Hojresor 2025?

Måste säga att jag alltid varit imponerad av norrlänningar när
de ska söderut.:tummenupp
Fan om jag ska åka 150 mil söderöver är jag i södra Tyskland
De 2 sista gångerna jag varit i färjeläget och väntat på båten Malmö/Travemünde så har det varit finnar som är påväg ner till alperna och Italien.
Den ena gången var det 2 äldre gubbar från norra Finland och jag som tycker det är segt att åka 30 mil till färjeläget.
Den andra gången var det 2 killar från mitten av Finland med hemmabyggda choppers med små bränsletankar och utan framskärm.

Utifrån ett västkustperspektiv är Kielfärjan ett bra val. Stena Line tar bra betalt men det kan de göra för man spar ungefär 100 mils körning (tur & retur). Dessutom spar man två långa dagar på motorväg eftersom båtresan till kontinenten sker på natten.

Att ta vägen via Fredrikshamn lönar sig dåligt. Färjan (kostar en del den med) tar inklusive incheckning, ombordkörning mm minimum 4 timmar och efter det har man 35 mil motorväg för ens nå tyska gränsen. En dagsetapp alltså.

Last edited:
Den andra ölen och jag gick på restaurang ombord för att fira 25 huvudstäder till, från och i på egen hoj.

IMG_1974.jpeg
Table #34 🇺🇸

Fasen, fem huvudstäder, sju dagar, 400 mil blankt. Kanske lite mycket transportsträckor.
Klart värt att få se dessa städer. Jag gillar dom. Vad ska jag ha fördomar om nu då?

Låtom oss skryta. 😉

Jag träffade på en fransk cyklist på en mack i Litauen mellan blåsten och innan regnet började. Han var på väg till nordkap. Han hade varit ute sedan 22 april.
Han fick diagnosen Crazy. Han skrattade åt det. Svår Crazy.
Rätt många touringcyklister ute. Har inte cyklister ett ord för transportsträckor?

Var och en blir salig på sin grej. Bra det.

IMG_2156.jpeg
Slänger in en skrytbild från Tarifa 2019 med Afrika i bakgrunden. Gibraltarsund. Bara för att…

Nu har jag ingen plan för fler europeiska huvudstäder. Vänstertrafik går bort.
Till Island med hoj kostar 2200 euro hörde jag av en tysk. Trajan eller om det var en mindre.

IMG_1924.jpeg

Jag är inte så förtjust i Island.
Jag kör på med Norge och Norrland.

Jag får studera Europakartan. 🙂

Ett tips bara. Ha kontanter och eller alternativa betalmedel. Jag kör inte Apple Pay för jag tycker att kortet duger hemma.

Campingen i Tyskland tog inte kort. Euro eller Pay-Pal. Vem fan har Pay-Pal?
Nästnästa by har bankomat. Han visar på Google Maps.
Bankomaten stödjer inte blippande med mitt kort. Ska jag stoppa in mitt enda kort? En lördagmorgon? Om det inte kommer ut igen?
Jag chansar. Uttag vägras. Provar igen. Nä.
Livsmedelsaffärer tillåter kontantuttag hemma. Tyskland? Ja om du handlar för en euro. Ok. Godkänns ej. Kortet har funkat utmärkt hittills. Kollar saldot. Fett med stålar. Provar igen. Nä.
Går ut och chattar med banken. Kortet är avstängt för bankomatuttag. Såklart. Ändrar. Försöker i affären igen. Nä. Va fan!
Testar bankomaten igen. Det kvittar om den snor kortet eftersom jag ändå kommer att få soppatorsk och sedan svälta ihjäl.
Ändringen har slagit igenom och kontanter rasslar ut.
Åker tillbaka till campingen något försenad.
”Trust me, I’m from Sweden.”

Jo det var orutinerat. För några år sedan skulle jag ta in på en obemannad camping där man registrerade sina uppgifter sedan ville automaten ha kortet. Jag vägrade släppa det.
Körde förbi bommen. Andra betalade och fick upp bommen. Jag bodde gratis. Letade efter personal dagen efter med det fanns ingen.
Jag lärde mig inget av detta.

På tyska mackar kan man numera betala med kort. Även blippa. På mackar i Polen och Baltikum betalar man inne på macken. Lite olika. Omodernt att köa där när folk också ska handla vatten och kaffe mm.

Ett annat tips är att handla på sig flera flaskor vatten, eller fylla på på campingen eller hotellet. Att ta en paus och slinka in på macken bara för en flaska vatten när det är 30 grader ute gick sådär. Jag vände i dörrn flera gånger pga köer.
Det är ändå något svalare på motorvägen än i en seg kö inomhus.

Har man ingen Iron Butt så går det utmärkt att skylla på vätskepaus.
Inga flaskhållare på mina styren och ryggtempererat camelpack-vatten är för äventyrare.

Ett tips bara. Ha kontanter och eller alternativa betalmedel. Jag kör inte Apple Pay för jag tycker att kortet duger hemma.

Bankomaten stödjer inte blippande med mitt kort. Ska jag stoppa in mitt enda kort? En lördagmorgon? Om det inte kommer ut igen?
Livsmedelsaffärer tillåter kontantuttag hemma. Tyskland? Ja om du handlar för en euro. Ok. Godkänns ej. Kortet har funkat utmärkt hittills. Kollar saldot. Fett med stålar. Provar igen. Nä.
Går ut och chattar med banken. Kortet är avstängt för bankomatuttag. Såklart. Ändrar. Försöker i affären igen. Nä. Va fan!
Testar bankomaten igen. Det kvittar om den snor kortet eftersom jag ändå kommer att få soppatorsk och sedan svälta ihjäl.

Jo det var orutinerat. För några år sedan skulle jag ta in på en obemannad camping där man registrerade sina uppgifter sedan ville automaten ha kortet. Jag vägrade släppa det.
Körde förbi bommen. Andra betalade och fick upp bommen. Jag bodde gratis. Letade efter personal dagen efter med det fanns ingen.

På tyska mackar kan man numera betala med kort. Även blippa. På mackar i Polen och Baltikum betalar man inne på macken. Lite olika. Omodernt att köa där när folk också ska handla vatten och kaffe mm.

Ett annat tips är att handla på sig flera flaskor vatten, eller fylla på på campingen eller hotellet. Att ta en paus och slinka in på macken bara för en flaska vatten när det är 30 grader ute gick sådär. Jag vände i dörrn flera gånger pga köer.

Inga flaskhållare på mina styren och ryggtempererat camelpack-vatten är för ävent

Fortsätt, du har en bra reseberättelse på gång där hör jag, like it a lot! :tummenupp

Inga flaskhållare på mina styren och ryggtempererat camelpack-vatten är för äventyrare.
Jag ser alltid till att ha lite euro i kontanter.
Sen är det rätt smart att ha mer än ett kort när är ute och reser. Om tex 1 lägger av/försvinner mm. Jag har från olika banker ifall en bank får något haveri så kortbetalning ligger nere (händer ibland)

På lördag är det tänkt att årets Norgeresa ska gå av stapeln, men vädret ser ut att kräva torrdräkt och cyklop istället för ställ och hjälm :huvet. Man får hoppas att väder prognosen visar fel.... 🫤

På lördag är det tänkt att årets Norgeresa ska gå av stapeln, men vädret ser ut att kräva torrdräkt och cyklop istället för ställ och hjälm :huvet. Man får hoppas att väder prognosen visar fel.... 🫤

Vädret skiftar från plats till plats, klä dig rätt och ge dig ut!

Med vänlig hälsning,

Vädret skiftar från plats till plats, klä dig rätt och ge dig ut!

Med vänlig hälsning,
Jodå, lesson learned från förra året. Körde först i hällregn från Falkenberg till Göteborg och sedan ett par dagar senar ett skyfall i 10-12 grader som varade i flera mil. Mitt Richa ställ höll emot ganska bra, blev blöt längs armarna då det kröp in vid handskarna och tillslut även genom dragkedjan då fartvinden tryckte igenom vattnet. Så tills i år är både ett regnställ och gummihandskar (som går att dra över mina vanliga mc-handskar) inhandlat. Men det hade varit betydligt trevligare att inte behöva inviga regnkläderna direkt...

Jodå, lesson learned från förra året. Körde först i hällregn från Falkenberg till Göteborg och sedan ett par dagar senar ett skyfall i 10-12 grader som varade i flera mil. Mitt Richa ställ höll emot ganska bra, blev blöt längs armarna då det kröp in vid handskarna och tillslut även genom dragkedjan då fartvinden tryckte igenom vattnet. Så tills i år är både ett regnställ och gummihandskar (som går att dra över mina vanliga mc-handskar) inhandlat. Men det hade varit betydligt trevligare att inte behöva inviga regnkläderna direkt...

Nä håller med, men några av mina finaste upplevelser har varit direkt efter att xx mils ösregn upphör; solen kommer fram och skinnet torkar i fartvinden samtidigt som naturen runtom är så vacker att det gör ont. Och sedan i solnedgången alldeles vid /stranden (Norge så solen fräser ned i havet sista biten…)

Med vänlig hälsning,

IMG_2021.jpeg
Cool bild även om det inte upplevs riktigt lika coolt när man kör på bron och ner i havet.

Jag gillar broar. De saknar färjeterminaler och flygplatser. Drönare ljuger.

En sak är säker: komforten i Amok Draumer XL 5.0 gör att det ska bli mååånga wildcampingresor med Vespan 2025!

Bifogat

• 1751726266741..jpg
    1751726266741..jpg
    401.6 KB · Visningar: 14
1752666529240.png
Meine damen und herren.

Imorgon smäller det! En mini-semeter till Södermanland.
Vi (jag och Vespan) kommer satsa lite offensivt med över 40mil / dag. Då jag kör Vespa så ska jag verkligen fokusera på att stanna mycket, chilla, laga mat i gasolköket etc så att man inte sitter och stirrar på vägen i 7h i sträck. Göra allt för att undvika den där "bara ett par km till innan jag stannar" känslan.

Ska bli kul då de flesta små städer Öster om Anderstorp är okända för mig samt jag aldrig åka söder ut under Norrköping utan brukar köra E4.

Kvällen kommer spenderas i Amok Draumer 5.0 vid någon B-väg runt Floda. Lyxig hängmatta för borgare som vill sova som kungar. Ser fram emot detta till skillnad när jag kröp in i tältet... Tältet är också ok dock nu.

Detta skall bli en riktigt jävla Vespa-Glamping-BombRepa-Soft-Semester-Resa! Mark my word.

Förrseten... Undrar om det är någon Trackday på Anderstorp? Jag har alltid haft sorg att jag aldrig körde under 1:50 med min R1:a. Kanske kan man göra det med Vespan?

1000001331.jpg
Sån episk resa det blev! Sjukt att den bästa minisemestern blev på en liten Vespa.

Att man skulle sluta med Italienskt meterial och hitta glädje hade jag aldrig kunnat tro. Ducatisterna kanske inte bara är en sekt utan faktiskt kan sin skit! :)

Vespan gick så otroligt mjukt och fint hela resan och den är verkligen grym att smyga runt i Sverige med på mindre vägar.

Back