Hojklädsel för varma dagar i solen!

Ufo

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2005
Hoj
Honda CBR 900RR Fireblade -96
Hejsan!
Jag undrar om nån har tips på klädsel på kroppen när man ska åka hoj varma dagar i solen?
Funderar på kevlar jeans eller om det finns tunnare byxor o jacka i tyg eller nåt annat material som skyddar kroppen men inte är så varma som skinnställ eller goretexställ?
För jag vill helst ha lite skydd när jag åker hoj.
Eller om det finns nåt tunnt ställ som kyler under stället?
Tacksam för alla svar o tips.

Finns ju underställ som ska hjälpa till att kyla. Hittas väl oftast i sportaffärer.

Själv kör jag välventilerat textilställ om jag ska hålla lite hastighet men kevlarjeans och en mc jacka med mycket mesh partier om jag bara ska köra inom stan.
Ska jag bara från garaget och hem kör jag ibland i kortbyxor men jag skulle inte hålla över 50 i det med risk för att få nån stor insekt eller stenskott eller nåt in i benet. Räcker med hur det smäller till i hjälmen ibland.

Varma dagar använder jag mina Held kevlarjeans och en Goretex jacka. Vid längre sträckor blir det mitt Arlen Ness GoreTex. Har även ett par STR brallor och en IXS jacka.

Använder alltid underställ, gärna från Craft eller liknande, under stället. Oavsett temperatur. Mest för att stället inte ska börja lukta död ko efter några varma sommardagar. Svettas gör man oavsett om man vill upprätthålla skyddsnivån.

Riktigt varma dagar är det tissha och kortbrallor som gäller ^^
Trygghetsnarkoman, jag? :katt

Är det något fel bli lite svettig? och duscha efteråt?

Ta med rygga med ev ombyte om du stannar till längre eller kört länge, mitt råd till dig!

Själv chansar jag aldrig med klena skydd som man har mot ev kullkörning/olycka etc inte ett skydd mot kylan som många verkar tro.

När det är riktigt jävla varmt kör jag i kevlarjeans och en skyddsjacka. Annars är det ofta svalare i skinnstället så länge det rör på sig faktiskt. Har iofs ett vitt skinnställ också, så det absorberar ju inte solvärmen lika snabbt som de tuffa svarta.

Bulten_SF (1 of 1).jpg

För varma dagar - oslagbart ! Inte helt riskfritt men några krossade ägg gör ingen omlett !

Ska jag bara köra så blir det mitt helperforerade helställ, ska jag stanna mycket mitt tvådelade skinnställ.

I helgen tippade polarn omkull i 40 kanske, och tumlade runt nån meter på asfalten. Hans Berik-tygställ blev totalt förstört, handflatestora hål på ryggen, hål rakt igenom på knän och armbågar. Hans hud försvann in till underhudsfettet. Japp, jag kommer fortsätta i skinnställ, även sommartid :fakta

Helställ- alltid- oavsett... Jag lever med filisofin "Hellre svettig än blodig" - 25h om dygnet, 8 dar i veckan och 366 dagar om året!

Kör med kevlarjeans, kevlarhoddie, halvhöga mcpjuck och sommarhandskar. Funkar lagom bra men lite varmt att knata omkring med på stan en fin sommardag. Lite skydd men behagligt under färd.

Ytterligare tips:

1. Köp svalare kläder. (Redan sagt i denna tråd.)
2. Kör i endast hjälm och kalsonger och ignorera skaderisken. (Redan sagt i denna tråd.)
3. Kör när det är svalare ute, på kvällarna alltså. (Hoppa över ölen.)
4. Kör inte i stan så att du kan hålla en högre hastighet och kylas bättre. (Men inte snabbare än vad man får naturligtvis.)
5. Ställ hojen på ett släp och dra den runt stan med bilen med ACn på. (Svalt och skönt och du kör ju faktiskt hoj på sätt och vis.)
6. Sätt på dig skinnstället, sen massor med vinterkläder och skit, ut och spring i en kvart så att du blir alldeles svettig. Ta, sedan av dig vinterkläderna och ut och kör. (Effekten borde ju bli att det blir svalare att få av sig kläderna?)

You're welcome.:tummenupp

Last edited:
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing