Hojresor 2024?

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Utan att veta säkert, så bör det viktigaste i Tyskland vara a) lagliga och märkta ljuddämpare b) regbeviset
Vad gäller packning o racks, så hittar jag inga referenser till TUV-dokument, inte heller på handtagsvärmare. Krav på dokumentation verkar mest vara ljuddämpning, belysning, hjul, reglage o fotpinnsatser . Även Ilmbergers kolfiberprylar kommer med s.k. ABE Allgemeine Betriebserlaubnis ((ABE) - National Type Approval) men om det är ett krav eller bara för att stärka marknadsföring vet jag inte
Som du säger - j-kligt otydligt för konsumenten vad som gäller för varje land och vad som är övergripande inom EU
Ja, och typisk tyskar att hitta på egna regelverk (ABE) som skapar en massa förvirring.
Och gärna publicera det på endast tyska, allt för att det inte ska kunna missuppfattas.
Men det är väl å andra sidan bara att anpassa sig, och ha med den där dokumentpärmen, samt hoppas att "die Polizei" har vaknat på rätt sida...
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Har svårt att tänka mig att man får sitt regbevis rivet om man bytt tex kåpglas. Men det många från Sverige inte fattar är vilket tryck det är på fina mc vägar på helgerna nära större städer. Då blir polisen extra petig och släpper inte igenom som polisen gör hemma på tex bogesundsvägen. Har du otur med att få en extremt tjurig/nitisk polis så kan dina temu/ebay bromshandtag innebära att du kört färdigt och motorcykeln åker bärgare hem.

Vill inte låta som en gammal tjurig gubbe men se till att ha papper på det som inte är från original tillverkaren. Kan bli jävligt jobbigt jag har haft tur och hade trevlig polis när blev stoppad och fick böter och en föreläsning om vilka behörigheter han hade om skulle följa paragraferna (vilket tyskarna gillar)

Men blir man stoppad som turist. Spela extra trevlig/artig/korkad så brukar det funka
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Utan att veta säkert, så bör det viktigaste i Tyskland vara a) lagliga och märkta ljuddämpare b) regbeviset
Vad gäller packning o racks, så hittar jag inga referenser till TUV-dokument, inte heller på handtagsvärmare. Krav på dokumentation verkar mest vara ljuddämpning, belysning, hjul, reglage o fotpinnsatser . Även Ilmbergers kolfiberprylar kommer med s.k. ABE Allgemeine Betriebserlaubnis ((ABE) - National Type Approval) men om det är ett krav eller bara för att stärka marknadsföring vet jag inte
Som du säger - j-kligt otydligt för konsumenten vad som gäller för varje land och vad som är övergripande inom EU

Måste man ha reflexväst med sig på hoj, eller gäller det bara bilar?
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Har svårt att tänka mig att man får sitt regbevis rivet om man bytt tex kåpglas. Men det många från Sverige inte fattar är vilket tryck det är på fina mc vägar på helgerna nära större städer. Då blir polisen extra petig och släpper inte igenom som polisen gör hemma på tex bogesundsvägen. Har du otur med att få en extremt tjurig/nitisk polis så kan dina temu/ebay bromshandtag innebära att du kört färdigt och motorcykeln åker bärgare hem.

Vill inte låta som en gammal tjurig gubbe men se till att ha papper på det som inte är från original tillverkaren. Kan bli jävligt jobbigt jag har haft tur och hade trevlig polis när blev stoppad och fick böter och en föreläsning om vilka behörigheter han hade om skulle följa paragraferna (vilket tyskarna gillar)

Men blir man stoppad som turist. Spela extra trevlig/artig/korkad så brukar det funka
Låter som ett bra land att undvika.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
För min del blir det hojresemässigt två svängar i år. En månad runt norra delarna av Sverige med frugan. Korta dagsetapper. Frugan fick ett nytt knä för ett tag sedan så vi ska sakta få igång hojåkandet igen. Sen blir det nog (som vanligt) en tur ner till MotoCamp Bulgaria med en polare i höst. Vi ska försöka hitta vägar ner som vi inte redan kört och hitta resmål som vi inte besökt tidigare. Börjar bli svårt snart...... :ROFLMAO: Insåg härom dagen att ingen av oss varit i Lichtenstein innan. Vilket man borde klara av på en halv dag nästan. Mikronation. Blir nog Enfield Classic 500 under båda svängarna.
 

P@trik

#16
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
race
Senaste två sommarna har vi åkt här på hemmaplan. Ostkusten, österlen ner till Ystad som var en väldigt trevlig upplevelse. Sen västkusten med Marstrand, Smögen mm som oxå var väldigt trevligt.

I år åker vi över till Danmark och åker runt norra Jylland.
Tror det kan bli en fin resa det med och jag har aldrig varit vid skagen innan.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
- Du är ju för go.
Tackar o bockar, även om jag riskerar att kollidera med totala älgbeståndet söder om Klarälven längs den skogsresan.
Jag gjorde lite streetviewresearch här och där. Smal slingrig asfalt så långt ögat nådde.

Inga älgar alls.:fakta

(Kör mitt på dagen så är det lugnt, Google beräknar 70 knyck om det står 70 på skyltarna därav tiden. Jag gissar att du kör den på ca 1 tim 20 min samtidigt som du njuter av omgivningarna)
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650

Jag gjorde en rutt åt dig. Lite längre men mycket roligare. :)
Ser ut som en fin rutt!
För att travestera ett gammalt ordspråk: "Den som ritar en rutt åt andra.... ...är en riktig mc-kompis!" (y)

Jag fick en fråga från en av mina mc-kompisar häromdagen om det är möjligt att exportera en rutt från Google maps som en gpx-fil för import i annat program. Jag har inte hittat någon sådan möjlighet. Har jag letat dåligt eller går det inte? Någon som vet?

Man kan väl(?) navigera med hjälp av Google maps i sin mobil, men jag syftar på gpx för import i Garmin, TomTom eller ett "riktigt" navigationsprogram eller -app.

(Jag har själv inte testat att Google-navigera från mobilen. Gillar inte att ha min telefon på styret utan använder TomTom Rider på ena hojen och Beeline på de övriga. Rejäla grejor som tål både väder och vibrationer.)
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Ser ut som en fin rutt!
För att travestera ett gammalt ordspråk: "Den som ritar en rutt åt andra.... ...är en riktig mc-kompis!" (y)

Jag fick en fråga från en av mina mc-kompisar häromdagen om det är möjligt att exportera en rutt från Google maps som en gpx-fil för import i annat program. Jag har inte hittat någon sådan möjlighet. Har jag letat dåligt eller går det inte? Någon som vet?

Man kan väl(?) navigera med hjälp av Google maps i sin mobil, men jag syftar på gpx för import i Garmin, TomTom eller ett "riktigt" navigationsprogram eller -app.

(Jag har själv inte testat att Google-navigera från mobilen. Gillar inte att ha min telefon på styret utan använder TomTom Rider på ena hojen och Beeline på de övriga. Rejäla grejor som tål både väder och vibrationer.)
Det går, använd denna https://mapstogpx.com/
Kanske finns andra men funkar för det mesta bra.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Jag drar till Redwings i Mora på måndag (om det inte tokregnar), och sen vidare in i Norge. Någon annan som har Norge på schemat nästa vecka?
 

P@trik

#16
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
race
Hemkommen från årets resa.
Som förra året var det inte det soligaste vädret och jag är verkligen nöjd med mitt rukka ställ som gör att jag kan köra hela dan i regn utan att bli blöt och frusen.

Första dan gick resan till Göteborg ca 40 mil hemifrån sen vidare till Fredrikshavn med färjan.
Var väl inte jättemycket att titta på i Fredrikshavn men tog en promenad på palmstranden och åt lite lunch.

Åkte sen vidare upp till skagen och gick längst ut på grenen som skiljer haven åt, skagerack och kattegatt. Jag såg bara vatten.
Kollade in sandynerna i Råbjerg mile, dom var imponerande.

Tog sen kusten ner till Hirtshals och tog en fika för att sen åka vidare till Ålborg.
Fin stad, stannade där i två nätter och gick bla på Ålborg zoo.

Sen blev det färjan från Grenå till Halmstad. Besökte Varberg och Jönköping på hemvägen och resans finaste väg var den som var närmast hem mellan Jönköping och upp mot Vadstena, jättefin väg längs med vättern.

Nästa år sneglar jag mot Norge så man får lite mer kuperad terräng jämfört med platta Danmark.🙂
 

Bifogat

  • Resized_20240715_124001.jpg
    Resized_20240715_124001.jpg
    268 KB · Visningar: 8
  • Resized_20240716_100332.jpg
    Resized_20240716_100332.jpg
    227.6 KB · Visningar: 7
  • Resized_20240717_123416.jpg
    Resized_20240717_123416.jpg
    263.2 KB · Visningar: 8
  • Resized_20240717_154234.jpg
    Resized_20240717_154234.jpg
    222.6 KB · Visningar: 6

Birger H

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2024
Hoj
Enfield Classic 500
Blir en kortare resa norrut genom Sverige och sen tillbaka ner genom Finland i år verkar det som. Drar om en timme. Annorlunda koncept för oss i år. Tänker hitta boenden med gym i krokarna. Köra runt, titta på fina saker, träna och äta hälsosamt. Hemma om tre veckor ca. 🙏
 
Nyheter
Klart med H-D Euro Festival 2025

Vill uppleva nästa vår i Fr...

Ducati DesertX Discovery

Ducati har presenterat Dese...

Ducati Panigale V2 Superquadro Final Edition

Ducati har presenterat Pani...

CFMoto har presenterat 657 SR-R

Kinesiska tillverkaren CFMo...

2025 års MX-modeller från Yamaha

För säsongen 2025 har Yamah...

Bike söker en motorjournalist

Vi söker dig som är genuint...

Bike Babes Sweden nu 7 000 medlemmar

Fotograf: Lotta Kronåker ...

BMW R 1300 GS Adventure

BMW Motorrad har presentera...

ExploreBike: Workshop hos Öhlins

Kent Öhlin började 1976 att...

Vinnarhojen utlämnad!

Under Älvsjö-mässan i janua...

Top