Hojpriser HÖST/VÅR

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
Snart är det vår och då hade jag tänkt köpa mc.
Vad jag undrar är hur prisbilden brukar förändras framåt vårkanten.
Ibland kommer det ju nya modeller som gör att priserna kan sjunka lite,
och att köpa en billigare på hösten och ha den försäkrad hela vintern kanske inte heller är någon höjdare?

Alltså... Är det bäst att köpa nu eller till våren? Nån som har koll? :va

jag tror det går att fynda året runt på de nyare modellerna. finns alltid nån som vill byta upp sig o sälja av billigt. som sagt om du köper nu, kanske billigt men oxå
försäkring som kostar hela vintern. vänta till våren då har ju alla modeller blivit ett "år" lr i alla fall ett halvår mer begagnade.

köp om du hittar nån med bra pris o känns rätt helt enkelt..

Inköpspriserna är nog lägre nu om du ska köpa äldre hojjar (efter 00 kanske?) eftersom då påverkas de inte så mycket av att det kommer nyare modeller, de finns ju redan på marknaden.
Sammtidigt måste du betala vinterförvaring + försäkring som slutar på kanske 200~300kr/månad.

I överlag tror jag det är billigare att köpa hoj nu än till våren..

mina 2 pesetas..

ja beror ju på vilken hoj han köper, blir det en gammal skorv så kanske slutar på 200 - 300 kr i månaden. om han redan har eget garage i villa vill säga. annars blir det väl en 1000 lapp i månaden

Alex 6R skrev:
ja beror ju på vilken hoj han köper, blir det en gammal skorv så kanske slutar på 200 - 300 kr i månaden. om han redan har eget garage i villa vill säga. annars blir det väl en 1000 lapp i månaden

Hade tänkt mig typ ZX9R 98-99 eller nyare modellen, men även TL1000R kan vara intressant. Eller 00- Blade. Eller ZX12R... Återstår att se vad det blir :)

Försäkring under vintertid med hojjen avställd betalar iaf inte jag många kronor för på Trygghansa. Så blir du kär i nått i höst, TJÖP. :yoparty

Timon skrev:
Försäkring under vintertid med hojjen avställd betalar iaf inte jag många kronor för på Trygghansa. Så blir du kär i nått i höst, TJÖP. :yoparty

att köpa under hösten/vintern är inget problem om du väljer ett bolag med separat garageförsäkring.
är väl snarare frågan när ett intressant köp dyker upp. sitter någon med en försäkring som inte kan avbrytas, så är nog prutmånen tämligen stor. stod lång tid med två försäkringar att betala pga mitt bolags policy.

bara börja leta. kul dessutom att ha lite tid på sig att förädla nya pärlan.

lycka till.

Måste ha en hoj så fort det blir väder att åka iaf.
Det är en sak som är säker :)

Just nu eller till våren spelar nog ingen större roll prismässigt, min erfarenhet är att det är billigast att köpa begagnat strax efter semestern (Augusti-oktober) Då finns det alltid folk som har ont om cash och är desperata.

tarmac skrev:
och att köpa en billigare på hösten och ha den försäkrad hela vintern kanske inte heller är någon höjdare?

Vänta till våren - nu är det allt för osäkert
Risken är att försäkringspremier chockhöjs, bensinpriset stiger extremt, politiker kan hitta på något dumt,- så vänta till i vår.
Priset på hojjar är ganska lågt nu pga försäkringspremier som gör att få har råd att ha hoj...

Det kommer finnas fler och fräschare, hojjar till våren, så du får att välja mellan!

Ja det är ju förjävligt den där garageförsäkringen, 31kr för mig i månaden.

Vad tänker jag med :va jag har ju lagt ut 155kr i februari :confused:

herregud vilken hoj jag hade fått i vår för de pengarna. :huvet

Äh, köp på hösten. Det gjorde jag. Har faktiskt alltid gjort det när jag köpt hoj. Det jobbigaste har varit den sjuka abstinens man utsätter sig för när man har en ny pärla som bara står och väntar på en.

Jag inbillar mig att det är mycket lättare att pruta nu, du har tid att mecka lite (själv plockade jag ner min FZR när det begav sig i molekyler när jag hade den, bara för att. Typ änna.) Du kan köra om det kommer en finfin vårdag i februari, mars någonstans och slipper leta som "alla" andra gör när solen tittar fram. Nej, jag vidhåller att det är bättre att köpa nu!

tarmac skrev:

Som hållundan sa, tror det är bättre att köpa nu... Prutmånen är större, för folk har ingenstans att ha sina hojar över vintern. I vår vill alla ha hoj för då börjar ju säsongen så då stiger priserna... Det är iaf min erfarenhet, har ju kollat under ett och ett halvt år nu iaf...

Min försäkringspremie - påställd - för Ursula är 208:-/mån nu mot 900:-/mån i sommar, så det är inga större pengar att ha hojen försäkrad nu, heller. :hihi
Och på tal om försäkringar... Tecknar du en nu är du ju skyddad även mot "chockhöjningar" i vår, eftersom det gäller helår.... Nu är ju inte sannolikheten så stor att de kommer att höja i vår med flärre döda i år än förra året osv, så det är nog ganska lugnt! :tummenupp

Ska du köpa en såpass gammal hoj som en 98-99 tror jag inte nya modeller påverkar priset ett enda dugg, de är för gamla för att ens jämföras med nya hojar... Tänk på att 98 - 06 är 8 år...

Så det är bara att köpa om du hittar något! :tummenupp

Betänk även att många vill ha fantasisummor för sina gamla häckar. Övervärdering är vanligt förekommande på hojar som har både 5 och 6 år på nacken.

hållundan skrev:
Betänk även att många vill ha fantasisummor för sina gamla häckar. Övervärdering är vanligt förekommande på hojar som har både 5 och 6 år på nacken.

Helt klart. Det finns många ute, så det är bara att pruta. Har sett att jävligt många vill ha 40 000 för en gammal CBR 600 F -95. Yeah right. :kocko

Får se hur det blir... Dyker det upp ett klipp så är man ju inte den som är den :)

Tack för tipsen iaf!

Nyheter
Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...