Hojresor 2023.....?

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
En resa blir till byn belvik i Dorotea det finns ett museum där o enligt släktforskning så kommer farfars far från belvik o hans far är en norsk same så vi är invandrade från norska sidan gränsen.

Bellvik var en liten by med ett 20tal hushåll o idag bor det 29 personer kvar i byn..

Frågan är vart åker man sedan.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
En resa blir till byn belvik i Dorotea det finns ett museum där o enligt släktforskning så kommer farfars far från belvik o hans far är en norsk same så vi är invandrade från norska sidan gränsen.

Bellvik var en liten by med ett 20tal hushåll o idag bor det 29 personer kvar i byn..

Frågan är vart åker man sedan.
Kommer du söderifrån så kan du fortsätta till Villhelmina, och sedan vika mot Saxnäs/Klimpfjäll och besöka Fatmomakke, också ett stycke historia i linje med Dorotea.
Förtsätt sedan den så kallade "Vildmarksvägen", den är spektakulär tycker jag.
Någonstans kring Gäddede viker du in mot Norges kust, och söderut eller norrut spelar inte så stor roll, det är vackert vilket som tycker jag.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Kommer du söderifrån så kan du fortsätta till Villhelmina, och sedan vika mot Saxnäs/Klimpfjäll och besöka Fatmomakke, också ett stycke historia i linje med Dorotea.
Förtsätt sedan den så kallade "Vildmarksvägen", den är spektakulär tycker jag.
Någonstans kring Gäddede viker du in mot Norges kust, och söderut eller norrut spelar inte så stor roll, det är vackert vilket som tycker jag.

Rekommenderar den fina fjällövergången från Stora Blåsjön till Røyrvik-Namsskogan; sedan söker du dig utåt kusten via Namsos eller lite norr om och satsar på färjan Brekstad-Valset och fortsätter så nära västkusten som möjligt söderut. Här är det bara tiden som avgör hur många öar du vill ut och runda på din väg söderut. Kristiansund-Molde-Åndalsnes-Geiranger är väl traden, är vädret hyfsat skall du oavsett hoj ta Aursjövegen om du inte gjort det tidigare.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Blir nog ett par veckor då vi funnit i släktforskning att vi har flera generationer samer i familjen så vi har kontaktat sametinget om hur vi går vidare där o vilka skogar som är mina ??

Sedan är vi i rakt nedstående led ingifta i släkten vasa med en kusin till Gustav vasa.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Blir nog ett par veckor då vi funnit i släktforskning att vi har flera generationer samer i familjen så vi har kontaktat sametinget om hur vi går vidare där o vilka skogar som är mina ??

Sedan är vi i rakt nedstående led ingifta i släkten vasa med en kusin till Gustav vasa.
Ja samerna i familjen har bott minst 3 generationer i jougdadalen och i jorm o det ligger ju påpassligt strax bredvid blåsjön. Lite kul att samerna hjälper till att spåra släkten åt oss, det finns tydligen 2 hemsidor om våran familj o ett antal böcker skrivna om samerna i familjen o det liv dom levde runt jougdaberg o jorm.

Så jag har släktforskat Vi är släkt med didrik myntmästare som gifte sig med Birgitta Vasa som är Gustav Vasas kusin.
Nu är jag djupt ner i det här ?

Kommer bli en spännande tur detta med många besök.

Tack BrooklynS o Hannuse för era restips.
 
Last edited:

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Ja samerna i familjen har bott minst 3 generationer i jougdadalen och i jorm o det ligger ju påpassligt strax bredvid blåsjön. Lite kul att samerna hjälper till att spåra släkten åt oss, det finns tydligen 2 hemsidor om våran familj o ett antal böcker skrivna om samerna i familjen o det liv dom levde runt jougdaberg o jorm.

Så jag har släktforskat Vi är släkt med didrik myntmästare som gifte sig med Birgitta Vasa som är Gustav Vasas kusin.
Nu är jag djupt ner i det här ?

Kommer bli en spännande tur detta med många besök.

Tack BrooklynS o Hannuse för era restips.
Efter 5-6 generationer så är vi alla släkt på omvägar. Tänk på att släkten är värst!
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Efter 5-6 generationer så är vi alla släkt på omvägar. Tänk på att släkten är värst!
Nu har jag jobbat på med att plocka ut namn och ställen.

Jag of DNA test 2018 och det visade på att jag hade blod från Mellanöstern. Jag hittade dem idag det är på farmors sida bakåt Abraham Abraham ben Teran son till Terah Tarakr Semite och Sarai Terah!

Så någon rasist kan jag aldrig vara då jag har sameblid blandat med arabiskt blod

Men säkert 1 milion kusiner??

Vi har franskt på farmors sida Sissa kom hit från Frankrike 1645, det gav också utslag på mitt dna test.

Sen polskt Oloff 1640 kom han hit.

Nu bakåt har jag hittat massa familj i grangärdet i Dalarna. Olof örjansson 1570-1640 flyttade frön Jansjö i Jämtland till en kvinna i grangärdet. Där bodde familjen i 4 generationer.

Grangärdet Dalarna
Råneå
Jansjön
Järbo
Tröndelag ( Norge)
Nordli ( Norge)
Skjelbred ( Norge)
Pautsal ( finskt)

Ramsele
Junsele och
Kelviå.
 

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
Nu har jag jobbat på med att plocka ut namn och ställen.

Jag of DNA test 2018 och det visade på att jag hade blod från Mellanöstern. Jag hittade dem idag det är på farmors sida bakåt Abraham Abraham ben Teran son till Terah Tarakr Semite och Sarai Terah!

Så någon rasist kan jag aldrig vara då jag har sameblid blandat med arabiskt blod

Men säkert 1 milion kusiner??

Vi har franskt på farmors sida Sissa kom hit från Frankrike 1645, det gav också utslag på mitt dna test.

Sen polskt Oloff 1640 kom han hit.

Nu bakåt har jag hittat massa familj i grangärdet i Dalarna. Olof örjansson 1570-1640 flyttade frön Jansjö i Jämtland till en kvinna i grangärdet. Där bodde familjen i 4 generationer.

Grangärdet Dalarna
Råneå
Jansjön
Järbo
Tröndelag ( Norge)
Nordli ( Norge)
Skjelbred ( Norge)
Pautsal ( finskt)

Ramsele
Junsele och
Kelviå.
Rätt fantastiskt vad man kan hitta ändå, och att släkten efter ett antal generationer helt plötsligt flyttar en lång bit. Spännande!
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Jag brukar åka hoj, inte färja

Jag har med musikinstrument, har lite bråttom och kommer köra min hyfsat slöa sidovagnshoj. Jobbresa. I stort håller jag med dig.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Visst är det så att man skall ta allt man läser med en nypa salt. Men jag personligen hade ändå passat mig för en skurkstat som Ryssland som töjer på vilka regler som helst (eller skapar nya regler) för sina egna syften. Ryssland är inte någon man kan lita på. Alls.

Jag skissade redan för ett år sedan på en tur åt Karpaterna. Jag har skissat på Karpaterna flera gånger på senare år – fast bara skissat utan att komma iväg… Södra Polen-Slovakien-snudda en bit in i Ukraina-Rumänien och sedan hemåt igen.

Men detta lades helt på is vid krigsutbrottet i februari. Oavsett den eventuella personliga risken så kändes det inte ok att köra mc, roa sig, dricka bärs på kvällen när människor sprängs i bitar några tiotal mil längre österut. Skulle jag sitta där och ha det kul medan det pågår mord, våldtäkt, hunger en bit bort? En krigsturist? Nej.

”Varför sitter jag i baren, borde jag inte i stället göra ett handtag som volontär?” Eller något i den vägen.

Ryssland var inte med på min resrutt, alls. Under Putin och hans kompisar är det en högst obehaglig stat som inte lockar alls. Att resa till Ryssland 2023 skulle kännas – för mig – lite som att besöka Nazi-Tyskland 1941. Att besöka den onda erövraren, turista och ha det bra i landet som försöker underkuva och förinta sina grannar? Nej tack, jag avstår.

Detta är mitt perspektiv, och jag kritiserar inte dig @Hell eller försöker påtvinga dig något. Du har självklart din agenda och en egen vilja. Så, no hard feelings hoppas jag! Men när du skrev ”turista” så kunde jag inte riktigt hålla mig. Förlåt!

Jag har sett det mesta i Ryssland från väst till Ulan-Ude på hoj.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Min åsikt? Åt helvete med Ryssland de kommande 25 åren men det är jag det. Passa dig noga för att ha fel typ av åsikt i det landet som västlänning om du reser dit! Förr tittade de åt andra hållet men idag är det ett annat läge. Sen förstår jag inte syftet med att åka som turist till ett land som våldtagits av sin än större granne? Det är inte så att du bara kan passera en gräns in i Ukraina och tro hotell eller campsiter är igång. Det är fullskaligt krig där nere om du missat det. :tummenupp

OnT så ska jag och familj med vänner dra till Frankrike och Normandie. Själv tänkte jag besöka de stora slagfälten och monumentet Menin gate i Ypres från första stora kriget.

Jag känner rejält många som kört hoj i Ukraina under kriget. Donbass ska man hålla sig borta ifrån men så har det varit i 9 år snart nu sen Porochenko startade inbördeskrig mot sitt eget land med 14.000 döda.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag känner rejält många som kört hoj i Ukraina under kriget. Donbass ska man hålla sig borta ifrån men så har det varit i 9 år snart nu sen Porochenko startade inbördeskrig mot sitt eget land med 14.000 döda.

Det har precis fastslagits även officiellt att det var Ryssland som anföll Ukraina redan 2014. Putin har dessutom erkänt det flera gånger så att fortsätta hävda fake news tyder på mindre utvecklat sinne för rätt och fel.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Det har precis fastslagits även officiellt att det var Ryssland som anföll Ukraina redan 2014. Putin har dessutom erkänt det flera gånger så att fortsätta hävda fake news tyder på mindre utvecklat sinne för rätt och fel.

Donbass har inte rört sig ur fläcken. Dom har inte anfallit nån. Dom har försvarat sina hem. Punkt.
 

Zebra6

Sporthojsnörd
Gick med
7 Nov 2011
Ort
Malmö
Hoj
Honda cbr1000rr, Husqvarna 701-sm, 1955 DKW RT125
Donbass har inte rört sig ur fläcken. Dom har inte anfallit nån. Dom har försvarat sina hem. Punkt.
Är du med i någon sekt? Jag bara undrar var du hämtar din information.
Akut avprogrammering borde vara prio.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
6AEC93CA-DF74-4590-9E1E-2B4182C55FDE.jpeg
Kleinmachnow i, eller lite utanför Berlin. Två nätter där. Ena natten var det bara två grader.
Åkte runt i Berlin dag två för att kolla några obligatoriska platser. Checkpoint Charlie, Brandenburger Tor, Förintelsemonumentet och ”Berlin Alexanderplatz”. Nu heter det bara Alexanderplatz. Det andra var namnet på en tv-serie. Hon på campingen ovan lät det passera. Kanske hon log åt det.
Jag tänkte att det var där filmen Vi barn från Bahnhof Zoo spelades in. Nynnade på någon Bowie-låt. We could be heroes…
Inne i Berlin kom en brud ikapp. Åkte Ducati Monster. Fick lite Lisbeth Salander-vibbar. Jeans, kängor, skinnjacka och Messenger-väska på ryggen. Gasade på vid rödljusen. Jag hakade inte på utan försökte se cool ut i mitt turisttempo. Hon blev säkert impad.

När jag skulle tillbaka till campingen så hittade jag inte. Mindes inte vad campingen hette. Kollade Google Maps. Det fanns två tänkbara alternativ. Efter att ha åkt ganska länge på smalare och smalare vägar så insåg jag att jag valde fel. Vände när jag kom fram. Visserligen låg den vid samma flod fast en km ifrån och på fel sida. Nu gjorde det inget alls. Fick se lite villaområden i förorten och hittade en mataffär. ”Ich bin ein Berliner” Jag och Kennedy.


DEEA467E-3E99-4D1A-8D78-605040132CF9.jpeg
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Dåligt med resor nu för tiden.

Kommer att måsta göra en affärsresa till Göteborg dock. Istället för att sitta 13 timmar på Arlanda och vänta på ett passande flyg (som förra gången) så kanske man skulle ta motorcykel?

Borde ju gå att genomföra på en dag upp och en ner även om man plockar minsta tänkbara vägval. (?) Från Grisslehamn.
Bara man hittar några roligare vägar, så att man inte tappar livslusten längs 40'n.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Dåligt med resor nu för tiden.

Kommer att måsta göra en affärsresa till Göteborg dock. Istället för att sitta 13 timmar på Arlanda och vänta på ett passande flyg (som förra gången) så kanske man skulle ta motorcykel?

Borde ju gå att genomföra på en dag upp och en ner även om man plockar minsta tänkbara vägval. (?) Från Grisslehamn.
Bara man hittar några roligare vägar, så att man inte tappar livslusten längs 40'n.
När jag kört till Göteborg så gamla e4 från Ödeshög sedan väg 156 efter Jönköping.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Borde ju gå att genomföra på en dag upp och en ner även om man plockar minsta tänkbara vägval. (?) Från Grisslehamn. Bara man hittar några roligare vägar, så att man inte tappar livslusten längs 40'n.
Jag gjorde något sådant häromåret, fast bara enkel resa Göteborg-Stockholm.

Alltså inte hela vägen till/från Grisslehamn dock (jag vet självklart att det ligger ytterligare en bit norröver, har varit där i gröna kläder och övat planering för hur ryssen skulle förmås avstå från sina mest aggressiva åtgärder).

Från Gbg satte jag GPS:en på "kortast väg" och siktade på Eksjö (via Gällstad och Taberg för att komma söder om RV 40 och i möjligaste mån slippa den, men ändå ha ett visst momentum framåt).

Eksjö var ett bra ställe för paus, tänkte jag. Fin trästad! Därefter gjorde jag samma sak igen och satte nu målet Södertälje. GPS:en skickade mig tvärs över landet mot nordost, förbi Söderköping (glasspaus), Kvarsebo, landsvägar förbi Nyköping och vidare mot Södertälje. Efter Sö'tälje kapitulerade jag och tog E-vägen sista biten till Sthlm där jag skulle vara samma kväll.

Det tog hela dagen... Men blev jättebra! Västgötadelen hade jag koll på sedan innan, men Östgöta- och Sörmlandssträckorna tog mig till ställen jag aldrig hade varit förut, på fina hojvägar i allmänhet. Och med ett minimum av E-vägar. Bra som tusan blev det!
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top