Hojtvätt

Flavius

Hård diplomat
Gick med
23 Aug 2009
Hoj
Kawasaki Z750 -09
Tjo,

Finns det någonstans man kan lämna in hojen (i Sthlm) för tvätt o vax? Nu menar jag inte nån GDS hall där man måste stå och slabba, jag vill bara lämna in den skitig och hämta ut den ren o fin...

/Flav

En hoj ger man ju kärlek när man tvättar och småpysslar med. Det vill inte jag missa iaf.

Du kan nog lämna in den på vilken rekonfirma som helst, sök vilken firma som ligger närmast dig

flavius in da house:
Finns det någonstans man kan lämna in hojen (i Sthlm) för tvätt o vax?

Inte i Tokholm men väl 7mil österut på ENA Bilvård i Enköping, Mästergatan 1, 745 37 Enköping 0171-440230 axel.ena@telia.com Axel & grabbarna åker alla hoj och skulle nog uppskatta att få göra annat än att tvätta & vaxa Porsche, Benz & Hummer.....

DP says: Varför göra sånt själv som det finns proffs som gör.....

Du kan nog som det tidigare skrevs ta dig in på vilken rekondfirma/tvättfirma som helst.
Men det är ju kul att tvätta hojen själv.

flavius in da house:
Finns det någonstans man kan lämna in hojen (i Sthlm) för tvätt o vax?

Inte i Tokholm men väl 7mil österut på ENA Bilvård i Enköping, Mästergatan 1, 745 37 Enköping 0171-440230 axel.ena@telia.com Axel & grabbarna åker alla hoj och skulle nog uppskatta att få göra annat än att tvätta & vaxa Porsche, Benz & Hummer.....

Du råkar inte mena västerut?
7 mil öster om stockholm är man väl ändå ute i östersjöns bräcka vatten och simmar... :D

7 mil öster om stockholm är man väl ändå ute i östersjöns bräcka vatten och simmar... :D

Men det blir rent... :hihi

Förvisso är det ju rätt skönt att få saker fixade åt sig men
det är ju lite terapi också...

Nackdelen med en "bilrekondfirma" kan vara att dom inte riktigt
vet hur man behandlar kåpor och hur man skruvar isär allting eller
vad som tål högtryck och vad som inte gör det..

Många bra förslag, får kolla runt lite... Pulkaskurks förslag är bäst hittills :D

Vad det gäller rekondfirmorna är det just det där med att veta var man köra högtryck och var man inte kan och så.. många rekondfirmor säger inget om hojar, men mycket om bilar... kanske inte är så stor marknad. Aaa får forska i et, tack för svaren och ja, jag är en lök ibland... ;)

Utan att skryta anser jag mig som proffs på att tvätta MC. Har gedigen utbildning under flera år! :D

TS: Vill du ha rekondad och polerad? Är det bara vanlig tvätt och vax tycker jag du är lite väl bekväm av dig. ;)

Recept för lyckad tvätt o vax:

1 hojpolare med egen hoj
1 st 6-pack folköl
1 st lämplig placering
1 st flaska schampo
1 st flaska vax
Lämpligt antal hinkar, svampar, polerdukar

Avnjut. :)

Utan att skryta anser jag mig som proffs på att tvätta MC. Har gedigen utbildning under flera år! :D

TS: Vill du ha rekondad och polerad? Är det bara vanlig tvätt och vax tycker jag du är lite väl bekväm av dig. ;)

Recept för lyckad tvätt o vax:

1 hojpolare med egen hoj
1 st 6-pack folköl
1 st lämplig placering
1 st flaska schampo
1 st flaska vax
Lämpligt antal hinkar, svampar, polerdukar

Avnjut. :)

Blandar man allt i hinken och dricker sen eller hur funkar det? Går det bra med karljohansvamp? :P

Skämt åsido, hojen behöver nog inte rekondas och poleras riktigt än utan det var nog mer än fundering kring om det fanns "Hojtvätt" som det finns "biltvättar". Får väl överväga att prova ditt recept om vädret medger att man låter hojen gå utanför garagedörren någon dag... men det låter jobbigt :P

Hojjen slabbar man ju av på nolltid om man nu är på det humöret. Det enda jobbiga är geggan i ekerfälgarna, men den brukar jag skita i.

Är man riktigt petig av sig tar det ändå inte mer än max 1h att blaska av hojen. Vax och sånt bjäfs är inte för mig.............

Men visst, kanske finns det utrymme för en egenföretagare som inte gör annat än att tvätta hojjar i Sthlm.

Kommer ihåg när jag lämnade in hojen i Ulan Ude vid Bajkalsjän, Ryssland. Två 18-åriga tjejer gick loss på den med spruta och tandborste i en timme. 15 pix gick det loss på, och jag hade aldrig förr sett hojen så ren :)

Last edited:
Det trodde jag inte om dej Danne, eller hmm, nu när jag tänker på det.....

När vi flyttat in i huset så kan vi deala målning av fasad mot att jag sprutar lite på din hoj, missförstå mig rätt.

eniac in da house:

Klart jag gör.....

desmohellmann in da house:
Utan att skryta anser jag mig som proffs på att tvätta MC. Har gedigen utbildning under flera år!

Då känner nog du till följande tips. För er som har hojar med matta lackeringar så finns det ett litet tips som alla i Hot Rod svängen som åker suede paint (matt eller primer) känner till, tvätta aldrig med biltvättmedel då det har lite vax i och gör den matta ytan flammig, använd inte heller diskmedel då det pärlar sig på matta ytor och gör den randig & prickig, använd alltid bara vatten och fönsterputs, då fönsterputs innehåller amoniak så dunstar det efter att det har gjort rent och lämnar inga fläckar efter sig utan en snygg och jämn matt yta, blir det några kalkfläckar (om man har kalkrikt vatten) kvar efter hojen har torkat ta en mjuk trasa och en sprayflaska med fönsterputs och ta bort dom, blir inte enklare än så....

DP says: Shine can never replace attitude.....

eniac in da house:

Klart jag gör.....

Utan att skryta anser jag mig som proffs på att tvätta MC. Har gedigen utbildning under flera år!

Då känner nog du till följande tips. För er som har hojar med matta lackeringar så finns det ett litet tips som alla i Hot Rod svängen som åker suede paint (matt eller primer) känner till, tvätta aldrig med biltvättmedel då det har lite vax i och gör den matta ytan flammig, använd inte heller diskmedel då det pärlar sig på matta ytor och gör den randig & prickig, använd alltid bara vatten och fönsterputs, då fönsterputs innehåller amoniak så dunstar det efter att det har gjort rent och lämnar inga fläckar efter sig utan en snygg och jämn matt yta, blir det några kalkfläckar (om man har kalkrikt vatten) kvar efter hojen har torkat ta en mjuk trasa och en sprayflaska med fönsterputs och ta bort dom, blir inte enklare än så....

Nice, det ska jag prova.
Har funderat över varför det blev lite flammigt faktiskt. :tummenupp

Skämt åsido, hojen behöver nog inte rekondas och poleras riktigt än utan det var nog mer än fundering kring om det fanns "Hojtvätt" som det finns "biltvättar". Får väl överväga att prova ditt recept om vädret medger att man låter hojen gå utanför garagedörren någon dag... men det låter jobbigt :P

Var lite tuff och köp en polett till en biltvätt och sitt kvar på hojen medans den kör igenom programmet :tummenupp
ps. glöm inte regnstället :D:D:D:D

eniac in da house:

Klart jag gör.....

Har aldrig haft en matt hoj faktiskt. Men använder aldrig schampo med vax i, tror inte på kombinationsprudukter.
Men fina tips!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...