Hojresor 2023.....?

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Vart tänker ni er i år när det kommer till hojresor? Har väl varit mindre resande för dom flesta under pandemin men jag har ändå lyckats ta mig ner till Bulgarien i höstas. Och året innan vart det en sväng till Enfields 120-årsjubileum i Tjeckien under sommaren och Baltikum/Polen under hösten.

I år verkar det bli rejält mycket hojåkande.

Ska ner till södra Frankrike på jobb i April/Maj och då tar jag sidovagnshojen. Tänkte testa den nya färjelinjen Nynäshamn - Rostock. Fast verkar inte bokningsbar nu..... Konstigt. :eek:

Sen blir det nog Ukraina med frugan under sommaren.

Och "Gyllene Ringen" i Ryssland med en polare efter sommaren. Rejält gamla städer norr om Moskva som är fina. Har besökt några av dom tidigare men tänkte köra hela "ringen" nu.

Jag skulle utan problem kunna bosätta mig på en motorcykel och bara resa runt. Bästa grejen i världen. Synd bara att ekonomin sätter käppar i hjulet. :(

Vad har ni andra för hojreseplaner?

Med vänlig hälsning,//Jan
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Sydnorge i maj. Kanske norra dito i augusti. Och en massa offroad. Lösa planer hittills, mao.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Sen blir det nog Ukraina med frugan under sommaren.
Turista? Eller något annat? Det är ju krig, som bekant....
Och "Gyllene Ringen" i Ryssland med en polare efter sommaren. Rejält gamla städer norr om Moskva som är fina. Har besökt några av dom tidigare men tänkte köra hela "ringen" nu.
Hur funkar det att komma in i Ryssland? Som svensk tillhör man ju "motståndarlaget", dvs vi som skickar krigsmateriel till Ukraina. Blir det några problem?

(Risk för att dras med i mobilisering? Det talas ju (ryktas) att alla som befinner sig i Ryssland teoretiskt skulle kunna bli tvångsrekryterade till Röda armén.)
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Själv skissar jag på fjälltur i Norge på försommaren. Och kanske en korttur mitt i sommaren. (Har sommarhus söder om Strömstad, 3,5 mil från norska gränsen, så det är ju ganska nära.)

Kanske en korttur till Skåne också?

Sedan klurar jag på Römö Motor Festival (Danmark) i augusti: https://www.romomotorfestival.dk/
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Nynäshamn - Rostock var väldans prisvärd även om det inte var i klass med Finlandsfärjorna men så var det också främst en fraktfärja som tog passagerare. Bättre än dessa var dock helt klart möjligheten till fastspänning av motorcyklar! :tummenupp
Tyvärr kommer det inte att gå att ta den vägen fick vi veta förra året...
Förhoppningsvis går godstrafiken upp så det blir möjligt att resa nästa år.

Hansa Destinations är ett dotterbolag till Gotlandsbolaget och har sedan 30 augusti 2021 bedrivit trafik mellan Nynäshamn och Rostock. Trafiken har upprätthållits med Gotlandsbolagets fartyg M/S Drotten samt inhyrt tonnage.
...
Sträckan kommer inte att trafikeras under 2023, men inför 2024 kommer en ny utvärdering att göras.
...
Förutsatt att bränslepriset sjunker och att vi kan konstatera ett positivt marknadsintresse kommer vi att utvärdera möjligheten att starta upp trafiken igen 2024.


Tyskland - Tjeckien skulle vara trevligt även i år men ännu inget är bestämt. Inte heller något på de brittiska öarna men Bezumph är en trevlig banträff för trecylindrigt som vore trevligt att besöka igen. https://www.beezumph.com/ Det är däremot BrittiRalli och Imatra. https://www.imatranajo.fi/content/fi/2/10005/Etusivu.html
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
2023 blir det i grova drag Växjö - Grebbestad (möta upp övriga deltagare) - Kristiansund (via Geiranger och Trollstigen) - Koppang - Grebbestad - Växjö

Rutten har jag planerat med Kurviger
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Eventuellt ner till Dolomiterna i norra Italien.
Blir i så fall med kommande nya Guzzin, så den nästan kan känna sig hemma ?
Annars en weekend med kompisar på än så länge obestämt resmål.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Nynäshamn - Rostock var väldans prisvärd även om det inte var i klass med Finlandsfärjorna men så var det också främst en fraktfärja som tog passagerare. Bättre än dessa var dock helt klart möjligheten till fastspänning av motorcyklar! :tummenupp
Tyvärr kommer det inte att gå att ta den vägen fick vi veta förra året...
Förhoppningsvis går godstrafiken upp så det blir möjligt att resa nästa år.

Hansa Destinations är ett dotterbolag till Gotlandsbolaget och har sedan 30 augusti 2021 bedrivit trafik mellan Nynäshamn och Rostock. Trafiken har upprätthållits med Gotlandsbolagets fartyg M/S Drotten samt inhyrt tonnage.
...
Sträckan kommer inte att trafikeras under 2023, men inför 2024 kommer en ny utvärdering att göras.
...
Förutsatt att bränslepriset sjunker och att vi kan konstatera ett positivt marknadsintresse kommer vi att utvärdera möjligheten att starta upp trafiken igen 2024.


Tyskland - Tjeckien skulle vara trevligt även i år men ännu inget är bestämt. Inte heller något på de brittiska öarna men Bezumph är en trevlig banträff för trecylindrigt som vore trevligt att besöka igen. https://www.beezumph.com/ Det är däremot BrittiRalli och Imatra. https://www.imatranajo.fi/content/fi/2/10005/Etusivu.html

Faan då. Får bli Stockholm -Helsingfors, Helsingfors - Travemünde igen då. Himla dryg färjesträcka.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Turista? Eller något annat? Det är ju krig, som bekant....

Hur funkar det att komma in i Ryssland? Som svensk tillhör man ju "motståndarlaget", dvs vi som skickar krigsmateriel till Ukraina. Blir det några problem?

(Risk för att dras med i mobilisering? Det talas ju (ryktas) att alla som befinner sig i Ryssland teoretiskt skulle kunna bli tvångsrekryterade till Röda armén.)

Turista. Det går nog bra. Man ska inte tro allt som står i tidningarna.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jag önskar mig en färjeförbindelse till brittiska öarna igen. Jag har mycket kvar att se och göra där.
Att behöva ta sig till Holland via hemska vägar bara för att komma över till England avskräcker mig nu för tiden. Tyskland är jag färdig med.
Ett alternativ är skåpbil med hoj o prylar och parkera den vid färjeterminalen i Holland och hoppas på att den är kvar när man kommer tillbaka. Men det löser inte problemet med köer på autobahn.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Turista. Det går nog bra. Man ska inte tro allt som står i tidningarna.
Visst är det så att man skall ta allt man läser med en nypa salt. Men jag personligen hade ändå passat mig för en skurkstat som Ryssland som töjer på vilka regler som helst (eller skapar nya regler) för sina egna syften. Ryssland är inte någon man kan lita på. Alls.

Jag skissade redan för ett år sedan på en tur åt Karpaterna. Jag har skissat på Karpaterna flera gånger på senare år – fast bara skissat utan att komma iväg… Södra Polen-Slovakien-snudda en bit in i Ukraina-Rumänien och sedan hemåt igen.

Men detta lades helt på is vid krigsutbrottet i februari. Oavsett den eventuella personliga risken så kändes det inte ok att köra mc, roa sig, dricka bärs på kvällen när människor sprängs i bitar några tiotal mil längre österut. Skulle jag sitta där och ha det kul medan det pågår mord, våldtäkt, hunger en bit bort? En krigsturist? Nej.

”Varför sitter jag i baren, borde jag inte i stället göra ett handtag som volontär?” Eller något i den vägen.

Ryssland var inte med på min resrutt, alls. Under Putin och hans kompisar är det en högst obehaglig stat som inte lockar alls. Att resa till Ryssland 2023 skulle kännas – för mig – lite som att besöka Nazi-Tyskland 1941. Att besöka den onda erövraren, turista och ha det bra i landet som försöker underkuva och förinta sina grannar? Nej tack, jag avstår.

Detta är mitt perspektiv, och jag kritiserar inte dig @Hell eller försöker påtvinga dig något. Du har självklart din agenda och en egen vilja. Så, no hard feelings hoppas jag! Men när du skrev ”turista” så kunde jag inte riktigt hålla mig. Förlåt! ?
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jag är glad att jag hann med Ukraina och Tjernobyl 2019, skapa lite kontakter som nu kan hjälpa någon att bygga en framtid i ett krigsdrabbat land.

Reaktor1_resize.JPG

Hade bokat in Polen och sedan Ryssland året efter, men då kom pandemin...trist.
För nu blev det inte Ryssland, och man vet inte om det någonsin kommer att bli aktuellt för mig, det beror på utvecklingen, så man ska väl inte "stänga dörren" helt, men det ser ju inte lovande ut just nu.

Så 2023 får ses från andra vinklar....
1. Lofoten 50cc.....alltså på moped (en resa som har växt till sig under åren).
2. Madagaskar

Det fina med att "klubba igenom" resorna tidigt på året är att badrumsrenoveringen skjuts fram ett år till, sånt kan jag hålla på med när balansen börjar tryta :tummenupp
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag är glad att jag hann med Ukraina och Tjernobyl 2019, skapa lite kontakter som nu kan hjälpa någon att bygga en framtid i ett krigsdrabbat land.

View attachment 480095

Hade bokat in Polen och sedan Ryssland året efter, men då kom pandemin...trist.
För nu blev det inte Ryssland, och man vet inte om det någonsin kommer att bli aktuellt för mig, det beror på utvecklingen, så man ska väl inte "stänga dörren" helt, men det ser ju inte lovande ut just nu.

Så 2023 får ses från andra vinklar....
1. Lofoten 50cc.....alltså på moped (en resa som har växt till sig under åren).
2. Madagaskar

Det fina med att "klubba igenom" resorna tidigt på året är att badrumsrenoveringen skjuts fram ett år till, sånt kan jag hålla på med när balansen börjar tryta :tummenupp

Lofoten på 50cc låter trevligt. Ett nytt perspektiv när man kört ”alla” vägar flera gånger. Svårigheten blir väl att hitta en 50cc hoj där man sitter bra.

Om du tänker tälta så har jag tips på mycket fina tältplatser.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top