Hojresor 2026

victuhh

Sporthojsnörd
Gick med
4 Mar 2015
Hoj
VFR 800 07 // DRZ 400S
Någon som har något planerat inför kommande säsong?

Här är jag i planeringsstadie för att köra nedåt franska rivieran, kanske bo någon dag nära vattnet och susa vidare längst italienska alperna. Tips mottages på sevärdheter kring här!

Har redan tjuvstartat säsongen 2026 med en SMC-resa till Gran Canaria! (y)

För övrigt är bara en resa spikad, en femdagarstur till sydvästra Norge i början av juni (Lysebotn, Flekkejord, Sauda/Röldal mm). Vägar jag kört förr men nu ska jag ha med medresenärer som inte kört i de här trakterna förut.

Sedan funderar jag på en Europatur. Kanske i juni. En sväng ned åt Österrike, Italien/Stelvio, Schweiz, Vogeserna, Ardennerna/Eifel å så. Fast det tar minimum två veckor, så eventuellt kan det bli en kortare resa istället. Typ flyga till Lyon/Genève, hyra hoj, och köra en vecka i franska alperna. Får se hur det blir.... I vilket fall behöver jag börja månadsspara redan nu. :)

Last edited:
Inget bestämt ännu, men det lutar åt lite alper och Toscana. Snabbt genom Tyskland och sen Grossglockner, Nockalmstrasse och Sella Ronda. Snabb transport ner till Toscana. Om andan faller på kanske även ner till Amalfikusten. Får se...

Körde ner till Franska rivieran i början av september i fjol, från Stuttgart mot A35 och sen A36 till Dijon,
najs och vacker stad, baguetter i alla ryggsäckar!
Sen ner genom Frankrike till Cannes (Yachtfestivalen), mötte upp några kompisar, stannade 3/4 dar.
Tog en sväng längs kustvägen till Saint Tropez, runt lite på vägarna och sedan nästa sväng tillbaka längs kusten förbi Cannes till Nice.
Efter en natt i Nice blev det en sväng vidare längs Italien en liten bit, sen upp till Davos, hade hört att det är bra utgångsläge därifrån att åka lite pass, helt rätt!

Blev Bormio, Stelvio och ett par pass till, kalasbra, tur som en tokig med klarblått och sol hela resan, bad flera dar i Cannes t.ex.
Fast såklart regn hem genom Tyskland, har nog aldrig klarat av Tyskland torrskodd, antingen ner eller uppvägen regn...
Fast vad gör det :)

Norge igen. Vägar och vyer. Det är nära och duger åt mig. Jag slipper gärna Tyskland och Polen.
TDMen har aldrig varit i Trondheim, det har bägge mina touring-Kawor varit.

IMG_0439.jpeg
Nä jag kollade inte upp vad man ”måste” göra i Trondheim. Detta är utkanten av hamnen.

IMG_1892.jpeg
Nästa gång hamnade jag här. Trondis. 🙂

Upp dit kanske via Vildmarksvägen. Åkte jag den -78? Stekenjokk minns jag, och Lycksele. Vidare till Mo i Rana och kanske Lofoten om inte lokalbefolkningen är alltför trötta på turister.
Narvik kanske är tråkigt men det har ju en historia. Vore kul att se. Från sadeln. Inga museer eller ”sevärdheter”.

Ska ju tälta, helst inte på camping om det går att hitta något lämpligt. Det brukar gå dåligt för mig.

Jag gillar Norrland i princip. Norrlänningarna älskar stockholmare har jag läst.
Abisko, Kiruna, Gällivare, Jokkmokk, Pajala ligger lite off likaså Korpilombolo. Vi få se. Slåss med mygg och björnar. Kanske in i Norge igen. Jag ser ingen anledning att bocka av Nordkap. Detta elddop. Jag var där för snart 60 år sedan. Amazonkombi och husvagn. Inte jag som körde.

Kanske en sväng in i södra, varma Norge först. Gärna med KLEn. Sedan ner till Skagen och Lökken. Gasa sandstränder bara för att man får.

Alperna kanske. Schweiz (utom motorvägarna). Kanske bara åka planlöst. Furka bara för att.

Norge igen. Vägar och vyer. Det är nära och duger åt mig. Jag slipper gärna Tyskland och Polen.
TDMen har aldrig varit i Trondheim, det har bägge mina touring-Kawor varit.

View attachment 525156
Nä jag kollade inte upp vad man ”måste” göra i Trondheim. Detta är utkanten av hamnen.

View attachment 525155
Nästa gång hamnade jag här. Trondis. 🙂

Upp dit kanske via Vildmarksvägen. Åkte jag den -78? Stekenjokk minns jag, och Lycksele. Vidare till Mo i Rana och kanske Lofoten om inte lokalbefolkningen är alltför trötta på turister.
Narvik kanske är tråkigt men det har ju en historia. Vore kul att se. Från sadeln. Inga museer eller ”sevärdheter”.

Ska ju tälta, helst inte på camping om det går att hitta något lämpligt. Det brukar gå dåligt för mig.

Jag gillar Norrland i princip. Norrlänningarna älskar stockholmare har jag läst.
Abisko, Kiruna, Gällivare, Jokkmokk, Pajala ligger lite off likaså Korpilombolo. Vi få se. Slåss med mygg och björnar. Kanske in i Norge igen. Jag ser ingen anledning att bocka av Nordkap. Detta elddop. Jag var där för snart 60 år sedan. Amazonkombi och husvagn. Inte jag som körde.

Kanske en sväng in i södra, varma Norge först. Gärna med KLEn. Sedan ner till Skagen och Lökken. Gasa sandstränder bara för att man får.

Alperna kanske. Schweiz (utom motorvägarna). Kanske bara åka planlöst. Furka bara för att.
Fin bild på Munkholmen där. Tips för nästa gång, ta reda på om det faktiskt finns en tunnel mellan Munkholmen och Domkyrkan. 🤣 Bada bastubåt i gamla hamnen. Promenera längs Ladestigen och spana på MG-fästen. Jag har mängder med Trondheimstips om så önskas. ☺️

Fin bild på Munkholmen där. Tips för nästa gång, ta reda på om det faktiskt finns en tunnel mellan Munkholmen och Domkyrkan. 🤣 Bada bastubåt i gamla hamnen. Promenera längs Ladestigen och spana på MG-fästen. Jag har mängder med Trondheimstips om så önskas. ☺️
Tack men jag körde det vanliga två varv i stora städer och ett i de mindre. Google Maps på ett mål, hamn eller nåt.

T ex Wien, vad är det känt för? Inget. Jo Spanska ridskolan. Google Maps… Klick!

IMG_3557.jpeg

Madrid, många varv i stan och genom tunnlar.
Kung, har slott? Google Maps… Klick!

IMG_2137.jpeg

Fast det händer att jag bladar några gator t ex i Bryssel. Parlamentet ser man från hojen. Något mer? En fontän. Gågata. Klick!

IMG_3651.jpeg

Rom, efter flera försök att komma nära med hoj.
En fontana. Klick!

IMG_2469.jpeg

Berlin har flera platser. Checkpoint Charlie kör man förbi sen blev det detta. Fast hojen står inom synhåll.
IMG_2574.jpeg

Asså, jag gillar att åka runt såhär. Klämde fyra huvudstäder i somras och är uppe i 25 dit jag kört på egen hoj. Då räknar jag inte Bern eftersom jag inte minns om vi var just där 1982.
Vatikanstaten, om de nu har en huvudstad, räknar jag inte med. Jag var inte ens över gränsen. Missade den med 10 meter. Men jag såg den.

Bifogat

• IMG_3557.jpeg
    IMG_3557.jpeg
    2.2 MB · Visningar: 6
  • IMG_2137.jpeg
    IMG_2137.jpeg
    2.2 MB · Visningar: 6
Last edited:
Tips för 2026! Det är total solförmörkelse 12 augusti som kan ses från bland annat norra Spanien Santander, Burgos ungefär ska vara lämplig plats att vistas på. Mallorca ska också vara bra. Bevittnade fenomenet utanför Paris för ganska många år sedan. Riktigt mäktig upplevelse. Tänker satsa på det, dock blir det nog inte med hoj som färdmedel.

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Back