Mer högteknologisk... Vilka årsmodeller pratar du egentligen om? GSXR600 01 var en helt ny hoj, den första i sin modellgeneration. Den var oförändrad åren 01-03.
Jag har själv haft en GSXR 01 och tycker att det var en jäkligt bra hoj. Mycket stabil och fin i kurvorna med bra känsla från framänden. Jag har inte kört nån R6 från de åren men de lär vara "mjukare", bl a med en ganska soft/sladdrig framgaffel. Det är dock inget jag vet erfarenhetsmässigt.
Jag pratar väl egentligen om årsm. 98-00 då jag jämför med R6:an från denna tid. Ramverket på de gixxrarna är sprunget ur äldre teknoligi än R6:ans då helt nyutvecklade DeltaBox ram (inte att blanda ihop med DeltaBox-ramen som sitter på äldre thunderace). Genrellt kan väl sägas att yamaha införde en ny standard av körglädje och teknologi med deras R1/R6-hojar. En standard som tog de andra tillverkarna några år att nå upp till. Därför tycker jag alltid att yamhahas modeller är att rekommendera när man kikar på hojar från sent 90-tal/början på 2000.
Sen kan det säkert vara så att Suzuki hann ikapp när de lanserade 2001-modell av gsxr600. I den frågan är jag neutral då jag inte har nog med kunskap.
Om R6:an är sladdrigare i framgaffeln än gsxr600 -01 kan jag inte uttala mig om. INGEN av dem har inverterad teleskopdämpare vilket talar emot de båda.
Jag tycker han ska ta R6:an av många skäl, men om han nödvändigtvis vill ha gixxer så ska han i sådana fall kika på 2001 och framåt, om din information är riktig, tycker jag.
Som sagt, i slutändan är det den hoj han personligen kemimässigt funkar bäst med. Alltid en bra tumregel då det oftast är den mänskliga faktorn som sätter stopp före hojens egenskaper.
EDIT: När EXUP-systemet utvecklades vet jag inte, men tanken är väl lite med EXUP som med variabla ventiltider. Du har varierat flöde vid varierat varvtal för att optimera motorgång. Påstår inte att det ger mer effekt, men skapar en mer följsam motor.
//Morphine