Hojresor 2024?

Fy fan vad najs! Jag kommer tyvärr bara ifrån max tre nätter. Vilken dröm att få köra upp till nordkap... En dag...
Bekant körde förra året. Det regnade väl varenda dag. Svensk sommar. Och knott/mygg till förbannelse. Men annars var det bra...
 
Last edited:
Bekant körde förra året. Det regnade väl varenda dag. Svensk sommar. Och knott/mygg till förbannelse. Men annars var det bra...
Ja, myggen är problem på riktigt. Spelar liksom ingen roll om utsikten är bra om man blir helt sönderbiten hela tiden. Otroligt frustrerande.
 
Nu har jag skitit i det blå skåpet.

Hittar inte mitt reg bevis till hondan som jag far utomlands med på söndag med tt-line. Hur är det på färjan? Ingen som bryr sig om mitt reg bevis där väl utan det är väl endast om jag skulle bli stannad av polisen i tyskland eller österrike?

Har bara haft hojen sen i vintras så ett nytt har ju kommit med posten och jag har inte slängt det. Vill bara veta utifall värsta tänkbara skulle hända och jag inte skulle hitta det. 🥲
 
På onsdag em blir det avfärd riktning sydnorge. Nån mer som har närliggande norgeplaner?
 
Nu har jag skitit i det blå skåpet.

Hittar inte mitt reg bevis till hondan som jag far utomlands med på söndag med tt-line. Hur är det på färjan? Ingen som bryr sig om mitt reg bevis där väl utan det är väl endast om jag skulle bli stannad av polisen i tyskland eller österrike?

Har bara haft hojen sen i vintras så ett nytt har ju kommit med posten och jag har inte slängt det. Vill bara veta utifall värsta tänkbara skulle hända och jag inte skulle hitta det. 🥲
Du kan behöva visa det för polisen. Har själv inte råkat ut för det, men är det en tråkig snut så kan du få problem. En långsökt väg är att logga in på transportstyrelsen och öppna info om dina fordon. Tyvärr är texten bara på svenska så visst kan polisen se att du öppnat info om din hoj, där kan man också se att du är ägare. Det borde gå att prata sig ur tycker jag.
Gå själv in o titta så att du hittar den info du evt. behöver visa
 
Du kan behöva visa det för polisen. Har själv inte råkat ut för det, men är det en tråkig snut så kan du få problem. En långsökt väg är att logga in på transportstyrelsen och öppna info om dina fordon. Tyvärr är texten bara på svenska så visst kan polisen se att du öppnat info om din hoj, där kan man också se att du är ägare. Det borde gå att prata sig ur tycker jag.
Gå själv in o titta så att du hittar den info du evt. behöver visa
Borde klara mig tycker jag också, mest rädd att jag inte blir påsläppt på båten. Efter googling verkar det som att man får visa det på stena line, minns inte själv. Har papper på att mitt avgassystem är lagligt iallafall så har försökt vara laglydig enligt konstens alla regler. Letar vidare. Tack för svar. 😅
 
Borde klara mig tycker jag också, mest rädd att jag inte blir påsläppt på båten. Efter googling verkar det som att man får visa det på stena line, minns inte själv. Har papper på att mitt avgassystem är lagligt iallafall så har försökt vara laglydig enligt konstens alla regler. Letar vidare. Tack för svar. 😅

Att du skulle behöva visa regbevis på båten har jag aldrig hört talas om. Har åkt olika färjor med motorcykel minst 50 gånger genom åren och aldrig någonsin blivit frågad om det.

Däremot när blivit stoppad av polisen i Tyskland fick jag visa regbevis men detta var innan man hade tillgång till appen. Ser dom att du inte har ett original monterat avgassystem så blir det böter
 
På onsdag em blir det avfärd riktning sydnorge. Nån mer som har närliggande norgeplaner?
Onsdag V28 drar vi till Norge, som längst norrut blir det väg 55 förbi Galdhöpiggen innan vi vänder söderut igen. Geiranger och Trollstigen körde vi förra året.
 
Att du skulle behöva visa regbevis på båten har jag aldrig hört talas om. Har åkt olika färjor med motorcykel minst 50 gånger genom åren och aldrig någonsin blivit frågad om det.

Däremot när blivit stoppad av polisen i Tyskland fick jag visa regbevis men detta var innan man hade tillgång till appen. Ser dom att du inte har ett original monterat avgassystem så blir det böter
Avgassystem med TUV-godkännade är OK. Nästan de flesta tillverkare skickar med det (jag har för avgassystem från Cobra o Acra, fotpinnar o grepp från Gilles)
 
Avgassystem med TUV-godkännade är OK. Nästan de flesta tillverkare skickar med det (jag har för avgassystem från Cobra o Acra, fotpinnar o grepp från Gilles)
Hur kan man läsa sig fram till det?
Finns det någon info som styrker vad man får ändra på en helfordonsgodkänd hoj?
Å andra sidan måste ju någon (polisen i valfritt land till exempel) veta vad som har suttit monterat original, för att i så fall slå ned på till exempel avgassystem elller blinkers.
Besiktningsorganen i Sverige verkar inte bry sig alls, det är min erfarenhet från senaste veckans samtal med dom, och besiktningar.
Men någon nitisk polis i ett fjärran land kanske har synpunkter?
 
Hur kan man läsa sig fram till det?
Finns det någon info som styrker vad man får ändra på en helfordonsgodkänd hoj?
Å andra sidan måste ju någon (polisen i valfritt land till exempel) veta vad som har suttit monterat original, för att i så fall slå ned på till exempel avgassystem elller blinkers.
Besiktningsorganen i Sverige verkar inte bry sig alls, det är min erfarenhet från senaste veckans samtal med dom, och besiktningar.
Men någon nitisk polis i ett fjärran land kanske har synpunkter?
Ett exempel - BMW1300 GS Acra-dämpare

Denna typ av dokument kommer med allt som är godkänt och har från början sitt ursprung i Tyskland där man i princip måste åka omkring med en pärm fylld av godkännanden att visa polisen. Ljuddämpare i metall brukar ofta ha ECE-godkännandet inbränt med laser eller präglat i plåten.
Tittar du ex. på SW Motechs hemsida så har de oftast med en länk på TUV-dokumentet
 
Ett exempel - BMW1300 GS Acra-dämpare

Denna typ av dokument kommer med allt som är godkänt och har från början sitt ursprung i Tyskland där man i princip måste åka omkring med en pärm fylld av godkännanden att visa polisen. Ljuddämpare i metall brukar ofta ha ECE-godkännandet inbränt med laser eller präglat i plåten.
Tittar du ex. på SW Motechs hemsida så har de oftast med en länk på TUV-dokumentet
Aha, tack.
Ett specifikt godkännande för just den hojen alltså.
Rimligt kan jag tycka när det gäller till exempel avgassystem.
Men till exempel blinkers måste vara lurigt, min nya Tenere har andra typer av blinkers än fjolårets modell, så mycket att hålla reda på för "die Polizei".
Och skulle jag byta blinkers, då måste det finnas ett dokument där dessa är godkända för exakt min hoj, eller?
 
Aha, tack.
Ett specifikt godkännande för just den hojen alltså.
Rimligt kan jag tycka när det gäller till exempel avgassystem.
Men till exempel blinkers måste vara lurigt, min nya Tenere har andra typer av blinkers än fjolårets modell, så mycket att hålla reda på för "die Polizei".
Och skulle jag byta blinkers, då måste det finnas ett dokument där dessa är godkända för exakt min hoj, eller?
Jag tror att det kan vara så men inte säker. Var inne på Lois tyska sida o där fanns blinkers - kunde inte se någon hänvisning till TÜV, men varje blinker hade en lång lista med hojar den passade på. https://www.louis.de/artikel/ktm-2i...licht/10050626?filter_article_number=10050626

Fanns några universal och där var texten
  • with E-mark – approved for road use
men då kanske man inte får byta på fordon med helfordonsgodkännande - osäker
 
Min GSX1100 kommer att vara helt original så när som på någon skruv här och där.
I bruksskick men original.
Och anledningen är att det inte finns något en tysk polis kan klaga på när jag kör där.
Det var några oroliga stunder med Multistradan med Termisar utan db-killers med Polizei bakom så jag låter bli det nästa resa.
Det blir till IoM och Manx GP så det passar att komma på ett gammalt ök.
 
Jag tror att det kan vara så men inte säker. Var inne på Lois tyska sida o där fanns blinkers - kunde inte se någon hänvisning till TÜV, men varje blinker hade en lång lista med hojar den passade på. https://www.louis.de/artikel/ktm-2i...licht/10050626?filter_article_number=10050626

Fanns några universal och där var texten
  • with E-mark – approved for road use
men då kanske man inte får byta på fordon med helfordonsgodkännande - osäker
Ja, intressant.
Yamaha säljer ju till exempel blinkers, kopplingshandag, fotpinnar mm som "originaltillbehör".
Det vill säga att man byter ut originalet mot en "fränare" utgåva, och allt finns på deras hemsida, förutom dokumentation.
Men det kanske följer med i lådan när man köper prylen?
Hur som helst tycker jag att frågan är högst intressant, eftersom det diskuteras mycket om hur nitiska bland annat tyska polisen kan vara.
Jag har själv ingen erfarenhet av just dom, men väl italienska tjänstemän, och det var fan inte roligt.
Man tycker ju att det borde vara tydligt för alla (det vill säga gå att läsa någonstans) vad som gäller, om det nu är så jäkla viktigt :va
 
Ja, intressant.
Yamaha säljer ju till exempel blinkers, kopplingshandag, fotpinnar mm som "originaltillbehör".
Det vill säga att man byter ut originalet mot en "fränare" utgåva, och allt finns på deras hemsida, förutom dokumentation.
Men det kanske följer med i lådan när man köper prylen?
Hur som helst tycker jag att frågan är högst intressant, eftersom det diskuteras mycket om hur nitiska bland annat tyska polisen kan vara.
Jag har själv ingen erfarenhet av just dom, men väl italienska tjänstemän, och det var fan inte roligt.
Man tycker ju att det borde vara tydligt för alla (det vill säga gå att läsa någonstans) vad som gäller, om det nu är så jäkla viktigt :va
Prova med att söka på tyska sidor - de brukar ha mer info. Borde också gå att få ta en titt på dokumentationen i förpackningen hos någon Yamaha-ÅF. Eller någon som läser tråden här som köpt japanska orginaltillbehör o kan svara? För belysning brukar ett CE-godkännande vara tillräckligt vad det verkar
 
Prova med att söka på tyska sidor - de brukar ha mer info. Borde också gå att få ta en titt på dokumentationen i förpackningen hos någon Yamaha-ÅF. Eller någon som läser tråden här som köpt japanska orginaltillbehör o kan svara? För belysning brukar ett CE-godkännande vara tillräckligt vad det verkar
Ja, det finns alldeles säkert i ett dokument på EU-parlamentets hemsida, men hatar när informationen inte är tydlig för mig som bara är medelbegåvad när det gäller att leta myndighetsdokument.
Att det ska vara så jävla svårt att veta exakt vad som gäller :va
Har letat igenom alla dokument som medföljt mina tillbehör (Yamaha "original"), men ingenting om något godkännande, varken sänkningssatser, rack för sidoväskor eller handtagsvärmare mm.
Det enda jag hittar är att skyddet till framlyktan är märkt med "off road use only".
Vissa firmor (ej Yamaha) skickar med en näpen friskrivning, att jag bör registrera tillbehören hos lämplig myndighet, och.....vem är det?

TUV_1.jpg

Nåja, vi får väl köra runt på kontinenten under 2024, och samla erfarenheter, för att sedan återkomma med en ny tråd om "Helfordonsgodkännande - hur funkar det?".

Nä, 22 grader och sol ute, med stigande temperatur som följd.
Så jag måste gå ut och se till att erfoderligt antal långburkar finns tillgängliga i kallt utförande i Cafe Dunken inför kvällens after-bike, och då kan jag filosofera mer kring resandet 2024.
 
Ja, det finns alldeles säkert i ett dokument på EU-parlamentets hemsida, men hatar när informationen inte är tydlig för mig som bara är medelbegåvad när det gäller att leta myndighetsdokument.
Att det ska vara så jävla svårt att veta exakt vad som gäller :va
Har letat igenom alla dokument som medföljt mina tillbehör (Yamaha "original"), men ingenting om något godkännande, varken sänkningssatser, rack för sidoväskor eller handtagsvärmare mm.
Det enda jag hittar är att skyddet till framlyktan är märkt med "off road use only".
Vissa firmor (ej Yamaha) skickar med en näpen friskrivning, att jag bör registrera tillbehören hos lämplig myndighet, och.....vem är det?

View attachment 499108

Nåja, vi får väl köra runt på kontinenten under 2024, och samla erfarenheter, för att sedan återkomma med en ny tråd om "Helfordonsgodkännande - hur funkar det?".

Nä, 22 grader och sol ute, med stigande temperatur som följd.
Så jag måste gå ut och se till att erfoderligt antal långburkar finns tillgängliga i kallt utförande i Cafe Dunken inför kvällens after-bike, och då kan jag filosofera mer kring resandet 2024.
Utan att veta säkert, så bör det viktigaste i Tyskland vara a) lagliga och märkta ljuddämpare b) regbeviset
Vad gäller packning o racks, så hittar jag inga referenser till TUV-dokument, inte heller på handtagsvärmare. Krav på dokumentation verkar mest vara ljuddämpning, belysning, hjul, reglage o fotpinnsatser . Även Ilmbergers kolfiberprylar kommer med s.k. ABE Allgemeine Betriebserlaubnis ((ABE) - National Type Approval) men om det är ett krav eller bara för att stärka marknadsföring vet jag inte
Som du säger - j-kligt otydligt för konsumenten vad som gäller för varje land och vad som är övergripande inom EU
 
Last edited:
Nyheter
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Back
Top