Min personliga åsikt är att du absolut ska köpa R6 för gixxer när vi snackar de årsmodellerna. R6:ans ram är nyare och mer högteknologisk än gixxerns (du kan läsa på om yamhas deltabox ramar om du vill) samt att R6:an generellt är en nyare konstruktion än gixxern. Följsammare, mer allert chassi. Bättre styrrespons och framförallt känns R6:an som en mindre hoj när det svänger.
Sant är som andra nämnt att gixxern har insprut vilket vissa föredrar. Missförstå inte insprutsmotor för att vara en mer driftsäker motor, utan snarare att kraftkurvan och gasrespons ofta ter sig annorlunda. Vissa tycker insprutning är för känsligt medans andra gillar responsen. Vissa gillar att trimma in förgasare så att de arbetar optimalt med övriga motorn vilket du inte lika enkelt kan göra på en insprutsmotor.
En lite mindre edge som R6:an har gentemot gixxern skulle kunna vara deras elektroniska avgasspjäll som de kallar för EXUP, vilket hela tiden anpassar innerdiametern hos avgassystemet efter varvtal för att maximera flödet.
Men men, jag hade kört på R6:an då den känns som en nyare cykel, men i slutändan så är det vilken hoj som känns bäst för dig när du kör den. Fort går bägge två och det är ofta dig och inte hojen som avgör hur snabbt du kan köra.
//morphine