hojjen läcker

kraschpuck

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2004
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha R6, KTM 450sxf
Hojjen läcker! (yamaha R6 -00) se bilderna!! antar att det är kylarvätska lr vad finns det annars?? motoroljan är inte gröön!! det är ur dom 2 skruvarna det kommer!! bara byta packning på dom kanske ???? taack för svaar hojjvänner!!! :tummenupp
 

Bifogat

  • Bild 002.jpg
    Bild 002.jpg
    89.1 KB · Visningar: 231
  • Bild 003.jpg
    Bild 003.jpg
    72.4 KB · Visningar: 312
Last edited:
Hmmm, dom där två skruvarna är för att hålla ihop blockhalvorna. Den ena ser t.o.m. ut att vara en av bultarna för vevaxeln, ska alltså vara dragen med moment.

/Nitrous
 
Är du säker på att det läcker just "ur" själva skruvarna, låter ganska otroligt.
Det kanske kommer högre uppefrån och sen neråt, eller?
Har du tagit bort kåpan för främre drevet? Någonstans runt den kåpan borde vattenpumpen sitta. Jag kan inte R6 motorer men försöker jämnföra mot R1 motorn.

Någon annan kanske har bättre tips.

/Nitrous
 
Nitrous skrev:
Är du säker på att det läcker just "ur" själva skruvarna, låter ganska otroligt.
Det kanske kommer högre uppefrån och sen neråt, eller?
Har du tagit bort kåpan för främre drevet? Någonstans runt den kåpan borde vattenpumpen sitta. Jag kan inte R6 motorer men försöker jämnföra mot R1 motorn.

Någon annan kanske har bättre tips.

/Nitrous

nej, jag har inte tagit bort den... men det ser ut att komma därifrån, men ska jag plocka bort den o kolla runt vattenpumpen??.. vore kul o slippa lämna in den för då lär man ju sig aldrig något nytt!! :tummenupp men skulle du tippa på att det är kylvatten som läcker asså?
 
Det ser helt klart ut som kylarvatten. Men kan du inte provtrycka systemet och kanske då se var läckan är..?? Lycka till!
 
print_screen skrev:
Det ser helt klart ut som kylarvatten. Men kan du inte provtrycka systemet och kanske då se var läckan är..?? Lycka till!

jag tycker det ser ut som det kommer ur dom 2 bultarna, men det är omöjligt asså?.. isf får man väl skruva isär meer o kolla lite läängre upp..
 
gör så här:

Plocka bortkåporna
tvätta av hela hojen och motorn
kolla så att kylsvätska finns
starta motorn
går runt hojen som en tok o kolla efter läckage


sen tar vi steg 2....


mvh
bivven
 
som det ser ut på bilden, så sitter expansions kärlet på den sidan. den som 2x svarta slangar går igenom... kolla ifall det är hål på kärlet eller om en slang till kärlet har lossnat. Läckan kan ju rinna ner längs skruvarna o på så vis göra att det ser ut som att det läcker där... Det kommer garanterat inte från dom två skruvarna... då är det illa :va


Lycka till :)
 
bivven skrev:
gör så här:

Plocka bortkåporna
tvätta av hela hojen och motorn
kolla så att kylsvätska finns
starta motorn
går runt hojen som en tok o kolla efter läckage


sen tar vi steg 2....


mvh
bivven

det är typ vad jag har gjort.. och kan nu säga att de läcker ngn stans mitt i allt, o för att kunna se detta mer måste jag plocka bort tank, luftfilter osv... kanske förgasabryggan med, meen kan det inte vara så att han skjuter ut vattnet för att det är för mkt i ?? för jag fyllde på lite direkt i kylaren så den blev full, efter de så kom det mkt, annars hade bara droppat liite efter man stängt av deen.. så funderar på o skruva ihop det igen o sen be verkstan kolla på de när jag ska gör 1200 mils servicen (den ska göras nu) för så länge den inte går varmt så är det ingen fara???
 
kraschpuck skrev:
det är typ vad jag har gjort.. och kan nu säga att de läcker ngn stans mitt i allt, o för att kunna se detta mer måste jag plocka bort tank, luftfilter osv... kanske förgasabryggan med, meen kan det inte vara så att han skjuter ut vattnet för att det är för mkt i ?? för jag fyllde på lite direkt i kylaren så den blev full, efter de så kom det mkt, annars hade bara droppat liite efter man stängt av deen.. så funderar på o skruva ihop det igen o sen be verkstan kolla på de när jag ska gör 1200 mils servicen (den ska göras nu) för så länge den inte går varmt så är det ingen fara???

Då kanske du har drällt lite och det är det som rinner...
Kylaren kan vara helt propp-full.
Så länge den inte går varm är det lungt, motormässigt.
/fredde
 
problemet fortsätter.. och har nu konstaterat att jag inte hittar vart de kommer ifrån, det läcker inte något just nu, men det läckte mycket efter att jag fyllt på kylaren fullt.. nu har de inte kommit något idag, men igår kom de lite.. de kommer främst när jag står stilla.. är det normalt??. för högt tryck i kylaren så han pressar ut det lr???.. ringde till verkstan men fanns inte tid föör 2 veckor!! någon som känner igen det här läckandet..?? tempraturen ligger runt 80 grader.. så är la ingen fara men jaja.. vet inte riktigt vad jag ska gööra
 
Ett gammalt fulmeck knep är att blåsa mjöl på hela motorn, starta den och se vart det fuktar.
Sen har du ett helvete att få bort mjölet, och det kommer att lukta lite brända bullar ett tag...

Man kan säkert använda talk eller annat, men mjöl är bra för att det suger upp fukten och lämmnar tydliga fuktränder
 
Gör en motortvätt och ta bort kåpor så du ser motor och kylslangar ordentligt.
Sedan så kör du den antingen på tomgång tills motortempen stiger till normalt,
eller lånar en provtryckningspump och sätter den på exp,kärlet och pumpar upp lite tryck.
Båda sätten fungerar och avslöjar var läkaget är.

:tummenupp
 
Jag lyfter denna tråd då jag har råkat ut för ett liknande problem. Jag hörde en smäll från motorn i hög fart på motorvägen, (kedjan har ett grymt slack och skall bytas imorgon). Mitt läckage verkar komma från området runt det främre drevet. Bakom den kåpan iaf. Har inte hunnit skruva bort och kollat än. Vad tror ni?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top