Hojtransport från Stockholm till södra Tyskland sökes

ok, folk verkar ju inte riktigt förstå grejen med våran plan/idé här...

Vi ska vara ute i en månad och spendera minst en vecka (om inte mer om vi hinner) bara nere på kusten i Kroatien och Montenegro dit vi ska köra via södra tyskland/schwarzwaldområdet, schweiz och alperna, norra italien samt slovenien. För att sedan köra tillbaka via bl.a. österrike. Eftersom detta är en rätt rejäl resa och även en som kommer kräva en del tid så är idén att SKICKA ner hojarna INNAN vi flyger ner för att delvis undvika tvingas använda EN vecka av FYRA bara till tråkkörning från Sverige till södra tyskland (320 mil t.o.r.) som bara i sig innebär fler kostnader så som en j*vla massa bensin, färjor/broavgifter, boende samt mat i totalt en veckas tid. Även för att bespara oss minst 320 mil som även hamnar på mätaren. Vi vill heller inte behöva stressa fram och tillbaka mellan Södra tyskland och montenegro/kroatien pga tidsbrist om vi nu kör ändå från Stockholm och ner.

Så åter igen, vi vill SKICKA ner hojarna på antingen pall i lastbil eller eventuellt i en skåpbil med någon som ska ner vid ungefär samma tidpunkt, sedan flyga ner för att på första eller andra dagen på våran ledighet kunna påbörja resan från södra tyskland. Samma gäller hemmåt.

Eftersom vi redan fått ungefärliga priser på att skicka ner hojarna på pall men inte kunnat boka sändningen än pga diverse omständigheter (vissa tar inte privatgods, en del kräver att mottagaren har gaffeltruck, en del kräver stålbur etc) så vet vi att om det går att lösa så kommer det även inte bli särskilt dyrare än att köra hela vägen ner + inräknat alla övriga omkostnader. Ett problem vi har är att företaget som tar emot våra hojar har EJ truck, så det måste tas i beräkning (om inte någon har någon annan lösning, hojarna måste inte nödvändigtvis lämnas just där).

Autozug är INTE aktuellt då vi kollat detta alternativ på de relevanta datumen och kommit fram till att det blir alldeles för dyrt för en sträcka man utan problem kör på 1,5 dag för en betydligt mindre summa.

Tack, så hoppas jag klargjort situationen nu så vi slipper höra mer om AUTOZUG, även om lustigkurrar säkert kommer upprepa sig om det i brist på annat stimulerande i livet.
 
Last edited:
Eftersom vi redan fått ungefärliga priser på att skicka ner hojarna på pall men inte kunnat boka sändningen än pga diverse omständigheter (vissa tar inte privatgods, en del kräver att mottagaren har gaffeltruck, en del kräver stålbur etc) så vet vi att om det går att lösa så kommer det även inte bli särskilt dyrare än att köra hela vägen ner + inräknat alla övriga omkostnader. Ett problem vi har är att företaget som tar emot våra hojar har EJ truck, så det måste tas i beräkning (om inte någon har någon annan lösning, hojarna måste inte nödvändigtvis lämnas just där).

Vilka bolag har du pratat med? Jag vill minnas att DSV tar emot privatgods, och de brukar inte (i alla fall i Sverige) ha krav på gaffeltruck. Har man inte möjlighet att lasta av själv brukar de kunna lasta om det till en bil med bakgavellyft. Dock kanske det blir lite jobbigt om man skickar i en stålbur, lite lättare om det blir pall (beroende på storlek på pallen självklart). Kanske blir lite jobbigare att lasta på de sen dock, eftersom det blir lite uppför när man kör upp pallen på gaveln.
Nu vet jag inte om Tyskland har såna här bilar, men det borde ju inte vara en omöjlighet.
 
Annars så tror jag att det går tåg mellan hamburg och münchen, ni kan säkert lassa på hojjarna där.
 
Men fan, jag körde Sthlm-Istanbul t.o.r på en månad och körde igenom länderna du nämner:

TourEasting.jpg


Nog fan ska ni väl hinna till Kroatien på tre!? Hur kör ni egentligen!? :hihi

Det ni håller på med låter jäkligt bökigt för att slippa för att slippa några mil på autobahn.

Har du funderat på Autozug? :rofl
 
Har ni ingen ölälskande polare som kan ta dom i en skåpbil o sedan fylla upp den med öl på hemvändan?:):fyllisar
 
Problemet är precis som du beskriver, få transportbolag kör åt privatpersoner och om dom tar godset blir det svindyrt. Dessutom är det som du säger för det mesta ett krav på någon typ av bur runt motorcykeln. Detta pga försäkringskraven, ta situationen att lastbilschauffören skall rulla ner din hoj och tappar den alt något inne i lastbilen faller ner på din hoj som står utan skydd. Då blir det dyra försäkringskostnader.

Skall du transportera med någon av de vanliga transportbolagen så måste du hitta någon som har fraktavtal med tex DSV eller DHL. Då får du ner priset väsentligt, sedan måste du paketera hojen och det finns ju färdiga transportburar i metall som hojfirmorna får de nya cyklarna i. Försök hitta en firma som kan släppa till en sådan bur.

Mitt tips nu när jag sitter och skriver är att kolla med någon flyttfirma om de kan ta med cykeln. De åker rätt ofta tomma eller med lite plats över ner mot kontinenten för att hämta flyttgods åt någon pensionär som skall flytta hem till Sverige. Jag anlitade Stadsbudskontoret i Härnösand/Ö-vik när jag flyttade till Tyskland. De har ofta bilar med bakgavellyft och det kanske går att ordna ett "specialavtal" med dem eftersom det inte är du som är deras huvudkörning. Jag vet att flyttfirmor norrifrån hämtar upp gods över hela landet så ett stopp hos dig bör inte vara något problem. Det är bara att plocka fram gula sidorna på eniro.se och börja ringa runt för att hitta en lämplig fraktare. :tummenupp
 
Vilka bolag har du pratat med? Jag vill minnas att DSV tar emot privatgods, och de brukar inte (i alla fall i Sverige) ha krav på gaffeltruck. Har man inte möjlighet att lasta av själv brukar de kunna lasta om det till en bil med bakgavellyft. Dock kanske det blir lite jobbigt om man skickar i en stålbur, lite lättare om det blir pall (beroende på storlek på pallen självklart). Kanske blir lite jobbigare att lasta på de sen dock, eftersom det blir lite uppför när man kör upp pallen på gaveln.
Nu vet jag inte om Tyskland har såna här bilar, men det borde ju inte vara en omöjlighet.

Jag har snackat med DHL (har en polare som jobbar där) och ska även det idag igen, dock fick vi reda på att företaget vi tänkt skicka grejerna till inte har någon gaffeltruck, så jag får se hur vi löser det.

Ska definitivt kolla upp DSV och vi behöver inte skicka hojarna i stålbur, det var bara DHL som krävde det, våran första tanke var att bygga mc-pallar utav europallar och förstärka dem.

Nog fan ska ni väl hinna till Kroatien på tre!? Hur kör ni egentligen!? :hihi

Det ni håller på med låter jäkligt bökigt för att slippa för att slippa några mil på autobahn.

Har du funderat på Autozug? :rofl

Vet inte riktigt om du förstår snubben, vi tänkte åka till Kroatien och CHILLA, HA SEMESTER, köra mindre sträckor etc under 1-1½ veckas tid. Inte köra mer eller mindre nonstop genom halva europa. Men grattis, din runda verkar ju iaf ha varit intressant!

Och du tycker 320 mil är "några mil"? Va fan, är du norrlänning eller?

Problemet är precis som du beskriver, få transportbolag kör åt privatpersoner och om dom tar godset blir det svindyrt. Dessutom är det som du säger för det mesta ett krav på någon typ av bur runt motorcykeln. Detta pga försäkringskraven, ta situationen att lastbilschauffören skall rulla ner din hoj och tappar den alt något inne i lastbilen faller ner på din hoj som står utan skydd. Då blir det dyra försäkringskostnader.

Skall du transportera med någon av de vanliga transportbolagen så måste du hitta någon som har fraktavtal med tex DSV eller DHL. Då får du ner priset väsentligt, sedan måste du paketera hojen och det finns ju färdiga transportburar i metall som hojfirmorna får de nya cyklarna i. Försök hitta en firma som kan släppa till en sådan bur.

Mitt tips nu när jag sitter och skriver är att kolla med någon flyttfirma om de kan ta med cykeln. De åker rätt ofta tomma eller med lite plats över ner mot kontinenten för att hämta flyttgods åt någon pensionär som skall flytta hem till Sverige. Jag anlitade Stadsbudskontoret i Härnösand/Ö-vik när jag flyttade till Tyskland. De har ofta bilar med bakgavellyft och det kanske går att ordna ett "specialavtal" med dem eftersom det inte är du som är deras huvudkörning. Jag vet att flyttfirmor norrifrån hämtar upp gods över hela landet så ett stopp hos dig bör inte vara något problem. Det är bara att plocka fram gula sidorna på eniro.se och börja ringa runt för att hitta en lämplig fraktare. :tummenupp


Är medveten om försäkringsgrejen och även det där med mc-burarna, har redan snackat med mc-firmor angående detta ifall vi skulle behöva ett par sådana, annars har vi möjlighet att bygga egna bättre på polarns jobb.

Det där med flyttfirmor kan nog annars kanske vara en idé, ska kolla upp det, tack för tipset! Och skönt med folk som kommer med intelligenta konstruktiva svar och förslag.

Jag säger det för femtielfte gången Autozuuuug!! :glömdet

autozuuug av dig själv snubbe.
 
Last edited:
Äsch Kiruna- Malmö tog man på en dag dock med bil så mc 2 dagar? 4a dagar 350 mil då

problemet är att färjan över går inte i 140 km/h som man kanske kör med hojen så det tar ändå lite längre tid. kör man via danmark och bron så blir distansen genast längre. så 4 dagar kan bli svårt fram å tillbaka. i sverige har man ju inte samma hinder.
 
jag googlade lite och förutom Autozug :näsblod fann jag en sida som heter fraktjakt.se, kan ju vara värt o kolla den :tummenupp
 
Äsch Kiruna- Malmö tog man på en dag dock med bil så mc 2 dagar? 4a dagar 350 mil då

Äh vaffan. 320 mil är väl inget :) Inte på hoj iaf :)
Man får göra ner resan till en del av trippen, inte bara flåsa på autobahn, det suger ju.
 
Hör med DKW walther. Dom kör juh frekvent med trailers Sverige å europa. Finns några till men jag kommer inte ihåg namnen på dom. Men du får nog ta en sjöfarts pall eller dyl å bura in dom ordentligt. Skulle inte själv våga lita på det annars då det nog är lite lassningar å lossningar på olika terminaler.Finns ju nått bolag med som trilar i sverige för sedan lasta om på tåg genom tyskland. Dom kör med växelflak. Förr hette dom scandi men nu vet jag inte.
Hoppas det löser sig för er.
 
jag googlade lite och förutom Autozug :näsblod fann jag en sida som heter fraktjakt.se, kan ju vara värt o kolla den :tummenupp

bra förslag faktiskt! tack för vettigt svar! ;)

Äh vaffan. 320 mil är väl inget :) Inte på hoj iaf :)
Man får göra ner resan till en del av trippen, inte bara flåsa på autobahn, det suger ju.

ska man köra 400-600 mil till under resans gång så är 320 mil rätt mycket jo. och tar vi inte autobahn för att ta oss till vårat första mål så förlorar vi ännu mera tid i de områdena vi tänkt besöka.

alltid har du ett bra svar på allt va!? ;)

Hör med DKW walther. Dom kör juh frekvent med trailers Sverige å europa. Finns några till men jag kommer inte ihåg namnen på dom. Men du får nog ta en sjöfarts pall eller dyl å bura in dom ordentligt. Skulle inte själv våga lita på det annars då det nog är lite lassningar å lossningar på olika terminaler.Finns ju nått bolag med som trilar i sverige för sedan lasta om på tåg genom tyskland. Dom kör med växelflak. Förr hette dom scandi men nu vet jag inte.
Hoppas det löser sig för er.

ska kolla upp dem, tack för tipset! säg gärna till om du kommer på fler!

vi kommer bygga egna förstärkta pallar så det är inget att oroa sig över och kräver fraktbolaget att de står i stålbur så bygger vi sådana med, inga problem.
 
Last edited:
Last edited:
hojfrakt

När i Juli måste hojarna vara nere? Har köpt hoj och lite pryttlar som står och väntar på mig nedanför Munchen. Planen är ev åka andra veckan i juli..
 
Som ovan fråga, när ska hojarna vara nere och vad är det för typ av hojar?

Jag funderar på att ta husbilen ned och handla upp en massa öl i sommar. har ett stort garage i husbilen. Min hoj ryms lätt där så beroende på vad ni har för hojar kanske två går in. Vore ju inte helt fel att få soppan betald.
 
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top