det måste tilläggas att det är verkligen inte en nybörjarhoj, mycket ryckigare än en radfyra och alldeles för mkt effekt på låga varv. Ryckigheten ställer till med problem i början med gaskontrollen, kör du en blade så är det så mycket enklare med gaskontrollen i kurvor i lågfart osv. Hjälper en hel del dock att ligga på lite högre varv för jämnare gång, och ja... mycket effekt på låga varv kan resultera i highsider

Otroligt känsliga bromsar osv. Kort och gott en hoj som verkligen är "känslig".