Hojtips, gsxr eller r6?

Xeizz

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Umeå/Kalmar Norrlänning & smålänning på samma g
Hoj
KTM Freeride 350 -14 & Husaberg FS650E -04
Annars har jag tittat en hel del på Xeizz R6:a. ser väldigt fin ut!:yoparty

Jo den är jäkligt fin, du får gärna komma o titta på den, men tyvär är jag upptagen nu i helgen och under veckan, men till nästa helg kan vi säkert ordna nått. tyvär så är det 50 mil till borlänge, men är säkert möjligt att man möts nån stans imellan, tex norrköping. men de är ju en bit att åka..

:hojcbr
 

vtec4me

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Ort
SWE
Hoj
Honda CBR
Tyckte först att det var skumt att en 600RR skulle vara dyrare än en 1000RR men såg nu att det var en 100RR:D

Det var en nolla för lite av mig:tungan ! Det stämmer väl att CBR1000RR var billigare än 600RR för min del!
Jag var oxå fundersam hur är det möjligt?
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Försäkringen är nog av underordnad betydelse då det går på vikteffekt, och en lätt 600 spottar ju ur sig 120+hk.

Vill du komma undan billigare, så varför inte satsa på en 10 år gammal då R1de börjar bli riktigt överkomliga försäkringsmässigt!
 

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Mitt tips är att köpa den hoj som är i bäst skick i förhållande till pris.
Det är ju ganska små skillnader på dom japanska 600cc hojarna.
 

wriid

Sporthojare
Gick med
3 Feb 2005
Ort
Mariefred
Hoj
Hojlös
jo, men om vi säger att man kanske måste åka 40mil enkel resa för att kolla på den och sen kanske se att den är i sämre skick än vad man trodde, är det då värt att chansa, styra upp hyra av släp osv. Eller ska man avvakta och se om det kanske kommer någon närmare som är lättare att titta på. Det är nog fortfarande många som står i garagen hemma och kommer ut på blocket under våren.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
jo, men om vi säger att man kanske måste åka 40mil enkel resa för att kolla på den och sen kanske se att den är i sämre skick än vad man trodde, är det då värt att chansa, styra upp hyra av släp osv. Eller ska man avvakta och se om det kanske kommer någon närmare som är lättare att titta på. Det är nog fortfarande många som står i garagen hemma och kommer ut på blocket under våren.

Släp fixar du via Thule rental,hyr där hojen finns och lämna hemma.
Blir bra mycket billigare att bara ta bilen om det är ett lik du kommer till om du slipper dra med ett släp ifall det är några mil att åka.

Behöver bokas innan du åker så det finns ett hemma när du ska åka,kan bli problem på kort varsel,åkte själv 120mil med släp för jag var för sent ute med bokningen(2 dagar innan avresa) och det vart ju lite trist med tanke på att hojen var ett lik som jag vände hem ifrån efter 10minuter(duktig och kreativ fotograf).

Henrik
 

morphine

what the fouko
Gick med
23 Sep 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R1 -07
Min personliga åsikt är att du absolut ska köpa R6 för gixxer när vi snackar de årsmodellerna. R6:ans ram är nyare och mer högteknologisk än gixxerns (du kan läsa på om yamhas deltabox ramar om du vill) samt att R6:an generellt är en nyare konstruktion än gixxern. Följsammare, mer allert chassi. Bättre styrrespons och framförallt känns R6:an som en mindre hoj när det svänger.

Sant är som andra nämnt att gixxern har insprut vilket vissa föredrar. Missförstå inte insprutsmotor för att vara en mer driftsäker motor, utan snarare att kraftkurvan och gasrespons ofta ter sig annorlunda. Vissa tycker insprutning är för känsligt medans andra gillar responsen. Vissa gillar att trimma in förgasare så att de arbetar optimalt med övriga motorn vilket du inte lika enkelt kan göra på en insprutsmotor.

En lite mindre edge som R6:an har gentemot gixxern skulle kunna vara deras elektroniska avgasspjäll som de kallar för EXUP, vilket hela tiden anpassar innerdiametern hos avgassystemet efter varvtal för att maximera flödet.

Men men, jag hade kört på R6:an då den känns som en nyare cykel, men i slutändan så är det vilken hoj som känns bäst för dig när du kör den. Fort går bägge två och det är ofta dig och inte hojen som avgör hur snabbt du kan köra.

//morphine
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Min personliga åsikt är att du absolut ska köpa R6 för gixxer när vi snackar de årsmodellerna. R6:ans ram är nyare och mer högteknologisk än gixxerns (du kan läsa på om yamhas deltabox ramar om du vill) samt att R6:an generellt är en nyare konstruktion än gixxern.
Mer högteknologisk... Vilka årsmodeller pratar du egentligen om? GSXR600 01 var en helt ny hoj, den första i sin modellgeneration. Den var oförändrad åren 01-03.

Jag har själv haft en GSXR 01 och tycker att det var en jäkligt bra hoj. Mycket stabil och fin i kurvorna med bra känsla från framänden. Jag har inte kört nån R6 från de åren men de lär vara "mjukare", bl a med en ganska soft/sladdrig framgaffel. Det är dock inget jag vet erfarenhetsmässigt.
 

wriid

Sporthojare
Gick med
3 Feb 2005
Ort
Mariefred
Hoj
Hojlös
Min personliga åsikt är att du absolut ska köpa R6 för gixxer när vi snackar de årsmodellerna. R6:ans ram är nyare och mer högteknologisk än gixxerns (du kan läsa på om yamhas deltabox ramar om du vill) samt att R6:an generellt är en nyare konstruktion än gixxern. Följsammare, mer allert chassi. Bättre styrrespons och framförallt känns R6:an som en mindre hoj när det svänger.

Sant är som andra nämnt att gixxern har insprut vilket vissa föredrar. Missförstå inte insprutsmotor för att vara en mer driftsäker motor, utan snarare att kraftkurvan och gasrespons ofta ter sig annorlunda. Vissa tycker insprutning är för känsligt medans andra gillar responsen. Vissa gillar att trimma in förgasare så att de arbetar optimalt med övriga motorn vilket du inte lika enkelt kan göra på en insprutsmotor.

En lite mindre edge som R6:an har gentemot gixxern skulle kunna vara deras elektroniska avgasspjäll som de kallar för EXUP, vilket hela tiden anpassar innerdiametern hos avgassystemet efter varvtal för att maximera flödet.

Men men, jag hade kört på R6:an då den känns som en nyare cykel, men i slutändan så är det vilken hoj som känns bäst för dig när du kör den. Fort går bägge två och det är ofta dig och inte hojen som avgör hur snabbt du kan köra.

//morphine


Kanonbra svar! Tack!

R6:an ligger mig nog lite varmare om hjärtat, kommer därför att åka och titta på denna imorgon bitti! :yoparty

http://www.blocket.se/vi/15334056.htm?ca=11_s
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
En lite mindre edge som R6:an har gentemot gixxern skulle kunna vara deras elektroniska avgasspjäll som de kallar för EXUP, vilket hela tiden anpassar innerdiametern hos avgassystemet efter varvtal för att maximera flödet.
Exupens funktion är att ge en jämnare effektkurva. Sant? Men vad jag vet så har gixxern ett betydligt bättre mellanregister. Hur kan du då få det till att R6:an har en edge där? Med mitt sätt att se på det så har sukkan en fördel på just den punkten eftersom den har ett bredare användbart varvtalsområde. EXUP kom väl dessutom redan 1988, så där vansinnigt högteknologisk är det ju inte längre.
 

morphine

what the fouko
Gick med
23 Sep 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R1 -07
Mer högteknologisk... Vilka årsmodeller pratar du egentligen om? GSXR600 01 var en helt ny hoj, den första i sin modellgeneration. Den var oförändrad åren 01-03.

Jag har själv haft en GSXR 01 och tycker att det var en jäkligt bra hoj. Mycket stabil och fin i kurvorna med bra känsla från framänden. Jag har inte kört nån R6 från de åren men de lär vara "mjukare", bl a med en ganska soft/sladdrig framgaffel. Det är dock inget jag vet erfarenhetsmässigt.

Jag pratar väl egentligen om årsm. 98-00 då jag jämför med R6:an från denna tid. Ramverket på de gixxrarna är sprunget ur äldre teknoligi än R6:ans då helt nyutvecklade DeltaBox ram (inte att blanda ihop med DeltaBox-ramen som sitter på äldre thunderace). Genrellt kan väl sägas att yamaha införde en ny standard av körglädje och teknologi med deras R1/R6-hojar. En standard som tog de andra tillverkarna några år att nå upp till. Därför tycker jag alltid att yamhahas modeller är att rekommendera när man kikar på hojar från sent 90-tal/början på 2000.
Sen kan det säkert vara så att Suzuki hann ikapp när de lanserade 2001-modell av gsxr600. I den frågan är jag neutral då jag inte har nog med kunskap.

Om R6:an är sladdrigare i framgaffeln än gsxr600 -01 kan jag inte uttala mig om. INGEN av dem har inverterad teleskopdämpare vilket talar emot de båda.

Jag tycker han ska ta R6:an av många skäl, men om han nödvändigtvis vill ha gixxer så ska han i sådana fall kika på 2001 och framåt, om din information är riktig, tycker jag.

Som sagt, i slutändan är det den hoj han personligen kemimässigt funkar bäst med. Alltid en bra tumregel då det oftast är den mänskliga faktorn som sätter stopp före hojens egenskaper.


EDIT: När EXUP-systemet utvecklades vet jag inte, men tanken är väl lite med EXUP som med variabla ventiltider. Du har varierat flöde vid varierat varvtal för att optimera motorgång. Påstår inte att det ger mer effekt, men skapar en mer följsam motor.

//Morphine
 
Last edited:

morphine

what the fouko
Gick med
23 Sep 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R1 -07
Kanonbra svar! Tack!

R6:an ligger mig nog lite varmare om hjärtat, kommer därför att åka och titta på denna imorgon bitti! :yoparty

http://www.blocket.se/vi/15334056.htm?ca=11_s

Det är kul att kunna hjälpa till.

Tycker du gör rätt i att köpa R6! Tycker dock att den du ska kika på verkar lite dyr. För nästan samma pris ligger de lågprisexemplaren av R6 -03 på marknaden. Det är stor skillnad på -02 och -03. Helt ny ram. Insprutningsteknik i motorn. Estetiska parametrar etc etc.

till exempel denna: http://www.blocket.se/vi/14782621.htm?ca=7_s

Om du ska köra på den du visade tycker jag att du ska försöka få ned den ett par lappar i pris.

//Morphine
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Jag pratar väl egentligen om årsm. 98-00 då jag jämför med R6:an från denna tid.
Om prisintervallet är 35-50 k så är det knappast de årsmodellerna han tittar på.

Sen skall man ta "broschyruppgifter" med en rejäl nypa salt. Om det sitter EXUP elelr Deltabox på en hoj kvittar. Det är Yamahas sätt att uppnå vissa egenskaper. Det betyder varken att det är det enda eller det bästa sättet. Att en gaffel är inverterad säger inget om något, utom hur den är konstruerad. Det är inte direkt någon revolutionernade skillnad. Inverterat eller ej säger inget om hur bra gaffeln är. Det saknar relevans i sammanhanget, utom i det fallet man är ut efter en viss look.

Sen måste jag kommentera det du skrev om insprutningen också. Den som sitter i GSXR6:an 01 är ryckig vid gaspådrag från ingen gas. Annars var den inte alls ryckig. Den gav hojen också ett för cylindervolymen bra mellanregister, betydligt bättre än på R6 från samma tid.
 

morphine

what the fouko
Gick med
23 Sep 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R1 -07
Om prisintervallet är 35-50 k så är det knappast de årsmodellerna han tittar på.

Sen skall man ta "broschyruppgifter" med en rejäl nypa salt. Om det sitter EXUP elelr Deltabox på en hoj kvittar. Det är Yamahas sätt att uppnå vissa egenskaper. Det betyder varken att det är det enda eller det bästa sättet. Att en gaffel är inverterad säger inget om något, utom hur den är konstruerad. Det är inte direkt någon revolutionernade skillnad. Inverterat eller ej säger inget om hur bra gaffeln är. Det saknar relevans i sammanhanget, utom i det fallet man är ut efter en viss look.

Sen måste jag kommentera det du skrev om insprutningen också. Den som sitter i GSXR6:an 01 är ryckig vid gaspådrag från ingen gas. Annars var den inte alls ryckig. Den gav hojen också ett för cylindervolymen bra mellanregister, betydligt bättre än på R6 från samma tid.


Jag såg faktiskt inte vilket prisintervall han tittade på, men 35-50k täcker ju ändå in 98-02 ungefär, så det borde väl vara de årsmodellerna han tittade på?? Eller missförstod jag dig/han?

Det är klart att vad en hoj presterar på papperet inte är direkt sammanlänkat med vad den presterar på vägen. Vilka system de sätter i hojen för olika funktioner sätter de självklart där bara för att göra kunden nöjd. För att uppnå vissa egenskaper som du säger. Sen att vissa föredrar en tillverkares system före än annan är ju självklart upp till var och en.

Det jag menar är att, speciellt från dessa årsmodellerna när det verkligen började röra på sig, nyare teknik är i de flesta fallen bättre än äldre teknik. Speciellt inom sporthojssegmentet från 1998 och framåt (lanseringen av yamhas R-modeller). Det går nästan inte att bestrida att Yamaha satte en ny standard i det segmentet med sina R-modeller 1998. Därför menar jag att man ska satsa på en sådan om man är ute efter hoj från denna tidpunkten. Och jag menar fortfarnde att det tog tid innan de andra tillverkarna kunde matcha yamahas prestanda. Möjligt att någon hade starkare motor, som du skrev, men den övergripande prestandan är bättre hos yamaha kring den här tiden. Men jag ska inte säga att du har fel med gixxer -01. Här har jag för lite kunskap.

Tror att vi förstår varandra egentligen, men det är lätt att ha ett visst märke lite varmare om hjärtat än andra. :)

Angående inverterad teleskopgaffel: Responstiden mot vägbanan är väl alltid rappare i de inverterade?? Har jag fel?

//morphine
 

rrkenta

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2004
Ort
täby
Hoj
R6 -08
Alla tips och erfarenheter uppsakattas! :)

Har haft :
2 st R1
R6-03
cbr600rr
alla körda både på gata och bana,har idag en R6-02 det är en kanonhoj
stabil och spårsäker ,märker ingen ingen påtaglig skillnad mot R6-03
trots förgasare etc.Du blir inte besviken om du hittar ett fint exemplar,
bytte belägg för bättre hugg i bromsarna:tummenupp
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top