ok, folk verkar ju inte riktigt förstå grejen med våran plan/idé här...
Vi ska vara ute i en månad och spendera minst en vecka (om inte mer om vi hinner) bara nere på kusten i Kroatien och Montenegro dit vi ska köra via södra tyskland/schwarzwaldområdet, schweiz och alperna, norra italien samt slovenien. För att sedan köra tillbaka via bl.a. österrike. Eftersom detta är en rätt rejäl resa och även en som kommer kräva en del tid så är idén att SKICKA ner hojarna INNAN vi flyger ner för att delvis undvika tvingas använda EN vecka av FYRA bara till tråkkörning från Sverige till södra tyskland (320 mil t.o.r.) som bara i sig innebär fler kostnader så som en j*vla massa bensin, färjor/broavgifter, boende samt mat i totalt en veckas tid. Även för att bespara oss minst 320 mil som även hamnar på mätaren. Vi vill heller inte behöva stressa fram och tillbaka mellan Södra tyskland och montenegro/kroatien pga tidsbrist om vi nu kör ändå från Stockholm och ner.
Så åter igen, vi vill SKICKA ner hojarna på antingen pall i lastbil eller eventuellt i en skåpbil med någon som ska ner vid ungefär samma tidpunkt, sedan flyga ner för att på första eller andra dagen på våran ledighet kunna påbörja resan från södra tyskland. Samma gäller hemmåt.
Eftersom vi redan fått ungefärliga priser på att skicka ner hojarna på pall men inte kunnat boka sändningen än pga diverse omständigheter (vissa tar inte privatgods, en del kräver att mottagaren har gaffeltruck, en del kräver stålbur etc) så vet vi att om det går att lösa så kommer det även inte bli särskilt dyrare än att köra hela vägen ner + inräknat alla övriga omkostnader. Ett problem vi har är att företaget som tar emot våra hojar har EJ truck, så det måste tas i beräkning (om inte någon har någon annan lösning, hojarna måste inte nödvändigtvis lämnas just där).
Så Autozug är INTE aktuellt då vi kollat detta alternativ på de relevanta datumen och kommit fram till att det blir alldeles för dyrt för en sträcka man utan problem kör på 1,5 dag för en betydligt mindre summa.
Tack, så hoppas jag klargjort situationen nu så vi slipper höra mer om AUTOZUG, även om lustigkurrar säkert kommer upprepa sig om det i brist på annat stimulerande i livet.
Vi ska vara ute i en månad och spendera minst en vecka (om inte mer om vi hinner) bara nere på kusten i Kroatien och Montenegro dit vi ska köra via södra tyskland/schwarzwaldområdet, schweiz och alperna, norra italien samt slovenien. För att sedan köra tillbaka via bl.a. österrike. Eftersom detta är en rätt rejäl resa och även en som kommer kräva en del tid så är idén att SKICKA ner hojarna INNAN vi flyger ner för att delvis undvika tvingas använda EN vecka av FYRA bara till tråkkörning från Sverige till södra tyskland (320 mil t.o.r.) som bara i sig innebär fler kostnader så som en j*vla massa bensin, färjor/broavgifter, boende samt mat i totalt en veckas tid. Även för att bespara oss minst 320 mil som även hamnar på mätaren. Vi vill heller inte behöva stressa fram och tillbaka mellan Södra tyskland och montenegro/kroatien pga tidsbrist om vi nu kör ändå från Stockholm och ner.
Så åter igen, vi vill SKICKA ner hojarna på antingen pall i lastbil eller eventuellt i en skåpbil med någon som ska ner vid ungefär samma tidpunkt, sedan flyga ner för att på första eller andra dagen på våran ledighet kunna påbörja resan från södra tyskland. Samma gäller hemmåt.
Eftersom vi redan fått ungefärliga priser på att skicka ner hojarna på pall men inte kunnat boka sändningen än pga diverse omständigheter (vissa tar inte privatgods, en del kräver att mottagaren har gaffeltruck, en del kräver stålbur etc) så vet vi att om det går att lösa så kommer det även inte bli särskilt dyrare än att köra hela vägen ner + inräknat alla övriga omkostnader. Ett problem vi har är att företaget som tar emot våra hojar har EJ truck, så det måste tas i beräkning (om inte någon har någon annan lösning, hojarna måste inte nödvändigtvis lämnas just där).
Så Autozug är INTE aktuellt då vi kollat detta alternativ på de relevanta datumen och kommit fram till att det blir alldeles för dyrt för en sträcka man utan problem kör på 1,5 dag för en betydligt mindre summa.
Tack, så hoppas jag klargjort situationen nu så vi slipper höra mer om AUTOZUG, även om lustigkurrar säkert kommer upprepa sig om det i brist på annat stimulerande i livet.
Last edited: