HOJFRÅGA!! Bandit vs Gixxer vs ZX9.....

neas

Neas
Gick med
27 Jan 2005
Ort
Malmö
Hoj
Gammal Muskelfighter
Undrar lite om Bandit 1200... Är den tråkig på toppen? (98hk men massor av botten :tummenupp , bara rädd att den känns tråkig på högre varv)

Hur pass wheeliebenägen är den? Känns den stor å klumpig?

Ska köpa ny hoj nu (streetfighter) och väljer mellan gsxr 1100, Bandit 1200, ZX9R och CBR 900rr modell äldre.. dock inte provat någon ännu mer än en gammal gsxr1100 -88, snart vinter ju :mad:

Har haft 750 nu och vill åt lite mer vrid (kubik).

Har ni tips och synpunkter tas dessa gärna emot!
 
Glöm Banditen och köp en GSX-R 1100 eller en CBR 900RR dom är riktiga sporthojar och blir snygga som streetfighters(om man nu gillar fighters...)

Banditen är som en snäll GSX-R 1100.
 
JT skrev:
2573302 Glöm Banditen och köp en GSX-R 1100 eller en CBR 900RR dom är riktiga sporthojar och blir snygga som streetfighters(om man nu gillar fighters...)

Banditen är som en snäll GSX-R 1100.
Ok, har du kört banditen? Har bara hört att den ska vara busig på bakhjulet, men det kanske inte stämmer..
Honda är väl mest tryggt kanske i motorsynpunkt..
 
neas skrev:
2573607 Ok, har du kört banditen? Har bara hört att den ska vara busig på bakhjulet, men det kanske inte stämmer..
Honda är väl mest tryggt kanske i motorsynpunkt..

Jag har ägt både en GSX-R 1100 -91 och en Fireblade -93.
Båda är kanon hojar men ganska olika i karaktären. Gixxern ÄR motorn medans Firebladen är smidigare och roligare att både slanga och svänga med men tyvärr också tröttare och saknar Gixxerns själ. Den oljekylda 1100 är skottsäker!

Banditen har jag bara testat. Personligen har jag aldrig förstått mig på hoj typen. Gixxerns motor är mer explosiv med mer kraft på toppen=roligare.
 
Jag har haft ett par GSX-R 1100 (-88 & -91).
Har en Bandit 1200 -98 i dag.
Rent försäkringsmässigt är det fördel Bandit!
Väghållning & chassi fördel GSX-R (bättre ram framför allt). Jag har förvisso bytt ut fjädringen mot Öhlins så försprånget har minskat...:D

Motormässigt är det "samma" motor som 1127cc, bara det att Banditen har fått 1 mm större borr, 1157cc... Lägre komp 9,5:1, mindre förgasare cv36, snällare kammar samt klenare koppling.
Med lite "enkla" medel har man en "GSX-R" motor. Jag har 129hk på hjulet i min Bandit. (GSX-R kammar, Acrapovic helsystem, moddad luftburk + extra fjäder i kopplingen). Fixa ett 1216cc kitt och annan koppling så är saken biff :yoparty

ZX9 har jag egentligen ingen pejl på, bara att det är mer effekt från -98??

Hoppas det ger dig lite mer kött på benen..

Mvh Jörgen
 
Last edited:
JT skrev:
2573844 Jag har ägt både en GSX-R 1100 -91 och en Fireblade -93.
Båda är kanon hojar men ganska olika i karaktären. Gixxern ÄR motorn medans Firebladen är smidigare och roligare att både slanga och svänga med men tyvärr också tröttare och saknar Gixxerns själ. Den oljekylda 1100 är skottsäker!

Banditen har jag bara testat. Personligen har jag aldrig förstått mig på hoj typen. Gixxerns motor är mer explosiv med mer kraft på toppen=roligare.
Kom den oljekylda -91? Funderar även på om slangar räcker för streetfighter konvertering..:va På Cbr får man byta kopplingsslang, de andra vet jag inte.

Nordman skrev:
2573891 Jag har haft ett par GSX-R 1100 (-88 & -91).
Har en Bandit 1200 -98 i dag.
Rent försäkringsmässigt är det fördel Bandit!
Väghållning & chassi fördel GSX-R (bättre ram framför allt). Jag har förvisso bytt ut fjädringen mot Öhlins så försprånget har minskat...:D

Motormässigt är det "samma" motor som 1127cc, bara det att Banditen har fått 1 mm större borr, 1157cc... Lägre komp 9,5:1, mindre förgasare cv36, snällare kammar samt klenare koppling.
Med lite "enkla" medel har man en "GSX-R" motor. Jag har 129hk på hjulet i min Bandit. (GSX-R kammar, Acrapovic helsystem, moddad luftburk + extra fjäder i kopplingen). Fixa ett 1216cc kitt och annan koppling så är saken biff :yoparty

ZX9 har jag egentligen ingen pejl på, bara att det är mer effekt från -98??

Hoppas det ger dig lite mer kött på benen..

Mvh Jörgen
Smakar det så kostar det ju också :gnissla

Tack för tipsen! :tummenupp
Mvh Andreas
 
Last edited:
neas skrev:
2574315 Kom den oljekylda -91? Funderar även på om slangar räcker för streetfighter konvertering..:va På Cbr får man byta kopplingsslang, de andra vet jag inte.

Smakar det så kostar det ju också :gnissla

Tack för tipsen! :tummenupp
Mvh Andreas

GSX-R 1100 är oljekyld mellan 1987-92.

Nordman skrev:
2573891 Jag har haft ett par GSX-R 1100 (-88 & -91).
Har en Bandit 1200 -98 i dag.
Rent försäkringsmässigt är det fördel Bandit!

Att försäkara en gammal Gixxer är ju snorbilligt! Min kostade 5000 hel/hel.
Banditen måste vara tokbillig att försäkra!
 
Last edited:
JT skrev:
2574504 GSX-R 1100 är oljekyld mellan 1987-92.



Att försäkara en gammal Gixxer är ju snorbilligt! Min kostade 5000 hel/hel.
Banditen måste vara tokbillig att försäkra!
En Gixxer 1100 -94 blev 5000 hel/hel på mig, en Bandit blev en tusing dyrare.

Är de vattenkylda från -93 och framåt då? Sämre eller? Har hittat en -93 samt en -94 som kan va intressant. Kollar även nu på ZX9R -95 till -97, sen blir det för dyrt att försäkra, enligt mig.
 
neas skrev:
2574757 En Gixxer 1100 -94 blev 5000 hel/hel på mig, en Bandit blev en tusing dyrare.

Är de vattenkylda från -93 och framåt då? Sämre eller? Har hittat en -93 samt en -94 som kan va intressant. Kollar även nu på ZX9R -95 till -97, sen blir det för dyrt att försäkra, enligt mig.

Var hittade ni så billig försäkring till gixxern? Själv betalar jag 7500 halv per år.
Den vattenkylda har väl rykte om sig att vara tygre och klumpigare..
 
JT skrev:
2574504 GSX-R 1100 är oljekyld mellan 1987-92.QUOTE]

gixxer 1100 kom 86....:fakta

neas skrev:
2574757 En Gixxer 1100 -94 blev 5000 hel/hel på mig, en Bandit blev en tusing dyrare.

Är de vattenkylda från -93 och framåt då? Sämre eller? Har hittat en -93 samt en -94 som kan va intressant. Kollar även nu på ZX9R -95 till -97, sen blir det för dyrt att försäkra, enligt mig.

Om du ska bygga en seriös fighter kan du glömma "vattenbufflarna", de vattenkylda gsxr 1100 93 och framåt (den tillverkade tom 98)...de är riktiga sänken, mer touringhojar med dagens mått mätt. Även den sista generationen luft/oljekylda gsxr 1100 (90-92) har inte den hanterbarheten man vill ha på en fighter.

I det här gänget skulle jag riva av kåporna på en tidig Blade och låta fantasin flöda. Hanterbarheten i jämförelse med en gixxer eller Bandit är i en helt annan liga. Och mos i motorn saknas inte heller...
 
Last edited:
fazerfun skrev:
2575567
JT skrev:
2574504 GSX-R 1100 är oljekyld mellan 1987-92.QUOTE]

gixxer 1100 kom 86....:fakta



Om du ska bygga en fighter kan du glömma "vattenbufflarna", de vattenkylda gsxr 1100 93 och framåt (den tillverkade tom 98)...de är riktiga sänken, mer touringhojar med dagens mått mätt. Även den sista generationen luft/oljekylda gsxr 1100 (90-92) är rätt jobbiga på kurvig väg


Du har helt rätt, 1986 ska det vara, tillfällig sinnes förvirring från min sida...:)
 
fazerfun skrev:
2575567
JT skrev:
2574504 GSX-R 1100 är oljekyld mellan 1987-92.QUOTE]

gixxer 1100 kom 86....:fakta



Om du ska bygga en seriös fighter kan du glömma "vattenbufflarna", de vattenkylda gsxr 1100 93 och framåt (den tillverkade tom 98)...de är riktiga sänken, mer touringhojar med dagens mått mätt. Även den sista generationen luft/oljekylda gsxr 1100 (90-92) har inte den hanterbarheten man vill ha på en fighter.

I det här gänget skulle jag riva av kåporna på en tidig Blade och låta fantasin flöda. Hanterbarheten i jämförelse med en gixxer eller Bandit är i en helt annan liga. Och mos i motorn saknas inte heller...
ZX9 då?.. Blir kanske en Blade men bakdelen är ju sååå ful å klumpig! Är inte bra på att bygga i glasfiber och jag vill även kunna skjutsa på den. Är det mkt strul att sätta -00ans bakdel på den?
 
Last edited:
neas skrev:
2578186
fazerfun skrev:
2575567
ZX9 då?.. Blir kanske en Blade men bakdelen är ju sååå ful å klumpig! Är inte bra på att bygga i glasfiber och jag vill även kunna skjutsa på den. Är det mkt strul att sätta -00ans bakdel på den?

ZX9R blir ganska fula utan kåporna och lådan på den första generationen (94-97)av ZX9R är ganska trist. ZX9R är bättre än Firebladen om man ska köra mycket längre sträckor, men du skulle väl ha en fighter?

Firebladen är klart det bästa valet, bakdelen kanske inte är världens snyggaste men det är väldigt praktiskt med det stora bagageturymmet som rymmer både plånbok, mobil, verktyg och en klass tre kedja med lås!
 
neas skrev:
2578186
fazerfun skrev:
2575567
ZX9 då?.. Blir kanske en Blade men bakdelen är ju sååå ful å klumpig! Är inte bra på att bygga i glasfiber och jag vill även kunna skjutsa på den. Är det mkt strul att sätta -00ans bakdel på den?

Mja, möjligen är den ett bättre val än gsxr 1100 eftersom den väger mindre men Bladen är i helt egen liga när det gäller hanterbarhet (vikt, kort hjulbas, gaffelns försprång) och det borde i min värld vara högprioriterat när man bygger en bushoj.

Sorry inte en susning men ska man bygga fajter tja då är det väl "learning by doing" som gäller...med tanke på den uppsjö av delar och prylar som finns så borde det bäl inte vara så svårt att modda till en ny snygg bakdel som även damen gillar...
 
JT skrev:
2578533
neas skrev:
2578186

ZX9R blir ganska fula utan kåporna och lådan på den första generationen (94-97)av ZX9R är ganska trist. ZX9R är bättre än Firebladen om man ska köra mycket längre sträckor, men du skulle väl ha en fighter?

Firebladen är klart det bästa valet, bakdelen kanske inte är världens snyggaste men det är väldigt praktiskt med det stora bagageturymmet som rymmer både plånbok, mobil, verktyg och en klass tre kedja med lås!
Vet inte om jag håller med dig om ZX9ans fulhet utan kåpor... Ja, jag vill ha en fighter men det är av flera skäl. Visst är det lättare att manövrera och trixa med, men man håller även ner hastigheten på tråkiga touringvägar. Gillar att köra semester utomlands & det kan man med en fighter!! :tummenupp
Jag satsar inte på att bli någon stuntkille men lite bakhjul gör alltid gott för själen! :yoparty
 
neas skrev:
2579364
JT skrev:
2578533 Vet inte om jag håller med dig om ZX9ans fulhet utan kåpor... Ja, jag vill ha en fighter men det är av flera skäl. Visst är det lättare att manövrera och trixa med, men man håller även ner hastigheten på tråkiga touringvägar. Gillar att köra semester utomlands & det kan man med en fighter!! :tummenupp
Jag satsar inte på att bli någon stuntkille men lite bakhjul gör alltid gott för själen! :yoparty

Ursäkta men bygger du en fajter bla för att du ska hålla ned farten när du kör Autobahn nästa sommar?? :confused: :confused: Allt går ju men nog måste det blir rätt kämpigt att sitta rakt upp och ned, utan kåpor, och hålla i ett cross-styre i 140 blås?
 
fazerfun skrev:
2578676
neas skrev:
2578186

Mja, möjligen är den ett bättre val än gsxr 1100 eftersom den väger mindre men Bladen är i helt egen liga när det gäller hanterbarhet (vikt, kort hjulbas, gaffelns försprång) och det borde i min värld vara högprioriterat när man bygger en bushoj.

Sorry inte en susning men ska man bygga fajter tja då är det väl "learning by doing" som gäller...med tanke på den uppsjö av delar och prylar som finns så borde det bäl inte vara så svårt att modda till en ny snygg bakdel som även damen gillar...
Ja hyfsat prioriterat klart att det är, men som sagt så vill jag kunna toura med den också. Behöver alltså inte vara optimal för stuntkörning.
Ang ombyggnad av bakdel så är det väl så att man blir lat ju äldre man blir, särskilt om man inte är superhändig och inte har tillgång till garage, maskiner osv osv.. Fast man kanske borde börja våga nångång...:gnissla Har bara byggt om litegrann innan, men inget där man behövde skapa egna delar såsom ram & kåpor mm.

fazerfun skrev:
2579396
neas skrev:
2579364

Ursäkta men bygger du en fajter bla för att du ska hålla ned farten när du kör Autobahn nästa sommar?? :confused: :confused: Allt går ju men nog måste det blir rätt kämpigt att sitta rakt upp och ned, utan kåpor, och hålla i ett cross-styre i 140 blås?
Ja, delvis. Självklart gillar jag hanterbarheten och utseendet samt bakhjulsåkat vilket blir lite lättare med fighter, men det är väl onödigt att mista körkortet på en tråkig väg som E22 el E6. Det gör man lättare med kåphoj och det vet jag av erfarenhet. (Miste körkortet förra sommaren samma dag som jag hade köpt hojen :huvet ).
 
Last edited:
Bygga om en hoj till fighter för att toura med?:3freak

Det blir ju jobbigt utan kåpor innan 90!

Tycker du vägen är tråkig har du valt fel väg och den lär ju inte bli roligare för att man plågas av fartvinden...

Kanske denna hojen är vad du söker? http://www.blocket.se/vi/9236321.htm?ca=11_s
 
neas skrev:
2579404
fazerfun skrev:
2578676
Ja hyfsat prioriterat klart att det är, men som sagt så vill jag kunna toura med den också. Behöver alltså inte vara optimal för stuntkörning.
Ang ombyggnad av bakdel så är det väl så att man blir lat ju äldre man blir, särskilt om man inte är superhändig och inte har tillgång till garage, maskiner osv osv.. Fast man kanske borde börja våga nångång...:gnissla Har bara byggt om litegrann innan, men inget där man behövde skapa egna delar såsom ram & kåpor mm.

fazerfun skrev:
2579396
Ja, delvis. Självklart gillar jag hanterbarheten och utseendet samt bakhjulsåkat vilket blir lite lättare med fighter, men det är väl onödigt att mista körkortet på en tråkig väg som E22 el E6. Det gör man lättare med kåphoj och det vet jag av erfarenhet. (Miste körkortet förra sommaren samma dag som jag hade köpt hojen :huvet ).

Ok....vet inte om jag riktigt hajar hur du resonerar där. Är det bara utseendet du är ute efter då eller? För att strippa en kåphoj, modda till en fajter och sedan toura genom Europa med den är ju som att plocka av kikarsiktet från ett jaktgevär med motiveringen att man inte vill döda för många djur...?

Att bli av med lappen tror jag handlar mindre om kåpor eller ej eller vilken hoj man åker utan mer om självkontroll. Men men, du vet säkert bäst själv vad du är ute efter även om din inställning till fajters är rätt oortodox...:D
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Back
Top