Hojklädsel för varma dagar i solen!

Jag kör med kevlarjeans, säkerhetsjacka (ev. med cross-tröja över) och sommarhandskar när det är riktigt varmt. Ventilerar riktigt bra.
zero7_roka-jacket_blk-f.jpg

Fast visst. Helperforerat skinn är nog säkrare.

Ska jag bara köra så blir det mitt helperforerade helställ, ska jag stanna mycket mitt tvådelade skinnställ.

I helgen tippade polarn omkull i 40 kanske, och tumlade runt nån meter på asfalten. Hans Berik-tygställ blev totalt förstört, handflatestora hål på ryggen, hål rakt igenom på knän och armbågar. Hans hud försvann in till underhudsfettet. Japp, jag kommer fortsätta i skinnställ, även sommartid :fakta

Exakt: textil kan vara bekvämt och så men inget slår skinn när det gäller säkerhet. Helperforerat skinnställ helt ok i värmen. :D

Ska jag bara köra så blir det mitt helperforerade helställ, ska jag stanna mycket mitt tvådelade skinnställ.

I helgen tippade polarn omkull i 40 kanske, och tumlade runt nån meter på asfalten. Hans Berik-tygställ blev totalt förstört, handflatestora hål på ryggen, hål rakt igenom på knän och armbågar. Hans hud försvann in till underhudsfettet. Japp, jag kommer fortsätta i skinnställ, även sommartid :fakta

Säger väl iofs mer om tillverkaren. Om Berik säljer textilställ som inte klarar att man tumlar runt med det från en olycka i 40 km/h är det riktigt svagt. Inte ens glidit på samma ställe utan flyttat runt nötningen genom att tumla. Snudd på lurendrejeri tycker jag. Hur är deras skinnställ, skinnhandskar m.m. kan man fundera på med den filosofin?

Om de åtminstone hade satt en lapp som informerade om att det klarade nötning vid tumling i säg 25 km/h och kanande i samma ställning (dvs nötning på ett och samma ställe) i 10 km/h visste man ju iaf vad man köpte.

Han skulle ha haft Rukka! :mattias

Av ren nyfikenhet; är du heeelt säker på att du inte överdriver bara lite grann nu?

Har ju crashat med trampcykel i den farten utan att få hälften så mycket stryk. Men jag kanske haft tur, inge bra reklam för berik om det du säger stämmer..

Säger väl iofs mer om tillverkaren. Om Berik säljer textilställ som inte klarar att man tumlar runt med det från en olycka i 40 km/h är det riktigt svagt. Inte ens glidit på samma ställe utan flyttat runt nötningen genom att tumla. Snudd på lurendrejeri tycker jag. Hur är deras skinnställ, skinnhandskar m.m. kan man fundera på med den filosofin?
Jag har haft Berik helställ i skinn, och det var jag grymt nöjd med, det kraschtestades en del och det gjorde verkligen sitt jobb :tummenupp

Av ren nyfikenhet; är du heeelt säker på att du inte överdriver bara lite grann nu?

Har ju crashat med trampcykel i den farten utan att få hälften så mycket stryk. Men jag kanske haft tur, inge bra reklam för berik om det du säger stämmer..
Jag såg hela händelseförloppet från förstaplats, och det var en tight kurva som nöp åt lite, och han kom utanför asfalten i ytterkant, mellan asfalten och räcket, där gav gruset vika så hojen studsade upp på asfalten igen och bestämde sig för att lägga sig mitt på vägen, så mycket energi togs bort redan i gruset. Beskedlig ingångshastighet och han försökte rädda situationen så gott det gick :tummenupp Det var alltså ingen 200+ bombrepa som sket sig med 150m glidande på asfalt. Vi stegade upp avståndet från att han kom upp på asfalten till stället där hojen låg, och det var ca 13m, och det tog en stund innan han verkligen låg ner.

Eftersom han gled på ryggskyddet (Knox Aegis, grymt bra grejer) och det är stenhårt utanpå så kanske det gjorde slitaget på jackan värre, det gick ju trots allt bara hål på ställen där det var hårt på insidan, ryggen, armbågar och knän. Att han blev slängd ner i backen av hojen gjorde nog inte saken bättre heller, en vanlig lowsider är ju snällare på alla sätt och vis.

Ok, då är jag med.:tummenupp

Ödets ironi är f.ö fantastisk. Lyckades för en lite stund sen crasha igen med tidigare nämda trampcykel. Satt och sippade på en dricka utan att hålla i styret när kompisen nån meter framför bestämmer sig för att göra en oväntad vänstersväng. Asfalt är ett ganska hårt material ändå..:huvet

Jag har kört i Dainese AIR ställ 3 somrar nu och är riktigt nöjd. Stället kommer hålla för en vurpa men sen är det bara att kasta. Ryggskydd är ett måste givetvis samt en väl fungerande ventilation på hjälmen är A och O.

Har gått omkull på motorväg med skinnställ och det är jättesäkert men varmt som fan.

Det största felet som majoriteten av MC förare gör att köpa för LÖST sittande STÄLL som glider runt vid marksyning.

För att inte skada sig dubbelt upp vid en vurpa skall stället sitta "snortajt". Annars är risken stor att Armar och ben som sitter löst åt rullar upp på lemmarna av all kraft från marken.

Givetvis funkar det inte att gå omkull i 170 km/h med ett Dainese AIR ställ. Välj skinn om du kör i de farterna på bana tex.

Beror lite på vad jag ska göra. Ska jag ut och bomba är det raceställ som gäller. Ska jag ner på stan och hänga på ett fik så blir det kanske jeans och t-shirt. Är jag i ett varmt land som tex Hawaii så kör jag i badbrallor och flipflops :)

Vid +25 är det bara att skita i allt!
Shorts, tischa och öppen hjälm med solbrillor :banana

Kan vara värt lite burns nu och då, feelingen är outstanding :D

Ps. Är körnkngen inriktad på knäskrap-farter är ändå ett vitt perforerat ställ ett bra val :tummenupp

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing