Hojtips, gsxr eller r6?

wriid

Sporthojare
Gick med
3 Feb 2005
Ort
Mariefred
Hoj
Hojlös
Det är kul att kunna hjälpa till.

Tycker du gör rätt i att köpa R6! Tycker dock att den du ska kika på verkar lite dyr. För nästan samma pris ligger de lågprisexemplaren av R6 -03 på marknaden. Det är stor skillnad på -02 och -03. Helt ny ram. Insprutningsteknik i motorn. Estetiska parametrar etc etc.

till exempel denna: http://www.blocket.se/vi/14782621.htm?ca=7_s

Om du ska köra på den du visade tycker jag att du ska försöka få ned den ett par lappar i pris.

//Morphine


Angående prisintervall så är det mellan 35-50k som jag tittat på och om jag köper den nämnda R6.an så kommer jag hamna inom de ramarna. Så lite prut blir det nog i så fall...

En annan anledning till att jag kollat på just årsmodell typ 99-02 är att 03 blev så jäkla dyr i försäkring jämfört med 02:an av någon anledning. Även fast den hojen jag kollat på är utplockad aug 03. modell 2001 var än lite billigare men stora gränsen verkade gå vid 2003.

Men som sagt, min smärtgräns går vid 50k och då blir ändå 03:an för dyr.
Självklart så kommer jag att se så att hojen jag kollar på är i fint skick! Ägaren har inte svarat på om den är bankörd eller inte, vilket verkar lite konstigt. Men den ska vara i topp-skick.
Med 1400 mil på mätaren och utplockad sent 03 så borde väl detta inte vara någon omöjlighet?

Men jag hade gärna tittat på en gixxer också för att se vilken jag gillar bäst men det finns inte så många ute på annons nu som ligger lagom i pris, så då tänkte jag kolla på en R6.
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Orsak till att försökringen blir dyrare på en 03a är att bolagen (de flesta) har en gräns när hojen är 5 år eller äldre.. De hojarna blir billigare.

Insprutningen på gixxer 600 kom 01. Om du tittar på 750 cc kom den 00.
Också ett hett tipps för dig för det priset.
Där har du en hoj som är grymt fin.. både i prestanda och pris.
Klart bästa hojen för de pengarna.

R6.-02 Är en fin hoj. . Lättkörd.. Har en tendens ill styrfladder.. och är på tog för mjuk i framgaffeln. Dessutom sämre bromsar än gixxern.

Jag personligen hade nog valt r6an.. fast i en gml racehoj med massa godis till.
Och det är enda orsaken till att jag tagit den.. Det finns en uppsjö av delar på begmarknaden.. Dvs den blir billig att laga.

Gixxern 01-03 har rymligare sittplats.. och du sitter mer i hojen jmf med yamman..
Finare motor.. och bättre chassie.

Men som sagt glöm inte bort att titta på 750cc Det finns riktigt fina sånna från 96.
 

morphine

what the fouko
Gick med
23 Sep 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R1 -07
Angående prisintervall så är det mellan 35-50k som jag tittat på och om jag köper den nämnda R6.an så kommer jag hamna inom de ramarna. Så lite prut blir det nog i så fall...

En annan anledning till att jag kollat på just årsmodell typ 99-02 är att 03 blev så jäkla dyr i försäkring jämfört med 02:an av någon anledning. Även fast den hojen jag kollat på är utplockad aug 03. modell 2001 var än lite billigare men stora gränsen verkade gå vid 2003.

Men som sagt, min smärtgräns går vid 50k och då blir ändå 03:an för dyr.
Självklart så kommer jag att se så att hojen jag kollar på är i fint skick! Ägaren har inte svarat på om den är bankörd eller inte, vilket verkar lite konstigt. Men den ska vara i topp-skick.
Med 1400 mil på mätaren och utplockad sent 03 så borde väl detta inte vara någon omöjlighet?

Men jag hade gärna tittat på en gixxer också för att se vilken jag gillar bäst men det finns inte så många ute på annons nu som ligger lagom i pris, så då tänkte jag kolla på en R6.


Okej. Ja, försäkring är en viktig aspekt att ta i åtanke. Man måste ha råd att köra hojen man köper också. Tror du kommer bli nöjd med R6 -02 också, och så länge du själv vet att det är den dyraste hojen du har råd med så finns det ju inga alternativ så du kommer bli nöjd i vilket fall som helst.

1400 mil är inte mycket för en -02 och bara den är servad som den ska så är det inga som helst problem. Egentligen så är det inget problem med en sporthoj som gått 6-7000 heller, bara den är underhållen ordentligt.
Angående bankörning är det inget du ska haka upp dig på för mycket. Så länge den inte varit lagd på banan vill säga. Om en hoj är bankörd eller ej tycker många är en viktig indikator på att en hoj är fräsch eller ej, men faktum är att många som kör på bana med sina hojar tar hand om hojarna bättre än de som inte gör det. Tätare serviceintervall, oljebyten, underhåll mm. Motorn är gjord för att köras hårt så det är inget problem. Om det nu skulle vara bankörd så frys inte och dra öronen åt dig, utan färsäkra dig om att den varit underhållen på rätt sätt så ska det vara hyffsat lugnt. Fördelen med om den har varit utplockad på bana ett par gånger är att du har det som anledning för att pruta. Bankörda hojar står alltid lite lägre i kurs!

Lycka till och slå till om det känns rätt. Magkänsla är ofta den bästa indikatorn! Hoppas du snart blir en nöjd ägare av en yamaha R6! :)

//Morphine
 

wriid

Sporthojare
Gick med
3 Feb 2005
Ort
Mariefred
Hoj
Hojlös
Har kollat runt lite mer på lite olika alternativ trots relativt dåligt utbud.
Hittade dock denna R1:a, vilken hamnar inom min pengaram och så kollade ja´g upp försäkringen. Inte sån stor skillnad mellan R6:an.
Genast blir man ju då lite sugen på R1 istället.

Men frågan är då; jag som inte kört så mycket sen jag tog kortet i sep2007. Är det bra att köpa en R1 eller är det bättre att satsa på en R6 direkt?

Hojen i fråga är denna:
http://www.blocket.se/vi/15432583.htm?ca=11_s
 

morphine

what the fouko
Gick med
23 Sep 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R1 -07
Har kollat runt lite mer på lite olika alternativ trots relativt dåligt utbud.
Hittade dock denna R1:a, vilken hamnar inom min pengaram och så kollade ja´g upp försäkringen. Inte sån stor skillnad mellan R6:an.
Genast blir man ju då lite sugen på R1 istället.

Men frågan är då; jag som inte kört så mycket sen jag tog kortet i sep2007. Är det bra att köpa en R1 eller är det bättre att satsa på en R6 direkt?

Hojen i fråga är denna:
http://www.blocket.se/vi/15432583.htm?ca=11_s

Han verkar ha glömt att skriva hur långt den gått, men i övrigt är R1:an en mer kompetent maskin än R6. Eller mer kompetent, annorlunda till det positiva i alla fall tycker jag. 1000 kubik ger en helt annan motorkaraktär än 600, med fetare mellanregister och goare vridmoment. Det objektet du tittar på verkar ju ha en del bra grejjer om du vill börja köra lite bana också. Man kan ju undra varför han inte skriver miltal? Finns ju en del gamla R1:eek:r som gått rätt långt och hårt. Men det är bara att kika, känna och testa för att ta reda på hur den är. Finns inga genvägar när det gäller att ta reda på om en hoj är fräsch eller ej. Som alltid, kolla om han servat den ordentligt.

Annars så är det ingen fara att gå på 1000 kubik istället för 600 tycker jag. Bägge maskinerna är snabba nog att bli farliga i händerna på en vårdslös person. Kör med insidan av skallen så kommer du antagligen ha lite ballare på en R1:a jämfört med en R6:a.

Lycka till.

//Morphine
 

zm

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2005
Ort
Thailand
Hoj
Er6n -13
Är det så svårt att ta ett beslut själv eller måste man bara fråga vad andra tycker man ska ha för hoj?

Var och varannan tråd ställs frågan "gsxr eller r6?" eller "vilken försäkring ska jag ha".
Sorry vaknat på fel sida.
 

wriid

Sporthojare
Gick med
3 Feb 2005
Ort
Mariefred
Hoj
Hojlös
Kanske inte men om man är osäker och inte vill köpa "grisen i säcken" och inte finner svar i andra trådar så kan man väl ändå fråga. Sen behöver man inte svara om man inte vill.

Vakna på fel sida gör vi alla ibland :)
 

wavebender

Kör......
Gick med
21 Feb 2005
Ort
Lerum/Göteborg
Hoj
BMW-S1KRR , GSXR 750
Orsak till att försökringen blir dyrare på en 03a är att bolagen (de flesta) har en gräns när hojen är 5 år eller äldre.. De hojarna blir billigare.

Insprutningen på gixxer 600 kom 01. Om du tittar på 750 cc kom den 00.
Också ett hett tipps för dig för det priset.
Där har du en hoj som är grymt fin.. både i prestanda och pris.
Klart bästa hojen för de pengarna.

R6.-02 Är en fin hoj. . Lättkörd.. Har en tendens ill styrfladder.. och är på tog för mjuk i framgaffeln. Dessutom sämre bromsar än gixxern.

Jag personligen hade nog valt r6an.. fast i en gml racehoj med massa godis till.
Och det är enda orsaken till att jag tagit den.. Det finns en uppsjö av delar på begmarknaden.. Dvs den blir billig att laga.

Gixxern 01-03 har rymligare sittplats.. och du sitter mer i hojen jmf med yamman..
Finare motor.. och bättre chassie.

Men som sagt glöm inte bort att titta på 750cc Det finns riktigt fina sånna från 96.

Fel ...insprutning på GSX-R 750 kom -98...:pannkyss
 

zm

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2005
Ort
Thailand
Hoj
Er6n -13
Bara tröttsamt att se alla dessa trådar om vad för någon hoj eller försäkring som ska handlas..
All information och mer därtill om dom frågorna som ställs finns redan på nätet och vad hände med att kolla upp själv...
Handlingsförlamade.
 

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
Bara tröttsamt att se alla dessa trådar om vad för någon hoj eller försäkring som ska handlas..
All information och mer därtill om dom frågorna som ställs finns redan på nätet och vad hände med att kolla upp själv...
Handlingsförlamade.

Ja, det är verkligen skitonödigt att skriva något hojrelaterat övht. Lägg ner skiten och joina lunarstorm, där finns det iaf nice ladies, tror jag. :dummer
 

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Har du provkört någon av hojarna? Det låter inte så... gör det så brukar det ge sig självt vilken du vill ha sen. :tummenupp

Edit: Säger som någon annan sa oxå. Glöm inte bort 750 om du är sugen på gixxer. :)
 
Last edited:

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Fel ...insprutning på GSX-R 750 kom -98...:pannkyss

Stämmer.. Tankevurpa av mig.

Bara tröttsamt att se alla dessa trådar om vad för någon hoj eller försäkring som ska handlas..
All information och mer därtill om dom frågorna som ställs finns redan på nätet och vad hände med att kolla upp själv...
Handlingsförlamade.
Framgår ganska tydligt vad tråden handlar om.. så varför läser du den?

Altså ärligt.. Hur fasen kan man sitta och påstå att det inte är någon skillnad mellan en 600 och en 1000cc som första hoj.
En R1a är inte en bra instegsmaskin... Det är skillnad.
Ja du kan hälsa hem på båda maskinerna. Men en 1000cc är inte lika förlåtande. Den är tyngre att hantera.. Den är inte lika förlåtande.
R1an är dessutom känd sen den kom-98 att den är "nervös", fladdrig.
Ännu ett tecken på att det inte är en nybörjar hoj.

1000cc är top of the line maskiner. Det bästa och de värsta du kan köpa i butik.
Det är ingen nybörjarhoj.
Vill du lära dig KÖRA sportmotorcykel skaffa något lättkört. tex r6an.
Och gå sedan på SMC sporthojskurser.. alt broms och kurvkurser.

Det är lätt för folk att sitta här och snacka hur bra det går med en 1000cc.
Sen när man kommer ut och ser de köra så blir man livrädd.

Jag är sporthojsinstruktör.. och jag ser varje kurs.. (ca 30 st) förra säsongen. Hur svårt många har det. Ska säga de flesta...

Så vill du få ut maximalt från hojåkningen.. Skaffa dig en något lättkört.. och lär dig köra istället för att skaffa dig en "top of the line" för att bli posör.

är 00 dvs 2 år efter r1an kom var 2/3 delar av alla r1or i Sverige inblandad i någon form av försäkringsärende.
Det talar ganska klart för att det inte här en nybörjarhoj...
 
Last edited:

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
...är 00 dvs 2 år efter r1an kom var 2/3 delar av alla r1or i Sverige inblandad i någon form av försäkringsärende.
Det talar ganska klart för att det inte här en nybörjarhoj...

Jag håller iofs med dig i mycket av det du säger men vill nog ändå påstå att en stor del av personerna som var inblandade i olyckor med sina rettor hade varit inblandade i olyckor även om de suttit på 600:eek:r.
 

morphine

what the fouko
Gick med
23 Sep 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R1 -07
om.. så varför läser du den?

Altså ärligt.. Hur fasen kan man sitta och påstå att det inte är någon skillnad mellan en 600 och en 1000cc som första hoj.
En R1a är inte en bra instegsmaskin... Det är skillnad.

Jag har aldrig sagt att det inte är någon skillnad på en 1000cc och en 600cc. Tvärt om! Till 1000cc fördel i många fall. R6:an är en lättare hoj (viktmässigt) vilket gör den lite mer lättsvängd och gör känslan lite mindre. Så visst, vill man köra sporthoj men rädd för att det är för brutalt och vill ha det som känns absolut lättast alla aspekter så är en 600 att rekommendera som förstahoj. Dock anser jag inte att det nödvändigtvis är farligare att köpa en 1000cc som första hoj. Allt handlar om risktänkande och förbehållning. I de situationer där du som förare är helt oförmögen att påverka en risksituation (en bil svänger ut framför dig från ingenstans osv) anser jag R6:an lika farlig som R1:an. I alla andra situationer där förarens förmåga avgör situationen är det förarens riskänkande och mogenhet som avgör situationens utgång. I nästan alla av dessa situationer går R6:an lika fort som R1:an vilket gör den lika farlig i en vårdslös persons händer.
Jag menar bara att man ska lita på sin egen förmåga. Känner man att man har bristande självkontroll är varken en R6:a eller en R1:a en bra hoj att köra oavsett om det är första eller 10:e hojen.
Har man ett moget risktänkande och är medveten om trafikens komplexitet ser jag inget hinder för att köpa en R1 som förstahoj. Om det sen visar sig att hojen skrämmer skiten ur en hade antagligen en R6:a gjort det samma.


Styrfladdret fixas med en Öhlinare, men visst, är väl lite smånervös vid fullt spjäll ut ur kurvorna. Som sagt, Öhlinare.

Men men, bara min åsikt!

Till trådskaparen: 3000 mil är inte otroligt mycket och inget problem om den bara varit servad ordentligt.

//Morpine
 
Last edited:

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Jag har aldrig sagt att det inte är någon skillnad på en 1000cc och en 600cc. Tvärt om! Till 1000cc fördel i många fall. R6:an är en lättare hoj (viktmässigt) vilket gör den lite mer lättsvängd och gör känslan lite mindre. Så visst, vill man köra sporthoj men rädd för att det är för ...
//Morpine

Förstår ditt resonemang.. Tyvärr så är verkligheten den att 45% av dödsolyckorna är singelolyckor. 15 % är korsande fordon, 12% avsvängningsolyckor och 12% mötsolyckor 8% omkörning 5% upphinnande.

Riskmedvetenheten är viktigt.. Men Nu är det ju som så att de flesta nybörjare... De har mycket körtekniskt att lära sig. en 600 är betydligt lättare och mer förlåtande för att motorn är klenare. TEX- Ger du för mycket gas i en kurva så är risken för ett bakhjulssläpp betydligt större med en 1000cc.
Kolla på en bandag.. Hur många 600cc highsidar jmf med 1000cc.
Riskmedvetenhet är någon som oftast kommer med erfarenhet...
Och som oftast saknas hos nyblivna knuttar.. Vilket också syns i statistiken.

Det är inte en hoj som är farligare än den andra.. Men den ena är mer lämpad...
 
Last edited:

wriid

Sporthojare
Gick med
3 Feb 2005
Ort
Mariefred
Hoj
Hojlös
Jag har funderat på att ta någon SMC kurs, mest för att lära mig köra bättre men även för att försäkringen blir lägre (om man har folksam).
Intressant att läsa det du berättar, SENSEI, som är instruktör.

SENSEI & morphine; ni har både en bra poäng och jag tror ni förstår varandra. Jag är nog snarare den lite lugnare än den galna och risktagande personen i trafiken men olyckor händer så lätt. :)

man får väl åka och kolla på en 1000cc och en 600cc och jämföra vad som känns bäst helt enkelt.
 

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Ort
På hojen
Hoj
HOJLÖS
Finns massvis med recensioner !

http://www.mcnews.com.au/

Helt klart en av de bästa sidorna kolla där så får du en bra bild.
Sen bara googla om recensioner på båda hojarna så får du dig en objektiv bild av hojarna istället för en massa sporthojare som vill hypa sina egna hojar :D
Så gjorde iafalla jag själv, sållade ur lite och bestämde mig för några hojar jag kunde tänka mig och kikade vilken som var bäst och e nöjd !
 

wriid

Sporthojare
Gick med
3 Feb 2005
Ort
Mariefred
Hoj
Hojlös
Har idag varit och tittat på denna hoj. http://www.blocket.se/vi/15453816.htm?ca=11_s

Tyvärr så kunde jag inte provköra den pga regnigt väder och man kunde inte så ev skavanker eller dyl, men den verkar vara i fint skick!

Det enda är väl att varken drivpaket eller bromsbelägg verkar vara bytt på den och däcken som sitter på har gått några gånger på bana och har fransat upp sig på sidorna. sitter några Dunloop sportmax på.

Min fråga är i alla fall om någon här känner igen hojen. Tidigare ägare ska tydligen vara en tjej som kört bana med den. Vilket inte stör mig men tänkte bara om någon här kanske vet något om den?

Lutar i alla fall mot att jag kommer köpa den då jag verkligen älskar designen och tycker den är riktigt läcker!
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top